دلایل ازدواج چیست؟ وقتی واژه‌ی ازدواج را می‌شنوید، اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد چیست؟ شاید این پرسش را در ذهن داشته باشید که با توجه به نرخ افزایشی طلاق، چرا امروزه مردم ازدواج می‌کنند؟ در این مقاله در مورد مهم ترین دلایل ازدواج می‌خوانیم.

امروزه مردم ازدواج را چگونه می‌بینند؟

امروزه، دیدن یک زوج متاهل شاد منظره‌ای باورنکردنی به نظر می‌رسد. ما مردانی را می‌بینیم که به سختی با این تصمیم درگیر هستند که ازدواج بکنند یا خیر. چرا که مردان متاهل شبیه به کسانی هستند که با همسران خود وارد زندانی شده‌اند که تا ابد از آن خلاصی ندارند!

امروزه حتی زنان نیز گاهی احساس می‌کنند ازدواج فقط اقدامی رسمی است و هنگام تمایل به ختم رابطه، تنها باعث بیشتر شدن دردسرها می‌شود. در عصر امروز، وقتی صحبت از ازدواج می‌شود، زوج‌های متاهل به جای اندیشیدن به دلایل خوب برای ازدواج‌، اثر طلاق را پیش‌بینی می‌کنند.

برخی ممکن است فکر کنند که اگر دلایل قانونی ازدواج را نادیده بگیرند و صرفا در کنار هم زندگی کنند، زندگی جذاب‌تر یا واقع‌بینانه‌تری خواهند داشت. اما آیا واقعا اینطور است؟

باور کنید یا نه، ممکن است معنای واقعی ازدواج امروزه تغییر کرده باشد، اما هنوز زوج‌هایی هستند که همچنان برای ازدواج ارزش قایل اند و اهمیت آن را می‌دانند. چرا که ازدواج با شریک عاطفی خود در نهایت بسیار بهتر از مجرد بودن در کل زندگی است.

چرا ازدواج اهمیت دارد؟

قبل از درک دلایل ازدواج، بسیار مهم است بدانیم که چرا مردم از ازدواج می‌ترسند. در مورد ازدواج سوالات زیادی وجود دارد که به شرح زیر است:

چرا ازدواج کنید وقتی می‌توانید بدون ازدواج با هم زندگی کنید؟ چرا ازدواج کنید وقتی این مسیله در زمان تمایل به جدایی برایتان دردسر می‌شود؟ این‌ها تنها برخی از دلایلی است که امروزه مردم ازدواج را یک عامل فشارزا می‌بینند به جای اینکه به آن افتخار کنند.

اگر نمی‌خواهید ازدواج کنید این تصمیم شماست و مشکلی وجود ندارد. با این حال، برای کسانی که هنوز به اهمیت ازدواج برای محکم نمودن پیوند بین دو نفر اعتقاد دارند، دلایل بیشتری برای تصدیق باور شما به اهمیت ازدواج وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

چرا باید ازدواج کنم؟ مهم ‌ترین دلایل ازدواج

کسانی که متاهل هستند یا آنهایی که قصد ازدواج دارند، ممکن است دلایل مثبت زیر را برای ازدواج در نظر بگیرند:

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از مشاور زناشویی

1. ازدواج به شما حقوق قانونی یک همسر را می‌دهد

همه ما می‌دانیم چقدر مهم است که یک همسر قانونی باشید؛ نه تنها به این دلیل که می‌خواهید فرزندان‌تان از مشروعیت حقوق ذاتی خود برخوردار باشند، بلکه این قانونی بودن، نقشی حیاتی در دارایی‌های شما و انواع حقوق زناشویی، از جمله صندوق‌های بازنشستگی و موارد مشابه دارد.

هنوز در تعجب هستید که چرا ازدواج و مشاوره ازدواج مهم است، به مطالعه مقاله ادامه دهید!

2. ازدواج شروع زندگی جدید دونفره است

ازدواج فقط یک پیوند قانونی نیست. این یک اتحاد جسمی، معنوی و عاطفی است. شما و همسرتان اکنون با هم تصمیم می‌گیرید؛ دیگر خودخواهانه فکر نمی‌کنید، بلکه بیشتر نفع خانواده را در نظر می‌گیرید. این به شما و شریک زندگی‌تان فرصتی مشروع می‌دهد تا به رابطه خود متعهد باشید.

3. ازدواج اهمیت تعهد را به شما می‌آموزد

از دیگر مهم ترین دلایل ازدواج، ایجاد تعهدی قوی است. اگرچه بسیاری از ازدواج ها واقعا به دلیل روابط فرازناشویی منجر به طلاق می‌شوند، زوج های زیادی نیز هستند که با موفقیت از وسوسه این اقدام گذشته اند.

اگر متاهل هستید، آیا برای زندگی مشترکی که با همسرتان دارید ارزش قایل نیستید؟ آیا اگر در صورت تاهل دچار وسوسه شدید، در مورد خراب کردن زندگی زناشویی‌تان بیشتر فکر نمی‌کنید؟

پس چرا ازدواج کنیم؟ تا بفهمیم تعهد چه معنایی دارد!

4. ازدواج پیوند شما را به عنوان یک خانواده برای فرزندان‌تان تقویت می‌کند

بیایید با این قضیه روبرو شویم؛ وقتی که به ازدواج متعهد نیستید، راحت‌تر است که شریک زندگی و فرزندتان را رها کنید.

آمارها از نرخ هشداردهنده غیاب یک والد خبر می‌دهند، که این غیاب اثرات روانی و رفتاری قابل توجهی بر کودک خواهد داشت.

وقتی متاهل هستید و بچه دارید، حتی اگر با مشکلاتی روبرو شوید، دلایل کافی برای تجدید نظر در اولویت‌های زندگی‌تان وجود دارد.

بنابراین، ازدواج هنوز یکی از بخش‌های سازنده یک خانواده سالم است. شما باید روابط خود را برای داشتن یک زندگی شاد و رضایت‌بخش تقویت کنید.

5. این آخرین حد از دوست داشتن شریک عاطفی‌تان است

اگر واقعا کسی را دوست دارید، آیا آینده خود را با او تصور نمی‌کنید؟ آیا رویای ایجاد خانواده با شریک زندگی خود و محکم نمودن آن را با ازدواج ندارید؟ آیا دلیل دیگری وجود دارد که چرا با فردی که دوستش دارید ازدواج نمی‌کنید؟

افزون بر تعهد، احترام و البته عشق، ازدواج یکی از قوی‌ترین اتصال هایی است که هر زوج می‌تواند داشته باشد.

6. ازدواج سنگ بنای یک جامعه پایدار است

تاریخ نشان می‌دهد که قدرت هر ملتی به قدرت خانواده های درونش بستگی دارد. خانواده سنگ بنایی است که یک کشور روی آن بنا می‌شود.

خانواده ها سیستم های پشتیبانی داخلی، امنیت مالی و مزایای سلامتی را برای اعضای جدید جامعه فراهم می‌کنند. آنها تضمین می‌کنند که بچه‌ها آموزش ببینند. در نتیجه همه این ها به پیشرفت جامعه می‌انجامد.

7. ازدواج خاطرات شادی برای‌تان می‌سازد

یکی دیگر از مهم ترین دلایل ازدواج، شکل گیری خاطرات خوب مشترک است. در مقایسه با مجردها، افراد متاهل شادتر، سالم تر، ایمن تر و ثروتمندتر هستند. آنها از کسر مالیات خاصی برخوردار می‌شوند، پوشش بیمه درمانی بهتری دارند و از نظر آماری رضایت بخش ترین رابطه جنسی را تجربه می‌کنند.

ازدواج، می‌تواند تجربه‌ی زندگی را با بهترین دوست‌تان فراهم کند. می‌توانید کنار هم از اشتیاق و خنده، ارتباط عمیق و رویاهای مشترک لذت ببرید.

8. ازدواج بهترین روش برای تربیت کودکان است

والدینی که ازدواج خود را رسمی کرده اند، قادرند محیط ایمن و سالم تری برای فرزندان فراهم کنند. به طور میانگین، کودکان در این خانواده ها:

  • در مدرسه حس بهتری دارند
  • مشکلات رفتاری کمتری نشان می‌دهند
  • بیشتر احتمال دارد در بزرگسالی روابط عاطفی سالم تشکیل دهند
چرا باید ازدواج کنم؟ مهم ‌ترین دلایل ازدواج
چرا باید ازدواج کنم؟ مهم ‌ترین دلایل ازدواج

9. در ازدواج می‌توانید به ژرف‌ترین سطح صمیمیت و ارتباط برسید

وقتی دو نفر به یکدیگر تعهدی مادام العمر می‌دهند، سطحی از امنیت ایجاد می‌شود که در هیچ رابطه انسانی دیگری قابل تکرار نیست.

هنگامی که همسران واقعا به پیمان‌هایی که در هنگام عقد بستند، اعتماد می‌کنند، می‌توانند بدون هیچگونه شرمی به شناخت عمیق‌ترین سطوح روحی، عاطفی، ذهنی و جسمی یکدیگر برسند. آنها آسیب پذیری و گشودگی ژرفی را تجربه می‌کنند که در روابط دیگر مشاهده نمی‌شود.

نمی‌گوییم که همه زوجین متاهل واقعا به این سطح از صمیمیت می‌رسند، اما احتمال آن زیاد است.

10. در مداومت بر تلاش برای رسیدن به هدف، نیروی بیشتری می‌یابید

این سوالات را در مورد رابطه‌تان از خود بپرسید: آیا زندگی شما در یک جهت پیش می‌رود و ارزش های مشابهی دارید؟ یا در مورد تصمیمات بزرگ زندگی اصطکاک وجود دارد؟ آیا آرزوهای شغلی یا سبک زندگی‌تان با همدیگر همخوانی دارد؟

اساسا، اگر یکی از شما مجبور شود پس از ازدواج رویاها، شغل و علایق خود را رها کند، این ایده کارسازی نخواهد بود. در این صورت، یک یا هر دوی شما تیره روز یا خشمگین خواهد شد.

با این حال وقتی در مسیر اهدافتان هم‌جهت باشید، ازدواج نیروی شما را برای پیگیری این راه دوچندان می‌سازد. در زمان خستگی و ناامیدی، همسرتان به داد شما خواهد رسید (یا برعکس) و با کمک هم برای تلاش مجدد، آماده خواهید شد.

11. برای باقی عمرتان همراه دارید

در حال مطالعه‌ی مقاله‌ی مهم ترین دلایل ازدواج هستید. ازدواج می‌تواند حس همراهی و حمایت را ایجاد کند. وقتی دو نفر با هم ازدواج می‌کنند، تبدیل به یک تیم می‌شوند و می‌توانند در فراز و نشیب های زندگی از هم حمایت کنند. بنابراین، ازدواج می‌تواند احساس امنیت عاطفی و مالی ایجاد کند و ثبات و تعلق خاطر را برایتان به ارمغان بیاورد.

12. می‌توانید لذت فرزنددار شدن را بچشید

بسیاری از افراد به دلیل تمایل به بچه دار شدن و تشکیل خانواده، ازدواج را انتخاب می‌کنند. ازدواج می‌تواند محیطی پایدار برای تربیت فرزندان فراهم کند.

سخن آخر

ازدواج برای بعضی ها جواب نمی‌دهد و در نهایت به جدایی می‌رسد. با این وجود، ازدواج آخرین گام برای یک پایان خوش نیست، بلکه اولین قدم برای ساختن داستان عشق شماست. این به میزان زیادی از صبر، درک، تعهد، عشق و احترام نیاز دارد.

امروزه هنوز برخی از مردم هستند که نیازی به ازدواج احساس نمی‌کنند؛ ما اینجا نیستیم تا این افراد را قضاوت کنیم یا به آنها بگوییم که باید با زندگی خود چه کار کنند.

چرا وقتی جوان و موفق هستید، ازدواج کنید؟ این یکی از رایج‌ترین پاسخ هایی است که اگر از کسی در مورد ازدواج سوال کنیم، می‌شنویم؛ حقیقت این است که ما آنطور که خودمان بخواهیم زندگی می‌کنیم.

حقیقت این است که همه ما آرزوی سعادت و خوشی همیشگی خود را داریم. ازدواج هنوز یکی از راه‌های نشان دادن این موضوع به شریک زندگی‌تان است که مایلید بقیه عمرتان را چه خوب و چه بد با او بگذرانید، تا زمانی که مرگ شما را از یکدیگر جدا کند.

شما بنویسید؛ اگر ازدواج کرده اید یا مجرد هستید، دلایل انتخاب این شیوه‌ی زندگی را با ما در میان بگذارید.

به نظر شما کدام یک از دلایل بالا برای ازدواج منطقی‌تر است؟

منابع:

https://www.marriage.com/

https://www.focusonthefamily.com/

https://www.psychologytoday.com

کلینیک روانشناسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]