تنوعات جنسیتی نه تنها بیمارگونه نیستند، بلکه سالم و طبیعی اند. متاسفانه باورهای نادرست و فراگیر در مورد اینکه تنها جنسیت­های مشروع، مرد و زن هستند، منجر به ایجاد رنج های زیادی برای افراد دارای تنوع جنسیتی شده است. در این مقاله به یکی از موارد تنوع جنسیتی می‌پردازیم و می‌‌خوانیم که نان باینری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

ترنس

نان باینری چیست؟

نان باینری چیست؟ نان باینری برای توصیف افرادی به کار می‌رود که جنسیت‌شان خارج از دوگانه‌ی جنسیتی زن و مرد است. این همچنین چتری است که اصطلاحات هویت های جنسیتی دیگر مانند جندر فلویید، دو جنسیتی و چند جنسیتی را دربرمی‌گیرد.

اصطلاح نان باینری یا «غیر دوگانه» برای افراد مختلف می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد. به طور کلی، برای توصیف شخصی استفاده می شود که هویت جنسی او را نمی‌توان منحصراً زن یا مرد دانست.

برخی افراد نان باینری، جنسیت خود را هم مرد و هم زن تجربه می‌کنند و برخی دیگر جنسیت خود را نه مرد و نه زن می‌دانند.

جندر باینری یا دوگانه‌ی جنسیتی به چه معناست؟

برای درک بهتر نان باینری، بهتر است اول ببینیم خود اصطلاح «باینری» به چه معناست. جندرباینری به این معناست که فقط دو جنسیت وجود دارد: مرد و زن. این جنسیت ها مخالف هم در نظر گرفته می‌شوند و جامعه از هر کدام رفتارها، نقش ها، پوشش و … خاصی انتظار دارد.

در بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان، بیشتر مردم با این ایده بزرگ می‌شوند که فقط دو جنس وجود دارد. با این حال، بسیاری از افراد خارج از دوگانه‌ی جنسیتی وجود دارند؛ جنسیت هایی که نه منحصراً زن اند و نه مرد.

آیا نان باینری همان ترنس است؟

نه دقیقا. ترنس‌جندر یا تراجنسیتی، حالتی است که در آن جنسیتی را که در بدو تولد به شما نسبت داده اند، به رسمیت نمی‌شناسید. مثلا اگر با واژن متولد شدید، در بدو تولد احتمالا به شما جنسیت «زن» را نسبت دادند. اگر بعدا متوجه شدید که جنسیت تان نمی‌تواند منحصرا زن باشد، با عنوان ترنس شناخته می‌شوید.

نان باینری چیست؟ همه ترنس ها، نان باینری نیستند. برای مثال، فردی که در بدو تولد زن است، می‌تواند جنسیت خود را به عنوان یک مرد تجربه کند. اگر فردی جنسیت خود را منحصرا به عنوان مرد یا زن تجربه کند، ممکن است با اصطلاح ترنس شناخته شود. اما چنین فردی، نان‌باینری نیست.

یک فرد نان باینری ممکن است به طور انحصاری با جنسیتی که در بدو تولد به او اختصاص داده شده، شناسایی نشود، بلکه با یک یا چند جنسیت دیگر شناخته شود.

به این ترتیب، برخی افراد استدلال می‌کنند که همه افراد نان باینری ذاتا ترنس هستند. با توجه به تعریف ترنس که در بالا ذکر شد، این استدلال منطقی است.

با این حال، برخی از افراد نان باینری با تجربه ترنس همذات پنداری نمی‌کنند که این ممکن است دلایل متعددی داشته باشد.

آیا نان باینری همان جندر کوییر است؟

اصطلاح «کوییر» برای به چالش کشیدن مفاهیم نامنعطف جنسیتی معرفی شد. قرار دادن «جنسیت» در کنار کلمه «کوییر»، این ایده را می‌رساند که جندر کوییرها دارای هویت ها و اظهارات جنسیتی متعدد هستند.

ترنس

اگرچه واژگان نان باینری و جند کوییر شباهت های زیادی دارند، اما لزوما مترادف به کار نمی‌روند.

هویت های جنسیتی نان باینری

تعدادی از هویت های جنسیتی وجود دارد که در زیر چتر نان باینری قرار می‌گیرند. از جمله:

  • جندر کوییر
  • اِی‌جندر (بدون جنسیت)
  • جندر فلویید (سیال جنسیتی)
  • دو جنسیتی
  • چندجنسیتی

دِمی‌جندر اصطلاح دیگری برای هویت‌های جنسیتی نان باینری است. معمولا دمی جندر زمانی استفاده می‌شود که فرد احساس ارتباط جزئی با یک جنسیت خاص داشته باشد.

اگرچه هر یک از این اصطلاحات تعاریف مجزایی دارد، اما بسیاری از آنها با یکدیگر همپوشانی دارند یا تفاوت‌های ظریفی را شامل می‌شوند.

چگونه به افراد نان باینری احترام بگذاریم و از آنها حمایت کنیم

در حال خواندن مقاله نان باینری چیست، هستید. بسیاری از مردم با این باور بزرگ می‌شوند که فقط دو جنس وجود دارد. به همین دلیل، ممکن است کمی طول بکشد تا با این ایده بپیچید که برخی می‌توانند نان باینری باشند، کنار بیایید.

برای یادگیری، گشوده باشید

اینکه شما در حال خواندن این مقاله هستید، نشان می‌دهد که به یادگیری در مورد هویت های نان باینری تمایل دارید. این یک قدم عالی و با ارزش است. توصیه می‌کنیم همیشه برای یادگیری و آموزه های به روز، گشوده و پذیرا باشید.

آنها را باور کنید

احترام و حمایت از افراد نان باینری با احترام به هویت آنها آغاز می‌شود. اگر کسی به شما گفت که نان باینری است، او را باور کنید. تصور نکنید که آنها درگیر مد یا یک دوره‌ی گذرا شده اند. به احساس آنان احترام بگذارید.

شاید مدتی زمان نیاز باشد تا با این مسیله کنار بیایید. وقتی کاملا توانستید بپذیرید که کسی نان باینری است، نشان دادن حمایت و احترامتان بسیار آسان‌تر می‌شود.

هویت آنها را فاش نکنید

متاسفانه دنیا با افراد نان باینری رفتاری خصمانه دارد. به همین دلیل، تا زمانی که مطمین نشده اید افراد نان باینری هویت خود را نزد دیگران نیز فاش کرده اند یا نه، این راز را نزد خودتان نگه دارید. شاید آنها ترجیح دهند هویت‌شان خصوصی باقی بماند.

از زبان فراگیر استفاده کنید

اصطلاحات بی طرف جنسیتی را به کار ببرید. مثلا اگر در میان جمع صحبت می‌کنید، به جای «خانم‌ها و آقایان» از «دوستان» یا «عزیزان» استفاده کنید.

کنجکاوی نابجا نکنید

اینکه از یک فرد نان باینری بپرسیم در بدو تولد به او جنسیت مرد نسبت داده بودند یا زن، بی ادبی تلقی می‌شود. کمی در موردش فکر کنید؛ تقریبا دارید از آنها در مورد اندام تناسلی شان سوال می‌پرسید!

به دیگران آموزش دهید

به اشتراک گذاری مقالات و منابع در مورد هویت های نان باینری چیست، به افراد بیشتری کمک می‌کند تا در این زمینه اطلاعات کسب کنند.

مهربان باشید

به یاد داشته باشید که یک شخص نان باینری مثل شما انسان است. نسبت به آنها توجه داشته باشید، از مرزها عبور نکنید و هویت آنها را بپذیرید.

مشاوره جنسی آنلاین

سوالاتی پیرامون نان باینری برای درمانگران

اگر شما متخصص سلامت جسم یا روان هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای به چالش­ کشیدن فرضیات خود و تقویت پذیرش تنوع جنسیتی، در مورد سوالات زیر فکر کنید:

  • آیا شما فرض می‌کنید که همه بیماران یا مراجعان تان همسو-جنسیتی هستند؟
  • به طور گسترده تر: آیا زوج ها را تک همسر (از جنس مخالف) فرض می‌کنید؟
  • اگر فردی در حال حاضر در یک رابطه دگرجنس‌گرا باشد، فرض می‌کنید که به طور کلی دگرجنس‌گرا است؟
  • آیا از یک مراجع زن می‌پرسید که آیا شوهر/دوست پسر دارد (به جای اینکه از لغت «شریک عاطفی» استفاده کنید)؟

باید در جهتی تلاش کنید که پاسخ تان به پرسش های بالا، «خیر» باشد. استفاده از زبان حمایتی و خنثی می تواند تفاوت بزرگی برای کمک به ایمنی جمعیت LGBTQIAA+ ایجاد کند.

سخن پایانی

در این مقاله خواندید نان باینری چیست و چگونه باید با آنها برخورد کنیم. ضمایر «زن/مرد» که در همه جای دنیای ما حاضر است، به طور ناخواسته ترنس و نان باینری و سایر هویت های معتبر و طبیعی سالم را محو می‌کند. در حالی که تفاوت در جنسیت انسان فراتر از صرفا «خانم‌ و آقا» یا «مرد و زن» است.

از آنجایی که یک ابزار اساسی برای تغییر، زبان متخصصان سلامت است، ما می توانیم با استفاده از زبانی فراگیر، محترمانه و توانمندساز به مراجعان کمک کنیم. همچنین می‌توانید در هنگام معرفی خود به مراجعان، جنسیت خود را صراحتا بیان کنید. این می‌تواند به آنها کمک کند تا آزادانه جنسیت خود را به زبان آورند.

در پایان، نمی‌توانم به اندازه کافی بر این نظر جاودانه‌ی دکتر مارتین لوتر کینگ تاکید کنم که می‌گوید: «زندگی ما آنجایی به پایان می­رسد که در مورد مسایل مهم سکوت کنیم.»

شما بنویسید؛ سوالات و دغدغه های خود را در خصوص نان باینری با ما در میان بگذارید.

مشاوره روانشناسی تلفنی

منبع

https://www.psychologytoday.com

https://www.healthline.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4]