زوجینی که کیفیت خواب بهتری دارند، سطوح بالاتری از رضایت جنسی را گزارش می کنند و برعکس. در این مقاله بررسی می‌کنیم رابطه خواب و رابطه جنسی چگونه است و این دو چه تاثیری بر یکدیگر دارند؟

چرا کمبود میل جنسی رو به افزایش است؟

رابطه خواب و رابطه جنسی چیست؟ امروزه در فرهنگ ما بسیاری از مردم با مشکلات و ناامنی های جنسی دست به گریبان اند. برای نمونه، یک مطالعه ملی اخیر نشان داد که 26 درصد از زنان قبل از یایسگی، 52 درصد از زنان یایسه و 5 درصد از مردان با میل جنسی پایین دست و پنجه نرم می‌کنند. مردم به ویژه افراد بالغ، در مقایسه با نسل های قبل فعالیت جنسی بسیار کمتری را گزارش می دهند. اگرچه هیچ کس به طور قطع دلایل این امر را نمی داند، توجیهاتِ پیشنهادی، طیفی از استرس، استفاده از بازی های ویدیویی، پورن، درصد فزون‌یافته‌ی مردان جوانی که در خانه با والدین خود زندگی می کنند، سموم محیطی و چاقی را شامل می شود.

مانند رابطه جنسی، خواب نیز یکی دیگر از عملکردهای مهم زیستی است که یک سوم عمر خود را صرف آن می کنیم. مزایای خواب با کیفیت بالا بر همه چیز از خلق و خو گرفته تا سلامت جسمی و روانی ما تاثیر می گذارد. با توجه به ریشه های روانشناختی عمیق خواب و سکس، آیا این امکان وجود دارد که این دو به یکدیگر وابسته باشند؟ یک مطالعه جدید نشان می دهد که پاسخ قطعا مثبت است.

بیشتر بخوانید: مشاوره جنسی

رابطه خواب و سکس چیست؟

با وجود تاثیر شگرفی که خواب بر تندرستی ما دارد، تاکنون پژوهش های کمی در مورد چگونگی تاثیر کیفیت آن بر زندگی جنسی ما صورت گرفته است. در مقابل، پژوهش ها در مورد خواب و رابطه جنسی بیشتر به این موضوع پرداخته اند که بدن ما در هنگام خواب چگونه عمل می‌کند.

برای مثال، به خوبی مستند شده است که علایم فیزیکی برانگیختگی جنسی در طول شب بسته به مرحله خواب فرد فراز و فرود پیدا می کند. به طور میانگین، زنان و مردان در طول خواب REM، چهار تا پنج نعوظ کلیتورال یا آلت تناسلی را در شب تجربه می‌کنند، که این زمانی رخ می دهد که فرد در حال رویادیدن است. جالب است که این نعوظ ها همیشه با رویاهای جنسی همخوانی ندارند؛ اغلب این فقط بدن است که فعالیت جنسی را انجام می دهد.

با این حال، تحقیقات جدیدتر نشان می­دهند که خواب نه تنها بر اندام‌های جنسی، بلکه بر احساس رضایت جنسی ما نیز اثر می‌گذارد. برای مثال یک مطالعه نشان داد که احساس رضایت جنسی در یک رابطه و تجربه سایر اشکال تماس نزدیک با شریک زندگی، هر دو با کیفیت خواب خوب مرتبط هستند. پژوهشگران تفاوتی بین پوزیشن جنسی و تعداد دفعات رفتار جنسی با کیفیت خواب پیدا نکردند، با این حال، دریافتند که میزان رضایت‌بخشی و لذت رابطه جنسی بیش از کمیت آن اهمیت دارد.

تاثیر خواب بر رابطه جنسی چگونه است؟

رابطه خواب و رابطه جنسی چگونه است؟ با توجه به تاثیر زیادی که خواب بر خلق و خو، سلامت جسمانی و به­زیستی عمومی ما دارد، این ارتباط منطقی است. هرچه آرام‌تر بخوابیم، توان بیشتری برای مقابله با عوامل استرس‌زایی که مانع برقراری رابطه جنسی ما می‌شدند پیدا می کنیم؛ به احساس بهتری دست می‌یابیم؛ انرژی بیشتری داریم و بهتر می توانیم فراز و نشیب های عادی زندگی را مدیریت کنیم.

بودن در حالت فرسودگی نتیجه معکوس دارد. وقتی خسته می شویم، سطح کورتیزول مان افزایش می یابد و باعث ذخیره چربی می‌شود. در این حال وارد وضعیتی می شویم که شبیه حالت جنگ یا گریز است. و به دلایلی تا حدی تکاملی، رابطه جنسی اولویت کمتری پیدا می کند.

 

مشاوره جنسی

کمبود خواب همچنین می تواند به طور غیرمستقیم با به چالش کشیدن روابط ما بر رضایت جنسی تاثیر بگذارد. وقتی خسته هستیم، تمایل داریم در لاک خودمان فرو برویم. کمتر احتمال دارد که سعی کنیم در یک سایت دوستیابی یا در یک رابطه ثابت با دیگران ارتباط برقرار کنیم. تفکرمان گنگ می شود. مهارت های خلاقانه حل مسیله مان آسیب می بیند و باعث می شود کمتر بتوانیم راه حل هایی برای تعارضات اجتناب ناپذیر در روابط مان پیدا کنیم.

تاثیر رابطه جنسی بر خواب چگونه است؟

خواب و رابطه جنسی از راه های دیگری نیز با هم مرتبط هستند. نه تنها خواب، رابطه جنسی را تسهیل می کند، بلکه رابطه جنسی منجر به خواب عمیق تر نیز می شود. دو دلیل اصلی برای این واقعیت وجود دارد. اول، ترکیبی از مواد شیمیایی عصبی آزاد شده در طول ارگاسم، احساس آرامشی ایجاد می کند که باعث خواب آلودگی می شود. این تاثیر، نه تنها در سکس با شریک جنسی، بلکه در فعالیت جنسی انفرادی نیز دیده می شود.

در حال خواندن مقاله‌ی رابطه خواب و سکس هستید. علاوه بر ترشح هورمون هایی که باعث خواب آلودگی می شوند، احساس صمیمیت و نزدیکی به کاهش استرس کمک می‌کند. این موضوع برای خواب نیز مفید است.

ممکن است فکر کنید داشتن رابطه جنسی قبل از خواب به شما انرژی می دهد، اما سکس می‌تواند بلیت سریع به خواب رفتن باشد.

افزون بر این، رابطه جنسی به نوعی انجام فشار فیزیکی است. شدت و مدت این فشار، می‌تواند به راحتی فرد را خسته کند.

رابطه جنسی و سایر اشکال صمیمیت فیزیکی هنگام خواب باعث افزایش خواب آلودگی، کاهش زمان به خواب رفتن و بهبود کیفیت کلی خواب می شود.

رابطه خواب و سکس
رابطه خواب و سکس

بیشتر بخوانید: معرفی سکس تراپی یا درمان جنسی

مطالعات علمی در مورد رابطه بین خواب و رابطه جنسی چه می‌گوید؟

مطالعات بررسی کرده اند آیا داشتن رابطه جنسی به خواب افراد کمک می کند؟ یک مطالعه که در مارس 2019 در منتشر شد، رابطه بین فعالیت های جنسی، کیفیت خواب و زمان لازم برای به خواب رفتن را بررسی کرد. این مطالعه شامل 778 بزرگسال بود که در نظرسنجی آنلاین به صورت ناشناس شرکت کردند.

یافته ها نشان داد: 71 درصد از پاسخ دهندگان گزارش کردند که به دنبال رابطه جنسی، کیفیت خواب‌شان بهبود می‌یابد و 62 درصد گفتند بعد از سکس با شریک زندگی، سریع‌تر به خواب می روند. این اعداد برای خودارضایی به ترتیب 48 و نزدیک به 45 درصد بود.

رابطه جنسی با شریک زندگی ممکن است اثرات هورمونی را با افزایش احساس ارتباط صمیمانه، محبت و نزدیکی که می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد، بالا ببرد.

یکی از محدودیت های مطالعه این بود که نتایج خود گزارشی بودند، بنابراین محققان راهی برای تایید صحت آنها نداشتند.

اتکا به داده های خود گزارشی به جای اندازه گیری های عینی، سکس و خواب را به موضوعی دشوار برای مطالعه تبدیل می کند.

برخی تحقیقات حتی تایید کرده‌اند که استفاده از اندازه‌گیری‌های عینی در مقابل داده‌های خود گزارشی می‌تواند منجر به نتایج متفاوتی در مورد رابطه خواب و رابطه جنسی ‌شود.

برای مثال، یک مرور ساختاریافته در اکتبر 2021 که در نشریه پژوهش‌های خواب منتشر شد، رابطه بین لمس فیزیکی صمیمانه (که از لمس جنسی صمیمانه تا لمس محبت آمیز غیرجنسی، مانند در آغوش گرفتن) و کیفیت خواب را بررسی کرد. این محققان دریافتند ارتباط بین لمس صمیمانه و خواب در مطالعاتی که شامل پاسخ‌های ذهنی (قضاوت‌های خود گزارشی) بود، قوی‌تر از مطالعاتی بود که رویکرد عینی‌تری برای اندازه‌گیری این رابطه داشتند.

زوجین چطور می توانند خواب و رابطه جنسی را هماهنگ کنند

برای زوج‌هایی که برنامه‌های خواب متفاوتی دارند، برنامه‌ریزی رابطه جنسی می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند. در حالی که شریک شب زنده دار، تا دیروقت بیدار است و احتمالا حال و هوای رابطه جنسی در سر دارد، دیگری در خواب کامل به سر می برد. هنگامی که شریک سحرخیز، صبح روز بعد با آمادگی برای عمل جنسی بر می‌خیزد، شریک شب زنده دار او در خواب است.

مشکلات جنسی همچنین می تواند برای زوج هایی رخ دهد که شب ها در تخت ها یا اتاق های مختلف می خوابند تا خوابشان از بی قراری و خروپف شریک زندگی شان بهم نریزد. در هر دو سناریو، پژوهشگران راه حل را در این می دانند که زمانی را که با هم در رختخواب می‌گذرانید، به حداکثر برسانید؛ خواه در این زمان بیدار باشید و خواه در خواب.

بیشتر بخوانید: 7 دلیل برای آنکه باید از یک درمانگر جنسی کمک بگیرید؟

سخن پایانی

در این مقاله، رابطه بین خواب و رابطه جنسی را خواندید. خواب و سکس کارکردهای بسیار مهمی را در زندگی بیشتر افراد بر عهده دارند. کیفیت خواب پایین و رضایت جنسی کم ریشه های مشترک زیادی دارند. یک روش خوب برای محافظت از کیفیت آنها این است که هر دو را به روشی که مناسب شما باشد، به صورت جداگانه اولویت بندی کنید.

تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. آیا تا کنون احساس کرده اید بعد از یک رابطه جنسی خوب، بهتر می‌خوابید؟ یا با داشتن خواب با کیفیت، سکس بهتری را تجربه می‌کنید؟ منتظر خواندن نظرات با ارزش شما هستیم.

منابع

https://www.psychologytoday.com

https://www.everydayhealth.com

کلینیک روانشناسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]