علت خیانت زنان چیست؟ هدف زنان از خیانت، عشق است یا انتقام؟ در این مقاله می‌خوانید که زنان چرا خیانت می‌کنند؟

چرا خیانت؟

در بیشتر روابط، شریکان به طور ضمنی یا آشکار توافق می‌کنند که رابطه‌شان متعهدانه است و وفاداری لازمه‌ی آن است. وقتی کسی خیانت می‌کند، این توافق را نقض می‌کند و سلامت و ثبات رابطه را به خطر می‌اندازد. خیانت که یک تخلف جدی در رابطه محسوب می‌شود، ناراحتی قابل توجهی در پی می‌آورد. که یکی از دلایل رایج طلاق یا جدایی است.

شیوع خیانت

خیانت می‌تواند یک رابطه را به خطر بیندازد، اما همچنان رایج است. بررسی تحقیقات در مورد خیانت نشان می‌دهد که تقریبا 20 تا 25 درصد از زوج‌های متاهل حداقل یک مورد خیانت را در طول رابطه خود تجربه می‌کنند. این بررسی همچنین در مورد تغییرات در طول زمان در مورد اینکه چه کسی بیشتر خیانت می‌کند، بحث می‌کند. امروزه، میزان خیانت زنان به مردان نزدیک شده است.

آیا دلایل زنان برای خیانت با مردان متفاوت است؟ چه چیزی زنان را برای به خطر انداختن رابطه خود و پیوستن به یک رابطه خارج از ازدواج ترغیب می‌کند؟

10  علت خیانت زنان

تحقیقات اخیر به دنبال یافتن دلایل خیانت زنان بوده است. این محققان پاسخ‌های 116 زن (و 138 مرد) را در چندین کشور بررسی کردند که همگی پیش از این به خیانت دست زده بودند. زنان دلایل زیر را برای خیانت خود ذکر کردند:

  1. از رابطه فعلی خود ناراضی هستند (حدود 64 درصد).

نارضایتی از رابطه به طور قطع بیشترین دلیل خیانت است. این می‌تواند وضعیت عاطفی و شناختی پیچیده‌ای باشد. شاید این امر نشان‌دهنده الگوهای ناسالم ریشه‌دار، درگیری مداوم یا دل‌گسستگی آشکار باشد. به هرحال وقتی زنان ناراضی هستند، این امر آن‌ها (و رابطه آنان) را در معرض خطر خیانت قرار می‌دهد. زنان دو برابر مردان احتمال دارد نارضایتی را به عنوان دلیل خیانت خود گزارش کنند.

2. شریک زندگی خود را بی‌تفاوت می‌بینند (حدود 41 درصد).

زمانی که زنان احساس می‌کنند شریک اصلی آن‌ها سرمایه‌گذاریی روی رابطه ندارد، ممکن است انگیزه‌ای برای خیانت پیدا کنند. زنان نسبت به مردان چهار برابر بیشتر خیانت گذشته خود را ناشی از این علت می‌دانند.

10 علت خیانت زنان که نمی دانستید
10 علت خیانت زنان که نمی دانستید

3. می‌خواهند انتقام بگیرند (حدود 15 درصد).

وقتی زنان متوجه می‌شوند که همسرشان خیانت کرده است، این می‌تواند انگیزه‌ای برای انجام کار مشابه باشد. زنان پنج برابر بیش از مردان به دلیل این انگیزه به خیانت دست می‌زنند.

4. خسته شده‌اند یا به دنبال تجربه‌ای جدید هستند (حدود 13درصد).

زنانی که زندگی‌شان کسل‌کننده یا بی‌هیجان است، ممکن است جذابیت خیانت را در نظر بگیرند. حدود 5 درصد از زنان بیان کردند که جستجوی تجربه جدید خیانت آن‌ها را توضیح می‌دهد. تقریبا 8 درصد نیز بی‌حوصلگی را به عنوان دلیل خیانت خود ذکر کردند.

5. از نظر جنسی ناراضی هستند (حدود 8 درصد).

وقتی زنان از زندگی جنسی خود با همسرشان ناراضی هستند، ممکن است از این به عنوان دلیلی برای جستجوی شرکای جنسی دیگر استفاده کنند.

6. فرصت خیانت دارند یا تحت تاثیر هستند (حدود 7 درصد).

افراد برای خیانت‌کردن، حتما نیاز به نارضایتی از روابط خود ندارند. گاهی عوامل موقعیتی دلایل واقعی خیانت هستند. اغوا از سمت دیگری یا فکر نکردن به عواقب می‌تواند به خیانت منجر می‌شود. هر چقدر هم که انتظار داشته باشیم مردم طبق ارزش‌های خود رفتار کنند، نیروهای موقعیتی می‌توانند قوی باشند. آنها گاهی می‌توانند علت خیانت زنان را توضیح دهند.

7. به دنبال تایید هستند (حدود 7 درصد).

احساس دیده شدن و درک شدن بسیار مهم است، و اگر زنان ارزش خود را در رابطه خود احساس نمی‌کنند، این می‌تواند به عنوان دلیلی برای خیانت عمل کند.

8. عاشق پارتنر جدید خود شده اند (حدود 7 درصد).

علت خیانت زنان چیست؟ تا چه اندازه ویژگی‌های پارتنر جدید، زنان را به سمت خیانت سوق می‌دهد؟ به طرز شگفت‌آوری کم. بیشتر دلایلی که زنان برای درک روابط فرازناشویی می‌آورند، بر رابطه اصلی‌شان متمرکز است. تنها حدود 2 درصد از زنان، عشق به پارتنر جدید و حدود 5 درصد جذابیت شریک جدید را انگیزه اصلی خیانت خود دانسته‌اند.

9. می‌دانند که رابطه فعلی رو به پایان است (حدود 6 درصد).

پایان روابط بسیار دشوار است، اما به ندرت ناگهانی اتفاق می‌افتد. معمولا پیش‌زمینه‌ای برای جدایی وجود دارد. شاید خیانت بهانه‌ای باشد که افراد برای پایان دادن به رابطه اصلی خود به آن نیاز دارند. یا شاید تسکینی برای درد جدایی رابطه باشد. در هر صورت، زنان گاهی به دلیل پایان یافتن رابطه اصلی خود خیانت می‌کنند.

10. رابطه فعلی آنان از راه دور است (حدود 3 درصد).

بخش کوچکی از زنان فاصله فیزیکی رابطه فعلی را مقصر خیانت خود می‌دانند. وقتی زوج‌ها در مکان‌های جغرافیایی مختلف زندگی می‌کنند، فرصت‌های بیشتری برای خیانت ایجاد می‌شود.

نتیجه‌گیری

فهرست علت خیانت زنان که در این لیست دیدید، کامل نیست. افراد ممکن است به دلایلی که منحصر به شرایط آن‌ها است دست به خیانت بزنند. در واقع، لیست فوق بر اساس دلایل خودگزارش شده گردآوری شده است. با این وجود، این یک نقطه شروع مهم ارایه می‌دهد.

بیشتر افراد وارد روابط عاشقانه متعهدانه می‌شوند، بدون اینکه واقعا به خیانت فکر کنند. با وجود این، برای بسیاری از زوج‌ها، خیانت به چالشی تبدیل می‌شود که باید با آن کنار بیایند؛ خواه با انتخاب ادامه دادن، خواه با پایان دادن به رابطه.

در میان بسیاری از توضیحات برای خیانت، یک موضوع اغلب بارز است: خیانت معمولا با عدم برآورده شدن نیازها ارتباط دارد. وقتی نیازهای تعلق و ارتباط، نیاز جنسی، عزت نفس یا نیازهای اجتماعی برآورده نمی‌شوند، افراد ممکن است بیشتر در معرض خطر خیانت قرار بگیرند.

شما می‌توانید با کمک گرفتن زودهنگام از زوج درمانگران یا مشاوران زوجی، علت خیانت زنان را بشناسید و از مرگ رابطه عاطفی پیشگیری کنید.

 منبع

psychologytoday

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی