برخی افراد به دلایلی پیش یا پس از ازدواج از عشق دوری می‌کنند. در این مقاله سه دلیل مهم برای کمرنگ شدن عشق را می‌خوانیم.

 

 

بیشتر بخوانید:  چهار راه برای برگرداندن مقداری لذت به زندگی

چه می‌شود که عشق کمرنگ می‌شود؟

جیانا و گری در ابتدای رابطه احساس می‌کردند که زندگی به طرزی جادویی مهرآمیز و خوشایند است. اما چه شد که اکنون همه لبخندها و خنده‌ها و هیجانات مثبت آنها جای خود را به فشارهای روزمره، دوری و قطع ارتباط داده است؟

چه شد که جیانا و گری (و بسیاری دیگر که شاهد کمرنگ شدن عشق خود بوده‌اند)، آن احساسات قدرتمند عاشقانه را از دست دادند؟

آیا شما در موقعیت مشابهی هستید و  در حال تجربه کردن عشقی رو به افول اید؟ آیا اوقات خوب و خاطرات شیرین دارند از یادتان می‌روند؟ تاریخچه زندگی مشترکتان کاملا منفی به نظر می‌رسد؟ رابطه خود را معیوب می‌بینید و دیگر با اشتیاق به آینده مشترک خود نگاه نمی‌کنید؟

اگر این سوالات برای شما آشنا به نظر می‌رسد، احتمالا این سوال نیز به ذهنتان رسیده باشد:

«فکر می‌کردم اوضاع بین ما بسیار خوب پیش می‌ره، اصلا نمی‌فهمم یهو چه اتفاقی افتاد؟»

پس از 30 سال تجربه کاری به عنوان روانشناس که با افراد، زوج‌ها و خانواده‌ها کار کرده‌ام، زوج‌های زیادی را دیده‌ام که به یکی از سه دلیل زیر کمرنگ شدن عشق را در رابطه خود تجربه می‌کنند.

دوری افراد از عشق  و دوست داشتن

سه دلیل متداول که باعث کمرنگ شدن عشق در رابطه می‌شود

  1. دیگر از طرف شریک صمیمی خود احساس قدردانی و احترام ندارید

در اوایل رابطه، عشق بدون قید و شرط به نظر می‌رسد. اما به مرور که مرحله شیفتگی می‌گذرد، زوج‌ها تقریبا به هم عادت می‌کنند. هنگامی که رابطه شما به صورت خودجوش رها می‌شود، عوامل استرس‌زای روزمره مانع از تعریف کردن، قدردانی و یا حتی توجه به رفتارهای مراقبتی یکدیگر می‌شود. با کم شدن احترام، توجه و مهربانی، به تبع احساس عشق نیز رو به کاهش می‌رود.

حتی مسیله‌ی نگران‌کننده‌تر این است که زوج‌ها اغلب بیشتر مراقب خود هستند و از توجه به یکدیگر دست برمی‌دارند. وقتی زوج‌ها دیگر نسبت به هم حساسیت و محافظت نداشته باشند، رابطه‌شان تحت تاثیر انرژی منفی و بی‌توجهی قرار می‌گیرد. بنابراین دور از انتظار نیست که قطع ارتباط رخ دهد.

مشاوره ازدواج آنلاین

چطور کم شدن قدردانی و احترام را ترمیم کنیم؟

برای دانستن دلیلی کمرنگ شدن عشق به این مورد توجه کنید: توجه به علامت‌هایی که نشان می‌دهد شریک زندگی خود را وجودی همیشگی و عادی در نظر گرفته‌اید، راه خوبی برای اطمینان از این است که رضایت رابطه را از دست نمی‌دهید. برنامه‌ریزی برای تاریخ‌های مهم و وقت گذاشتن برای ابراز قدردانی، کمک زیادی به بارگشت عشق به زندگی شما می‌کند. با این کار می‌توانید سپرده‌های بسیار مهم حسی را به حساب‌های بانکی احساسی یکدیگر بسپارید.

  1. افکار منفی را مدیریت نمی‌کنید

از آنجایی که زوجین در یک رابطه بلندمدت با داشتن اعتماد متقابل، درونی‌ترین کشمکش‌های خود را آشکار می‌کنند، به‌طرز چشمگیری نسبت به طرد، قضاوت و انتقاد طرف مقابل احساس آسیب‌پذیری می‌کنند. این آسیب پذیری اغلب بسیار ناراحت کننده است. شخصی که احساس می‌کند مورد انتقاد واقع شده، ممکن است به عنوان دفاع، افکاری منفی را نسبت به همسر خود شکل دهد. سه نمونه از افکار منفی ویران‌کننده در رابطه‌ها در زیر ذکر شده است:

  • تله همه یا هیچ: نگاه شما به رابطه اینگونه است که همسرتان یا همیشه اشتباه می‌کند یا هرگز کار درست را انجام نمی‌دهد.
  • نتیجه‌گیری فاجعه‌آمیز: یکی از همسران در اعمال و رویدادهای منفی در مورد همسرش اغراق می‌کند. («او آن چک را برگشت زد و اکنون قطعا باید به خانه فقیرانه برویم!»)
  • استبداد «باید»: یکی از همسران تصور می‌کند بدون هیچ گفتگویی، دیگری باید از نیازهای او باخبر باشد. («باید بدانی که چقدر از شغلم متنفرم، حتی بااینکه به همه می‌گویم این چقدر شغل خوبی است.»)

دوری افراد از عشق  و دوست داشتن

بیشتر بخوانید: فهم کارکرد دوپامین و ایجاد عادات بهتر

چطور رابطه را پس از هجوم افکار منفی ترمیم کنیم؟

  • در حالی که ممکن است هسته‌هایی از حقیقت در زیربنای برخی از این نوع افکار منفی وجود داشته باشد، اما میزان تحریف، اغراق و تمرکز بیش از حد روی آنهاست که می‌تواند لذت روابط عاشقانه را از بین ببرد. با این حال، اینکه بتوانید به دنبال ویژگی‌ها و رفتارهای مثبت همسر خود باشید و عمدا روی آنها تمرکز کنید، کلید غلبه بر افکار منفیی است که در روابط طولانی مدت ظاهر می‌شوند.
  • در حال مطالعه مقاله دلایل کمرنگ شدن عشق هستید. دلیل اینکه زوج‌های شاد و راضی در افکار منفی غرق نمی‌شوند، طرز فکر واقع‌بینانه‌تر و سالم‌تری است که در مورد یکدیگر دارند. این طرز تفکر است که چنین زوج‌هایی را قادر می‌سازد تا ارتباطات مثبت را حفظ کنند، به مشکلات رسیدگی کنند و روابط عاشقانه را تقویت کنند. مدیریت افکار منفی و یافتن راه‌هایی برای ادامه قدردانی از شریک زندگی خود راز یک رابطه شاد پایدار است.
  1. دچار ناسازگاری هستید

تحقیقات نشان می‌دهد زوج‌های دارای نگرش‌ها، ارزش‌ها و پیش‌زمینه‌های مشابه، رضایت، همراهی، صمیمیت و عشق پایدارتری را تجربه می‌کنند و با احتمال کمتری از هم جدا می‌شوند. وقتی یک زوج همدیگر را بهتر می‌شناسند و هیجان اولیه از بین می‌رود، ممکن است متوجه شوند که سبک زندگی، اولویت‌ها و ارزش‌های مورد علاقه‌شان با هم هماهنگ نیست و باعث می‌شود نسبت به آینده مشترک‌شان دلسرد شوند.

چطور ناسازگاری را ترمیم کنیم؟

وقتی هر دو طرف بتوانند برای کشف راه‌های جدید برای ایجاد احساس ارتباط انعطاف‌پذیر باشند، روابط آنها قوی‌تر می‌شود. راه‌های مقابله موثر با ناسازگاری عبارتند از:

  • مدیریت انتظارات از یکدیگر به جای سرزنش و متهم ساختن هم به اینکه شریک ایده‌آلی نیستید، به درک اینکه هیچ شریک ایده‌آلی وجود ندارد کمک می‌کند. همانطور که شما محدودیت‌ها و کاستی‌های خود را دارید، شریک زندگی شما نیز چنین است. بنابراین، برای مثال، اگر یکی از شرکا نسبت به دیگری نیاز بیشتری به تحریک فکری داشته باشد، شریکی که  بیشتر مشتاق است ممکن است از عضویت در یک باشگاه کتاب یا ثبت نام در یک دوره‌ برای برآوردن نیازهای فکری برآورده نشده‌اش سود ببرد.
  • شاید یکی از طرفین شدیدا ورزش را دوست داشته باشد و شریک دیگر چندان مشتاق آن نباشد. در این حالت می‌توانید به پیاده‌روی مشترک به عنوان یک سازش و پلی مشترک برای ایجاد صلح استفاده کنید .
  • با یافتن زمینه‌هایی که در آن علایق مشترک دارید، نسبت به یکدیگر نگرش بازتری را شکل دهید. یکی از زوج‌هایی که با آنها کار کردم، لذت بازی کردن مشترک را کشف کردند. زوج دیگری توانستند با آواز خواندن برای یکدیگر قبل از خواب، احساس پیوند بین خود را بازیابند.

 

می‌توانید نظرات و سوالات خود را در مورد کمرنگ شدن عشق با ما در میان بگذارید.

مرکز مشاوره سها به عنوان بهترین کلینیک روانشناسی در تهران آماده ارائه برترین خدمات مشاوره خانواده به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می‌باشد.

 

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]