علائم افسردگی کدام اند؟ چطور بفهمیم که به افسردگی مبتلا شده ایم؟

افسردگی یک عارضۀ جدی است که علائم و نشانه های زیادی دارد. شما باید از این نشانه ها آگاه باشید تا بتوانید زمانی که آن ها را در خود یا عزیزانتان می بینید، برای حل مسئله کاری کنید. این اختلال نیاز به درمان مناسب دارد. درمان در کاهش علائم افسردگی مؤثر است. برای مشاهدۀ علائم افسردگی و توضیح نحوۀ تشخیص آن در صورت وجود، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

افسردگی چیست؟

در یک مفهوم کلی، افسردگی زمانی اتفاق می افتد که شما احساسات غم انگیزی را تجربه می کنید، که روش یا روال عادی زندگی روزمرۀ شما را بر هم می زند. افسردگی یکی از انواع اختلالات خلقی در نظر گرفته می شود.

بیشتر بخوانید: مشاوره روانشناسی

چه عواملی سبب بروز افسردگی می شوند؟

چند دلیل احتمالی برای افسردگی وجود دارد که لازم است از آنها آگاه باشید:

• اگر فردی در خانوادۀ شما (اکنون یا در گذشته) دچار افسردگی باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که شما هم این وضعیت را تجربه کنید.
  • سایر مسائل پزشکی؛ اگر از سایر بیماری های جسمی رنج می برید، به خصوص در مواردی که مبتلا به یک بیماری جدی یا مزمن هستید، ممکن است این بیماری ها به افسردگی نیز منجر شوند.
  • ترومای گذشته؛ افراد مبتلا به افسردگی گاهی اوقات حوادث یا تروماهای دردناکی را در گذشته تجربه کرده‌اند، از جمله آن حوادثی که در سال‌های اولیۀ زندگی آنها رخ داده است.
  • سابقۀ مصرف مواد مخدر؛ سابقه سوء مصرف مواد ممکن است منجر به افزایش احتمال ابتلا به افسردگی شود.

علائم افسردگی کدام اند؟

نشانه‌های زیادی در افسردگی وجود دارد که می‌تواند به شما هشدار دهد که احتمالاً نیاز به کمک دارید:

• احساس غم و اندوهی که از بین نمی رود
  • احساس از دست دادن امید
  • احساس بی ارزشی
  • اضطراب
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلاً دوست داشتید
  • خوردن بیش از حد یا خیلی کم تر از معمول
  • ناتوانی در به خواب رفتن
  • از دست دادن تمرکز
  • از دست دادن انرژی
  • تحریک پذیری
  • سردرد، یا دردهای دیگر در بدن
  • افکار خودکشی

علائم افسردگیچگونه نشانه ها را تشخیص دهیم؟

اگر بیش از یکی از علائم ذکر شده در بالا را دارید و آنها زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده اند، احتمالاً نیاز به کمک دارید. اگر احساس می کنید که به اندازۀ کافی آدم خوبی نیستید یا زندگی تان بی اهمیت است، این نشانۀ واضحی از نیاز به کمک است. در اسرع وقت از یک درمانگر کمک بگیرید تا به احوال خود پی ببرید.

علاوه بر این، اگر روال‌های زندگی روزمره و احساسات شما به طوری دستخوش تغییر شده که احساس می کنید فردی متفاوت از مدتی قبل هستید، این هم می تواند دال بر نیازتان به کمک باشد. سلامت روان مسئله ای است که باید از آن مراقبت شود، آن هم به همان اندازه که مراقب سلامت جسمی خود هستید.

انواع اختلالات افسردگی

همۀ اختلالات افسردگی مشابه نیستند. افسردگی می تواند از نظر شدت و طول مدت متفاوت باشد. در اینجا به برخی از رایج ترین انواع افسردگی نگاهی می اندازیم:

• اختلال افسردگی اساسی

این اختلال زمانی رخ می دهد که علائم افسردگی را روزهای زیادی در هفته و حداقل به مدت 2 هفته تجربه کنید. در اینجا علائم احتمالاً در تمام جنبه های زندگی شما تداخل پیدا می کنند (مثلاً نمی توانید به وظایف خانه یا کار یا سایر حیطه ها رسیدگی کنید).

• اختلال افسردگی مداوم

اگر علائم افسردگی شما بیش از 2 سال طول بکشد، ممکن است به این اختلال مبتلا باشید. در عین حال، احتمال دارد که علائم شما در تمام این مدت شدید نباشند، ولی در طول آن دوره کم و زیاد شوند.

• اختلال دو قطبی

اختلال دوقطبی عارضه ای است که در آن فرد دوره‌هایی از خُلق پایین (افسردگی) و خُلق‌ بالا (که به آن مانیا یا شیدایی می گویند) را تجربه می کند. اختلال دوقطبی یک بیماری جدی است و می تواند زندگی شما و سلامتی تان را برای چندین سال تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین این عارضه باید توسط یک متخصص سلامت روان کنترل شود. اگر فکر می کنید ممکن است به این اختلال مبتلا باشید، باید به سرعت به دنبال درمان بروید تا بتوانید علائم خود را مدیریت کنید.

انواع مختلفی از اختلال دوقطبی وجود دارد که بسته به مدت زمان حضور نشانگان، متفاوت هستند. همۀ انواع اختلالات دوقطبی مدت زمان برابری را در افسردگی و خلق و خوی شیدایی صرف نمی­کنند و در برخی موارد، این حالت ها برای مدت طولانی وجود دارند، در حالیکه خفیف هستند.

به طور خلاصه، اختلال دوقطبی با افسردگی متفاوت است زیرا یک حالت اضافی یعنی شیدایی وجود دارد که می تواند در صورت عدم حضور علائم افسردگی، ظاهر شود و سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

بیتر بخوانید: اختلال شخصیت مرزی

علائم افسردگیگزینه های درمان افسردگی

از نظر گزینه های درمانی، هم تکنیک هایی وجود دارند که می توانید به روال عادی زندگی خود اضافه کنید و حالتان را بهبود بخشید، و هم کمک های حرفه ای حاضر در مراکز درمانی حاضر هستند که می توانند بسیار مفید واقع شوند.

ایجاد تغییراتی در سبک زندگی

شما می توانید با ایجاد تغییراتی در زندگی روزمرۀ خود، به بهبود حالتان کمک کنید و یا حتی باعث تقویت اثرات درمان های دیگری که دریافت می کنید، باشید.

• خود را منزوی نکنید. وقتی علائم افسردگی نمایان می شوند، ممکن است احساس کنید که نمی خواهید کسی کنارتان باشد و دوست دارید به حال خودتان رها باشید. نباید این کار را انجام دهید. سعی کنید گاهی اوقات با دوستان یا اعضای خانواده وقت بگذرانید. آنها ممکن است بتوانند حمایت مورد نیاز شما را ارائه دهند.
  • کارها را به آرامی انجام دهید. حتی وقتی پروژه های بزرگی دارید که باید روی آنها کار کنید یا کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، خوب است به یاد داشته باشید که نمی توانید این همه کار را همزمان انجام دهید. سعی کنید کارهای بزرگ را به بخش های کوچک تر و قابل مدیریت تقسیم کنید، تا دچار آشفتگی نشوید.
  • ورزش کنید و درست غذا بخورید. حتی اگر فقط کمی ورزش کنید، برای بدن تان سودبخش است و احتمالاً می تواند به کنترل خُلق و خوی شما کمک کند. رعایت یک رژیم غذایی متعادل نیز می تواند بر خُلق شما اثرگذار باشد و به سلامت کلی تان یاری برساند.
  • آرام­سازی یا ریلکس کردن خود را یاد بگیرید. زمانی که به استراحت نیاز دارید، استراحت کنید. گاهی اوقات زمانی که استرس یا فشار کارهایی که باید انجام دهید به شما احساس اضطراب می دهد یا باعث می شود حس کنید که دارید از پا در می آیید، چند دقیقه وقت بگذارید و فقط نفس بکشید و استراحت کنید. برخی از افراد مدیتیشن را انتخاب می کنند و برخی دیگر حمام آب گرم را. آنچه برای شما آرامش به ارمغان می آورد، به خودتان بستگی دارد. فعالیت آرام ساز خود را پیدا کنید.
  • دوباره شروع به انجام کارهایتان کنید. یکی از علائم افسردگی این است که دیگر تمایلی به انجام کارهایی که قبلاً دوست داشتید، ندارید. یک راه برای تغییر این موضوع این است که در فعالیت هایی که قبلاً از آن لذت می بردید، شرکت کنید. شاید شما واقعاً آشپزی یا نقاشی را دوست داشته باشید. دوباره این کارها را شروع کنید، و شاید اینگونه بتوانید به خاطر بیاورید که چرا از ابتدا عاشق این فعالیت ها بودید.
  • به حرف متخصصان گوش کنید. شما مجبور نیستید به تنهایی از افسردگی تان عبور کنید. هنگامی که به علائم توجه می کنید و در روند دریافت درمان مناسب برای بهبود سلامت روان تان قرار می گیرید، همیشه باید به حرف های متخصصان گوش دهید. آنها می توانند به شما در کاهش علائم کمک کنند و این روند واقعاً می تواند زندگی شما را تغییر دهد.

علائم افسردگیروان درمانی

صحبت با روانپزشک یا سایر متخصصان سلامت روان در مورد افسردگی، علائم و سایر مشکلات کاری است که باید انجام شود. آن‌ها می‌توانند گزینه‌های درمانی خاص را به شما معرفی کنند و این می تواند کمکتان کند تا متفاوت فکر کنید و امید و روشنایی را در آینده ببینید.

شما می توانید از گزینه هایی درمانی حضوری یا آنلاین استفاده کنید.

داروها

داروهای خاصی موجود اند که می توانند به کنترل بسیاری از علائم افسردگی کمک کنند. تجویز دارو حتماً باید توسط پزشک صورت گیرد و از مصرف خودسرانۀ داروها پرهیز کنید. همچنین دوزهای داروی دریافتی شما باید به دقت کنترل شود تا اطمینان یابید که آنها به درستی اثر خود را می گذارند.

مرور کلی

هنگامی که متوجه علائمی می شوید که نشان می دهد عملکردتان متفاوت از قبل شده، علاقۀ خود را نسبت به چیزهایی که قبلاً برایتان مهم بود از دست داده اید، یا بسیاری از علائم ذکر شده در بالا را تجربه می کنید، ممکن است از افسردگی رنج ببرید. اگر اینگونه باشد و شما به افسردگی مبتلا شده باشید، یادتان باشد که مجبور نیستید همراه آن زندگی کنید. کافی است اقدام کنید و به دنبال کمک مورد نیاز خود بروید. گزینه های درمانی زیادی وجود دارد که می توانید به آنها اعتماد کنید. ( کلینیک روانشناسی )

دریافت درمان، بهترین راه برای این است که مطمئن شوید علائم تان تحت کنترل قرار می گیرند. بعضی از افراد تا سال‌ها با علائم افسردگی زندگی می کنند و باید بدانید که هیچ «درمان کاملی» وجود ندارد. با این حال، این به این معنی نیست که امیدی وجود ندارد، زیرا شما می توانید علائم را در حالت بسیار خفیف نگه دارید و به زندگی خود ادامه دهید و به کارهایی که دوست دارید بپردازید. به یاد داشته باشید که سلامت روان شما باارزش است و زمانی که مسئله ای بر آن تأثیر منفی می گذارد، باید به آن توجه کنید.

منبع:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!