آیا مدتی است که به جلسات درمان می‌روید اما نتیجه‌ای نمی‌گیرید؟ در این مقاله به شما می‌گوییم نشانه های اینکه احتمالا درمانگر اشتباهی انتخاب کرده اید چیست.

فهرست محتوا

نکات مهم برای انتخاب درمانگر

افرادی که از درمانگر خود ابراز نارضایتی می‌کنند، اغلب در انتخاب عجله کرده اند یا ارجاع شخصی از پزشک دریافت نکرده اند. کلینیک‌های بهداشت روان محلی، بیمارستان‌ها یا موسسات آموزشی می‌توانند مکان‌های خوبی برای جستجوی درمانگر باشند. یک درمانگر خوب، شما را به چالش می‌کشد و الهام‌بخش انتخاب های جدید می‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت روانپزشکی و مشاوره

نشانه های انتخاب درمانگر اشتباه

برخی نشانه های درمانگر اشتباه به سادگی قابل شناسایی هستند. مثلا چنانچه درمانگر به شما توهین کند یا به تان احساس شرم دهد، زمان پیدا کردن یک روانشناس جدید است.

تشخیص سایر نشانه‌ها کمی دشوارتر است. در ادامه به شما می‌گوییم در انواع درمان‌ها، کدام علایم، زنگ خطر هستند و باید از آنها بپرهیزید. انواع درمان ها عبارت اند از:

  • همه‌ی اشکال روان درمانی
  • فقط درمان های حضوری
  • فقط درمان هایی که طی تماس تصویری ارایه می‌شوند
  • درمان های تماس تلفنی یا متنی
  • فقط درمان هایی که طی پیام های متنی ارایه می‌شوند

یک نکته کوتاه و مهم

توجه به علایم هشدار بسیار مهم است. اما در مورد خطای جزیی، کمی به درمانگرتان فرصت دهید. آنها انسان هستند و ممکن است خطاهایی داشته باشند. اگر تنها یک اشتباه از آنها دیدید و این صدمه زیادی به شما وارد نکرد، با خودشان در این باره صحبت کنید.

زنگ های هشدار در همه‌ی اشکال روان درمانی

  • به شما گوش نمی‌دهد

این آشکارترین مورد است. درمانگران نیاز دارند خوب به حرف ای شما گوش کنند و واکنش نشان دهند. اگر به طور آشکار، تلاش چندانی برای درک شما و ارایه‌ی راهنمایی نمی‌کنند، زمان توقف و خروج است.

انتخاب درمانگر
انتخاب درمانگر
  • شما را قضاوت می‌کند

قضاوت مراجعان به نحوی که سبب ایجاد حس شرم و آسیب در آنها شود، نشانه ی عدم صلاحیت درمانگر است. شما نباید طی روان درمانی احساس قضاوت شدن کنید. اگر چنین احساسی داشتید، بهتر است بر صلاحیت درمانگر خود تامل کنید.

  • به شما می‌گوید چه کار کنید

اگر درخواست توصیه کردید، اشکالی ندارد که درمانگر نگرش و نظر خود را بیان کند. اما آنها نباید به شما امر کنند که چه کار بکنید و چه نکنید. درمان قرار است شما را توانمند سازد و مهارت شناختی لازم برای تصمیم گیری مستقل را به شما ارایه کند.

  • باورهای مذهبی، معنوی، سیاسی یا اجتماعی خود را به شما تحمیل می‌کند

درمانگران باید به باورهای مذهبی، معنوی، سیاسی و اجتماعی شما احترام بگذارند. یعنی اعتقادات خود را به شما تحمیل نکنند.

برای مثال، اگر یک درمانگر به دلایل مذهبی با سقط جنین مخالف باشد، حق ندارد در طول درمان این موضوع را مطرح کند.

حتی اگر آگاهانه به دنبال یک مشاور مذهبی رفتید تا بتوانید در مورد مسایل مذهبی در درمان صحبت کنید، این درمانگر نباید هیچ اعتقادی را به شما تحمیل کند. مشاور دینی صرفا کسی است که به احتمال زیاد دیدگاه‌های دینی را درک می‌کند.

  • نسبت به باورها یا پیش زمینه‌ی شما حساس نیست

درمانگران باید به تفاوت ها بین خود و مراجعین شان احترام بگذارند و آنها را در رهنمودهای خود مد نظر قرار دهند.

  • محرمانگی را زیر پا می‌گذارند

درمانگر از نظر قانونی موظف است از حریم شخصی شما محافظت کند. او باید تنها در مواقعی که جانی در خطر است، اطلاعات محرمانه را با شرایط خاص به اشتراک بگذارد.

  • شما را تشویق می کند تا بخاطر مشکلات خود، دیگران را سرزنش کنید

حتما می‌خواهید درمانگرتان طرف شما باشد. اما اینکه آنها مشا را تشویق کنند تا بخاطر مشکلاتتان دیگران را شماتت کنید، کمکی به شما نمی کند. درمان برای این است که شما را توانمند سازد تا مسیولیت زندگی خود را بر عهده بگیرید و زندگی بهتری ایجاد کنید.

  • بیماری روانی را خجالت آور می‌دانند

اگر به یک بیماری روانی دچار هستید، درمانگر باید این را به عنوان بخشی از هویت شما بپذیرد. آنها نباید به گونه ای با این مسیله برخورد کنند که انگار باید از این موضوع خجالت بکشید.

  • بیش از حد در مورد خودش حرف می‌زند

اشکالی ندارد اگر درمانگران کمی خودافشایی داشته باشند. گاهی این به شکل دهی و حفظ رابطه درمانی کمک می کند، اما آنها نباید بیش از حد در مورد خود حرف بزنند. شما بخاطر این به آنها هزینه پرداخت نمی‌کنید!

  • شما را وادار می‌کنند درباره چیزی که دوست ندارید یا الان آماده‌ی صحبت کردن از آن نیستید، حرف بزنید

شما برای درمان هزینه پرداخت می‌کنید. و شما تصمیم می‌گیرید روند چگونه پیش رود. درمانگران باید صبور باشند و به میزان آمادگی شما احترام بگذارند. منظور این نیست که کل روند جلسات را شما هدایت کنید، آنها راهنمایی تان می‌کنند؛ اما هر زمان که گفتید مایل به صحبت در این مورد نیستید، آنها نباید به ادامه دادن وادارتان کنند. آنها این موضوع را یادداشت می‌کنند و سپس به آرامی و به تدریج به آن برمی‌گردند.

  • فورا روی شما تشخیص می‌گذارند

هر مشکلی نیاز به برچسب بالینی ندارد. گاهی اوقات عجله برای تشخیص یک فرد می تواند منجر به تشخیص نادرست شود.

  • نسبت به بازخورد یا انتقاد واکنش دفاعی نشان می‌دهد

اگر به درمانگر خود بگویید اشتباه کرده یا نیاز دارد موضوعی را در رویکرد خود اصلاح کند، بهتر است که به آرامی و بالغانه واکنش دهد. آنها نباید کنترل خود را از دست بدهند یا تدافعی عمل کنند.

  • همه چیز را فورا در رویکرد درمانی می‌گنجاند

هر موضوعی که تعریف می کنید، اولین واکنش درمانگرتان نباید این باشد: «بذار ببینیم فروید در این باره چی میگه!»

  • سعی می کند با شما دوست شود

درمانگر نباید از شما بخواهد با هم دوست شوید.

زنگ های هشدار در درمان های حضوری

  • بیش از حد ساعت را چک می کند
  • آنقدر سرش پایین و مشغول یادداشت برداری است که ارتباط چشمی با شما را از دست می‌دهد
  • حین درمان چیزی می‌خورد، با مرتب کردن لباس یا ظاهرش مشغول می‌شود یا تلفنش را چک می‌کند
  • شما را به طرز نامناسبی لمس می‌کند
  • به اندازه زمانی که بابتش هزینه پرداخت کرده اید، جلسه را ادامه نمی‌دهد

زنگ های هشدار در درمان با تماس تصویری

  • به جایی اطراف صفحه نمایشگر نگاه می‌کند یا در بخش های دیگر دسکتاپ کلیک می کند
  • سر و صدای زیادی در پس زمینه وجود دارد و فضای شخصی شما رعایت نشده است

زنگ های هشدار در درمان تماس تلفنی یا در قالب ویس

علایم مشابه ویدیو چت در اینجا نیز صدق می‌کند: شلوغی زیاد در پس زمینه که نشان می دهد درمانگر فضای ساکت و امنی برای صحبت با شما در نظر نگرفته است، هنگام صحبت کردن خوراکی می خورد و …

زنگ های هشدار در تماس متنیِ زنده یا ناهمزمان

  • زمان زیادی طول می‌کشد تا درمانگر پاسخ پیام شما را بدهد. برای مثال دایما بیش از 5 روز طول می‌کشد تا درمانگر پاسخ هر پیامتان را بدهد
  • پیام های آنها در پاسخ به پاراگراف های طولانی شما، بسیار کوتاه است
  • تلاشی برای انتقال لحن نمی‌کند.
  • غلط املایی زیادی دارد. اگر پیام‌ها آنقدر مملو از اشتباهات تایپی هستند که نمی‌توانید بفهمید درمانگر در تلاش برای انتقال چه مفهومی است، به این معنی است که او زمانی را صرف ویرایش پیام نکرده است.

نکات کلی که نشان دهنده انتخاب درمانگر اشتباه است

  • در روند درمان احساس چالش نمی‌کنید. بسیاری از بیماران شکایت می کنند که درمانگران سابق آنها بیش از حد منفعل بوده و هرگز از آن ها تکلیف یا درخواستی نداشتند. طبیعتا، هر درمانگر در ابتدا بايد شنونده خوبی باشد اما درمان فرآيندي فراتر از گوش دادن است. یک درمانگر خوب شما را به چالش می کشد و شما را برای انتخاب های جدید هدايت مي کند. درمان باید شما را جسور کند. اگر درمانگر شما بیش از حد منفعل است، درمانگر خود را اشتباه انتخاب کرده ايد. درمان هرگز نباید احساس چرت زدن را به مراجع القا کند.
  • با درمانگر خود هیچ اختلاف نظری ندارید. درمانگری که همیشه با شما موافق است، ممکن استدر ابتدا احساس خوبی  به تان بدهد اما عملا پیشرفت چندانی در چنین روند درمانی نخواهید دید.
  • پس از چند جلسه، هیچ رشد و بهبودي در زندگی خود نمی بینید. اگر نتیجه را در زندگی روزمره خود نمی بینید، چرا به درمان ادامه می‌دهید؟ باید نوعی حرکتو تغيير مثبت وجود داشته باشد؛ مانند روابط بهتر، اعتماد به نفس بیشتر، افسردگی یا اضطرابکمتر. اگر مطلقا هیچ تغییر یا رشدی ناشی از درمان مشاهده نمی‌کنید، چیزی به‌طور جدی ناموفق است که باید با درمانگرتان حل شود.
  • زماني که درمانگر شما الگوی مناسبی نباشد. آیا درمانگر شما خود به آنچه موعظه می‌کند پايبند است یا خیر.

زمانی که می‌فهمم این درمانگر مناسب من نیست

اگر با برخی از این علایم مواجه شدید، نگران نباشید. درمانگران خوبی وجود دارند که می‌توانند با نیازها و ترجیحات شما مطابقت داشته باشند. اگر هنوز مایل به بهبود سلامت روان خود هستید، وقت مراجعه به یک درمانگر جدید است.

ویژگی های درمانگر خوب

می خواهید ویژگی های یک درمانگر خوب را بدانید؟ درمانگری که به میزان کمی تعدادی از خطاهای بالا را داشته باشد و در عین حال به شما احساس درک و شنیده شدن می‌دهد، می‌تواند گزینه خوبی برای شروع باشد.

همچنین بهتر است قبل از رفتن به جلسه درمان، رزومه، مدرک تحصیلی، دوره های تخصصی گذرانده شده‌ و رویکرد درمانی روانشناس مورد نظر را مطالعه کنید. روانشناس خوب باید رزومه خود را جهت مشاهده عموم در سایت شخصی یا سایت مرکزی که در آن مشغول به کار است، قرار دهد.

بیشتر بخوانید: تشخیص درمانگر

شما بنویسید. آیا تا کنون تجربه ناخوشایندی با یک درمانگر داشته اید؟ چه نکاتی در آن درمان وجود داشت که شما را اذیت می‌کرد؟ منتظر خواندن تجارب شما هستیم.

مرکز مشاوره سها به عنوان بهترین کلینیک روانشناسی در تهران آماده ارائه برترین خدمات مشاوره روانشناسی به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می‌باشد.

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]