سوتفاهمات بر سر این موضوع که رابطه لانگ دیستنس چیست، به انتظارات غلطی ختم شده که در نهایت به ناامیدی، کشمکش و جدایی ختم می‌شود. در این مقاله به شرح کامل رابطه‌ی لانگ دیستنس، مزایا و معایب آن و نکاتی برای بهبود آن می‌پردازیم.

 

رابطه لانگ دیستنس چیست؟

رابطه‌ لانگ دیستنس یا رابطه از راه دور، نوعی رابطه عاطفی است که در آن شرکای عاطفی در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوتی هستند. یک جنبه‌ی کلیدی از این نوع رابطه، موقتی بودن آن است. به عبارت دیگر، لازم است که این شکل از رابطه در یک زمانی به اتمام برسد؛ خواه با نقل مکان کردن شریکان به محلی یکسان، خواه با جدایی.

رابطه لانگ دیستنس
رابطه لانگ دیستنس

روابط از راه دور، متفاوت از روابط معمول هستند. تفاوت آشکار اینجاست که در زمان جدایی، نمی‌توانید صمیمیت فیزیکی را تجربه کنید. یک تفاوت دیگر در نحوه‌ی ارتباط‌تان است. بدون شک، دوری از پارتنرتان چالش‌انگیز و توان‌فرساست. برای درک بهتر رابطه از راه دور، ابتدا به تعریف رابطه می‌پردازیم:

  • رابطه عبارت است از تعامل بین دو فرد که تصمیم به به‌اشتراک‌گذاری فضا و زمان خود می‌گیرند
  • یک رابطه عاطفی عبارت است از تعامل بین دو فرد که صمیمیت جنسی را نیز در بر دارد
  • یک رابطه عاطفی از راه دور به معنای تعامل بین دو فرد است که بهتر است صمیمت جنسی را شامل شود اما بخاطر فاصله‌ی فیزیکی، ممکن نیست

در رابطه عاطفی لانگ دیستنس، فضایی بین افراد به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

نشانه‌های رابطه عاطفی لانگ دیستنس

رابطه عاطفی از راه دور عبارت است از:

  • دوره ای در رابطه که در آن مدت از نظر فیزیکی جدا از شریک عاطفی خود زندگی می‌کنید
  • یک روش عالی برای شروع رابطه عاطفی با شخصی جدید
  • یک راه حل کوتاه مدت برای حفظ ارتباط با شریک عاطفی فعلی‌تان
  • فرصتی برای بودن در یک رابطه عاطفی و داشتن زمان برای دنبال‌کردن همزمان اهداف و آرزوهای خود
  • روشی برای ارزیابی مجدد رابطه فعلی خود از یک دیدگاه متفاوت

رابطه لانگ دیستنس به معانی زیر نیست:

  • یک رابطه عاطفی پایدار برای مدت طولانی
  • یک راه حل دراز مدت برای حفظ رابطه عاطفی

مزایای روابط دراز مدت

افراد به دلایل زیادی وارد روابط از راه دور می‌شوند. ممکن است شما و شریک عاطفی‌تان در دانشگاه‌های دو استان متفاوت پذیرفته شوید یا مجبور شوید برای شغل رویایی‌تان به مکان دیگری بروید. سایر افراد به دلیل پیشرفت تکنولوژی شروع به پیدا کردن شریک عاطفی خود در فضای مجازی می‌کنند. چه با شریک رابطه از راه دورتان تازه آشنا شده باشید و چه آشنایی دراز مدت داشته باشید، رابطه لانگ دیستنس مزایای زیر را همراه دارد:

  • ارتباط و صمیمیت عاطفی

خیلی از افراد رابطه خود را بر مبنای جذابیت فیزیکی آغاز می‌کنند. از آنجا که آشنایی در روابط لانگ دیتنس در آغاز بدون صمیمیت جسمی آغاز می‌شود، آنها ممکن است مهارت‌های ارتباطی موثر و پیوند عاطفی را در ابتدا خلق کنند. هرچند هنوز ممکن است جذابیت جسمی یا جنسی وجود داشته باشد، زوجین قدیمی ممکن است پیوند خود را بر مبنای احترام به یکدیگر تشکیل دهند؛ که این می‌تواند با رضایت بالاتر از رابطه ارتباط داشته باشد.

  • اعتماد

اعتماد اغلب به عنوان بخش باارزش رابطه عاطفی در نظر گرفته می‌شود. اگر شما و شریک عاطفی‌تان به تقویت رابطه خود با وجود فاصله فیزیکی متعهد هستید، بحث درباره انتظارات و نگرانی‌ها در آغاز می‌تواند احتمال شکست احساسی را کاهش دهد.

مشاوره روانشناسی

همانطور که خیلی از شریکان از راه دور زندگی خود را خارج از این رابطه پیش می‌برند، یاد می‌گیرند تا از زمان شخصی خود لذت ببرند و به زمان طرف مقابل‌شان نیز احترام بگذارند. آنها احتمالا زمانی را در روز به ارزیابی اوضاع یکدیگر اختصاص می‌دهند که به ایجاد اعتماد و احساس راحتی کمک می‌کند.

  • یک پیوند مستحکم

از آنجایی که ایجاد و حفظ یک ارتباط عاطفی می‌تواند برای یک رابطه از راه دور ضروری باشد، شریکان راه دور ممکن است از اشکال مختلف ارتباط برای برقراری رابطه استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند از طریق تماس‌های تلفنی، ایمیل‌ها و پیام‌های متنی ارتباط بگیرند،  تماس تصویری داشته باشند و نامه‌هایی به هم ارسال کنند که پشت‌شان فکر و مراقبت بوده. با اشکال متنوع ارتباط، رابطه می‌تواند تازه و هیجان انگیز باقی بماند و به شما امکان می‌دهد راه های جدیدی برای دوست داشتن یکدیگر پیدا کنید.

  • تاب‌آوری

خیلی از شریکان دراز مدت چشم به راه روز با هم بودن هستند. فاصله گاهی می‌تواند استرس‌آمیز باشد؛ بنابراین یافتن روش هایی برای مقابله‌ی دونفره می‌تواند تاب آوری شما را تقویت کند. اگر دوره های طولانی جدایی را تحمل کرده اید، تاب آوری شما به‌تان کمک می‌کند تا هنگام ملاقات، قدردانِ زمانِ با هم بودن باشید.

معایب رابطه لانگ دیستنس

در حالی که چالش‌ها در هر رابطه‌ای ممکن است رخ دهد، فاصله می‌تواند احساسات دردناک را تشدید کند. اگر نتوانید پس از مشاجره با لمس جسمی، هدایا یا خدمت‌رسانی به یکدیگر با شریک زندگی خود کنار بیایید، نشان دادن عشق می‌تواند چالش‌انگیز باشد. در ادامه به چند مورد از دیگر معایب احتمالی یک رابطه از راه دور اشاره می‌کنیم:

  • چالش های ارتباطی

اگر شما یا همسرتان در برقراری ارتباط مشکل دارید، یک رابطه از راه دور احتمالا چالش‌انگیز می‌شود. به خاطر داشته باشید که تفسیر پیام‌های متنی و ایمیل‌ها همواره ممکن است با سوتفاهم همراه باشد. شرکای یک رابطه از راه دور می‌توانند توافق کنند که در مورد موضوعات ضروری، به جای پیامک یا ایمیل، از طریق تلفن یا تماس تصویری صحبت کنند تا احتمال سوبرداشت کاهش یابد.

  • تنهایی

وقتی شریک عاطفی‌تان در یک شهر، استان یا حتی کشور دیگر است، ممکن است احساس تنهایی کنید. برای کاهش این حس، پیشنهاد می‌شود اطراف خود را از دوستان و اعضای حامی خانواده پر کنید. افزون بر این، وقتی احساس تنهایی می‌کنید، آن را با شریک عاطفی خود در میان بگذارید. ارسال هدایای گهگاهی یا تماشای مشترک یک فیلم از طریق تماس تصویری می‎‌تواند به رفع این مسیله کمک کند.

  • نبود صمیمت جسمی

اگر صمیمیت جسمی اهمیت زیادی برای‌تان دارد، تلاش برای دوست داشتن کسی که دور از شماست، می‌تواند اثری منفی بر سلامت روان و به‌زیستی کلی شما داشته باشد. خصوصا اگر زبان عشق شما و شریک عاطفی‌تان، لمس فیزیکی باشد، رابطه لانگ دیستنس یک چالش بزرگ خواهد بود.

رابطه لانگ دیستنس
رابطه لانگ دیستنس

چاپمن در کتاب مشهور خود به نام 5 زبان عشق، پنج زبان را مطرح می‌کند که افراد از طریق آنها به هم عشق می‌ورزند؛ عبارت از: محبت کلامی، هدایا، خدمت رسانی، صرف زمان با کیفیت و لمس فیزیکی. کسانی که زبان عشق‌شان لمس فیزیکی است، از طریق فشردن دست‌ها، در آغوش‌گرفتن و بوسیدن بیشترین احساس ارتباط را با شریک‌شان به دست می‌آورند.

اگر زبان عشق شما و شریک عاطفی‌تان، لمس جسمی است، می‌توانید بسته‌هایی مراقبتی حاوی اشیای قابل لمس و بو به یکدیگر ارسال کنید. برای مثال، می‌توانید یکی از پیراهن‌های معطر به ادوکلن خود خود یا یک عروسک را به شریک خود بفرستید.

  • احتمال سربرآوردن رازهای مخفی یا حسادت

اعتماد می‌تواند عضوی ضروری از هر رابطه باشد. اگر یکی از شریکان عاطفی نسبت به دیگری بی‌اعتماد شود، مشاجره بالا می‌گیرد. افزون بر این، ممکن است یکی از شریکان از زمان تنهایی خود برای خیانت یا صرف اوقاتی عاشقانه با دیگران استفاده کند. این می‌تواند سبب بحث‌هایی چالش انگیز شود. اگر در چنین شرایطی هستید، می‌توانید از طریق تماس تصویری در مورد این موضوع صحبت کنید.

  • فاصله‌ی هیجانی

گاهی عشق از راه دور شدنی نیست. ممکن است فاصله‌ی مکانی زیادی از هم داشته باشید و نتوانید شرایطی برای ملاقات حضوری پیدا کنید. در این صورت ممکن است به تدریج از نظر هیجانی از یکدیگر فاصله بگیرید. در این زمینه، شاید ملاقات‌های منظم شبانه یا گفتگوی تلفنی در یک ساعت مقرر کمک‌کننده باشد.

علامت های هشدار در آشنایی های اینترنتی و از راه دور

خیلی از روابط لانگ دیستنس در ابتدا به صورت انلاین شروع می‌شوند. در اینگونه موارد، علامت‌های هشداری وجود دارد که لازم است به آنها دقت کنید:

  • آنها اجازه نمی‌دهند با هیچ فرد دیگری ملاقات کنید
  • مدت زمان طولانی پیام‌ها و تماس‌های تلفنی شما را بی‌پاسخ می‌گذارند
  • در شبکه های اجتماعی‌شان تصاویر کمی از خود به اشتراک می‌گذارند، تصاویرشان مملو از فیلتر است یا اکثرا تصاویر کارتونی منتشر می‌کنند
  • درخواست‌های مکرر برای حمایت مالی دارند
  • با رفتارشان به شما فشار وارد می‌کنند
  • پیشنهاد ملاقات حضوری با شما را رد می‌کنند
  • ادعا می‌کنند که یک شخصیت مشهورند یا امتیازی ویژه دارند
  • از عکس‌هایی استفاده می‌کنند که متوجه می‌شوید مربوط به پروفایل شخص دیگری هستند

هرچه زودتر که احساس راحتی داشتید، با تماس تصویری و تلفنی با فرد صحبت کنید. تنها بعد از اینکه تماس تصویری و تلفنی برقرار کردید، برای ملاقات حضوری برنامه‌ریزی کنید. حتی الامکان، محل ملاقات خود را در یک مکان عمومی تعیین کنید. گاهی افراد در ملاقات‌های انلاین جعل هویت می‌کنند که فهمیدن این موضوع بعد از هفته‌ها یا ماه ها ارتباط متنی می‌تواند آسیب بزرگی به سلامت روانتان بزند. اگر حس خوبی ندارید، به غریزه‌ی خود اعتماد کنید.

یک رابطه لانگ دیستنس موفق چگونه است؟

رابطه لانگ دیستنس موفق زمانی است که در رسیدن به اهدافتان به هر دوی شما کمک می‌کند. این نوع رابطه آسان نیست، اما می‌تواند یک فرصت نیز باشد. رابطه از راه دور می‌تواند زمانی را برایتان فراهم کند تا به اهداف شخصی‌تان فکر کنید و دیدگاه متفاوتی به رابطه خود پیدا کنید.

در روابط معمولی، وقتی افراد هر روز همدیگر را می‌بینند، به هم عادت می‌کنند. وقتی از هم فاصله دارید، در ملاقات‌های حضوری قدر لحظه لحظه‌ی با هم بودن را می‌دانید. اگر ارتباطتان را به خوبی مدیریت کنید، هر گفتگوی شما به حسی رضایتبخش خواهد انجامید.

افراد در رابطه لانگ دیستنس موفق، می‌دانند که ارتباط مجازی شان چه مدت طول خواهد کشید و چطور باید ارتباط خود را در این زمان مدیریت کنند. یک رابطه از راه دور موفق بدون برنامه‌ریزی و داشتن اهداف، تقریبا غیرممکن است.

مراحل رابطه لانگ دیستنس چگونه است؟

مراحلی قطعی برای رابطه از راه دور وجود ندارد اما به طور معمول 7 مرحله را می‌توان برای این رابطه در نظر گرفت:

  • شروع آشنایی از راه دور
  • آشنا شدن با یکدیگر از راه دور
  • تلاش برای کارآمد ساختن رابطه دراز مدت
  • نقل مکان به محلی مشترک
  • شروع زندگی مشترک پس از مدتی رابطه از راه دور یا پایان دادن به رابطه لانگ دیستنس

چطور رابطه از راه دور خود را بهبود بخشیم؟

در ادامه به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که از طریق آنها می‌توانید رابطه لانگ دیستنس خود را بهبود بخشید:

  1. برنامه ریزی کنید

در زندگی پرمشغله‌ی امروز، یافتن زمانی برای ارتباط، حتی برای زوجینی که با هم زندگی می‌کنند دشوار است. اما ارتباط بخش جدایی‌ناپذیر روابط است. با هم برنامه‌ریزی کنید که چه زمانی در بهترین حالت خود برای ارتباط هستید؟ چه زمانی فضای شخصی لازم را در منزلتان در اختیار دارید که بتوانید با یکدیگر گفتگو کنید؟ برنامه‌ی چه کسی منعطف‌تر است؟ چه زمانی در روز بیشتر تشنه‌ی ارتباط هستید؟ به نظرات هم احترام بگذارید و صادقانه به پاسخ‌های همدیگر گوش کنید.

  1. مطمین شوید که اهدافتان تقریبا در یک مسیر هستند

در کل، پژوهش‌ها نشان می‌دهد وقتی افراد در روابط از راه دور می‌دانند که این وضعیت موقتی است، استرس کمتر و رضایت بیشتری را تجربه می‌کنند. اما اگر یکی از طرفین بیشتر مشتاق به هم پیوستن حضوری باشد و دیگری چنین تمایلی نشان ندهد، چطور؟ با گفتگوی مداوم، اطمینان حاصل کنید که اهدافتان با هم در یک مسیر است.

  1. تنها به تکنولوژی تکیه نکنید

خیلی از زوجین از راه دور ممنون امکانات تماس تصویری، چت کردن و سایر ویژگی‌های انلاین هستند. اما قدرت چیزی فیزیکی را که یادآور وجود شما به پارتنرتان باشد، از یاد نبرید. نگه داشتن تکه‌ای از لباس شریک عاطفی‌تان که بوی او را می‌دهد یا داشتن یک یادگاری خاص که یادآور آنهاست، می‌تواند نمادی از تعهد شما نسبت به هم باشد. لذت رد و بدل کردن نامه، کارت پستال یا هدایای کوچک را دست کم نگیرید.

  1. بر ارتباط با کیفیت تمرکز کنید

جالب است بدانید که ارتباط شریکان عاطفی لانگ دیستنس می‌تواند از ارتباط زوجین حضوری رضایتبخش‌تر باشد. شاید دلیلش این باشد که آنها ظرافت فرصت های ارتباطی را می‌فهمند و در کل، کلمات را خرج بحث‌های روزمره نمی‌کنند (مانند: چرا آشغال‌ها رو نبردی دم در؟ من غذای چینی می‌خواستم، همین هفته پیش غذای مکزیکی سفارش دادیم). از این به عنوان یک مزیت استفاده کنید. شاید کمیت ارتباطتان کم باشد، اما می‌توانید کیفیت آن را بالا ببرید. اگر برای مثال هرشب قبل از خواب قرار گفتگو دارید، پیش از آن خوب فکر کنید که بخش مهم روزتان چه بوده و چه خلاهایی تا کنون در صحبت‌هایتان داشته اید.

  1. به جزییات کسل‌کننده اجازه دهید تبدیل به ارتباط شوند

داشتن ارتباط باکیفیت بدین معنا نیست که جزییات کوچک روزتان را کنار بگذارید. لازم است از ریتم زندگی روزانه یکدیگر با خبر باشید. برای مثال، آنها در خانه ناهار را با چه کسی صرف می‌کنند؟ جدیدا به چه پادکست‌هایی گوش می‌دهند؟ برای شام چه چیزی درست می‌کردند؟ چه کسی در محل کار آنها را عصبانی می‌کند؟

  1. برای زمان ملاقات حضوری‌تان بیش از حد برنامه‌ریزی نکنید

ممکن است بخواهید برای لحظه لحظه‌ی ملاقات حضوری‌تان برنامه‌ریزی کنید تا حتی یک ثانیه را به بطالت نگذرانید. برای مثال، اگر فقط هر دو ماه یک بار شریک زندگی خود را می‌بینید، شاید بخواهید هر بار به گونه‌ای رفتار کنید که انگار در تعطیلاتی خاص هستید. اما فراموش نکنید که لحظات ساده و کوچک هم مانند لحظات چشمگیر، به تقویت صمیمیت کمک می‌کنند. شاید ناگهان هوس تماشای یک فیلم کنید یا یکباره دلتان بخواهد تندترین رستوران شهر را پیدا کنید. بنابراین، مطمین شوید که زمان‌های خالی و بدون برنامه نیز در برنامه‌ی خود دارید!

  1. زندگی خود را متوقف نکنید

هیچ شکی در این باره نیست: روابط از راه دور نیازمند مقداری فداکاری هستند. اما حواستان باشد بیش از لزوم، فداکاری نکنید که در طول زمان با حسرت و خشم روبرو نشوید. این مخصوصا زمانی خطرناک است که قرار بر کوتاه‌بودن رابطه از راه دور بوده اما ناگهان به دلایلی همچون اعزام ارتش یا موانع مالی بیشتر از موعد طول می‌کشد. در این موارد، یکی از شریکان عاطفی ممکن است از صرف زمان با دوستان و رسیدگی به علایقش دست بکشد تا زمان اندک باقی‌مانده را با شریک عاطفی‌اش سر کند. مطمین شوید که در اینجا و اکنون هستید و خودتان را منزوی نکنید. چه شریک عاطفی‌تان در کنارتان باشد و چه خیر، هر روزتان را کامل زندگی کنید. این همچنین باعث می‌شود زمان دوری‌تان از هم سریع‌تر بگذرد.

  1. تفاوت بین «با خبر شدن از حال کسی» و «پاییدن وی» را بشناسید

این واقعیت که واقعا نمی‌دانید شریک عاطفی شما در حال انجام چه کاری است، ممکن است آزارتان دهد. شاید نگران باشید که وقتی از دیده‌ی او بیرون هستید، از دلش هم بروید. رابطه لانگ دیستنس نسبت به باقی روابط، نگرانی بیشتری در مورد خیانت به همراه دارد و این طبیعی است.

رابطه لانگ دیستنس
رابطه لانگ دیستنس

اما اجازه ندهید این دغدغه باعث شود آنها را تحت تعقیب  قرار دهید یا ظن خود را در رفتارتان به آنها نشان دهید. وقتی نیاز به شنیدن صدای آنها دارید، تماس بگیرید. وقتی می‌خواهید یک سوال را در چت بپرسید، بپرسید. اما وارد کارآگاه بازی نشوید. ممکن است شریک عاطفی شما به ظن‌آمیز بودن پرس‌وجوهایتان پی ببرد و احساس ناخوشایندی داشته باشد. شما رابطه از راه دور را انتخاب کرده‌اید و به سادگی نمی‌توانید از تمام اتفاقات روز هم با خبر شوید. هرچقدر بیشتر بتوانید این موضوع را بپذیرید، بهتر با آن کنار خواهید آمد.

  1. اعتماد خود را بررسی کنید

شواهد را نزد خودتان بررسی کنید؛ آیا هر زمان که می‌گویند با شما تماس خواهند گرفت، این کار را می‌کنند؟ آیا مکررا وقتی بحث اضطراری پیش می‌آید، تماس را به تعویق می‌اندازند؟ آیا وقتی برای ملاقات حضوری با یکدیگر برنامه‌ریزی می‌کنید، به دلیل پرمشغله‌بودن یا کارداشتن آن را لغو می‌کنند؟ مسایل مهم برای شما را به یاد می‌سپارند؟ به شما احساس شنیده و درک‌شدن می‌دهند؟ اگر شریک عاطفی شما امتیاز خوبی در این سوال‌ها نمی‌گیرد، فکر کنید آیا این رابطه ارزش حفظ کردن را دارد؟

نکات اضافه برای بهبود رابطه لانگ دیستنس

  • فهرستی از جاذبه های توریستی که می‌خواهید ببینید، تهیه کنید و آن را برای سفر مشترک بعدی با شریکتان به اشتراک بگذارید
  • گاهی هنگام خوردن شام یا ناهار، تماس تصویری برقرار کنید و با هم غذا بخورید
  • با هم در یک کلاس انلاین شرکت کنید
  • با یکدیگر در یک بازی انلاین شرکت کنید
  • یک وسیله جنسی از راه دور تهیه کنید و هردوی شما آن را داشته باشید
  • برای همدیگر هدیه بفرستید
  • یک دستبند نمایش‌دهنده ضربان قلب از راه دور تهیه کنید تا در طول روز، ضربان یکدیگر را ببینید
  • با همدیگر یک تست انلاین در مورد رابطه تکمیل کنید و در مورد نتایج، تلفنی صحبت کنید
  • موسیقی‌های مورد علاقه‌ی خود را برای هم ارسال کنید

اگر در یک رابطه لانگ دیستنس هستید، چگونه سعی می‌کنید رابطه‌ی خود را بهتر کنید؟ چه چالش‌هایی را در این مسیر تجربه کرده اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع:

https://couplescoachingonline.com/

https://www.psychologytoday.com/

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]