اختلال شخصیت اسکیزویید

شخصیت اسکیزویید، یکی از اختلالات گروه A است که با مشخصات عجیب یا غیر طبیعی شناخته می‌شوند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزویید گرایش به فاصله گرفتن، انزوا‌گزینی و بی تفاوتی نسبت به روابط اجتماعی دارند. در این مقاله درباره اختلال شخصیت اسکیزویید، علایم، علل و روش های درمان آن بیشتر می‌خوانیم.

فهرست محتوا

  • اختلال شخصیت چیست؟
  • اختلال شخصیت اسکیزویید چیست؟
  • علایم اختلال شخصیت اسکیزویید چیست؟
  • اختلال شخصیت اسکیزویید چقدر در جامعه رایج است؟
  • علل اختلال شخصیت اسکیزویید چیست؟
  • اختلال شخصیت اسکیزویید چگونه تشخیص داده می شود؟
  • اختلال شخصیت اسکیزویید چگونه درمان می‌شود؟
  • عوارض اختلال شخصیت اسکیزویید چیست؟
  • دورنمای افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزویید چگونه است؟

 

برای استفاده از مشاوره های خوب کارشناسان و درمانگران مجموعه سها کلینیک می توانید بر روی لینک زیر کلیک کرده و به صورت آنلاین روز مورد نظر خود را انتخاب و درخواست رزرو مشاوره بدهید.

و یا به صورت تلفنی نوبت خود را رزرو کنید.

021-88005573

رزرو نوبت آنلاین

اختلال شخصیت چیست؟

اختلال شخصیت اسکیزویید یکی از انواع اختلالات شخصیت است. افراد مبتلا به اختلالات شخصیت، الگوهای دیرینه‌ای از افکار و اعمالی دارند که با هنجار و عرف جامعه متفاوت است. انعطاف ناپذیری شخصیت می‌تواند باعث رنج گسترده و تداخل در بسیاری از حیطه های زندگی از جمله عملکرد اجتماعی و کاری افراد شود. همچنین افراد دچار اختلالات شخصیت، عموما مهارت‌های مقابله‌ای ضعیفی دارند و دشواری‌هایی را در شکل‌دهی روابط سالم تجربه می‌کنند. برخلاف افراد دارای اختلال اضطراب یا افسردگی که از مشکل خود با خبراند اما قادر به کنترل آن نیستند، افراد دچار اختلالات شخصیتی اغلب از مشکلات خود آگاهی ندارند. چون این افراد اغلب معتقدند که مشکلی ندارند، به دنبال درمان هم نمی روند.

اختلال شخصیت اسکیزویید چیست؟

اختلال شخصیت اسکیزویید یکی از اختلالات خوشه A از اختلالات شخصیت است که عمدتا با ویژگی‌های غیر عادی شناخته می‌شوند. افراد دارای این اختلالات اغلب عجیب یا غیر طبیعی به نظر می‌رسند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزویید همچنین گرایش به فاصله گرفتن، انزوا گزینی و بی تفاوتی نسبت به روابط اجتماعی دارند. به طور کلی آنها افراد تنهایی‌طلبی هستند که فعالیت های انفرادی را ترجیح می‌دهند و به ندرت احساسات قوی ابراز می‌کنند.

هرچند نام این اختلال شبیه به اسکیزوفرنی است و آنها ممکن است برخی نشانگان مشابه را مشترکا نشان دهند، اما این اختلال با اسکیزوفرنی تفاوت دارد. اگر چه افراد دارای اختلال شخصیت اسکیزویید گرایش به انتخاب شغل‌هایی دارند که اجازه دهد به تنهایی کار کنند، مانند افسرهای امنیت شب، کار در کتابخانه یا کارمند آزمایشگاه، اما بسیاری از آنها قادراند عملکرد نسبتا خوبی داشته باشند.

اختلال شخصیت اسکیزوئید

علایم اختلال شخصیت اسکیزویید چیست؟

افراد دچار اختلال شخصیت اسکیزویید اغلب انزواطلب هستند و زندگی خود را به گونه‌ای سازمان می‌دهند که از تماس با مردم اجتناب کنند. بسیاری از این افراد هیچگاه ازدواج نمی‌کنند یا ممکن است تا بزرگسالی به زندگی با والدین ادامه دهند. برخی ویژگی‌های رایج دیگری که افراد مبتلا نشان می‌دهند، شامل موارد زیر است:

  • آنها خواهان روابط صمیمانه نیستند یا از آن لذت نمی برند، حتی اگر با اعضای خانواده باشد
  • آنها مشاغل و فعالیت‌های انفرادی را انتخاب می‌کنند
  • فعالیت‌های اندکی آنان را خرسند می‌کند؛ از جمله رابطه جنسی
  • به جذب بستگان درجه یک، دوستان نزدیک ندارند
  • به سختی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند
  • به پاداش یا انتقاد بی‌اعتنا هستند
  • کناره گیراند و هیجان اندکی نشان می‌دهند
  • سرد و بی عاطفه به نظر می‌رسند
  • ممکن است خیالبافی کنند یا تخیلات شفافی درباره زندگی پیچیده درونی خود داشته باشد

اختلال شخصیت اسکیزویید چقدر در جامعه رایج است؟

ارزیابی دقیق شیوع این اختلال دشوار است زیرا افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزویید به ندرت به دنبال درمان می‌روند. این اختلال اغلب مردان را بیش از زنان درگیر می‌کند و این در بین افرادی که بستگان نزدیک مبتلا به اسکیزوفرنی دارند، شایع‌تر است. اختلال شخصیت اسکیزویید معمولا در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی آغاز می‌شود.

اختلال شخصیت اسکیزوئید

علل اختلال شخصیت اسکیزویید چیست؟

درباره علت دقیق اختلال شخصیت اسکیزویید اطلاعات اندکی در دسترس است، اما به نظر می‌رسد هر دو عامل ژنتیک و محیط در این مسیله نقش داشته باشند.

  • ژنتیک: خطر بالای بروز اختلال شخصیت اسکیزویید در خانواده‌های اسکیزوفرنیک پیشنهاد می‌دهد که استعداد ژنتیکی برای این اختلال احتمالا به ارث می رسد.
  • محیط: بعضی از متخصصان فرض می‌کنند که دوران کودکی یاس‌آور که فاقد هرگونه گرمی، صمیمیت و هیجان بوده و مراقبین سرد و بی عاطفه بودند، در رشد این اختلال سهیم است.

اختلال شخصیت اسکیزویید چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علایم این اختلال حاضر باشند، پزشک با گرفتن یک تاریخچه سلامتی کامل و احتمالا اجرای یک معاینه جسمانی شروع به ارزیابی می‌کند. اگرچه هیچ آزمایشی به طور خاص اختلالات شخصیت را تشخیص نمی‌دهد، اما پزشک ممکن است از آزمون‌های تشخیصی مختلف استفاده کند تا احتمال اینکه یک بیماری جسمی مسبب این علایم باشد را از بین ببرد.

چنانچه پزشک هیچ علت جسمانیی برای علایم مشاهده نکرد، احتمالا فرد را به یک روانپزشک یا روانشناس ارجاع می‌دهد. روانپزشکان و روانشناسان از ابزارهای ارزیابی و مصاحبه هایی که به طور ویژه طراحی شده‌اند برای ارزیابی فرد از نظر ابتلا به اختلال شخصیت استفاده می‌کنند.

اختلال شخصیت اسکیزویید چگونه درمان می‌شود؟

افراد مبتلا به این اختلال به ندرت به جستجوی درمان می‌روند زیرا عموما افکار و رفتار آنان باعث رنج شخصی نمی‌شود. با این حال، روان درمانی که شکلی از مشاوره است، رایج ترین روش بهبود علایم این اختلال است.

روان درمانی احتمالا بر افزایش مهارت‌های مقابله‌ای کلی و همچنین بهبود تعاملات اجتماعی، ارتباطات و عزت نفس تمرکز خواهد کرد. به این دلیل که اعتماد، بخش اصلی روان درمانی است، درمان می‌تواند برای مشاوره روانشناسی چالش انگیز باشد چون افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزویید به سختی با دیگران رابطه برقرار می‌کنند. آموزش مهارت های اجتماعی همچنین می‌تواند یک مولفه مهم درمان باشد.

دارو درمانی عموما برای درمان صرف اختلال شخصیت اسکیزویید به کار نمی‌رود، اما در صورتی که فرد علاوه بر این اختلال از مشکلات روانشناختی وابسته مانند افسردگی رنج ببرند، ممکن است دارو تجویز شود.

 

اختلال شخصیت اسکیزوئید

عوارض اختلال شخصیت اسکیزویید چیست؟

فقدان تعامل اجتماعی، عارضه عمده اختلال شخصیت اسکیزویید است. افراد دارای این اختلال شخصیتی به ندرت خشونت نشان می‌دهند زیرا ترجیح می‌دهند که با مردم تعامل نکنند.

بیماری‌های همزمان مانند اختلالات خلقی، اختلالات اضطرابی و سایر اختلالات شخصیت همچنین نسبت به جمعیت عمومی در این افراد شایع‌تر است.

دورنمای افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزویید چگونه است؟

اگرچه برخی از رفتارهای این افراد ممکن است عجیب باشد، اما آنها عموما قادر به حفظ عملکرد روزانه خود هستند؛ هرچند ممکن است روابط معنی دار با دیگران برقرار نکنند یا خانواده‌ ای تشکیل ندهند. طبق مطالعات، گاهی اوقات این افراد ممکن است پیامدهای منفی اجتماعی، مالی و شغلی را تجربه کنند.

 

می‌توانید سوالات و نظرات خود را در زمینه اختلال شخصیت اسکیزویید با ما مطرح سازید.

دانلود فایل اصلی PDF اختلال شخصیت اسکیزوئید

منبع : webmd

اختلال شخصیت اسکیزوئیدسوالات متداول

اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

اختلال شخصیت اسکیزوئید یکی از موارد گروهی از اختلالات است که خوشه A یا اختلالات شخصیتی غیرعادی نامیده می‌شوند. افراد دارای این اختلالات اغلب عجیب یا غیر طبیعی به نظر می آیند. افراد مبتلا به اختلال اسکیزوئید همچنین گرایش به فاصله گرفتن، انزوا گزینی و بی تفاوتی نسبت به روابط اجتماعی دارند.

علائم اختلال اسکیزوئید چیست؟

- احساس بی‌تفاوتی نسبت به تعریف، نقد و عدم مقبولیت از نظر دیگران - عدم تمایل به شرکت در تفریحات گروهی - عدم وجود انگیزه مناسب برای انجام فعالیت‌های گوناگون - عدم احساس لذت از روابط اجتماعی و خانوادگی

راه های درمان اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

گفت و گو درمانی با مراجعه به کلینیک روانشناسی و یک روانشناس یا روانپزشک بخش کلیدی برای درمان اختلال اسکیزوئید است.سها کلینیک با رویکردی متفاوت و با بهره گیری از درمانگرانی متخصص و مجرب به شما برای درمان این اختلال شخصیتی کمک می کند. فقط کافیست با شماره 02188005573 تماس بگیرید.

در باکس پرسش و پاسخ در انتهای این صفحه می توانید سوالات خود را با درمانگران مجموعه “سها کلینیک” در میان بگذارید و در کمترین زمان ممکن جواب سوالات خود را توسط درمانگران و پزشکان متخصص دریافت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 2 =

021-66932737