3 نشانه که به شما می‌ گوید باید مهارت‌ های ارتباطی سالم تر را بیاموزید

آیا همه مهارت های ارتباطی سالم را دارم؟ چطور بفهمم که در زمینه ارتباطی به آموختن مهارت‌ای بیشتری نیاز دارم؟ در این مقاله به شما می‌گوییم.

 

بیشتر بخوانید: روانشناسی چیست و تاثیر آن بر زندگی سالم

چرا مهارت های ارتباطی من کافی نیست؟

مهارت های ارتباطی، آموختنی است. خیلی از افراد فاقد مهارت‌های ارتباطی هستند. بسیاری از ما، نه در مدارس و نه در خانه در مورد نحوه برقراری ارتباطی موثر آموزشی دریافت نکرده ایم؛ بنابراین منطقی است که این یک مبارزه دشوار باشد.

به مردم آموزش داده می‌شود که چگونه صحبت کنند، اما یادگیری ساختار مناسب جملات و طیف وسیعی از واژگان، همیشه منجر به درک یا فهم دیگران (که در واقع هدف ارتباطی است) نمی‌شود.

برقراری ارتباطی موثر به چیزی بیش از توانایی صحبت کردن نیاز دارد.

خبر خوب این است که هرگز برای یادگیری مهارت های ارتباطی سالم دیر نیست. اولین قدم این است که متوجه شوید مشکلات ارتباطی دارید. سپس، می‌توانید یاد بگیرید چگونه به روشی سازنده تر ارتباطی برقرار کنید.

در ادامه، فهرستی از سه نشانه اصلی وجود دارد که نشان می‌دهد برای حل تعارض و احساس ارتباطی بیشتر در رابطه خود باید مهارت های ارتباطی سالم تر را بیاموزید:

  1. شما بارها و بارها دعواهایی با محتوای یکسان دارید

دعواهای شما بارها و بارها در مورد یک موضوع رخ می‌دهد. یا مشاجرات‌‌تان مداوما به همان شکل در مورد موضوعات مختلف به انفجار می‌رسد. اگر این اتفاق می‌افتد، به این معنی است که هنوز مهارت حل تعارضات، رها کردن مسایل و بازگشت به روال معمول زندگی را ندارید. اگر نمی‌توانید مشکلات را حل کنید، آنها همچنان ظاهر می‌شوند. دعوا ممکن است در این لحظه به پایان برسد، اما این فقط مسیله زمان است. پس از مدتی شما دوباره برمی‌گردید و در مورد همان موضوع بحث می‌کنید.

وقتی یاد می‌گیرید که چگونه تعارض‌ها را حل کنید، مسایل روی هم انباشته نمی‌شوند و تبدیل به باری نمی‌شوند که رابطه شما را سنگین کنند.

مهارت های ارتباطی

بیشتر بدانید: مشاوره خانواده آنلاین

  1. از بحث در مورد موضوعات خاص دوری می کنید

شما دوست ندارید بحث بالا بگیرد، بنابراین سعی می‌کنید موضوعاتی را مطرح نکنید که تنها منجر به درد و قطع ارتباطی می‌شود. مشکل این است که دوری از آن موضوعات به هر حال منجر به رنج و قطع ارتباطی می‌شود.

اجتناب ممکن است برای مدتی موثر باشد، اما در نهایت، تا زمانی که دیگر نتوانید آن را تحمل کنید، قطع ارتباطی افزایش می‌یابد. اگر یاد نگیرید که چگونه مکالمات سخت را به طور سازنده سامان دهید، ارتباطی شما بیشتر و بیشتر قطع خواهد شد.

  1. شما مرتبا احساس می کنید که درک، دیده یا شنیده نشده اید

 مهم نیست چقدر تلاش می‌کنید، مهم اين است که گاهي احساس می‌کنید درک ، تایید یا دیده نمی‌شوید. شاید شریک زندگی شما هم همین احساس را داشته باشد. وقتی حس مي‌کنید که توسط شریک زندگی‌تان درک و دیده نمی‌شوید، دردناک است. در نهایت احساس جدایی و تنهایی می‌کنید.

این اغلب به عزت نفس شما ضربه می‌زند. شما مهارت های ارتباطی سالم را ندارید که بتواند به شما یا شریک زندگیتان احساس شنیده شدن، درک شدن یا تایید شدن بدهد. با گذشت زمان، احساس قطع ارتباطی بر رابطه‌‌تان تاثیر می‌گذارد. مهم این است که یاد بگیرید چگونه به شیوه ای موثر ارتباطی برقرار کنید، به طوری که هم شما و هم طرف مقابل احساس شنیده، دیده و درک شدن کند.

این نیاز به چیزی بیش از صحبت کردن با شریک زندگی خود دارد.

برای اینکه شنیده شوید، شریک زندگی تان باید یاد بگیرد چگونه گوش دهد. همچنین، برای اینکه شما بتوانید همسرتان را بشنوید، باید مهارت های ارتباطی مانند گوش کردن موثر را بیاموزید.

بیشتر بدانید: مشاوره ازدواج تلفنی

سایر پیامدهای نداشتن مهارت های ارتباط سالم

فقدان مهارت های ارتباطی می‌تواند منجر به سرزنش، اضطراب، افسردگی و رنجش در روابط شما شود و ممکن است احتمال جدایی یا طلاق را افزایش دهد. برخی دیگر از راه هایی که نداشتن مهارت ارتباط می‌تواند بر رابطه شما تاثیر منفی بگذارد عبارت است از:

  • رنجش زیاد از یکدیگر
  • تمرکز بر جنبه‌های منفی رابطه
  • عدم رشد رابطه
  • شکل‌گیری یک رابطه سمی
  • جدا شدن از یکدیگر
  • عدم وجود ایمنی
  • از دست رفتن فرصت‌ها برای در میان گذاشتن مشکلات با یکدیگر
  • اضطراب پیرامون رابطه
  • احساس ناامیدی از رابطه

متاسفانه، فقدان مهارت های ارتباطی می‌تواند به طرق مختلف بر خود افراد نیز تاثیر بگذارد. این تاثیر می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • عزت نفس پایین
  • افسردگی
  • اضطراب
  • افزایش تنهایی
  • افزایش سطح استرس

کلام پایانی

اگر این تجربیات آشنا به نظر می‌رسند، به این معنی است که وقت آن رسیده که روی مهارت های ارتباطی خود کار کنید. با تمرین، شما و همسرتان می‌توانید به درک بهتری از یکدیگر برسید. مشاجره ها می‌توانند به خوبی پیش بروند و باعث شود که شما و شریک زندگی تان بیشتر از همیشه به هم متصل شوید.

پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری مهارت های ارتباطی سالم و موثر، به دو مقاله ما در لینک‌های زیر سر بزنید:

آموزش مهارت های ارتباطی زوجین

چگونه یک رابطه‌ ی خوب با همسر خود داشته‌ باشیم

 

شما به مهارت های ارتباطی خود و همسرتان از 0 تا 10 چه نمره ای می‌دهید؟ نظرات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مرکز مشاوره سها به عنوان بهترین کلینیک روانشناسی در تهران آماده ارائه برترین خدمات مشاوره روانشناسی به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می‌باشد.

 

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]