می خواهید بدانید هورمون شادی چیست و چطور می‌توانید آن را افزایش دهید؟ باید بگوییم بیش از یک هورمون در شادی دخیل است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با هورمون شادی و روش های بالا بردن آن آشنا شویم.

شادی چیست؟

هورمون شادی چیست؟ در ابتدا بیایید شادی را تعریف کنیم. عواملی که در شادی دخیل اند، می‌توانند از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشند و عبارت اند از:

  • انجام کارهای مورد علاقه و آزادی در انتخاب مسیر دلخواه در زندگی
  • حفظ روابط مثبت و پذیرفته شدن در اجتماع
  • احساس خرسندی از موقعیت خود و عدم مقایسه نامطلوب خود با دیگران
  • حفظ نگرش مثبت و تسلیم نشدن در برابر موانع زندگی
  • دستیابی به اهداف خود و پایبندی مثبت اندیشانه در مسیر رسیدن به آنها
  • حفظ تناسب و تعادل جسمی و روانی که احتمال ابتلا به بیماری ها را کاهش می‌دهد

هورمون شادی چیست؟

هورمون ها مانند پیام رسان های بدنی عمل می‌کنند. آنها همه چیز از کارکرد جسمی ما تا به زیستی هیجانی مان را به تنظیم در می‌آورند. می خواهید یک نکته جالب را در مورد بسیاری از این هورمون ها بدانید؟ آنها شدیدا تحت تاثیر افکار، فعالیت ها و حتی خوراکی هایی که می‌خوریم قرار دارند. آیا شادمانی و حال خوب ما فقط به یک هورمون وابسته است؟ خیر!

مشاوره روانشناسی

چهار هورمون کلیدی تقویت کننده شادی وجود دارد که عبارت اند از:

1.      دوپامین:

  • این هورمون که اغلب به آن «هورمون شادی» می گویند، باعث ایجاد احساس خوب در ما می شود. به عنوان محرک اصلی سیستم پاداش مغز، وقتی چیزی لذت بخش را تجربه می‌کنیم، افزایش می‌یابد. مثلا وقتی در شغلتان تحسین می‌شوید یا وقتی عاشق می‌شوید، دوپامین تان بالا می رود. دوپامین سبب آن حس اوج خوشایندی است که از غذا، رابطه جنسی، خرید و تقریبا هر فعالیت لذت‌بخش دیگری دریافت می‌کنیم.

2.      سروتونین:

  • این ماده که «هورمون احساس خوب» نامیده می شود، نقش کلیدی در دفع اضطراب و افسردگی دارد. در واقع، دسته اصلی داروهای مورد استفاده برای درمان این عارضه ها، SSRIs (مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین) باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می‌شوند. ورزش، گذراندن وقت در محیط طبیعی و خواب خوب شبانه می تواند به افزایش سروتونین کمک کند.

3.      اندورفین:

  • اندورفین معمولا با ورزش مرتبط است و گاهی آن را هورمون «ضد درد» می‌نامند. ورزش قلبی عروقی یکی از بهترین راه ها برای افزایش اندورفین است. این هورمون‌ قدرتمند به‌عنوان مسکن‌ طبیعی عمل می‌کند، ناراحتی را به حداقل می‌رساند و لذت را بالا می‌برد. آنها یک دلیل کلیدی هستند که چرا ورزشکاران می‌توانند درد را در طول یک مسابقه سخت یا بازی مهم پشت سر بگذارند.

4.      اکسی توسین:

  • هورمون اکسی توسین که با عنوان «هرمون عشق» شناخته می‌شود، بیشتر به خاطر نقشش در پیوند و دلبستگی معروف است. این هورمون هنگام زایمان و در دوران شیردهی در بدن زنان افزایش می یابد. اما این تنها راه دریافت اکسی توسین نیست. هورمون عشق با هر نوع تماس صمیمانه، از جمله گرفتن دست ها، در آغوش گرفتن، بوسیدن، ماساژ و رابطه جنسی افزایش می یابد.

فعالیت هایی که تولید هورمون های شادی را افزایش می‌دهد

در این بخش از مقاله هورمون شادی چیست، به راه های افزایش هورمون های نام برده می‌پردازیم.

هورمون شادی چیست؟

ورزش

نه تنها شما را تندرست و دارای تناسب اندام نگه می‌دارد، بلکه از شما در برابر بیماری ها و اُفت خلق محافظت می‌کند. ورزش‌کردن تولید بسیاری از هورمون ها را رقم می زند از جمله: هورمون رشد، تستوسترون، انسولین، دوپامین، سروتونین، اندروفین.

شرکت در فعالیت هایی که باعث می‌شود لبخند بر لب‌تان جاری شود

بازدید از مکان‌های جدید، دریافت یک ماساژ آرامش‌بخش یا شرکت در فعالیت هایی که لبخند بر لبان‌تان می‌نشاند، می‌تواند حالتان را بهتر کند. این فعالیت ها می‌توانند شامل ملاقات با اعضای خانواده یا سایر عزیزان تان باشد یا برای مثال انجام یک فعالیت هنری که به آن علاقه‌مند اید. به علاوه، نگه داشتن لبخند بر روی صورت در هنگام مواجهه با شرایط سخت می تواند به تولید سروتونین و اندورفین در بدن کمک کند، که هر دوی آنها مستقیما با شادی مرتبط هستند.

مواجهه سبک با نور خورشید

علاوه بر دریافت ویتامین D از انواع ماهی ها، جگر ماهی و زرده تخم مرغ، قرار گرفتن بدن در معرض نور خورشید در ساعات اولیه صبح یا عصر همچنین به تولید ویتامین D کمک می کند. (مراقب باشید از ساعت 10:00 تا 15:00 از مواجهه مستقیم با نور خورشید خودداری کنید). این ویتامین نه تنها به قوی نگه داشتن استخوان ها و سیستم ایمنی بدن ما کمک می کند، بلکه به طور غیرمستقیم تولید سروتونین را تحریک می کند، هورمونی که قادر به کاهش علایم مرتبط با افسردگی است.

خوردن شکلات (در حد اعتدال)

مطالعات نشان داده اند که در مقایسه با عدم مصرف شکلات، مصرف حدود 50 تا 100 گرم شکلات تلخ (معادل 300 تا 600 کالری) 1 تا 2 بار در هفته می تواند احتمال مرگ زودهنگام ناشی از بیماری قلبی را کاهش دهد. شکلات دربردارنده‌ی مواد شیمیایی ضروری است که به گردش خون و تقویت عروق کرونری کمک می کند. شکلات تلخی که از 70 تا 85 درصد کاکایوی واقعی تهیه شده، بیشترین اثربخشی را در این زمینه دارد.

در حال خواندن مقاله هورمون شادی چیست، هستید. اگرچه شکلات تلخ حاوی حداقل مقادیر شکر و شیر است، اما هنوز نباید آن را کاملا سالم در نظر بگیریم. رعایت حد اعتدال در مصرف آن ضروری است.

مصرف خوراکی های حاوی تریپتوفان

تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است که بدن به تنهایی قادر به تولید آن نیست. تریپتوفان را می توان از شیر، کره، زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، بوقلمون، بادام زمینی، بادام، خرمای خشک، موز، پنیر و سایر غذاهای پر پروتیین تهیه کرد. بدن می تواند از این ماده برای کمک به تولید سروتونین و سایر فرآیندهای عصبی که در شادی ما دخیل است، استفاده کند. علاوه بر این، تریپتوفان در کنار اسید فولیک و آهن به تولید گلبول های قرمز کمک می کند.

هورمون شادی چیست؟
هورمون شادی چیست؟

بازی کردن با حیوانات خانگی

ممکن است متوجه شده باشید که سطح استرس تان هنگام بازی با حیوانات خانگی کاهش می یابد. این بدین دلیل است که رابطه ما با گربه‌ها، سگ‌ها یا سایر حیوانات خانگی که به‌مان محبت می‌ورزند، می‌تواند تولید هورمون‌های شادی را در بدن افزایش دهد؛ از جمله سروتونین و اکسی توسین (هورمونی که با عشق و روابط مرتبط است).

بغل کردن یا بوسیدن عزیزتان

در میان انسان ها، از آغوش و بوسه می‌توان برای نشان دادن عشق، مهربانی، مراقبت و شهوت استفاده کرد. ما معمولا این اعمال را با افرادی که دوستشان داریم انجام می دهیم که به نوبه خود منجر به تولید هورمون های مختلف در بدن می شود، از جمله: اندورفین، دوپامین و اکسی توسین.

همچنین رقصیدن و سکس با شریک عاطفی تان می‌تواند به ترشح اندروفین و ارگاسم به آزادسازی دوپامین می‌انجامد.

مراقبه

مراقبه نوعی تسکین‌ روحانی است که می تواند بعد از یک روز پر فراز و فرود هیجانی، احساس آرامش را برای‌مان به ارمغان بیاورد. این کار با تنفس آهسته و عمیق، می تواند به شما کمک کند تا به تدریج ذهن خود را از شر هر حس منفی که طی آن روز به خود جذب کرده اید، خلاص کنید. تنها ماندن با افکار خود برای چند لحظه می‌تواند به‌تان کمک کند تا آگاهی و پذیرش برخی موقعیت‌های دشوار را به دست آورید و دیدگاه مثبت تری برای شما به ارمغان بیاورد.

همچنین ثابت شده است که مدیتیشن به مدت دست کم 30 دقیقه تولید کورتیزول را کاهش می دهد. کورتیزول هورمونی که در مواقع استرس‌زا تولید می شود. با مراقبه، بدن اندروفین را که مسیول احساس آرامش است، جایگزین کورتیزول می کند. اندورفین همچنین احساس شادی و طراوت ایجاد می کند، روند پیری را کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت و همزمان امواج مغزی را برای تجربه‌ی خوابی آرام در شب تنظیم می‌کند.

در این مقاله خواندید هورمون شادی چیست؟ و چگونه می‌توان آن را افزایش داد. اکنون شما بنویسید؛ از چه راه هایی شادی خود را افزایش می دهید؟

منابع:

 

https://www.samitivejhospitals.com

https://www.henryford.com

 

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]