به عنوان انسان، همه‌ی ما به حس تعلق نسبت به یک رابطه نیاز داریم. رابطه‌ی سالم می‌تواند کیفیت زندگی ما را بهبود ببخشد و باعث شود حس خوبی به خودمان داشته باشیم. در این مقاله می‌خوانیم که چرا داشتن رابطه مهم است، چطور یک رابطه یا عشق را پیدا کنیم و چگونه روابط سالم را حفظ کنیم.

فهرست محتوا

رابطه چیست؟

چرا داشتن رابطه مهم است؟ پیش از پاسخ به این سوال، باید ببینیم رابطه چیست. رابطه به شیوه ای اشاره دارد که دو نفر یا بیشتر با هم ارتباط برقرار می‌کنند. انسان، تمایلی ذاتی به برقراری ارتباط و ساخت روابط دارد.

چرا داشتن رابطه مهم است؟
چرا داشتن رابطه مهم است؟

روابط برای سلامت جسمی و روانی ما مهم هستند. با این حال، آنها خودبه‌خود اتفاق نمی‌افتند. ساخت روابط سالم نیاز به تلاش و زمان دارد. هرچه بیشتر تلاش کنید، رابطه‌ی سالم‌تری خواهید داشت.

علایم یک رابطه‌ی سالم

افراد در روابط سالم به یکدیگر عشق و حمایت ارایه می‌کنند. آنها از نظر عاطفی و عملی به هم کمک می‌کنند و در روزهای خوب و بد کنار هم می‌مانند.

روابط سالم معمولا بر مبنای موارد زیر قرار دارند:

  • احترام
  • اعتماد
  • ارتباط گشوده
  • تفاهم
  • علایق فردی و مشترک
  • درک
  • صداقت
  • اهمیت‌دادن و مراقبت
  • حمایت عاطفی
  • ارزش های مشترک در مورد مسایل مالی، پرورش کودک و سایر موضوعات مهم

چرا داشتن رابطه مهم است؟

بودن در یک رابطه‌ی سالم فواید زیادی دارد؛ از جمله:

  • استرس کمتر: بودن در یک رابطه‌ی متعهدانه با تولید کمتر کوتیزول (هورمون استرس) مرتبط است. یعنی زوجین به استرس‌های روانشناختی کمتر واکنش نشان می‌دهند. حمایت اجتماعی و هیجانیی که یک شریک عاطفی به شما ارایه می‌کند، می‌تواند به عنوان مانعی در مقابل استرس عمل کند. دانستن اینکه در شرایط سختِ روزی که پشت سر می‌گذارید، کسی هست که دوستتان دارد و ازتان حمایت می‌کند (حتی اگر این شخص به شکل فیزیکی کنارتان نباشد)، به نوعی تقویت‌کننده‌ی سلامت روانتان است.
  • بهبودی بهتر: خواه کسی باشد که مصرف منظم داروهایتان را به شما یادآور شود، خواه کسی که ذهنتان را از درد پاک می‌کند برای تسریع بهبودی شما مفید هستند. در یک پژوهش، شریکان عاطفی طولانی مدتی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفتند، سه برابر بیشتر از افراد مجرد احتمال داشت که از سه ماه نخست پس از جراحی نجات یابند. شریکان عاطفی درازمدت همچنین گزارش کردند که به توانایی خود در مدیریت درد پساجراحی، اعتماد بیشتری داشتند و به طور کلی نسبت به عمل جراحی کمتر نگران بودند. اندکی حمایت هیجانی می‌تواند کمک چشمگیری به روند بهبودی یا بیماری شخص کند.
  • رفتارهای سالم‌تر: روابط سالم، به ارتقای سبک زندگی سالم کمک شایانی می‌کنند. اگر همسر، دوستان یا عزیزانتان شما را به خوردن خوراکی های سالم، ورزش کردن، ترک سیگار و … تشویق کنند، احتمالا از آنها پیروی می‌کنید. وقتی افرادی اطرافتان هستند که عادات سالمی دارند، انجام رفتارهای سالم آسان‌تر می‌شود.
  • افزایش حس هدفمندی: بودن در یک رابطه‌ی عاشقانه، می‌تواند حس به‌زیستی و هدفمندی را به شخص بدهد. در واقع، این امکان وجود دارد که داشتن حس هدفمندی، به سال های زندگی شما بیافزاید.
  • زندگی طولانی‌تر: اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از تنهایی لذت می‌برند، هیچ اشکالی ندارد. اما تلاش برای شکل‌دادن چند رابطه‌ی نزدیک می‌تواند مزایای زیادی برای سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد. گاهی داشتن دست‌کم یک دوست خوب (یک همکار مورد اعتماد، درمانگر یا مشاور و …) می‌تواند به تان کمک کند تا از پس مسایلی چون اضطراب اجتماعی یا افسردگی بربیایید.

چگونه عشق را پیدا کنیم؟

تا اینجای مقاله‌ی چرا داشتن رابطه مهم است، از مزایا و اهمیت رابطه‌ی سالم باخبر شدیم. اما شاید سوالی که از ابتدا ذهنتان را درگیر کرده این باشد که چطور در آغاز عشق و رابطه را پیدا کنیم؟ چند توصیه وجود دارد:

  1. ممکن است ایده‌ی «وقتی دنبال عشق نباشی پیداش می‌کنی» چندان درست نباشد.

مثل این است که بگوییم «وقتی شغل پیدا می‌کنی که زیاد دنبالش نگشته باشی!». این ممکن است، اما به ندرت رخ می‌دهد. ممکن است این بهانه ای برای ترس از پیش رفتن و تلاش کردن باشد. بنابراین راهبرد خوبی به نظر نمی‌رسد. بهتر است شما هم تلاش کنید.

  1. به جاهایی بروید که مردم با علایق مشابه شما حضور دارند.

لازم است به جاهایی بروید که امکان ملاقات با مردم باشد. به گروه های اجتماعی یا نشست ها بپیوندید. در تفریحات گروهی مانند دوچرخه سواری شرکت کنید. حداقلش این است که مشغول انجام کاری هستید که دوستش دارید و بهترین حالت نیز این است که با شخصی با ذهنیت مشابه خود ملاقات می‌کنید. در این زمنیه می‌توانید از سایت های دوستیابی نیز کمک بگیرید.

مشاوره روانشناسی

  1. سرتان را از گوشی موبایل بیرون بیاورید.

زنان و مردان خوب همه جا هستند. افراد اغلب از این شکایت دارند که هیچ موقعیت آشنایی‌ای برایشان پیش نمی‌آید، درحالیکه وقتی بیرون می‌روند دایما سرشان پایین است و با موبایلشان کار می‌کنند. هر کجا که هستید، در آنجا حاضر باشید و به اطرافتان نگاه کنید تا ببینید چه کسی در حال نگریستن به شماست.

چرا داشتن رابطه مهم است؟
چرا داشتن رابطه مهم است؟

با این غریبه‌ی بامزه یک ارتباط چشمی سه ثانیه ای برقرار کنید و لبخند بزنید. این دعوتی است برای او تا پیش بیاید و با شما حرف بزند.

  1. به دنبال رابطه‌ی دوستانه باشید، نه داستان عاشقانه

تجربه داستان عاشقانه در قرارهای اول و هر از گاهی بعد از ازدواج سرگرم کننده است، اما رابطه دوستانه است که در زمان های دشوار به دادتان می‌رسد. به دنبال رابطه ای نباشید که شما را از خود بیخود کند. این می‌تواند شما را وارد رابطه با فردی کنترلگر کند و پایان خوشی نداشته باشد. در عوض، کسی را بجویید که به طور برابر می‌دهد و می‌گیرد، کسی که نظر شما را می‌پرسد و به آن اهمیت می‌دهد.

  1. افراد بااعتماد به نفس، مردم را جذب می‌کنند

شاید علت اصلی تنها بودنتان این باشد که حس خوبی به خود و زندگی تان ندارید. دوست داشتن خودتان بسیار مهم است. تلاش کنید همان کسی باشید که دوست دارید ملاقاتش کنید.

اگر اعتماد به نفس کافی نداشته باشید، شانس خود را برای بودن در محیط مناسب و یافتن فرد مناسب از دست می‌دهید. به یک درمانگر مراجعه و روی اعتماد به نفستان کار کنید. ورزش کنید و خوراک سالم مصرف کنید. مسایل سلامت روانتان را از جمله اضطراب، افسردگی و … با کمک درمانگر برطرف سازید.

  1. زمانی را به بودن با خودتان اختصاص دهید

بعد از طلاق یا جدایی از یک رابطه دراز مدت، بهتر است زمانی را به تنهایی بگذرانید. اگر زمان کافی برای بهبودی، شناخت خود و تامل بر اشتباهات رابطه قبلی داشته باشید، بهتر می‌توانید کسی را که شایسته‌ی شماست، پیدا کنید و به دنبال تکرار اشتباهات قبل نروید.

  1. جذابیت جنسیِ لحظه‌ای، ناپدید می‌شود

بیشتر عشق ها، روندی آرام را طی می‌کنند و مدتی طول می‌کشد تا رشد یابند. جذابیت مهم است، اما جرقه‌ی ناگهانی عشق بیشتر به شهوت ربط دارد تا ویژگی‌های واقعی یک رابطه.

هیجانات ممکن است تغییر کنند و در طی زمان عمیق‌تر شوند، این فرصتی بدون سوگیری به شما ارایه می‌کند.

  1. نسبت به نظریه‌ی «متضادها هم را جذب می‌کنند» هشیار باشید

متضادها در آغاز یکدیگر را جذب می‌کنند، اما احتمالا در ادامه با مشکلاتی روبرو می‌شوند. در واقع افرادی که ذهنیتی مشابه دارند، روابط درازمدت را بهتر مدیریت می‌کنند. هرچه بیشتر هم نظر باشید، به توافق رسیدن در بحث ها و اختلافات ساده‌تر می‌شود.

  1. به طرز دیوانه‌واری خوشبین باشید

شاید لازم باشد همه هزینه های لازم را در این مسیر صرف کنید.

باید فرایند آشنایی را مغتنم بشمارید و به طرز دیوانه‌واری خوشبین باشید. ممکن است لازم باشد با چندین نفر قرار آشنایی بگذارید تا در نهایت شخص مورد نظرتان را پیدا کنید.

چرا داشتن رابطه مهم است؟
چرا داشتن رابطه مهم است؟

توجه داشته باشید که قرار آشنایی به معنای برقراری رابطه جنسی نیست و بهتر است تا قبل از اینکه به یک نفر متعهد نشدیم، رابطه جنسی برقرار نکنیم.

  1. نیازهای خودتان را بفهمید

آیا به فضای خلوت زیادی نیاز دارید؟ میزان زیادی توجه عاطفی می‌خواهید؟ مایلید همیشه از همه چیز با خبر باشید؟ هر سبکی که دارید، اشکالی ندارد. اما نیاز است از آن آگاه باشید و بتوانید آن را به شریک عاطفی آینده تان بگویید.

  1. تفاوت بین صرفا داشتن رابطه جنسی و ساخت یک رابطه‌ی واقعی را بدانید

انتخاب با خودتان است. می‌توانید با هرکسی که دوست دارید وقت بگذرانید. اما پیش از اینکه کسی را در زندگی، اموال و محل زندگیتان شریک کنید، به یاد داشته باشید که آنها نقاط ضعف خود را به همراه خواهند آورد. شخصی که با او قرار ملاقات می‌گذارید، در آغاز بهترین رفتار را از خود به نمایش می‌گذارد و کم کم ممکن است رفتارهای ناخوشایندی نمایان شوند. بنابراین، مطمین شوید که نیمه‌ی پنهان او را نیز شناخته اید.

  1. از چسبیدن به کسی که در دسترس نیست، دست بردارید

به خودتان بفهمانید که نگه داشتن کسی که علاقه ای به شما ندارد و در دسترس‌تان نیست، آسیب‌رسان است. پس از آنجا بروید و مسیر زندگی خود را ادامه دهید.

چطور یک رابطه‌ی سالم را حفظ کنیم؟

در این بخش از مقاله‌ی چرا داشتن رابطه مهم است، راهکارهایی را برای حفظ یک رابطه‌ی سالم می‌خوانیم. ایجاد یک رابطه سالم با شریک عاطفی، دوستان و خانواده می‌تواند خلق ما را بهبود ببخشد و در حفظ به‌زیستی ما اثری مثبت بگذارد. اما چطور می‌توان یک رابطه سالم را حفظ کرد؟ این کار نیاز به زمان و تعهد دارد. هیچ رابطه‌ای عالی نیست اما مهم است که به جای استرس، برای تان شادی به ارمغان بیاورد. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که برای حفظ یک رابطه سالم مفید اند:

  • شفاف باشید که چه می‌خواهید. ارتباط جریتمندانه شما را بهتر از ارتباط منفعل یا پرخاشگر به هدفتان می‌رساند. ارتباط جریتمند به معنای بیان صادقانه و واضح درخواست‌تان با حفظ احترام به دیدگاه طرف مقابل است.

سعی کنید از جملاتی استفاده کنید که با «من» شروع می‌شوند. برای مثال، «من واقعا متنفرم از اینکه ظرف هاتو نمی‌شوری»، به جای «هیچ وقت توی آشپزخونه به من کمک نمی‌کنی».

  • وقتی اشتباه می‌کنید، معذرت بخواهید. این موضوع بسیار به حفظ روابط سالم کمک می‌کند.
  • مشفق باشید و قدردانی خود را ابراز کنید. روابط ممکن است پس از مدتی یکنواخت شوند. زمان خاصی را به بودن با هم اختصاص دهید و به نشان دادن عواطف خود ادامه دهید. این حتی می‌تواند با در آغوش گرفتن او روی مبل بعد از کار باشد.
  • رابطه را اولویت خود بدانید. ممکن است برقراری تعادل بین روابط، کار، خانواده و دوستان دشوار باشد. می‌توانید با ایجاد محدودیت هایی برای کار و رشد مهارت نه گفتن، تعادلی بین کار و رابطه خود برقرار سازید و مطمین شوید که زمان کافی را به رابطه تان اختصاص می‌دهید.
  • علایق مشترک بیافرینید. یافتن سرگرمی هایی که هر دوی شما از انجام مشترک آن لذت ببرید، مهم است. این می‌تواند انجام یک ورزش دونفره مانند دوچرخه سواری باشد.
  • بکوشید حس خوبی به خودتان پیدا کنید. داشتن حس خوب به خود اجازه می‌دهد بهترین خود را به رابطه بدهید. داشتن دوستان سالم به حفظ عزت نفس و شادمانی شما در رابطه زوجیتان کمک می‌کند.
  • راه حل‌هایی پیدا کنید که برای هردوی شما جوابگو باشد. تعارض بخشی از هر رابطه ای است. مهم است که هردوی شما با احترام و پذیرش باتفاوت ها و شباهت هایتان برخورد کنید. یافتن راهی که برای هردوی شما مفید باشد، می‌تواند به حفظ رابطه سالم کمک کند.
  • برای آینده برنامه ریزی کنید. با برنامه‌ریزی مشترک برای آینده، نشان می‌دهید که خواهان یک ارتباط درازمدت هستید.
  • زمانی را با خانواده صرف کنید. یافتن زمانی برای با هم بودن به عنوان یک خانواده می‌تواند سخت باشد. اما صرف وعده های خوراکی مشترک مزایای زیادی دارد. حتی یک وعده‌ی مشترک در هفته، به شما این شانس را می‌دهد که با هم پیوند برقرار کنید.

در این مقاله خواندیم که چرا داشتن رابطه مهم است و چطور می‌توانیم یک رابطه سالم را ایجاد و حفظ کنیم. شما چطور عشق و رابطه خود را پیدا کردید؟ از تجربیات آشنایی‌تان برای ما و سایر مخاطبین‌مان بنویسید. حتما نظرات ارزشمندتان را می‌خوانیم.

کلینیک روانشناسی

 

مرکز مشاوره سها به عنوان بهترین کلینیک روانشناسی در تهران آماده ارائه برترین خدمات مشاوره خانواده به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می‌باشد.

https://www.today.com

https://www.nm.org/

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]