داده های جدید از طبیعی و سازگارانه بودن عقاید فرا طبیعی حمایت می‌کنند. در این مقاله درباره تاثیر عقاید فراطبیعی بر سلامت روان بیشتر می‌خوانیم.

فهرست محتوا

  • عقاید فراطبیعی چیست؟
  • نیمرخ های عقاید فرا طبیعی و عملکرد ذهنی
  • آیا بین عقاید فرا طبیعی و سلامت روان ارتباطی وجود دارد؟
  • سخن پایانی

عقاید فراطبیعی چیست؟

عقاید فراطبیعی چیست؟ بیشتر ما تجربه صحبت با یک عضو خانواده را داشته‌ایم که از عقاید بسیار عجیبش سخن می‌گفت. وجود روح یا موجودات ماورا طبیعت اغلب در بین چنین عقایدی ظاهر می‌شود. خیلی از مردم درجاتی از غیرعادی بودن یا ساده‌لوحی را به این دسته از باورها نسبت می‌دهند.

با این حال، توجه تجربی کمی به این موضوع شده است که آیا کسانی که به پدیده‌های عقاید فرا طبیعی اعتقاد دارند، واقعا از نظر سلامت و عملکرد روانی‌شان دچار درک متفاوتی از جهان هستند؟ البته تا همین اواخر.

عقاید فرا طبیعی

بیشتر بخوانید: مشاوره آنلاین روانشناسی

دکتر نیل داگنال، دانشیار روانشناسی شناختی کاربردی در دانشگاه متروپولیتن منچستر در بریتانیا، مدتی است که به مطالعه عقاید فرا طبیعی می‌پردازد. در آخرین کار او، به آسیب شناسی روانی و ارتباط آن با باورهای فراطبیعی توجه شده است. داگنال و همکارانش به‌ویژه به شناسایی این موضوع علاقه‌مند بودند که آیا چنین باورهایی واقعا نیمرخ­های روان‌شناختی ناسازگارانه را نشان می‌دهند یا خیر. وقتی در این باره از او سوال شد، او گفت:

«این مقاله این فرض نادرست را بررسی می‌کند که: باور به فرا طبیعت مستقیما با عملکرد یا تنظیم ضعیف روانشناختی مرتبط است. از نظر تاریخی، شواهدی برای حمایت از این تصور وجود دارد؛ اما، داده‌ها متناقض و نامتقاعدکننده اند. وقتی در نظر بگیرید که بخش چشمگیری از جمعیت عمومی (غیر بالینی) به برخی جنبه‌های عقاید فرا طبیعی باور دارند یا تجربیات ماورا طبیعی را گزارش می‌کنند، این فرض غیرمنطقی است؛ واضح است که بیشتر باورمندان/تجربه‌کنندگان هیچ مشکل روان‌شناختی چشمگیری ندارند.»

نیمرخ های عقاید فرا طبیعی و عملکرد ذهنی

محققان حدود 4500 شهروند بریتانیایی را از نظر باورهایشان به عقاید فرا طبیعی، سلامت روان و احساس عمومی به­زیستی بررسی کردند. سپس پژوهشگران داده‌ها را با استفاده از نیمرخ پنهان تحلیل کردند، که افراد را در یک مجموعه داده بر اساس روند پاسخ‌هایی که به سوالات نظرسنجی می‌دهند، خوشه‌بندی می‌کرد. چهار زیر گروه شناسایی شد:

  1. سطوح بالای باورهای فرا طبیعی و آسیب شناسی روانی (حدود 16 درصد از نمونه)
  2. سطوح بالای باورهای فرا طبیعی و تجربیات غیرعادی با سطوح متوسط‌​​تر آسیب شناسی روانی (حدود 19 درصد از نمونه)
  3. سطوح متوسط ​​باورهای فرا طبیعی و آسیب شناسی روانی (حدود 20 درصد از نمونه)
  4. سطوح پایین باورهای فرا طبیعی و آسیب شناسی روانی (حدود 46 درصد از نمونه)

با نگاهی عمیق‌تر به این نیمرخ‌ها، داگنال و همکارانش دریافتند که اعضای اولین نیمرخ نسبت به سایر نیمرخ ها، به­زیستی روانی بسیار بدتری از خود نشان می‌دهند؛ یعنی امتیازات کمتری در معیارهای رضایت از زندگی و نمرات بالاتری در معیارهای استرس درک شده و شاخص‌های بیماری جسمی کسب کردند. با این حال، کسانی که سطوح متوسطی از باور به عقاید فرا طبیعی را نشان دادند، به اندازه افرادی که این باورها را به میزان بسیار کمتری تجربه کردند، از نظر روانی در سطح خوبی قرار داشتند.

بیشتر بخوانید: نکات اختلالات شخصیت

آیا بین عقاید فرا طبیعی و سلامت روان ارتباطی وجود دارد؟

داگنال در مورد این داده‌ها می‌گوید:

«تجربه یا باور به عقاید فرا طبیعی، ویژگی مشترک انسان‌ها است و چیزی نیست که نادیده گرفته شود. گذشته از اینکه فراطبیعت وجود دارد یا خیر، باورها و تجربیات پیرامون آن حوزه مهمی برای مطالعه هستند؛ زیرا اغلب تاثیر عمیقی بر افراد دارند.»

همانطور که برخی از مطالعات دیگر داگنال نشان می‌دهد، این تاثیر عمیق حتی ممکن است در برابر بیماری‌های روانی از اشخاص محافظت کند. یعنی شاید باورهای فرا طبیعی به عنوان دریچه‌ای عمل کنند که از طریق آن افراد به تجربیات خود معنا می‌دهند و در شرایطی که در آن قرار می‌گیرند، آرامش پیدا می‌کنند. باورِ عملکردی به فراطبیعت چیزی است که تیم تحقیقاتی علاقه‌مند به بررسی بیشتر آن هستند.

داگنال هنگام تامل بر این احتمال، می‌گوید: «باورها به وضوح باید تعدادی کارکرد انطباقی داشته باشند، در غیر این صورت تداوم نخواهند داشت. بررسی بیشتر شرایطی که تحت آن باورها سازگار، غیر انطباقی و خوش‌خیم هستند، می‌تواند جالب باشد.»

بیشتر بخوانید: تقویت اعتماد به نفس

 سخن پایانی

در مجموع، داده‌هایی مانند این نشان می‌دهد که چگونه باورهای عقل سلیم ما در مورد پدیده‌های اجتماعی و افرادی که آنها را تجربه می‌کنند، می‌توانند نادرست باشند. افزون بر این، کلیشه‌ها در مورد افرادی که به عقاید فرا طبیعی اعتقاد دارند، اغلب منفی و برچسب‌زا هستند. این مایه شرمساری است، به ویژه زمانی که چنین باورهایی ممکن است از برخی افراد در برابر اضطراب روانی محافظت کند. به همین دلیل است که تحقیق در مورد این موضوعات اهمیت دارد. دکتر داگنال در پایان بر این نکته تاکید کرد:

«مطالعه موضوعاتی مانند این­‌ها بسیار مهم است، زیرا تایید باورهای علمی بی‌اساس در جوامع معاصر همچنان ادامه دارد. در این زمینه، مایه تاسف است که تحقیقات در مورد عقاید فرا طبیعی (با توجه به اهمیت آشکار آن) اغلب بی اهمیت، به حاشیه رانده شده و مطرود می‌شوند.»

 

نظر شما در مورد تاثیر عقاید فرا طبیعی بر سلامت روان چیست؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

این پژوهش در Frontiers in Psychology منتشر شده است.

منبع

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/articles-heterodoxy/202208/do-paranormal-beliefs-indicate-poor-mental-health

 

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]