علل احتمالی درد آلت تناسلی و نحوۀ درمان آن

درد آلت تناسلی می تواند در پایه، ساقه یا سر آلت رخ دهد یا در نواحی پوست ختنه گاه احساس شود. خارش، سوزش یا احساس ذق ذق ممکن است همراه با درد باشد. درد آلت تناسلی می تواند در نتیجه یک تصادف یا بیماری اتفاق بیافتد و مردان در هر سنی ممکن است تحت تاثیر این عارضه قرار گیرند.

درد آلت تناسلی بسته به شرایط یا بیماری زمینه ای که باعث ایجاد آن شده، متفاوت است. اگر صدمه دیده اید، درد ممکن است شدید باشد و ناگهانی رخ دهد. اگر بیماری خاصی دارید، درد می تواند خفیف باشد و به تدریج رو به تشدید رود.

هر نوع درد در آلت تناسلی نگران کننده است؛ به خصوص اگر در حین نعوظ رخ دهد، مانع از ادرار کردن شود یا همراه با ترشح، زخم، قرمزی یا تورم باشد.

علل احتمالی درد در آلت تناسلی

بیماری پیرونی

بیماری پیرونی زمانی شروع می‌شود که التهاب باعث ایجاد ورقه نازکی از بافت زخم به نام پلاک در امتداد برآمدگی‌های بالایی یا پایینی ساقه آلت تناسلی شود. از آنجایی که بافت زخم در کنار بافتی که در حین نعوظ سفت می شود ایجاد می­گردد، ممکن است متوجه شوید که آلت تناسلی تان در هنگام نعوظ خم شده است.

این بیماری می تواند در موارد زیر اتفاق بیفتد:

• اگر پس از خم کردن یا ضربه زدن به آلت تناسلی خونریزی داخلی آلت شروع شود
  • اگر دچار اختلال بافت همبند باشید
  • اگر التهاب سیستم لنفاوی یا رگ های خونی داشته باشید.

این بیماری ممکن است در برخی خانواده ها جریان داشته باشد یا علت بیماری می‌­تواند ناشناخته بماند.

بیشتر بخوانید: اهمیت اندازه آلت تناسلی

پریاپیسم

پریاپیسم باعث نعوظ دردناک و طولانی مدت می شود. این نعوظ می تواند حتی زمانی که شما نمی خواهید رابطه جنسی داشته باشید نیز اتفاق بیفتد. به بیان کلینیک مایو، این عارضه در مردان 30 ساله بیشتر دیده می شود.

اگر پریاپیسم رخ دهد، باید فوراً تحت درمان قرار بگیرید تا از اثرات طولانی مدت بیماری که می تواند بر توانایی شما برای نعوظ تأثیر بگذارد، جلوگیری کنید.

پریاپیسم ممکن است ناشی از این موارد باشد:

• عوارض جانبی داروهای مورد استفاده برای درمان مشکلات نعوظ یا داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی
  • اختلالات لخته شدن خون
  • اختلالات سلامت روان
  • اختلالات خونی، مانند لوسمی یا کم خونی داسی شکل
  • مصرف الکل
  • مصرف مواد مخدر
  • صدمه به آلت تناسلی یا نخاع

درد آلت تناسلی

بالانیت

بالانیت، عفونت پوست ختنه گاه و سر آلت تناسلی است. معمولاً مردان و پسرانی که زیر پوست ختنه گاه را به طور مرتب شستشو نمی دهند یا ختنه نشده اند به این عارضه مبتلا می شوند. مردان و پسرانی که ختنه شده اند نیز ممکن است به بالانیت دچار شوند.

علل دیگر بالانیت می تواند شامل موارد زیر باشد:

• عفونت قارچی
  • عفونت مقاربتی (STI)
  • حساسیت به صابون، عطر، یا سایر محصولات

عفونت های مقاربتی (STIs)

STI می تواند باعث ایجاد درد در آلت تناسلی شود. STI هایی که باعث درد می شوند عبارتند از:

• کلامیدیا
  • سوزاک
  • تب خال ناحیه تناسلی
  • سیفلیس

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs)

عفونت دستگاه ادراری (UTI) در زنان شایع‌تر است، اما در مردان نیز ممکن است رخ دهد. UTI زمانی رخ می­دهد که باکتری ها به دستگاه ادراری شما حمله کرده و آنها را آلوده می سازند. عفونت ممکن است در صورتی رخ دهد که:

• ختنه نشده اید
  • سیستم ایمنی ضعیفی دارید
  • مشکل یا انسداد در دستگاه ادراری خود دارید
  • با فرد دچار عفونت، رابطه جنسی داشته اید
  • رابطه جنسی مقعدی دارید
  • به بزرگی پروستات دچارید

صدمات

مانند هر قسمت دیگری از بدن، آلت تناسلی شما نیز ممکن است صدمه ببیند. صدمات ممکن است به علل زیر رخ دهند:

• در یک سانحۀ رانندگی بوده اید
  • دچار سوختگی شده اید
  • رابطه جنسی خشن داشته اید
  • یک حلقه دور آلت تناسلی خود قرار داده اید تا نعوظتان طولانی شود
  • اجسامی را وارد مجرای ادرار خود کرده اید

بیشتر بخوانید: انحرافات جنسی یا فتیش جنسی

فیموز و پارافیموز

فیموز در مردان ختنه نشده زمانی رخ می دهد که پوست ختنه گاه آلت تناسلی آنها بیش از حد سفت باشد، به حدی که نتوان آن را از سر آلت جدا کرد. این عارضه معمولاً در کودکان اتفاق می‌افتد، اما اگر بالانیت یا جراحت باعث ایجاد زخم در پوست ختنه‌گاه شود، می‌تواند در مردان مسن‌تر نیز دیده شود.

بیماری مرتبطی به نام پارافیموز نیز وجود دارد که هنگامی رخ می دهد که پوست ختنه گاه شما از سر آلت تناسلی تان به عقب برود، اما نتواند به موقعیت اولیه خود بازگردد.

پارافیموز یک وضعیت فوریتی پزشکی است، زیرا می تواند مانع از ادرار کردن شما شود و ممکن است به مرگ بافت آلت تناسلی تان بیانجامد.

سرطان

سرطان آلت تناسلی با اینکه غیرمعمول است، می تواند یک علت دیگر درد آلت تناسلی باشد. عوامل خاصی شانس ابتلا به سرطان را افزایش می دهند، از جمله:

• ختنه نشدن
  • داشتن عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
  • در صورتی که اگر ختنه نشده اید، زیر پوست ختنه گاه خود را تمیز نکنید
  • اگر بابت کهیر تحت درمان باشید

طبق آمار کلینیک کلیولند، اکثر موارد سرطان آلت تناسلی در مردان 50 ساله یا بالاتر رخ می دهد.

درد آلت تناسلیگزینه های درمانی برای درد در آلت تناسلی

درمان بسته به شرایط یا بیماری متفاوت است و می تواند شامل این موارد باشد:

• تزریق می تواند پلاک های بیماری پیرونی را نرم کند. در موارد شدید، جراح ممکن است اقدام به برداشتن آنها کند.
  • در صورت ابتلا به پریاپیسم، تخلیه خون از آلت تناسلی با سوزن به کاهش نعوظ کمک می کند. دارو همچنین ممکن است میزان جریان خون به آلت تناسلی را کاهش دهد.
  • آنتی بیوتیک ها، عفونت های ادراری و برخی از بیماری های مقاربتی از جمله کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس را درمان می کنند. آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد قارچ قادر به رفع بالانیت نیز هستند.
  • داروهای ضد ویروسی می توانند به کاهش شیوع تبخال کمک کنند.
  • در صورت ابتلا به فیموز، کشش پوست ختنه گاه با انگشتان ممکن است باعث شل شدن آن شود. کرم‌های استروئیدی که روی آلت تناسلی شما مالیده می‌شوند نیز می‌توانند کمک کنند. در برخی موارد جراحی لازم است.
  • گذاشتن یخ بر سر آلت تناسلی باعث کاهش تورم در پارافیموز می شود. ممکن است پزشک شما فشار دادن سر آلت تناسلی را پیشنهاد کند. آنها همچنین می توانند برای کمک به تخلیه آلت تناسلی، داروهایی را به آن تزریق کنند یا بریدگی های کوچکی در پوست ختنه گاه ایجاد کنند که تورم را کاهش دهند.
  • جراح می تواند قسمت های سرطانی آلت تناسلی را بردارد. درمان سرطان آلت تناسلی همچنین ممکن است شامل پرتو درمانی یا شیمی درمانی باشد.

پیشگیری از درد در آلت تناسلی

برای کاهش احتمال ابتلا به درد آلت تناسلی، اقداماتی هست که می توانید انجام دهید؛ مانند استفاده از کاندوم هنگام رابطه جنسی و اجتناب از رابطه جنسی با افرادی که به هر نوع عفونت فعالی دچارند. همچنین می توانید از شریک جنسی خود بخواهید تا از حرکات خشن که آلت تناسلی شما را خم می‌کند، بپرهیزند.

اگر دچار عفونت های مکرر یا سایر مشکلات پوست ختنه گاه هستید، انجام ختنه یا تمیز کردن روزانۀ زیر پوست ختنه گاه می تواند کمک کننده باشد.

بیشتر بخوانید: دلایل انزال زودرس

چشم انداز بلند مدت

اگر در آلت تناسلی خود احساس درد داشتید، فورا با پزشک تان مشورت کنید.

اگر یک بیماری مقاربتی علت درد آلت تناسلی شما است، به شریک فعلی یا احتمالی خود اطلاع دهید تا از گسترش عفونت جلوگیری شود.

تشخیص زودهنگام و درمان علت زمینه ای درد آلت تناسلی ، می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت و به زیستی شما به همراه داشته باشد.

منبع

نوشته هالی مک گورگان – بررسی تخصصی توسط دکتر آلانا بیگرز – 2019

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!