بی‌حوصلگی یک احساس رایج است. احساس نارضایتی از یک فعالیت یا بی علاقه بودن نسبت به آن می‌تواند منجر به بی‌حوصلگی شود. در این مقاله در مورد تعریف، علل و درمان بی‌حوصلگی می‌خوانید.

 

بی حوصلگی چیست؟

درمان بی حوصلگی چگونه است؟ ابتدا بهتر است ببینیم بی‌حوصلگی چیست؛ بی حوصلگی یا Boredom یک هیجان یا علامت است که به شما نشان می‌دهد در حال انجام کاری هستید که از آن لذت نمی‌برید. بی حوصلگی دو چیز به شما می‌گوید: «کاملا در لحظه‌ی حال نیستید» یا «این فعالیت برایتان لذتبخش نیست».

بی حوصلگی اغلب شامل این حس می‌شود که کارهایتان بی فایده است و چالشی برایتان ندارد. اگر احساس کنید به انجام کاری مجبور شده‌اید که هدف یا معنایی ندارد، بیشتر احتمال دارد هیجاناتی منفی را نسبت به آن کار تجربه کنید.

احساس خستگی، همراه با حس خلا و ناامیدی از علایم بی حوصلگی هستند. وقتی حوصله ندارید، ممکن است تمرکزتان را از دست بدهید و به آنچه پیرامونتان رخ می‌دهد، بی علاقه باشید. در این حالت، ممکن است احساس خلسه، خستگی یا تحریک پذیری به‌تان دست دهد.

علل بی حوصلگی

موارد زیر می‌توانند دلایل بی حوصلگی باشند:

  • استراحت یا تغذیه‌ی ناکافی
  • فقدان فعالیت ذهنی
  • فقدان کنترل بر فعالیت های روزانه و نداشتن هرگونه برنامه
  • نبود علایق یا سرگرمی‌های متفاوت
  • فقدان درک زمان
  • ترس از اشتباه کردن
  • انجام کارهای کسل کننده
  • احساس ناتوانی در انجام کارهای جدید
  • افسردگی و اضطراب
  • بیکاری

درمان بی حوصلگی

راه های زیادی برای حل مسیله‌ی بی حوصلگی وجود دارد. در ادامه‌ی مقاله‌ی درمان بی حوصلگی، به تعدادی از این راهکارها اشاره می‌کنیم.

  1. ابتدا به خودتان یادآور شوید که چرا در حال انجام این کار هستید؟

مانند همه‌ی هیجانات، بی حوصلگی مربوط به افکاری می‌شود که در لحظه در ذهنتان هستند. نسبت به کاری که در حال انجامش هستید چه حسی دارید؟ ایجاد یادآورهای ساده برای انجام وظایف روزانه، مانند یادداشت های روی یخچال می‌تواند کمک تان کند تا دیدی وسیع نسبت به احساس فعلی تان پیدا کنید. معمولا متوجه خواهید شد که نه محتوای کار حاضر، بلکه بی برنامگی علت اصلی بی حوصلگی شماست.

  1. چیزهای جدیدی را امتحان کنید

انجام کارهای جدید نه تنها به شما کمک می‌کند تا بی حوصلگی را درمان کنید، که به کسب مهارت و دانش جدیدی که منجر می‌شود که در درازمدت بی حوصلگی شما را تسکین می‌بخشد. بنابراین، می‌توانید به تعویض شغل یا یادگیری تجارب جدید برای کاهش بی حوصلگی خود فکر کنید.

  1. به کارتان تنوع دهید

برای درمان بی حوصلگی، فعالیت ها را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید و در زمان های خاصی، برای مانع یا پاداش برنامه‌ریزی کنید. همچنین، می‌توانید زمان آزادتان را با فعالیت های جدیدی پر کنید تا احساس تنوع و کاهش کسالت داشته باشید.

بیشتر بخوانید: راه هایی برای برگرداندن لذت به زندگی

  1. فعالیت های خود را فشرده سازید

داشتن یک برنامه‌ی باز که زمان زیادی برای هر کار وجود دارد، انرژی شما را کم و کمتر خواهد کرد و در نهایت به بی حوصلگی خواهد انجامید. فشرده سازی برنامه گاهی می‌تواند انرژی شما را برای انجام کار افزایش دهد و نگرانی بابت انجام کار در زمان مقرر احتمالا وادارتان می‌کند تا کار را اتمام بخشید. انجام این کارها، در طول زمان احساسی از مفیدبودن به شما می‌دهد و به تان کمک می‌کند تا از کسالت رها شوید.

  1. سفر کنید

دیدن مناظر، کوهنوردی، ماجراجویی و سفرهای کوتاه یک یا چند روزه می‌تواند به درمان بی حوصلگی کمک کند. اگر فرصت مسافرت ندارید، بیرون رفتن های کوتاه را با اعضای خانواده یا دوستانتان امتحان کنید. به طور طبیعی، خانه و فضای بسته تاثیری شگرف بر افزایش کسالت دارند.

  1. مطالعه کنید

خواندن داستان ها یا کتاب ها در گسترش ذهن، خلق ایده ها و فعال نگه داشتن تخیلات بسیار مفید است. در نتیجه، کسالت شما با انجام این کار کاهش خواهد یافت. گذر از دل قصه های متفاوت یا خواندن داستان های هیجان انگیز، ضربان قلب و نهایتا انرژی شما را بالا می‌برد و به خلاص شدن از شر حس رخوت می‌انجامد.

  1. ورزش کنید

ورزش نه تنها به داشتن بدنی سالم و جذاب کمک می‌کند، که در بهبود سلامت روان نیز موثر است. همچنین در درمان بی حوصلگی، ورزش می‌تواند انرژی شما را در مسیر درست هدایت کند.

  1. خرید کنید

البته اگر از بودجه‌ی کافی برخوردار هستید! خرید و آوردن وسایل خریداری شده‌ی جدید به منزل در رهایی از بی حوصلگی بسیار اثربخش است.

  1. یک زبان جدید فرابگیرید

اگر احساس بی حوصلگی می‌کنید، پس باید زمان خالی داشته باشید. چه کاری بهتر از صرف کردن این زمان بر فراگیری یک زبان جدید؟ آن زمانی را به یاد بیاورید که می‌گفتید «واقعا دوست دارم بتوانم ایتالیایی صحبت کنم».

هیچ چیزی رضایتبخش‌تر از این نیست که بتوانید با یک فرد خارجی گفتگو کنید. این درهای شناخت تفاوت ها و تشابهات فرهنگی را باز می‌کند و نیز دوستانی جدید برایتان فراهم می‌سازد.

  1. اینقدر به حال خود غبطه نخورید

«حوصله ام سر رفته. این عادلانه نیست. چرا اینقدر حوصله م سر می‌ره؟»

چقدر این افکار مفید هستند؟ بهتر نیست آنها را کنار بگذارید و برای بهبود این وضع کاری کنید؟

  1. درمان بی حوصلگی
    درمان بی حوصلگی

    خلاق باشید

خلاقیت چیزی است که برای آن متولد شده ایم. چه از نظر موسیقیایی، چه هنری و چه ادبی کاری هست که شما قادر به انجامش باشید. خلاقیت در کارها می‌تواند احساس کسالت تان را برطرف کند.

بیشتر بخوانید: علل و درمان کاهش میل جنسی

  1. یک موسیقی جدید یاد بگیرید

بر هدف تمرکز کنید، نه اینکه چطور باید نواختنش را یاد بگیرید. برای مثال گیتار را بردارید و یک موسیقی مورد علاقه را انتخاب کنید. یادگیری از طریق اینترنت و خرید دوره های انلاین بسیار آسان شده.

  1. حرکت کنید

فعالیت جسمی به تولید اندروفین منجر می‌شود، با تعامل با گیرنده های مغزی به ایجاد احساسات مثبت می‌انجامد. احساس بی حوصلگی نمی‌تواند همزمان با احساسات مثبت وجود داشته باشد. بنابراین این یک راه برای کاهش رخوت است. رقصیدن با آهنگ مورد علاقه یا فعالیت هایی از این دست می‌تواند در درمان بی حوصلگی مفید باشد.

  1. تنفس آگاهانه را تمرین کنید

اگر فکر نکنید، احساس بی حوصلگی نمی‌کنید. و اگر در لحظه‌ی حال حاضر باشید، از دست حس رخوت رهایی پیدا می‌کنید. تنفس آگاهانه، سطح استرس شما را پایین می‌آورد و ذهنتان را به اینجا و اکنون بازمی‌گرداند.

  1. وظایف خود را انتخاب کنید

همه‌ی ما کارهایی برای انجام دادن داریم. این کارها ممکن است زمانبر، یکنواخت و کسل کننده باشند، اما نیاز به انجام‌شدن دارند.

به جای مقاومت در برابر این تجارب و رفتن به حالت قربانی (من بیچاره هستم)، گزینه متفاوتی را انتخاب کنید. کاری که باید انجام شود را انتخاب کنید و با عزمی راسخ روی آن وقت بگذارید.

 

  1. خانه را مرتب کنید

آخرین بار کی آن پیراهن دو دکمه را پوشیدید؟ آیا قرار است دوباره از آن دوچرخه‌ی بی حرکت استفاده کنید؟ بدون این چمدان‌های اضافی چقدر زندگی تان سبک‌تر می شود؟

اگر می‌خواهید درمان بی حوصلگی خود را یاد بگیرید، تمیز کردن خانه می‌تواند هدف خوبی برای صرف زمان و انرژی شما باشد.

  1. دستورالعمل جدیدی را یاد بگیرید

دستور پخت یک غذای جدید می‌تواند به کاهش بی حوصلگی تان بیانجامد.

  1. شکرگزار باشید

ده دقیقه وقت بگذارید و بر شکرگزاری تمرکز کنید. به سه چیز در زندگی خود فکر کنید که بابت آنها سپاسگزار هستید. با انجام رزوانه‌ی این کار را یاد می‌گیرید بی حوصلگی را درمان کنید. وقتی نسبت به چیزهای کوچک در زندگی احساس خوبی داشته باشید، سخت است که احساس بی حوصلگی کنید یا فکر کنید هیچ کار جالبی برای انجام دادن ندارید.

  1. بی حوصلگی را دشمن خود ندانید

اگر ناگهان احساس بی حوصلگی داشتید، با منفی گرایی در برابر آن مقاومت نکنید. آن را به رسمیت بشناسید و کنجکاو باشید. به خودتان بگویید «چرا چنین حسی دارم؟ خیلی خوب است که فضایی در اختیار دارم که می‌توانم انتخاب کنم که به چه کاری مشغول باشم؛ از جمله هیچ کاری نکردن!»

وقتی کسالت را فرصتی برای تحلیل آنچه در ذهنتان می‌گذرد ببینید، شانس شروع مجدد زندگی از پنجره ای تازه را خواهید داشت.

  1. مسایل حل‌نشده را برطرف کنید

اگر احساس کسالت یا گمشدگی دارید، احتمالا چیزی در حال عقب نگه داشتن شماست. ممکن است احساس حسرت، سوگ، خشم یا ناامیدی زیر این هیجان باشد. بر خودتان تامل کنید تا منشا آن را بیابید، آنگاه قادر خواهید بود با درمان بی حوصلگی به ادامه‌ی زندگی بپردازید.

چند ایده‌ی کوتاه

می‌توانید از روش های زیر نیز برای کاهش حس کسالت خود استفاده کنید:

  • رنگ آمیزی
  • گلدوزی یا سوزن بافی
  • نوشتن
  • تحقیق در مورد موضوع مورد علاقه خود
  • انجام یوگا
  • قدم زدن یا دویدن
  • ساخت و ساز با لگو
  • ویدیو چت یا تماس تلفنی با دوستان و اعضای خانواده
  • بازی آنلاین تعاملی با دوستان
  • گوش دادن به پادکست
  • شرکت در یک دوره آموزشی آنلاین
  • انجام پازل
  • ساز زدن

پیشگیری از بی حوصلگی

  • از شرایطی که معمولا در آن بی حوصله می‌شوید، یادداشت بردارید. ساعت، مکان و فعالیت در حال انجام را یادداشت کنید تا در آینده بتوانید برای آن موقعیت آماده شوید و از بی حوصلگی نجات یابید.
  • کارهای روزمره را با اضافه کردن عناصر منحصر به فرد به آنها جذاب کنید. کارها را زمان بندی کنید تا ببینید چقدر سریع قادر به انجامش هستید.
  • فعالیت های تکراری چندگانه را ترکیب کنید تا با هم انجام شوند.
  • از فعالیت هایی که در زمان رخوت می‌تواند حالتان را بهتر کند، فهرستی تهیه کنید و در زمان نیاز به آن رجوع کنید.
  • زمان هایی را خارج از خانه بگذرانید.

سوالات پرتکرار

  • چرا حوصله ام از هر کاری به سرعت سر می‌رود؟

عوامل زیادی در احساس بی حوصلگی دخیل هستند؛ از جمله کاهش تحریکات ذهنی یا فقدان کنترل بر فعالیت های روزانه. همچنین بی حوصلگی ممکن است با عزت نفس پایین، خودکنترلی کم و کاهش دامنه‌ی توجه مرتبط باشد.

  • کدام بیماری های روانشناختی با بی حوصلگی ارتباط دارند؟

حس رخوت ممکن است به عنوان روشی برای قطع ارتباط با احساسات یا تجارب منفی به کار رود.

افزون بر این، رخوت مزمن می‌تواند علامتی از افسردگی باشد. اگر سایر علایم افسردگی را نیز دارید (مانند مشکل در خواب، اشتها و کاهش انرژی) بهتر است با متخصص سلامت روان ( مشاوره روانشناسی ) مشورت کنید.

  • آیا بی حوصلگی یا رخوت مزیتی هم دارد؟

در برخی موارد، بله. در واقع، این حس می‌تواند شما را به سمت امتحان‌کردن فعالیت های جدید یا کشف سرگرمی ها و علایق تازه سوق دهد. این کار می‌تواند خودآگاهی و حل مسیله را در شما بهبود بخشد و تشویق‌تان کند تا علت بی‌حوصلگی را شناسایی و برطرف سازید.

 

شما وقتی بی حوصله هستید، چگونه سر خود را گرم می‌کنید؟ نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 

 

منابع:

https://www.healthline.com

https://www.lifehack.org

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]