باب فیشر می‌­گوید: «هیچ چیز به اندازه لمس انسان شفابخش نیست». در کلاسی که در مورد ذهن آگاهی و مشاوره جنسی آموزش می‌دادم، این شرکت‌کنندگان را حیرت ­زده می‌کرد که بخش زیادی از زمانی که در ذهن آگاهی سپری می‌کنیم، مربوط به لمس غیر جنسی است. لمس می‌­تواند طیف گسترده­ای از مشکلات را بهبود بخشد. در این مقاله در مورد اهمیت لمس در رابطه بیشتر می‌خوانیم.

فهرست محتوا

  • لمس ذهن آگاهانه چیست؟
  • چرا لمس غیر جنسی اهمیت دارد؟
  • لمس غیر جنسی به چه معناست؟
  • اکسی توسین، هورمون عشق در لمس غیر جنسی
  • غیر جنسی چطور می ­تواند تنش را از بین ببرد؟
  • کلام آخر

لمس غیر جنسی

لمس ذهن آگاهانه چیست؟

لمس غیر جنسی در رابطه اهمیت زیادی دارد. گروه من زمانی اهمیت لمس غیرجنسی را آموخت که به زوجین تمرینی به نام در آغوش کشیدن ذهن آگاهانه را یاد می‌دادیم. این تمرین این‌گونه است که زوجین روی پای خود بایستند و بدون فشار (به طور سطحی) همدیگر را در آغوش بگیرند. هیچ سخنی نباید گفته شود و هر کس فقط باید بر تنفس خود و آگاهی از احساسی که آغوش شریک عاطفی ایجاد می­‌کند، تمرکز کند.

ساده به نظر می­‌رسد، نه؟ همین طور است. اما نتیجه آن جالب توجه است. پس از یک آغوش ذهن آگاهانه پنج دقیقه‌ای، زوجین پیشانی به پیشانی هم می‌ایستند و صحبت می‌کنند. آنها درباره هیجاناتی که درونشان برانگیخته شد، اختلال اضطراب هایی که تجربه کردند و چیزهایی که به نظرشان آزاردهنده یا مطلوب بود، حرف می‌زنند. ما متوجه شدیم که این زوجین در ادامه کلاس نسبت به هم نزدیک‌تر می‌نشستند و به لمس همدیگر ادامه می‌دادند.

یک فعالیت دیگر، خیره شدن ذهن‌آگاهانه است. در طول این فعالیت، زوج ها دست همدیگر را می‌گیرند و به یک مراقبه هدایت می‌شوند که شامل نگاه کردن عمیق به چشمان یکدیگر است. به آنها یادآوری می‌شود که چه ارتباطاتی آنها را به این نقطه رساند. آنان همانطور که به هم نگاه می‌کنند، دعوت می‌شوند تا از چشم تازه ای به دنیا نگاه کنند. این مراقبه، هرگز بدون اشک ریختن و افشاسازی‌­های جدید به پایان نمی‌رسد.

چرا لمس غیر جنسی اهمیت دارد؟

این شبیه به یک پایان بندی افسانه ای به نظر می­‌رسد، اما لمس غیر جنسی، شادی، آرامش و تندرستی جسمی را به دنبال می‌آورد. لمس غیر جنسی یک الزام است که اغلب در فرهنگ فوق فردگرای ما نادیده گرفته می‌شود. ما نیاز داریم در آغوش کشیده و بوسیده شویم. ما به فشردن و نگه داشتن دست های هم، نگاه عمیق به چشمان هم و لمس بازوان همدیگر نیاز داریم. برای ما الزامی است که قدردانی جسمی از نیازهایمان داشته باشیم.

این ادعاها به خوبی در پژوهش ها مستند شده اند و به ما کمک می‌کنند برخی از مشکلات فرهنگی‌مان را بفهمیم. عملی به سادگی گرفتن دست‌ها می‌­تواند فشار خون را کاهش دهد. برای آغوشی که توانایی کاهش استرس را دارد، نیاز به نسخه هیچ پزشکی نیست. ایمنی فزاینده و کورتیزول پایین می‌تواند به دنبال یک آغوش آرامش‌بخش سر بر آورد.

بیشتر بخوانید: لمس محبت آمیز

این خبر بسیار خوبی است، زیرا لمس هیچ عارضه جانبی مضری ندارد. با این حال، در فرهنگ لمس‌گریزی همچون فرهنگ ما، ممکن است با پذیرش این راه حل آسان، مشکلاتی داشته باشیم. ما به عنوان افراد آمریکایی، بسیار صمیمی و پرحرف هستیم، اما همیشه مایل به دستیابی به آرامش از طریق لمس غیر جنسی نیستیم. جی اسکیدمور، رییس سابق بخش روانشناسی دانشگاه سیاتل پاسیفیک، توضیح می‌دهد: «گرایش‌های فرهنگی اجتماعی در آمریکا دهه‌هاست که بر کاهش لمس متمرکز شده‌اند.»

«فرهنگ‌­هایی که کمترین محبت فیزیکی را نسبت به فرزندان خردسال خود نشان می‌دهند، به طور قابل‌ توجهی میزان خشونت بزرگسالی را افزایش می‌دهند» اما «فرهنگ‌هایی که مقادیر قابل‌ توجهی از محبت فیزیکی نسبت به فرزندان خردسال را تشویق می‌کنند، عملا هیچ خشونتی در بزرگسالی در آنها دیده نمی‌شود».

لمس غیر جنسی به چه معناست؟

لمس می‌تواند یک راه قدرتمند برای برقراری ارتباط غیرکلامی باشد. چه از طریق در آغوش گرفتن و چه نوازش پشت یکدیگر، لمس می‌تواند احساسات مثبتی مانند عشق و قدردانی را منتقل کند. تماس جسمی همچنین می‌تواند یک راه ضروری برای انتقال همدلی باشد.

لمس غیرجنسی شامل نزدیکی جسمی به شریک عاطفی است، بدون اینکه قصد یا انتظاری برای شروع هرگونه فعالیت جنسی وجود داشته باشد. این به انتقال احساسات مثبت و صمیمانه نسبت به شریک عاطفی کمک می‌کند.

اکسی توسین، هورمون عشق در لمس غیر جنسی

اکسی توسین، همچنین به عنوان هورمون عشق یا نوازش شناخته می‌شود که نقشی حیاتی در روابط صمیمانه در طول زندگی ما دارد.

اکسی توسین، هم یک هورمون است و هم یک انتقال دهنده عصبی؛ به این معنی که به ارتباط درون مغز و بدن ما کمک می‌کند و نحوه ارتباط ذهن و بدن ما با دیگران را تسهیل می‌کند. در لمس غیر جنسی یا جنسی، ترشح اکسی توسین می‌تواند استرس را مهار می‌کند و آرامش و ارتباط بین افراد را افزایش می‌دهد. طبق مطالعات، افزایش یا کاهش انتقال‌دهنده‌های عصبی، مانند اکسی توسین، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر افکار، احساسات، رفتارها و روابط بین فردی داشته باشد.

اگر به دلیل دوری از کسی که عمیقا دوستش دارید، احساس ناراحتی می‌کنید، دانستن این نکته مفید است که دلایل علمی پشت این موضوع وجود دارد. کمبود اکسی توسین در اثر دوری از تماس فیزیکی با دیگران می‌تواند بر سلامت روان و جسم ما تاثیر بگذارد.

لمس غیر جنسی

لمس غیر جنسی چطور می ­تواند تنش را از بین ببرد؟

وقتی روابط زوجی و عاطفی دستخوش تنش می‌­شوند، واکنش طبیعی ما عقب‌نشینی است. اما اینجا جایی است که ذهن آگاهی می‌تواند به کمک‌مان بشتابد.

دفعه بعدی که کمی تنش بین خود و شریک زندگی‌تان احساس کردید، با ذهن ناظر خود هشیار شوید؛ آیا از تمام حواس خود آگاه هستید؟ بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و مهم‌تر از همه در اینجا لامسه. به افکار یا احساساتی که ایجاد می‌شود توجه کنید. هنگامی که متوجه آنها شدید، فقط توجه خود را به احساسات فیزیکی‌تان معطوف کنید. توجه داشته باشید که آیا این روند به ایجاد واکنش کمتر از سوی شما کمک می‌کند یا نه.

همانطور که به پردازش تنش با شریک زندگی‌تان می‌پردازید، ببینید آیا می‌توانید واقعا با یک لمس شفقت ­آمیز پاسخ دهید؟ دست خود را روی دست او بگذارید و توجه کنید که آیا آرام هستید و آیا شریک زندگی‌تان با این کار ساده آرام می‌شود یا خیر. این ممکن است یک راه ساده برای کاهش تنش باشد. هنگامی که زوجین تنش را کاهش می‌دهند، به احتمال زیاد حتی با وجود دیدگاه‌های متفاوت می‌توانند مشکل را حل کنند یا نقاط مشترکی بیابند.

کلام آخر

متعهد شوید که لمس غیر جنسی ذهن ­آگاهانه، این ابزار آسان، رایگان و مفید را، چه برای آرام ­کردن قلب­تان در لحظه تعارض و چه برای ایجاد یک ارتباط گرم، اجرا کنید. این رویکرد با تمرین در روابط، به مرور درونی­‌تر می­‌شود و سرانجام شاهد قدرت لمس غیر جنسی در تغییر ارتباطات‌تان با دیگران خواهید بود.

 

نظرات و سوالات خود را در زمینه لمس غیر جنسی با ما در میان بگذارید.

 

منابع

https://www.psychologytoday.com

https://justmind.org.

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]