دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است مردان را به غار تنهایی یا سکوت در رابطه عاطفی بکشاند. در این مقاله می‌خوانیم علل روی آوردن مردان به سکوت و تنهایی چیست و خانم ها چگونه می‌توانند با این موضوع مواجه شوند.

بیشتر بخوانید: مشاوره خانواده

سکوت مردان در رابطه عاطفی چگونه است؟

سکوت مردان در رابطه عاطفی به چه معناست؟ ادبیات طنز، معمولا زنان را سلطه‌جو و کنترل‌کننده به تصویر می‌کشد و مردان را موجوداتی سازگار و ترسان از بیان احساس. تجارب بالینی نشان می‌دهد که مردان نسبت به همسران خود در افشا ساختن زندگی درونی‌شان تودارتر هستند. در بیشتر زوجین، این زن است که در افشاگری عاطفیِ بیشتر حرف اول را می‌زند.

وقتی شوهر یا شریک عاطفی شما ناگهان سکوت پیشه می‌کند، احتمالا وضعیتی بسیار ناراحت‌کننده ایجاد می‌شود. فاصله گرفتن مرد از این طریق، اغلب زنان را در مارپیچی از تردید به خود و وحشتزدگی سرگردان می‌سازد.

زنان اغلب با این سوالات تنها می‌مانند: «چه اتفاقی افتاده؟ چیزی رو داره از من پنهون می‌کنه؟ چرا یکدفعه ساکت شد؟»

آنچه اوضاع را بدتر می‌کند این است که وقتی مردها را با سکوت‌شان روبه‌رو می‌کنید، اغلب از پاسخگویی سر باز می‌زنند و دوباره به لاک خود فرو می‌روند.

خب. پیش از همه باید بگوییم حق دارید که نگران این موضوع باشید!

مشکلی برای او پیش آمده است. افزون بر این، این نوع سکوت اغلب مقدمه ای برای جدایی یا حتی طلاق است.

در ادامه، این رفتار مردانه را توضیح خواهیم داد و علل آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: خانواده درمانی

علل سکوت مردان در رابطه عاطفی

  1. احساس شرم دارد

یک دلیل مهم، شرم است. مردان به ویژه تمایلی به صحبت در مورد نیازها و خواسته های خود در روابط با زنان ندارند، زیرا در اجتماع یاد گرفته اند که از نظر عاطفی، متکی به خود باشند و از نیازمندی به هر کسی احساس شرم کنند.

  1. از بالا گرفتن تعارضات و ترک شدن می‌ترسد

دومین مشکل مردان در صحبت کردن، ترس از تعارض و در نهایت هراس از رها شدن است. مردان در مورد صحبت از نیازهای خود در روابط مردد هستند، زیرا نگران اند که صحبت کردن اوضاع را بدتر یا حتی وخیم‌تر کند.

شاید ترس مردان از رها شدن در روابط را بتوان در تلاش سختی که برای اجتناب از تعارض انجام می‌دهند، مشاهده کرد. مردان به طور مداوم و با دقت، حالات عاطفی شریک زندگی خود را زیر نظر دارند و هر گونه نشانه ای از درگیری، انتقاد یا عدم تایید احتمالی را بررسی می‌کنند. مردان اغلب، هر گونه شواهدی مبنی بر ناراحتی یا عدم تایید را به عنوان انتقاد یا شکست تعبیر می‌شود. آنها بلافاصله تصور می‌کنند که کار اشتباهی انجام داده اند و انگار تا زمانی که متوجه اشتباه خود نشده و آن را اصلاح نکنند، جبرانی در کار نخواهد بود. اینکه همسران به مردان اطمینان دهند که مشکلی متوجه آنان نیست، به ندرت آنها را قانع می‌کند.

مردان اغلب مشتاق تغییر شکل دادن خود مطابق با هر چیزی هستند تا از خشمگین ساختن زنان جلوگیری کنند. غیرمعمول نیست که مردان در روابط صمیمانه خود چنان از تعارض اجتناب کنند که آرام کردن شریک زندگی آنها به مهمترین اصل در رابطه شان تبدیل شود. عبارت «اگه مامان خوشحال نباشه، هیچ‌کس دیگه‌ای توی خونه خوشحال نیست». در دوران کودکی آنها، با «همسر شاد، زندگی شاد» جایگزین می‌شود. مردها می‌توانند از عصبانیت یا عدم تایید شریک زندگی خود آنقدر ناآرام شوند که تا زمانی که این مشکل حل نشود، هیچ چیز دیگری مهم نباشد. تنها چیزی که آنان اکنون می‌خواهند این است که زن از عصبانی شدن از آنها دست بردارد.

  1. سکوت مردان در رابطه عاطفی
    سکوت مردان در رابطه عاطفی

    هنگام استرس یا پریشانی، به لاک خود پناه می‌برد

متداول‌ترین دلیلی که باعث سکوت مردان در رابطه عاطفی می‌شود این است که تحت استرس شغلی یا تحصیلی قرار گرفته‌اند. این نوع سکوت می‌تواند به وضعیت‌های بحرانی خانوادگی، آسیب‌ها یا سایر مشکلات بیرونی نیز مربوط باشد.

برخی افراد مسایل خود را با بحث در مورد آنها پردازش می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ساکت می‌شوند تا اوضاع خود به خود بهبود یابد.

این امر به ویژه زمانی رایج است که شریک عاطفی یا شوهر شما درونگرا باشد. او به جای اینکه با شما در مورد اتفاقاتی که برایش می‌افتد، صحبت کند، اولین واکنش او به استرس این است که سکوت کرده و خودش را در بازی‌ها، تماشای سریال‌ها و غیره غرق کند.

هنگامی که این اتفاق می‌افتد، زنان اغلب وحشتزده و بیشتر مضطرب یا حتی وابسته می‌شوند. این فقط باعث می‌شود که مردان بیشتر تحت فشار قرار بگیرند و به دنبال آن، درخواست قطع رابطه کنند.

  1. درگیر مسیله مهمی است

این دلیل کمی جدی‌تر از علت قبلی است. همه ما ممکن است دچار تغییرات عمده ای در زندگی خود شویم و در نتیجه‌ی آن، به روابط‌مان شک کنیم.

گاهی افرادی که ناگهان بدون هیچ دلیل واضحی ساکت می‌شوند، در واقع در حال زیر سوال بردن تمام انتخاب های زندگی خود هستند؛ آنها در یک بحران زندگی گیر کرده اند، از تمایلات جنسی‌شان مطمین نیستند یا ناگهان نسبت به تمایل خود به تعهد تردید یافته اند.

دلیل سکوت شریک زندگی شما در این مورد می‌تواند این باشد که این موضوع خاص آنقدر حل‌ناشدنی و دشوار به نظر می‌رسد که آنها حتی جرات ندارند در موردش صحبت کنند.

همچنین ممکن است حتی خود آنها حتی از آنچه در حال رخ‌دادن است، آگاه نباشند.

به خاطر داشته باشید، این نوع واکنش همچنین می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که شما عاشق فردی هستید که دلبستگی اجتنابی دارد.

  1. احساس می‌کند از طرف شما نادیده گرفته شده است

این دلیل اغلب با هر یک از علل قبلی ارتباط دارد. گاهی اوقات مردان سعی می‌کنند مسایل خود را به اشتراک بگذارند، اما در نهایت احساس می‌کنند تلاش‌هایشان با گوش‌ ناشنوا روبرو می‌شود. این منجر به سکوت مردان در رابطه عاطفی می‌شود.

این ممکن است زمانی رخ دهد که در پاسخ به درددل او، واکنش تدافعی نشان می‌دهید یا آنچه را که او می‌گوید، نادیده می‌گیرید. همچنین شاید آنچه مرد می‌گوید خیلی مبهم است یا او خیلی ساده حرفش را نیمه تمام قطع می‌کند و شما نمی‌توانید درکی از گفته‌هایش داشته باشید.

در هر صورت، وقتی شریک عاطفی یا شوهرتان سعی می‌کند چیزی به شما بگوید، اما بحث آنگونه که او می‌خواست پیش نمی‌رود، ممکن است در نهایت احساس نادیده گرفته شدن کند.

در این صورت ممکن است او از تلاش مجدد دلسرد شود و به سمت سکوت برود؛ زیرا احساس می‌کند گزینه دیگری ندارد.

این نوع واکنش به ویژه در مردان خجالتی یا از نظر عاطفی دور از دسترس دیده می‌شود.

  1. نمی‌داند چگونه نیازش را بیان کند

یکی دیگر از دلایل رایج سکوت مردان در رابطه عاطفی این است که هرگز نحوه برقراری ارتباط را یاد نگرفته اند.

برای مردان، صحبت در مورد احساسات و عواطف اغلب یک تابو است. ممکن است احساس کنید شریک عاطفی یا شوهرتان در حال دور شدن از شماست یا با شما حرف نمی‌زند؛ در حالی که در واقعیت، او به سادگی با بیان اینکه کجاست و چه اتفاقی در حال وقوع است، دست و پنجه نرم می‌کند.

فرو رفتن در لاک خود و تامل کردن، تنها راهی است که او برای پردازش احساسات خود می‌داند.

بنابراین او شما را عمدا بیرون غار تنهایی اش نگه نمی‌دارد، بلکه تنها گزینه ای که در اختیار دارد، پناه بردن به غار است.

در این مواقع، سکوت مرد به معنای بلندترین گریه‌ی اوست. این تنها راهی است که با آن می‌تواند به شما بگوید مشکلی پیش آمده و نیازمند کمک‌تان است.

وقتی ساکت می‌شود، آیا باید به او فضای تنهایی بدهم؟

احتمالا بسیاری از شما، فکر می‌کنید اولین واکنش به سکوت شریک عاطفی‌تان، دادن فضا به آنان باشد. شما امیدوارید که فاصله گرفتن از آنها برای بازگشت اوضاع به حالت عادی کفایت کند.

وقتی دلایل سکوت او خیلی شدید یا ثابت نباشد، این می‌تواند رویکرد خوبی باشد.

مثلا، اگر شریک عاطفی یا شوهر شما در یک پروژه کاری استرس دارد و به دلیل آن به سکوت در رابطه عاطفی روی آورده، می‌توانید منتظر بمانید. هنگامی که استرسِ اصلی تمام شود یا پروژه به پایان برسد، خودش به حالت عادی باز خواهد گشت.

اما اگر منشا سکوت او یک مشکل طولانی مدت یا نامشخص باشد، اوضاع دشوارتر می‌شود.

مانند شغلی که دایما او را تحت فشار قرار می‌دهد، مسایل خانوادگی که از بین نمی‌روند یا بحران زندگی، بحران شخصیت و غیره.

وقتی مرد زندگی شما با علت شدیدتری دست و پنجه نرم می‌کند، دادن فضا به او ممکن است وی را حتی ساکت تر و دورتر کند. در این مورد، بهتر است از یک متخصص زوج درمانی یاروابط بین فردی کمک بخواهید.

به سکوت مردان در رابطه عاطفی چه واکنشی نشان دهم؟

  • ابتدا بهتر است کمی زمان و فضا به آنها بدهید
  • سعی کنید آرام بمانید
  • بر خودتان متمرکز شوید
  • پس از این مراحل، اگر همچنان سکوت ادامه داشت، احساس خود را نسبت به این موضوع با آنها در میان بگذارید
  • اگر زمان کافی به آنها داده اید و همچنان از شما فاصله دارند، بهتر است وقت خود را تلف نکنید و به زندگی خودتان بازگردید. وقتی مردی ساکت می‌شود، باید به شهود خود اعتماد کنید. اگر پاسخ‌ مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنید، یا اگر فاصله عاطفی بیش از حد ادامه دارد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که دوباره ارزیابی کنید که آیا او مرد مناسب شماست یا خیر. به یاد داشته باشید شما شایسته کسی هستید که گشوده، صادق و دارای مهارت های ارتباطی موثر باشد. بنابراین، به کمتر راضی نباشید.
سکوت مردان در رابطه عاطفی
سکوت مردان در رابطه عاطفی

در زمان پناه بردن مرد به غار تنهایی، چگونه به او پیام بدهم؟

  • پیغامی ساده بفرستید: از ارسال پیام های بلند و هیجانی که او را پریشان می‌کند، دوری کنید.
  • قاطع و دوستانه باشید: عصبانی و خشن برخورد نکنید.
  • از سرزنش یا متهم کردن جلوگیری کنید: به جای آن، مشتاق و گشوده به یادگیری در مورد وضعیت آنها باشید.
  • پیشنهاد حمایت دهید: به آنها اجازه دهید بدانند که در زمان‌های دشوار در کنارشان هستید.
  • به آنان فضا دهید: اگر فورا پاسخ شما را ندادند، مهم است به آنها فضا دهید و از بمباران پیامکی آنان دوری کنید. اگر آنان ارزش کافی برای شما قایل شوند، پاسخ تان را می‌دهند. اگر پاسخی ندادند، آنگاه می‌فهمید که ارزش زیادی برای‌شان ندارید.

یک مثال از این پیغام می‌تواند اینگونه باشد:

  • «سلام، فقط خواستم حالتو بپرسم. مدتیه ازت بی‌خبرم. خواستم مطمین شم که همه چیز اوکیه.»

چطور مرد ساکت را به حرف زدن ترغیب کنم؟

کلید شکستن سکوت مردان در رابطه عاطفی، این است که در مورد آنها صحبت کنید، نه خودتان. اینکه از احساسات و نیازهای خود به او بگویید، به احتمال زیاد باعث می‌شود بیشتر در خودش فرو برود.

از سوی دیگر، فضاسازی برای گفتگو درباره شرایطی که در آن قرار دارد و نیازهای وی، باعث می‌شود که در کوتاه ترین زمان به حرف زدن با شما برگردد.

به این ترتیب می‌توانید از او در هر شرایطی که هست، حمایت کنید و او را وادار کنید که دوباره با شما صحبت کند. اینگونه همچنین می‌توانید بهبودی او را تسریع بخشید تا رابطه تان زودتر به حالت عادی بازگردد.

سکوت مردان در رابطه عاطفی چقدر طول می‌کشد؟

نمی‌توان پاسخی قطعی به این سوال داد. جواب آن به ویژگی های شخصیتی مرد، شرایط و علل نیازش به غار تنهایی بستگی دارد. با این حال، برای بررسی دقیق تر می‌توانید شرایط خاص رابطه خود را با یک متخصص سلامت روان در میان بگذارید. آنها با اشراف به وضعیت شما، می‌توانند در درک این مسیله کمک تان کنند.

نمونه موردی از سکوت مردان در رابطه عاطفی

یک زوج‌درمانگر می‌نویسد: بیل و جین زمانی به دیدن من آمدند که ازدواجشان با مشکل جدی روبرو بود. بیل ساکت و درونگرا بود و تمایلی به حرف زدن زیاد با من و همسرش نداشت. جین دقیقا برعکس بود: برون‌گرا بود و مرتبا حرف می‌زد، بدون اینکه در نظر بگیرد کلماتش چه تاثیری می‌تواند بر مخاطبانش داشته باشد. همانطور که احتمالا تصور کنید، رابطه بیل و جین کاملا بی ثبات بود. بیل اغلب برای کار به مسافرت می رفت، اما حتی زمانی که در خانه بود، جین اغلب به شدت احساس تنهایی می‌کرد. جین هر چه بیشتر و با صدای بلندتر برای برقراری ارتباط با باب فشار می‌آورد، گوشه گیری و سکوت او بیشتر می‌شد.

تصمیم گرفتم با هر یک از آنها یک ملاقات جداگانه داشته باشم. زمانی که من و بیل تنها بودیم، او شروع به پرده برداشتن از سال‌ها ناامیدی و نارضایتی از ازدواجش کرد. مات و مبهوت از بیل پرسیدم که چقدر در این مورد با همسرش صحبت کرده است. بیل با سردرگمی به من نگاه کرد، انگار این احمقانه‌ترین ایده‌ای بود که تا به حال شنیده بود. بیل در مورد هیچ بخشی از موضوعی که او را ناراحت می‌کرد با جین صحبت نکرده بود. تا آنجا که می‌دانست، جین بدون اینکه بیل چیزی از ناراحتی اش به او بگوید، به حد کافی از دستش عصبانی بود. نمی‌توانست تصور کند که اگر واقعا آنچه در ذهنش هست را به وی بگوید، چه انفجاری به دنبالش رخ خواهد داد.

و در پایان

در عرض چند ماه، بیل و جین بحث انفجاری دیگری داشتند که برای هر دوی آنها عمیقا ناراحت کننده بود. جین پی برد که دیگر نمی‌تواند تحمل کند و درخواست طلاق داد. بیل هنوز چیزی در مورد نارضایتیی که از رابطه داشت، به او نگفته است و در این مرحله، بعید است که هرگز دست به چنین کاری بزند.

شما بنویسید؛ آیا سکوت مردان در رابطه عاطفی را تجربه کرده اید؟ معمولا نسبت به سکوت همسرتان چه واکنشی نشان می‌دهید؟ احساسات و تجربیات خود را با ما و مخاطبان مان به اشتراک بگذارید.

منابع

https://www.psychologytoday.com

https://www.simplytogether.co

.

کلینیک روانشناسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]