اگر می خواهید رابطه جنسی مقعدی را به مجموعه لذت­های خود اضافه کنید، خاطرتان باشد که باید ایمنی را در اولویت قرار دهید. ما چگونگی رعایت ایمنی را به شما نشان خواهیم داد. در این مقاله به همه آنچه درباره‌ی ایمنی رابطه جنسی مقعدی نیاز دارید، می‌پردازیم.

رابطه جنسی مقعدی
رابطه جنسی مقعدی

فهرست محتوا

سکس مقعدی چیست؟

رابطه جنسی مقعدی چیست؟ آیا فکر می کنید سکس مقعدی تنها به معنای دخول آلت تناسلی در مقعد است؟ اشتباه می کنید. خیلی بیش از این است! در حالی که در واقع دخول آلت تناسلی در مقعد، سکس مقعدی یا آنال سکس نامیده می شود، وارد کردن انگشت، اسباب بازی جنسی یا زبان در مقعد نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

علیرغم این واقعیت که سکس مقعدی یک فعالیت جنسی بسیار محبوب است، هنوز شبیه به یک تابو به نظر می رسد. همانطور که افراد بیشتری به این نوع رابطه جنسی علاقه مند می شوند، درک خطرات، لذت ها و راهبردهای مناسب اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: اهمیت سکس

آیا سکس مقعدی بی خطر است؟

هر نوع رابطه جنسی بدون محافظت، خطر ابتلا یا انتقال عفونت مقاربتی (STI) را افزایش می دهد. چیزی که باعث می‌شود بازی مقعدی کمی خطرناک‌تر شود، این است که پوست ظریف مقعد و قسمت‌های سفت پشت آن، خطر پارگی‌های ریز پوست را افزایش می‌دهد. این می تواند فرصت بیشتری برای انتقال بیماری های مقاربتی فراهم کند.

همچنین احتمال تماس با باکتری‌ها وجود دارد، که به طور بالقوه می‌تواند منجر به عفونت‌های دیگر، مانند عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) یا بیماری‌های دستگاه گوارش، بسته به نوع تماس ایجاد شود.

با این حال، شما می توانید با مقداری آمادگی خطرات را از بین ببرید.

نکاتی که باید درباره رابطه جنسی مقعدی در نظر بگیرید

در ادامه حتما به اقدامات احتیاطی برای ایمنی سکس مقعدی خواهیم رسید. ابتدا اجازه دهید آنچه را که باید قبل از برقراری این رابطه بدانید، یادآور شویم:

  1. بر خلاف واژن، مقعد فاقد روان­کننده است

واژن، دستگاهی شگفت انگیز است که اغلب هنگام آماده شدن برای رابطه جنسی خود را روان می سازد. اما مقعد با اینکه در نوع خود حیرت انگیز است، خاصیت روان کنندگی ندارد. با این حال، نگران نباشید، زیرا می توانید انواع روان کننده را از فروشگاه ها خریداری کنید.

مشاوره جنسی

روان کننده، یک وسیله ایمنی بخش و لذت آور است که برای رابطه جنسی مقعدی ضرورت دارد. این به دخول آسان تر کمک می کند، خطر پارگی پوست را کاهش می دهد و به نوبه خود خطر عفونت را پایین می آورد.

هنگام انتخاب روان کننده برای مقعد، روان کننده سیلیکون با قوام ضخیم تر ترجیح داده می شود، اما روان کننده های مبتنی بر آب یا ترکیبی از هر دو نیز جواب می دهند. استفاده از هر دوی آنها با کاندوم ها و موانع لاتکس ایمن است.

نقطه ضعف روان کننده های حاوی سیلیکون این است که می توانند اسباب بازی های سیلیکونی را تخریب کنند، بنابراین هنگام انتخاب به این نکته توجه داشته باشید.

روان کننده های مبتنی بر روغن، اگرچه برای مقعد عالی هستند، اما برای استفاده با کاندوم ایمن نیستند.

روان کننده، عنصر ضروری رابطه آنال است.

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی در دوران بارداری

  1. همانند بافت واژن، بافت داخل مقعد نسبت به بافت بیرون آن حساس تر است

بافت خارجی و پوست به عنوان یک مانع محافظ عمل می‌کند تا به جلوگیری از ورود باکتری ها و سایر مواد ناخواسته به بدن تان کمک کند؛ پوست و بافت مقعد شما نیز چنین خاصیتی دارند. از طرف دیگر، بافت داخلی بسیار نازک‌تر بوده و بنابراین مستعد پارگی و خونریزی است.

همانطور که بالاتر ذکر شد، این مورد احتمال انتقال عفونت را بین همسران افزایش می دهد. منظور از عفونت فقط STI نیست. حتی اگر افراد مبتلا به بیماری مقاربتی نباشند، باز هم می توانند باکتری های عامل بیماری را از طریق آن زخم های کوچک به یکدیگر منتقل کنند.

برای کاهش خطر آسیب و انتقال باکتری، از روان کننده به میزان زیاد استفاده کنید و دخول را آهسته و پیوسته انجام دهید. کاندوم هم کمک تان می کند!

رابطۀ جنسی مقعدی
رابطه جنسی مقعدی
  1. مقعد نیز مانند واژن ماهیچه ای دارد که باید شل شود تا رابطه جنسی مقعدی را راحت کند

اسفنکتر مقعدی را به عنوان نگهبانِ راست روده‌ی خود در نظر بگیرید. بهترین راه برای عبور از آن، آرامش و صبور بودن است. چرب کردن این نگهبان نیز کمک می کند.

ماهیچه اسفنکتر باید شل شود تا بازی مقعدی لذت بخش باشد و پارگی ایجاد نشود. عشق بازی و برانگیختگی کافی، شروع خوبی است. همچنین می توانید ابتدا با گرفتن دوش آب گرم به آرام کردن ماهیچه های منقبض خود کمک کنید.

  1. مقعد نیز مانند واژن دارای باکتری است

اگر بعد از سکس مقعدی به نظافت خود بی توجهی کنید، باکتری هایی که در داخل و اطراف مقعد زندگی می کنند می توانند به راحتی به قسمت هایی که نمی خواهید از جمله اندام تناسلی، دهان و چشمان تان منتقل شوند.

برای جلوگیری از این انتقال، پس از اتمام کار یا قبل از اینکه به فعالیت دیگری بروید، هر چیزی را که با مقعد تماس پیدا کرده، کاملا بشویید. این شامل دست ها، اندام تناسلی و اسباب بازی های جنسی تان می شود.

در صورت استفاده از کاندوم، قبل از اینکه به رابطه جنسی واژینال یا دهانی بروید، کاندوم جدیدی بپوشید. باکتری های مقعدی که وارد مجرای ادرار می شوند می توانند به عفونت ادراری بیانجامند. این در مورد آلت تناسلی، انگشتان یا اسباب بازی های جنسی نیز صدق می کند.

اسباب بازی ها را به خوبی با آب و صابون بشویید و قبل و بعد از استفاده کاملا خشک کنید. می توانید از کاندوم روی اسباب بازی استفاده کنید تا آن را تمیز نگه دارید.

بیشتر بخوانید: معرفی سکس تراپی یا درمان جنسی

خطرات رابطه جنسی مقعدی

در ادامه، اطلاعاتی در مورد خطرات بالقوه رابطه جنسی مقعدی و راه های کاهش آنها ذکر شده است.

  • انتقال بیماری های مقاربتی

سکس مقعدی می تواند همان عفونت ها و بیماری هایی را که مقاربت واژینال توان انتقالش را دارد، منتقل کند. مانند:

  • سوزاک
  • کلامیدیا
  • تبخال
  • اچ‌آی‌وی

در واقع، رابطه جنسی مقعدی در مقایسه با سایر اعمال جنسی، به ویژه برای شریک جنسیِ گیرنده، بالاترین خطر انتقال یا ابتلا به HIV را دارد.

بیشتر بخوانید: اختلال نعوظ در رابطه

  • شقاق مقعد

شقاق مقعد، اصطلاح پزشکی برای یکی از پارگی های پوستی ریز در مخاط مقعد است.

شقاق مقعدی کوچک است اما می تواند به اندازه ای عمیق باشد که باعث درد شدید و خونریزی به رنگ قرمز روشن در حین و بعد از سکس مقعدی و عمل دفع شود.

شقاق مقعدی معمولا در عرض چند هفته خود به خود بهبود می یابد. برای کمک به سرعت بخشیدن به کارها، در مدت بهبودی، از سکس مقعدی بپرهیزید. در صورت نیاز، روان کننده مدفوع مصرف کنید تا مدفوع سفت باعث تحریک بیشتر شقاق نشود.

  • سوراخ شدن کولون

سوراخ شدن کولون در رابطه مقعدی نادر اما ممکن است. شناسایی علایم آن اهمیت دارد، زیرا کولون سوراخ شده یک وضعیت اضطراری پزشکی است.

اگر به دنبال دخول مقعدی با آلت تناسلی، اسباب بازی یا اشیای دیگر دچار خونریزی شدید مقعدی و درد شکم شدید، به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

نحوه کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقعدی در حین سکس مقعدی

  • از کاندوم به درستی استفاده کنید.
  • از روان کننده، بیشتر استفاده کنید.
  • به طور مکرر برای بیماری های مقاربتی آزمایش دهید.
  • با شریک خود در مورد وضعیت STI در آنها و لزوم انجام آزمایش صحبت کنید.
  • برای کمک به پیشگیری از عفونت HIV، پروفیلاکسی قبل از مواجهه (PrEP) را در نظر بگیرید.

نحوه انجام رابطه جنسی مقعدی ایمن تر

  1. با شریک جنسی خود صحبت کنید

رابطه جنسی مقعدی چیزی نیست که با آن ناگهان شریک جنسی تان را غافلگیر کنید. لازم است از قبل در مورد انجام آن یک جلسه داشته باشید!

اجازه دهید آنها از علاقه شما به بازی مقعدی با خبر شوند. از آنان بپرسید که در مورد آن چه احساسی دارند. مانند هر عمل فیزیکی دیگری، هر دوی شما باید قبل از شروع کار صحبت کنید، مرزهای خود را تعیین کنید و رضایت جنسی تان را اعلام نمایید.

آماده پذیرش و احترام به انتخاب آنها باشید، حتی اگر آنها با سکس مقعدی مخالفت کنند. خاطرتان باشد که بخش‌های دیگر بدن نیز وجود دارد که می‌توانید از آن ها لذت بجویید.

سکس مقعدی
سکس مقعدی
  1. تنقیه را در نظر بگیرید

آب و صابون کفایت می کند، اما اگر به حدی نگران وجود مدفوع در مقعدتان هستید که ممکن است در لذت شما اختلال ایجاد کند، استفاده از تنقیه را در نظر بگیرید.

تنقیه برای تمیز کردن عمیق‌تر، آب را به داخل راست روده فشار می‌دهد.

  1. ناخن های خود را کوتاه کنید

وارد کردن انگشت به مقعد، یک راه عالی برای شروع سکس مقعدی است، اما ناخن های تمیز و کوتاه شده ضروری هستند. ناخن های نامرتب، احتمال پارگی پوست نازک و ظریف مقعد و انتشار باکتری ها را افزایش می دهد.

ناخن های خود را کوتاه کنید، سپس انگشتانتان را خوب بشویید و قبل و بعد از سکس زیر ناخن ها را شستشو دهید.

  1. از کاندوم یا سایر روش های محافظتی استفاده کنید

خطر انتقال STI در حین سکس مقعدی بیشتر است، اما استفاده از یک روش محافظتی مانند کاندوم، خطر را تا حد زیادی کاهش می دهد.

در صورت جا به جایی از سکس مقعدی به واژینال، حتما از کاندوم جدید استفاده کنید.

  1. در پوزیشن مناسب قرار بگیرید

بیشتر پوزیشن‌های جنسی P-in-V می‌توانند برای مقعد نیز با کمی جا به جایی کار کنند، اما موارد زیر برای شروع خوب هستند:

  • استایل داگی یکی از لوازم اصلی سکس مقعدی است، زیرا به شریک فاعل دسترسی آسان می دهد و به طرف گیرنده، این امکان را می دهد تا مقعد خود را به بالا یا پایین جابجا کند.
  • میسیونری معکوس، که در آن شریک گیرنده به پشت خوابیده و شریک فاعل در بالا قرار می گیرد، یکی دیگر از پوزیشن‌های محبوب است.
  • موقعیت میسیونری زمانی بهترین حالت است که از بالش برای تنظیم نقطه ورود استفاده کنید.
  1. روان کننده ضروری است

بیایید اهمیت روان کننده برای ایمنی و لذت رابطه جنسی مقعدی را بررسی کنیم.

اگر از روش مانع لاتکس استفاده می کنید، روان کننده مبتنی بر آب، سیلیکون یا هیبریدی را انتخاب کنید. اگر از اسباب بازی های سیلیکونی استفاده می کنید، از روان کننده سیلیکونی صرف نظر کنید. در صورت استفاده از مانع، از روان کننده های روغنی بپرهیزید.

روان کننده را به مقدار زیاد استفاده کنید و در صورت نیاز آن را تجدید کنید.

  1. آهسته پیش بروید و در طول این مدت با شریک زندگی خود در تماس باشید

پریدن به داخل مقعد بدون گرم کردن اولیه، مانند پریدن ناگهانی در یک دریاچه سرد است و باعث انقباض اسفنکتر می شود.

به خودتان زمان بدهید تا به اندازه کافی برانگیخته شوید. این به شل کردن عضلات منقبض و آمادگی برای بازی کمک می کند.

برای گرم شدن می توانید:

  • خودارضایی کنید، انفرادی یا با شریک زندگی تان
  • در حرکات غیر دخول مورد علاقه تان، مانند رابطه دهانی یا در آغوش کشیدن شرکت کنید
  • در یک دوش آب گرم (به تنهایی یا با همسرتان)، مقداری عشق آغشته به صابون را به مناطق شهوانی خود نشان دهید!
  • از انگشت، اسباب بازی یا زبان در قسمت بیرونی مقعدتان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: انزال زودرس

سکس مقعدی
سکس مقعدی
  1. بپذیرید که احتمالا مقداری مدفوع در کار است

بله، زمانی که شما در رابطه جنسی مقعدی در حال ورود به مقعد هستید، امکان حضور مدفوع وجود دارد. این کاملا طبیعی است.

رکتوم به گونه ای طراحی شده که مدفوع شما را تا زمانی که برای اجابت مزاج آماده شوید، در بخش بالاتر روده بزرگ نگه دارد.

تنقیه، یک گزینه کمکی است اما ضروری نیست. اجابت مزاج قبل از رابطه جنسی و شستن ناحیه با آب و صابون کفایت می کند.

یک حوله یا ملحفه تیره در زیر خود پهن کنید تا هر گونه نشت احتمالی به رختخوابتان نفوذ نکند.

  1. بعد یا قبل از انجام هر کار دیگری، خودتان را تمیز کنید

به یاد داشته باشید که مواد مدفوع میکروسکوپی حتی پس از تمیز کردن کامل هم وجود دارند. این امر، لزوم پاکسازی مناسب قبل و بعد از بازی مقعدی را بسیار مهم می کند. به خصوص اگر می خواهید بعد از قرار دادن آلت تان در داخل و اطراف باسن، به سراغ واژن یا دهان شریک جنسی تان بروید.

سوالات متداول پیرامون رابطه جنسی مقعدی

در ادامه به برخی از پرسش های رایج از سوی افرادی که به سکس مقعدی علاقه مندند، پاسخ می دهیم.

  • آیا سکس مقعدی درد دارد؟

بله ممکن است. اما اگر مقدار زیادی روان کننده به کار ببرید و آن را آهسته انجام دهید، درد آن خیلی کمتر می‌شود.

هر چند کمی ناراحتی قابل انتظار است، اما برانگیختگی و آرامسازی و شروع کوچک با یک انگشت یا اسباب بازی ریز، به شما کمک می کند تا به ناراحتی حاصل از آن غلبه کنید.

  • آیا خونریزی طبیعی است؟

هم بله و هم خیر. مقدار کمی خون در اولین یا دومین دخول مقعدی غیرعادی نیست. همینطور اگر خیلی هیجان­زده عمل می کنید، مقدار زیادی روان کننده به کار نمی برید یا در صورت نیاز، روان کننده را تجدید نمی کنید، ممکن است خونریزی رخ دهد.

اگر خونریزی شدید یا مداوم را تجربه کردید، لازم است فعالیت خود را متوقف کنید و در اسرع وقت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید.

  • آیا سکس مقعدی بر توانایی دفع شما تاثیر می‌گذارد؟

نه، این فقط یک افسانه است. رابطه جنسی مقعدی بر توانایی شما برای دفع یا نگه داشتن آن تاثیر نمی‌گذارد.

اما ممکن است وقتی برای اولین بار دخول مقعدی انجام می دهید یا مدت کوتاهی پس از آن احساس نیاز کاذب به دفع داشته باشید؛ یعنی احتمال دفع بعید است.

  • آیا رابطه جنسی مقعدی می تواند منجر به ارگاسم شود؟

رابطه مقعدی می تواند به ارگاسم منجر شود، اما اگر چنین نتیجه ای رخ ندهد، در صورت رعایت کامل نکاتی که ذکر شد، همچنان می تواند لذت را به همراه داشته باشد.

نکته پایانی

تا زمانی که همه طرفین درگیر رضایت داشته باشند، رابطه جنسی مقعدی می تواند راه جدیدی را برای لذت بردن به روی شما بگشاید. برای اینکه آن را ایمن و سرگرم کننده نگه دارید، ابتدا برای آماده شدن وقت بگذارید و بعد احتیاط های لازم را به عمل بیاورید.

شما چه احتیاط هایی را  برای رابطه مقعدی ضروری می‌دانید؟ در بخش نظرات، آنها را با ما در میان بگذارید.

منبع

https://www.healthline.com

 

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.3]