پذیرش اینکه به یادگیری چیزهای بیشتری نیاز دارید، فروتنی می‌طلبد. پرورش فضیلت فروتنی می‌تواند به شما کمک کند تا با روی گشوده‌تری به سمت فرصت‌های یادگیری حرکت کنید. در این مقاله در مورد اهمیت فروتنی در زندگی می‌خوانیم.

 

 

اهمیت فروتنی و تواضع در زندگی
اهمیت فروتنی و تواضع در زندگی

 

چرا فروتنی اهمیت دارد؟

اهمیت فروتنی چیست؟ به‌عنوان یک روان‌پزشک، این امتیاز را دارم که شاهد اتفاقات بسیاری باشم؛ زیرا مردم از هر قشر و طبقه‌ای عمیق‌ترین افکار و احساسات خود را به من می‌سپارند. داستان زندگی آن‌ها آگاهی و دانش زیادی را در اختیار من می‌گذارد که در مقاله‌ها و کتاب‌های درسی یافت نمی‌شود.

جامعه‌ی دستاورد محور ما با زرق‌وبرق انباشت ثروت، شهرت و قدرت، زندگی مردم عادی را کمرنگ می‌کند. این جامعه، ورزشکاران ستاره، کارآفرینان موفق و حرفه‌ای‌ها را چنان بالا می‌برد که گویی آن‌ها انسان‌های بی نقصی اند و مانند بقیه ما، کشمکش‌ها و درگیری های زندگی را تجربه نمی‌کنند.

6 نشانه خود فریبی و دروغ گفتن به خود

با این‌حال، چیزهای زیادی هست که می‌توانیم از افرادی یاد بگیریم که در زندگی روزمره با آن‌ها روبرو می‌شویم. لغزش‌های آن‌ها اگرچه دردناک است، اما ما را به یاد مین‌هایی می‌اندازد که در زمین جنگ، از دید پنهان شده‌اند. هزینه‌ی عدم توجه دقیق، تکرار بی‌مورد همان اشتباهات است.

دستاوردهای آنان همچنین درس هایی به شما می‌دهد که می‌تواند در رسیدن به اهدافتان کمک کننده باشد. مطالعه موفقیت دیگران می‌تواند طرحی برای دستیابی به اهداف موردنظرتان در اختیار شما قرار دهد.

به همین دلیل است که یادگیری مادام‌العمر اهمیت دارد. شما باید یک ناظر فعال باشید و از اطرافیان خود یاد بگیرید.

فروتنی چیست؟

چگونه می‌توانید در مدرسه‌ی زندگی، دانش‌آموز بهتری باشید؟ این با پرورش فضیلت فروتنی شروع می‌شود. جامعه ما اغلب فروتنی را با ضعیف یا مطیع بودن اشتباه گرفته و این فضیلت را به تمسخر می‌گیرد. بااین‌حال، فروتنی می‌تواند شتاب‌دهنده‌ای برای رشد شخصی باشد.

فروتنی این است که بپذیریم شما ذاتا انسانی شایسته هستید و از هیچ‌کس بهتر یا بدتر نیستید. هیچ مقدار ثروت، شهرت یا قدرتی وجود ندارد که شما را بالاتر از دیگران قرار دهد و همه ما انسان‌های فانی هستیم.

اهمیت فروتنی در پادزهر بودن برای خودشیفتگی است. افراد دارای اختلال شخصیت خودشیفته‌ که با احساس اغراق‌آمیز از خود و توانایی‌های‌شان شناخته می‌شوند، خود را سزاوار و مستحق می‌دانند. آن‌ها اغلب سریع دیگران را کنار می‌گذارند، که مانعی برای ایجاد روابط بین فردی سالم است. وقتی فکر می‌کنید که همه‌چیز را می‌دانید، کمتر حس می‌کنید که نیاز است دیدگاه دیگران را در نظر بگیرید، چه رسد به اینکه از آن‌ها چیزی بیاموزید.

درعین‌حال، فروتنی پادزهر شرم است. فروتنی، توانایی‌ها یا مهارت‌های شما را انکار نمی‌کند. بااین‌حال، بر فرصت‌هایی برای رشد شخصی مانند نقاط کور و سوگیری‌ها تاکید می‌کند.

بر خلاف باور عامه، که ارزش شما را مشروط به دستیابی به موفقیت شخصی می‌کند، فروتنی اثری معکوس دارد. این یک یادآوری قدرتمند برای شماست که ارزش شخصی تان بخشی ذاتی از انسانیت شماست.

فروتنی با در امان قرار دادن شما از نوسانات جنون‌آمیز بین خودشیفتگی و شرم، فضای لازم را برای تامل در خود ایجاد می‌کند. تواضع، ‌یک ارزیابی صادقانه از نقاط قوت و ضعف شما ارایه می‌دهد. تاثیر مثبت آن بر خودآگاهی به شما اجازه می‌دهد تا به نقاط کور خود رسیدگی کنید؛ نقاطی که قضاوت و تصمیم‌گیری تان را تحت تاثیر قرار داده است.

دانش‌آموز زندگی بودن به این معناست که اشتباهات را بشناسید، مسیولیت شان را بپذیرید و بابت آن‌ها عذرخواهی کنید. عذرخواهی باکیفیت در ترمیم روابط موثر است.

اهمیت فروتنی و تواضع در زندگی
اهمیت فروتنی و تواضع در زندگی

راه هایی برای پرورش فروتنی

در ادامه مقاله اهمیت فروتنی، به راه های پرورش فروتنی می‌پردازیم. دانش آموزِ زندگی شدن و پذیرش اینکه مطالب زیادی برای یادگیری وجود دارد، نیازمند فروتنی است. خبر خوب اینجاست که می‌توان این فضیلت ضروری را رشد داد. در ادامه به راه های پرورش فضیلت فروتنی در خود می‌پردازیم:

  • بازخوردها را بپذیرید.

فروتنی با گشوده بودن در مقابل بازخورد ایجاد می‌شود. شما به دنبال درک و یادگیری از دیگران هستید. با دقت به حرف‌های دیگران گوش دهید، حتی اگر با همه‌ چیزهایی که می‌شنوید موافق نباشید. حفظ ذهنیتی کنجکاوانه با مقداری خود شفقت ورزی می‌تواند به شما کمک کند تا برای دریافت بازخورد بی‌تعصب باشید.

  • کمک بخواهید.

خیلی از افراد موفق در کمک گرفتن، مشکل ‌دارند. آن‌ها بیشتر به توانایی‌های خود برای حل یک مشکل تکیه می‌کنند تا اینکه بپذیرند به کمک نیاز دارند. در نتیجه، اغلب خود را بیش‌ از حد پریشان می‌یابند.

کمک خواستن نشانه فروتنی است. اینکه از خودتان انتظار داشته باشید همه‌چیز را به‌تنهایی تکمیل کنید، واقع‌بینانه نیست. همچنین فرصتِ تجربه‌ی احساس مفید بودن دیگران با مشارکت را از آنان دریغ می‌کنید. تحقیقات نشان می‌دهد ما میزان تمایل دیگران به کمک کردن را دست‌کم می‌گیریم.

13 نکته که باید در ارتباط با یک فرد خودشیفته بدانید

  • وقتی اشتباه می‌کنید بپذیرید.

در حالت دفاعی قرار گرفتن بعد از اشتباه آسان است. بدتر از آن، ممکن است اشتباهات خود را طور دیگری با سرکوفت زدن به دیگران منعکس کنید، فنی که معمولا توسط خودشیفته‌ها به کار می‌رود.

به یاد داشته باشید که هیچ‌کس کامل نیست. همه ما مرتکب اشتباهاتی شده‌ایم و به اشتباه کردن ادامه خواهیم داد. اعتراف به اشتباه، نشانه شجاعت و درستکاری است که فقط شما را در نظر دیگران بالا می‌برد.

  • دیگران را بشناسید.

در حال خواندن مقاله‌ی اهمیت فروتنی هستید. حقیقت این است که هیچ‌کس به‌تنهایی موفق نشده است. افرادی را که در مسیر موفقیت به شما کمک کرده‌اند، در نظر داشته باشید. شما بدون لطف و راهنمایی اعضای خانواده، مربیان، معلمان یا همکاران به اهداف شخصی خود نمی‌رسیدید.

قدری درنگ کرده و از آن‌ها تشکر کنید. مشارکت آن‌ها مسیر زندگی شما را تغییر داده است و همچنان نقش اساسی در موفقیت شما ایفا می‌کند.

سخن پایانی

به‌طور خلاصه، زندگی مملو از فرصت‌های یادگیری بی‌پایان است که می‌تواند به شما کمک کند نسخه بهتری از خودتان بسازید. پرورش فضیلت تواضع و فروتنی می‌تواند به شما کمک کند تا دانش‌آموز زندگی شوید و از چنین فرصت‌هایی بهره ببرید.

شما چه راه هایی را برای پرورش و نشان دادن فروتنی می‌شناسید؟ در بخش نظرات، آنها را با ما در میان بگذارید.

مرکز مشاوره سها به عنوان بهترین کلینیک روانشناسی در تهران آماده ارایه برترین خدمات مشاوره روانشناسی به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می‌باشد.

منبع

 psychologytoday

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]