اگر حدس می‌زنید که فرزندتان دچار یک اختلال سلامت روان است، چه کار باید بکنید؟ در این مقاله به مرور اختلالات سلامت روان در نوجوان‌ها و شرح اقدامات لازم می‌پردازیم.

فهرست محتوا

  • شیوع اختلالات سلامت روان در نوجوان ها
  • چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟
  • اختلالات رایج سلامت روان در نوجوانی چیست؟
  • پیشگیری از اختلالات سلامت روان در نوجوانی
  • وقتی حدس می‌زنید نوجوانتان به اختلالات سلامت روان مبتلاست، چه کار کنید؟

 

بیشتر بخوانید: معرفی انواع اختلالات شخصیت

شیوع اختلالات سلامت روان در نوجوان ها

اختلالات سلامت روان در نوجوانان چقدر شایع است؟ مطالعات اخیر، شیوع مسایل اختلالات سلامت روان در نوجوان‌ها را نشان داده است. به گفته اتحادیه ملی بیماری‌های روانی، از هر 5 کودک بین 13 تا 18 سال، 1 نفر با یک بیماری روانی جدی زندگی می‌کند.

علاوه بر این، مجله انجمن پزشکی آمریکا نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از بیماری‌های روانی قابل‌ تشخیص دوران کودکی، درمان‌نشده باقی می‌مانند. این داده‌ها از زمان شروع همه‌گیری کووید 19 افزایش یافته است، زیرا اضطراب، افسردگی، مسایل رفتاری و معضلات مربوط به مراقبت از کودک در یک مسیر صعودی قابل‌توجه قرارگرفته‌اند.

متاسفانه، عارضه‌های نوجوانان مربوط به سلامت روان، سلامت رفتاری یا ناتوانی‌های یادگیری ممکن است تشخیص داده نشود یا اشتباه تشخیص داده شود. علل این بیماری‌ها بسیار گسترده است و می‌تواند عواملی چون فرضیات نادرست مبتنی بر شباهت علایم بین اختلالات سلامت روان در نوجوان‌ها و توانایی جوانان در پنهان کردن شرایط خود را در برگیرد. این پدیده‌ها می‌تواند منجر به حمایت نامناسب یا فقدان آن شود که می‌تواند برای وضعیت اجتماعی، عاطفی، تحصیلی و رفتاری یک نوجوان مضر باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

برخی از نوجوانان به دلیل شرایط زندگی، برچسب‌زنی، تبعیض یا طرد شدن یا عدم دسترسی به حمایت و خدمات با کیفیت، در معرض خطر بیشتری از ابتلا به اختلالات سلامت روان هستند. این‌ نوجوانان معمولا در محیط‌های شکننده زندگی می‌کنند، به بیماری مزمن، اختلال طیف اوتیسم، ناتوانی ذهنی یا سایر بیماری‌های عصبی مبتلا هستند، در سن کم باردار شده اند، والدین‌شان ازدواج‌های زودهنگام یا اجباری داشته اند، یتیم اند یا از پیشینه‌های قومی یا جنسیتی اقلیت‌ها یا سایر گروه‌های مورد تبعیض می‌آیند.

اختلالات سلامت روان در نوجوان

اختلالات رایج سلامت روان در نوجوانی چیست؟

در این بخش، اختلالات روانی رایج در نوجوانان را بررسی می‌کنیم:

  • اختلالات هیجانی

اختلالات هیجانی در بین نوجوانان شایع است. اختلالات اضطرابی (که ممکن است شامل پانیک یا نگرانی بیش از حد باشد) در این گروه سنی رواج بیشتری دارد. تخمین زده می‌شود که 3.6 درصد از افراد 10 تا 14 ساله و 4.6 درصد از افراد 15 تا 19 ساله اختلال اضطرابی را تجربه می‌کنند. همچنین افسردگی در این سن رایج است. اختلالات اضطرابی و افسردگی می‌تواند به شدت بر حضور در مدرسه و انجام تکالیف تاثیر بگذارد وکناره‌گیری اجتماعی را در پی داشته باشد.

  • اختلالات رفتاری

اختلالات رفتاری در میان نوجوانان کم‌سن‌تر رایج است. اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) که با مشکل در توجه، فعالیت بیش از حد و اقدام بدون توجه به عواقب مشخص می‌شود، اختلال سلوک (شامل علایم رفتار اخلالگر یا چالش‌انگیز) در این دسته جا دارند.

  • اختلالات خوردن

اختلالات خوردن، مانند بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی از دیگر اختلالات سلامت روان است که معمولا در دوران نوجوانی و جوانی ظاهر می‌شوند. اختلالات خوردن شامل رفتارهای غذایی غیرعادی و اشتغال ذهنی به غذا است که در بیشتر موارد با نگرانی در مورد وزن و شکل بدن همراه است. بی‌اشتهایی عصبی، اغلب به دلیل عوارض پزشکی یا خودکشی می‌تواند به مرگ زودرس منجر شود.

  • روان‌پریشی

علایم روان‌پریشی اغلب در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ظاهر می‌شود. علایم می‌تواند شامل توهم یا هذیان باشد. این تجارب می‌تواند توانایی نوجوان را برای مشارکت در زندگی روزمره و آموزش مختل کند و اغلب منجر به برچسب‌زنی یا نقض حقوق بشر شود.

  • خودکشی و خودآزارگری

خودکشی چهارمین علت مرگ در نوجوانان 15 تا 19 سال است. عوامل خطر برای خودکشی چند وجهی هستند و شامل سو مصرف الکل، تجربه بدرفتاری در دوران کودکی، برچسب‌زنی و … می‌شود.

  • رفتارهای پر خطر

بسیاری از رفتارهای پرخطر مانند مصرف مواد یا بی‌قیدی جنسی در دوران نوجوانی شروع می‌شود. رفتارهای پرخطر می‌تواند یک راهبرد ناکارآمد برای مقابله با مشکلات عاطفی باشد و به شدت بر سلامت روان و جسمی نوجوان تاثیر می‌گذارد.

استفاده از تنباکو و حشیش از نگرانی‌های دیگر هستند. بسیاری از بزرگسالان سیگاری، اولین سیگار خود را قبل از سن 18 سالگی مصرف کردند. شاهدانه پرمصرف‌ترین ماده مخدر در بین جوانان است که حدود 4.7 درصد از افراد 15 تا 16 ساله حداقل یک بار در سال از آن استفاده می‌کنند (2018).

پیشگیری از اختلالات سلامت روان در نوجوانی

مداخلات ارتقای سلامت روان و پیشگیری از مشکلات، با هدف بهبود ظرفیت فرد برای تنظیم هیجانات، آموزش جایگزین‌های رفتارهای پرخطر، ایجاد تاب‌آوری برای مدیریت موقعیت‌های دشوار و ترویج شبکه‌های اجتماعی حمایت‌کننده انجام می‌شود.

پرداختن به نیازهای نوجوانان دارای اختلالات سلامت روان بسیار مهم است. اقدام زودهنگام، اجتناب از بستری زیاد و پزشکی‌گرایی بیش از حد، اولویت دادن به رویکردهای غیردارویی و احترام به حقوق کودکان و نوجوانان، کلید سلامت روان نوجوانان است.

وقتی حدس می‌زنید نوجوان‌تان به اختلالات سلامت روان مبتلاست، چه کار کنید؟

اگر فکر می‌کنید فرزندتان از یک بیماری روانی رنج می‌برد، سریع‌تر اقدام کنید تا مطمین شوید اقداماتی که به بهترین وجه با نیازهای او مطابقت دارند، انجام خواهد شد.

اولین گام در این فرآیند، شناخت نوع بیماری است. به‌طورکلی، اختلالات سلامت روان در نوجوان‌ها شامل عوامل بیولوژیکی، روانی و رفتاری است که بر سلامت کلی تاثیر می‌گذارد. اختلالات رفتاری بیشتر گرایش به کنش‌ها و واکنش‌های محیطی دارند. ناتوانی‌های یادگیری بر توانایی پردازش، ذخیره، بازیابی و پاسخ به اطلاعات تاثیر می‌گذارد.

هنگامی‌که حوزه(های) نیاز فرزندتان را فهمیدید، با معلم فرزندتان، مشاور مدرسه یا یکی از اعضای مدیریت مدرسه تماس بگیرید. نگرانی‌های خود را به اشتراک بگذارید و درخواست جلسه‌ای برای به اشتراک گذاشتن مشاهدات و تعیین مراحل بعدی کنید. ایده خوبی باشد که از مشاور مدرسه بخواهید نظرات خود را ارایه دهد. به ‌طور معمول، این افراد همچنین می‌توانند آزمایش‌هایی را برای تعیین احتمال وجود اختلالات خاص در فرزندتان ارایه دهند.

بیشتر بخوانید: مشاوره نوجوانان

در فاصله زمانی بین تماس اولیه با مدرسه و ملاقات با آن‌ها برای بحث در مورد مراحل بعدی، مطمین شوید که با بزرگسالان دیگر در زندگی فرزندتان (مربیان و …) صحبت کنید تا درک درستی از آنچه مشاهده کرده‌اند به دست آورید. صحبت با پزشک عمومی فرزندتان نیز مفید خواهد بود. آن‌ها ممکن است مقیاس‌های ارزیابی یا ارجاعات خارجی را برای جمع‌آوری داده‌ها و پشتیبانی بیشتر در اختیار شما قرار دهند.

مشورت با یک متخصص سلامت روان نیز مفید است. زیرا آن‌ها می‌توانند آزمایش‌های احتمالی یا ابزارهای تشخیصیی ارایه دهند که به ترسیم تصویر واضحی از نیازهای کودک شما کمک می‌کند.

اگر مشکوک هستید که فرزندتان یک اختلال روانی دارد و یا دچار اختلالات سلامت روان در نوجوان ها است، به دنبال کمک و حمایت باشید. با تشخیص و درمان مناسب که با نیازهای خاص او همسو باشد، فرزند شما می‌تواند در همه زمینه‌ها موفقیت پیدا کند.

برای دریافت بهترین مشاوره نوجوان، از خدمات مشاوره مجموعه سها کلینیک استفاده کنید.

منبع:

 psychologytoday 

https://www.who.int

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]