با توجه به رواج استفاده از تلفن های هوشمند، اغلب هشدارهایی در مورد اعتماد به آنها می‌شنویم. خوشبختانه، مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده، نشان می‌دهد استفاده از دستگاه‌های دیجیتال می‌تواند به افراد کمک کند تا اطلاعات اضافی را به خاطر بسپارند. در این مقاله در مورد نقش تلفن هوشمند در تقویت حافظه می‌خوانیم.

 

تاثیر تلفن هوشمند بر حافظه: خوب یا بد؟!

تقویت حافظه به کمک فناوری ممکن است؟ احتمالا شما و عزیزان­تان هر کدام گوشی هوشمند خود را داشته باشید. در واقع، مرکز تحقیقات پیو تخمین می­زند که 97 درصد از آمریکایی ها دارای تلفن همراه هستند، در حالی که 85 درصد از آنها گوشی هوشمند دارند.

محققان، نتایج آزمایش‌های انجام‌شده پیرامون حافظه را با ۱۵۸ شرکت‌کننده تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که استفاده از حافظه خارجی یک دستگاه دیجیتال می‌تواند ذخیره‌سازی جزییات اضافی در مغز را تسهیل کند.

تلفن هوشمند و تقویت حافظه

در هر موضوعی، جوانب مثبت و منفی وجود دارد، اما این یافته ها از فناوری گوشی‌های هوشمند به عنوان کمک مفیدی برای حافظه انسان پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: حفظ سلامت روان

ذخیره سازی اطلاعات با اهمیت و کم اهمیت

این تحقیق شامل سه مطالعه جداگانه برای تعیین نحوه اثرگذاری احتمالی استفاده از یک دستگاه دیجیتال بر حافظه 158 داوطلب می‌شد.

ابتدا از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا یک فعالیت حافظه را در بستر یک دستگاه دیجیتال تکمیل کنند؛ این فعالیت به آنها اجازه می‌داد برای نیمی از وظایف از یادآور استفاده کنند. اغلبِ آنها، یادآورها را برای اطلاعات با ارزشِ بالاتر تنظیم کردند و برای اطلاعات با ارزش پایین تر به حافظه خود متکی شدند.

تلفن هوشمند و تقویت حافظه

محققان دریافتند که داوطلبان اطلاعات با ارزش پایین‌تر بیشتری را به یاد می آورند، زیرا یادآورهای موجود در دستگاه، ذخیره‌سازی اضافی را در مغزشان تسهیل می‌کرد و در نتیجه افراد در هنگام استفاده از یادآور‌ها، اطلاعات ذخیره‌شده و ذخیره‌نشده‌ی بیشتری را به خاطر می‌آوردند.

متاسفانه، یک اشکال این رویکرد این است که در صورت شکست فناوری، ممکن است اطلاعاتی حیاتی را از دست بدهیم، بنابراین باید هنگام برنامه‌ریزی برای استفاده از یادآور‌های گوشی هوشمند، این موضوع را در نظر بگیریم.

استفاده کارآمد از فناوری

دکتر جولیان لاگوی (روانپزشک و مشاوره روانشناسی ) می‌گوید: «این مطالعه چیزهای جدیدی را در مورد تقویت حافظه به ما می‌آموزد؛ اینکه چگونه برخی از فناوری‌ها در صورت استفاده صحیح می‌توانند حافظه و سلامت کلی ما را بهبود بخشند.»

دکتر لاگوی توضیح می‌دهد که افراد می‌توانند روزانه با ذخیره اطلاعات مهم در دستگاه‌ها، این یافته را به کار بندند تا مجبور نباشند داده‌های زیادی را به خاطر بسپارند.

دکتر لاگوی تاکید می‌کند: «به‌ویژه در این دوره که فناوری اغلب با هشدار همراه است، این مطالعه ما را تشویق می‌کند تا از دستگاه‌هایی همچون گوشی‌ هوشمند برای ذخیره اطلاعات بسیار مهم استفاده کنیم و بنابراین ظرفیت بیشتری برای به خاطر سپردن چیزهای دیگر که آنقدر مهم نیستند، داشته باشیم».

بیشتر بخوانید: رابطه کم خوابی و رفتارهای غذایی ناسالم

از آنجایی که بسیاری از تحقیقات در مورد این موضوع به جنبه های منفی فناوری پرداخته اند، دکتر لاگوی این نتایج را قابل توجه می‌داند.

دکتر لاگوی توضیح می‌دهد که در استفاده از فناوری، «زمینه» کلیدی است. او می‌گوید: «فناوری می‌تواند بسیار مفید باشد و در صورت استفاده صحیح، سلامت کلی ما را بهبود ببخشد؛ اما اگر نادرست استفاده شود، ممکن است برعکس عمل کند و به ما آسیب بزند».

در حالی که این یافته‌های پژوهشی دلگرم‌کننده هستند، دکتر لاگوی خاطرنشان می‌کند که محدودیت این تحقیق، اتکای آن به مطالعات انجام‌شده در آزمایشگاه است، زیرا اگر در «دنیای واقعی» انجام شود، بینش­افزاتر خواهد بود.

تلفن هوشمند و تقویت حافظه

او در یادداشتی شخصی می نویسد: «من از فناوری برای به خاطر سپردن رمزهای عبور وب‌سایت‌ها و حساب‌های بانکی استفاده می‌کنم. با عدم به خاطر سپردن آن جزییات، می‌توانم تلاش بیشتری برای به خاطر سپردن اطلاعات مهم‌تری در زندگی‌ام انجام دهم که قابل ذخیره سازی روی یک دستگاه نیستند».

اولویت بندی برخی وظایف می تواند کمک تان کند

در حالی که اصطلاح «فهرست کارهایی که باید انجام دهید» در این تحقیق استفاده نشده، دکتر کلیفورد سگیل متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: اساسا همین اهمیت دارد. «یادداشت و تفکیک چیزهایی که باید به خاطر سپرده شوند به با ارزش و کم ارزش می‌تواند به یادآوری هر یک از این موارد و تقویت حافظه کمک کند.»

او می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد که تلفن‌های هوشمند، انجام کارها را به ما یادآوری می‌کنند و احتمال انجام آن‌ها را بیشتر می‌کنند».

دکتر سگیل خاطرنشان می‌کند: جالب است که میانگین سنی شرکت کنندگان در این مطالعه 24 و سن شرکت کنندگان بین 18 تا 40 سال بود. «طبق این تحقیق، سن بالای 40 سالگی، مزایای ثابت شده‌ای برای استفاده از تقویم گوشی‌های هوشمند در مقایسه با فهرست کارهای (to do list) قدیمی ندارد. تکرار چنین مطالعه ای در افراد بالای 65 سال می تواند جالب باشد.»

وی می گوید «من اغلب فهرست کارهایی که باید انجام شود را به بیمارانی که مشکلات شناختی و حافظه دارند توصیه می‌کنم، زیرا آنها مقاصد با ارزش را قبل از اهداف کم ارزش قرار می دهند».

بیشتر بخوانید: تقویت اعتماد به نفس

با توجه به مسایل شناختی و حافظه، دکتر سگیل خاطرنشان می‌کند که چنین رتبه بندی اطلاعاتی می تواند حیاتی باشد. او می‌گوید: «در دنیای مدرن سرشار از چند وظیفگی ما، برای افراد مسن تر یا افراد جوان‌ پرمشغله، مهم تر است که در سازمان‌دهی زمان و اولویت‌بندی فعالیت‌ها یاری شوند».

تلفن هوشمند و تقویت حافظه

از آنجایی که یادداشت‌های برچسبی روی دیوار خانه و یادآورهای تلفن‌های هوشمند به عنوان نشانه عمل می‌کنند، دکتر سگیل استفاده از هر دو را توصیه می‌کند، زیرا یک یادداشت برچسبی روی در دقیقا مانند یک یادآوری تقویم که با صدای بلند و آزاردهنده است می‌تواند مفید باشد. او می‌گوید: «به دلیل حواس‌پرتی‌های همزمانی که گوشی‌های هوشمند به همراه می‌آورند، یادآورهای زیادی را از دست داده‌ام، بنابراین هنوز هم در کار بالینی و زندگی خانگی‌ام به فهرست کارهایی که باید انجام دهم تکیه می‌کنم.»

نکته پایانی

این یافته‌ها از استفاده از فناوری گوشی‌های هوشمند به‌عنوان کمکی بیرونی برای «آزاد کردن فضا» در حافظه و تقویت حافظه پشتیبانی می‌کنند. به خصوص اگر برای انجام کارهای روزانه مشکل دارید، اتکا به یک دستگاه دیجیتال می تواند برایتان مفید باشد. اگر از پیش کارهایتان را به خوبی سازماندهی می‌کردید، استفاده از تلفن هوشمند به عنوان حافظه خارجی می تواند توانایی شما را برای عملکرد بهتر تقویت کند.

 

شما بنویسید؛ شما برای یادآوری امور روزمره خود بیشتر از تلفن های هوشمند کمک می‌گیرید یا حافظه خودتان؟

منبع

https://www.verywellmind.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]