آزار جنسی کودکان موضوعی شایع و نگران کننده است. صحبت بی پرده در مورد اعضای بدن و ترویج قانون «هیچ رازی وجود ندارد» در خانواده، می‌تواند به فرزندان‌تان کمک کند تا در صورت نیاز به کمک در مورد آزار جنسی از شما یاری بجویند. در این مقاله می‌خوانیم چطور به کودکان آموزش دهیم که از آزار جنسی پیشگیری کنند.

فهرست محتوا

  • اهمیت آموزش پیشگیری از آزار جنسی کودکان
  • آزارگران چه کسانی هستند؟
  • آموزش روش‌های پیشگیری از آزار جنسی کودکان
  • از سنین پایین در مورد اعضای بدن صحبت کنید
  • به آنها بیاموزید که برخی از اعضای بدن خصوصی هستند
  • مرزهای بدن را به کودک خود آموزش دهید
  • به کودک خود بگویید که اسرار مرتبط با بدن نیازی به مخفی شدن ندارند
  • به فرزندتان بگویید که هیچکس نباید از اندام خصوصی او عکس بگیرد
  • به کودک خود بیاموزید چگونه از موقعیت‌های ترسناک یا ناراحت‌کننده رهایی یابد
  • یک کلمه رمز داشته باشید که فرزندتان زمانی که احساس ناامنی می‌کند از آن استفاده کند
  • به فرزند خود اطمینان دهید که اگر یک راز مربوط به بدن را به شما بگویند، هرگز دچار مشکل نخواهند شد
  • به کودک خود آگاهی دهید که لمس بدن ممکن است احساس خوبی در آنها ایجاد کند
  • به فرزند خود بگویید که این قوانین حتی در مورد بزرگسالان آشنا و کودکان همبازی‌شان نیز اعمال می­شود
  • سخن پایانی

 

اهمیت آموزش پیشگیری از آزار جنسی کودکان

آزار جنسی کودکان موضوعی شایع و نگران‌کننده است. ما به فرزندان خردسال خود در مورد انواع راه‌های حفظ ایمنی جسمی آموزش می‌دهیم. به آنها یاد می‌دهیم حواسشان به اجاق گاز داغ باشد یا قبل از عبور از خیابان به هر دو طرف نگاه کنند، اما بیشتر اوقات تا زمانی که سن‌شان بالا می‌رود و هنگامی که شاید دیگر دیر شده باشد، در مورد ایمنی بدن و نحوه پیشگیری از آزار جنسی اطلاعاتی در اختیارشان نمی‌گذاریم.

تحقیقات انجام شده در مرکز کنترل بیماری (CDC) تخمین می‌زند که تقریبا یک نفر از هر 6 پسر و یک نفر از هر 4 دختر قبل از 18 سالگی مورد تجاوز جنسی قرار می­گیرد. طبق گزارش وزارت دادگستری ایالات متحده (nsopw.org) تنها 10 درصد از مجرمان با کودک غریبه بودند و 23 درصد از مجرمان خودشان کودک بودند!

این آمارها من را شگفت زده نمی‌کند. هر هفته در مطبم با کودکان قربانی آزار جنسی کودکان ملاقات می‌کنم. بسیاری از آنها سنی زیر پنج سال دارند. تقریبا همه آنها آزارگر خود را می‌شناختند و اغلب آزارگران خود یک بچه هستند!

آزار جنسی کودکان

آزارگران چه کسانی هستند؟

والدین اغلب به من می‌گویند که فکر نمی‌کردند این اتفاق برای آنها بیفتد. زیرا آنان هرگز فرزندان خود را با غریبه ها رها نمی‌کردند و همیشه فرزندان‌ را مقابل چشمان خود نگه می‌داشتند.

آیا فرزندان شما به قرارهای بازی می‌روند؟ آیا آنها در مهد کودک یا پیش دبستانی شرکت دارند؟ آیا دوستان یا اقوامی در خانه خود دارید؟ آیا کودکان‌تان در خانه همسایه بازی می‌کنند؟ واقعیت این است که شما نمی‌توانید به طور کامل از خطر آزار جنسی کودکان جلوگیری کنید.

بچه‌هایی که من با آنها کار کرده ام، از محله‌های امن و خانه‌های خوب آمده اند و به مدارس بسیار خوبی رفته‌اند. من با کودکانی کار کرده‌ام که در قرارهای بازی، مهمانی‌های شبانه، کلاس درس، زمین بازی، اتوبوس مدرسه، اتاق بازی و در حیاط خلوت خانه‌شان مورد آزار جنسی کودکان قرار گرفته بودند.

حالا که تا این حد وحشت به جان‌تان انداختم، اجازه دهید کمی آرام‌تان کنم. ما باید به فرزندان‌مان اجازه دهیم که پا به دنیای بیرون بگذارند و با اطرافیان‌شان تعامل داشته باشند. در همین حال، می‌توانیم آنها را به دانشی مسلح سازیم که بتواند جلوی قربانی شدن آنها را در برابر آزار جنسی کودکان بگیرد.

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس در کودکان

والدین همیشه به اندازه کافی در مورد ایمنی بدن و پیشگیری از آزار جنسی کودکان با فرزندان خود صحبت نمی‌کنند. آنها فکر می‌کنند بچه‌ها خیلی کوچک هستند و این بحث خیلی ترسناک است. اما هیچ وقت زود نیست و نباید این گفتگو را ترسناک بدانید. در ادامه 10 نکته را مطرح می­کنم که می تواند به کودک تان کمک کند تا کمتر در برابر بدرفتاری جنسی آسیب پذیر باشد.

آموزش روش‌های پیشگیری از آزار جنسی کودکان

در ادامه نکاتی را برای آموزش روش‌های پیشگیری از آزار جنسی کودکان ارایه می‌دهیم:

  1. از سنین پایین در مورد اعضای بدن صحبت کنید

اعضای بدن را نام ببرید و خیلی زود در مورد آنها صحبت کنید. از اسامی مناسب برای اعضای بدن استفاده کنید، یا دست کم به کودک خود بیاموزید که کلمات واقعی اعضای بدن او چه هستند. نمی­دانید با چند کودک خردسال کار کرده‌ام که واژن خود را «پایین» می نامیدند. احساس راحتی در استفاده از کلمات واقعی و دانستن معنای آنها به کودک کمک می­کند تا اگر اتفاق نامناسبی رخ داد، به وضوح از آن صحبت کرده و منظورش را برساند.

  1. به آنها بیاموزید که برخی از اعضای بدن خصوصی هستند

به فرزندتان بگویید که قسمت‌های شخصی بدن او «خصوصی» نامیده می‌شود، زیرا همه نباید آنها را مشاهده یا لمس کنند. توضیح دهید که برهنه دیدن آنها برای مامان اشکالی ندارد، اما افراد خارج از خانه فقط باید آنها را با لباس‌هایشان ببینند. همچنین توضیح دهید که پزشک می‌تواند آنها را در حضور مامان و بابا، بدون لباس برای معاینه بدن‌شان مشاهده کند.

  1. مرزهای بدن را به کودک خود آموزش دهید

راست و بی‌پرده به فرزندتان بگویید که هیچ‌کس نباید اندام خصوصی او را لمس کند یا از او بخواهد که به اندام خصوصی دیگری دست بزند. والدین اغلب قسمت دوم این جمله را فراموش می‌کنند. حواستان باشد که آزار جنسی کودکان اغلب با درخواست آزارگر از کودک برای لمس بدن او یا شخص دیگری آغاز می‌شود.

  1. به کودک خود بگویید که اسرار مرتبط با بدن نیازی به مخفی شدن ندارند

بیشتر مجرمان از کودک می‌خواهند آزار را مخفی نگه دارد. آنها می‌توانند این کار را به سادگی و به روشی دوستانه انجام دهند، مانند: «من عاشق بازی کردن با تو هستم، اما اگر به دیگران بگویی که ما چه بازی‌هایی انجام دادیم، آنها اجازه نمی‌دهند دوباره نزد تو بیایم.» یا می‌توانند آن را به صورت یک تهدید بیان کنند: «این راز ماست. اگر به کسی بگویی، من به او می‌گویم که این ایده تو بود و تو به دردسر بزرگی می‌افتی!». به فرزندان خود بگویید که مهم نیست دیگران به آنها چه می‌گویند، اسرار بدن نیازی به مخفی شدن ندارند و اگر کسی سعی می‌کند آنها را مجبور به حفظ راز بدن کند، آنها باید همیشه این موضوع را با شما در میان بگذارند.

آزار جنسی کودکان

  1. به فرزندتان بگویید که هیچکس نباید از اندام خصوصی او عکس بگیرد

این یکی اغلب از دید والدین پنهان می‌ماند. پدوفیل‌هایی وجود دارند که عاشق عکس گرفتن از کودکان برهنه و به اشتراک‌گذاشتن آنلاین آنها هستند. این یک بیماری فراگیر است و کودک شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. به فرزندان خود بگویید که هیچ‌کس حق ندارد از اندام خصوصی آنها عکس بگیرد.

  1. به کودک خود بیاموزید چگونه از موقعیت‌های ترسناک یا ناراحت‌کننده رهایی یابد

برخی از کودکان با «نه» گفتن به مردم به ویژه به دوستان بزرگ­تر یا بزرگسالان راحت نیستند. به آنها بگویید که اگر اتفاق ناراحت‌کننده‌ای در حال رخ دادن است، هیچ اشکالی ندارد به یک بزرگسال بگویند دست از کارش بردارد و به آنها کلماتی را یاد دهید تا با آن بتوانند از موقعیت‌های ناراحت‌کننده رهایی یابند. برای پیشگیری از آزار جنسی، به فرزندتان بگویید اگر کسی بخواهد اندام‌های خصوصی بدن او را ببیند یا لمس کند، می‌تواند به او بگوید که باید فورا به دستشویی برود و با این بهانه موقعیت را ترک کند.

  1. یک کلمه رمز داشته باشید که فرزندتان زمانی که احساس ناامنی می‌کند از آن استفاده کند

وقتی بچه‌ها کمی بزرگتر می‌شوند، می‌توانید یک کلمه رمز به آنها یاد بدهید که وقتی احساس ناامنی می‌کنند و یا در معرض آزار جنسی کودکان هستند، بتوانند آن را به کار گیرند. این کلمات را می‌توان در خانه زمانی که مهمانان در خانه هستند یا زمانی که آنها در یک قرار بازی یا مهمانی شبانه قرار دارند، استفاده کرد.

  1. به فرزند خود اطمینان دهید که اگر یک راز مربوط به بدن را به شما بگویند، هرگز دچار مشکل نخواهند شد

بچه‌ها اغلب به من می‌گویند که حرفی از آن اتفاق نزدند، زیرا فکر می‌کردند خودشان نیز دچار مشکل خواهند شد. این ترس اغلب توسط آزارگر به کودک منتقل می‌شود. به فرزندتان بگویید هر اتفاقی هم که افتاده باشد، وقتی آنها چیزی در مورد ایمنی بدن یا اسرار بدن به شما بگویند، هرگز دچار مشکل نمی‌شوند.

  1. به کودک خود آگاهی دهید که لمس بدن ممکن است احساس خوبی در آنها ایجاد کند

بسیاری از والدین و کتاب‌ها در مورد «لمس خوب و لمس بد» صحبت می‌کنند، اما این ممکن است گیج‌کننده باشد، زیرا اغلب این لمس‌ها آسیبی نمی‌زنند یا احساس بدی ایجاد نمی‌کنند. من اصطلاح «لمس مخفیانه» را ترجیح می‌دهم، زیرا تصویری دقیق‌تر از آنچه اتفاق می‌افتد، به دست می‌دهد.

  1. به فرزند خود بگویید که این قوانین حتی در مورد بزرگسالان آشنا و کودکان همبازی‌شان نیز اعمال می­‌شود

در پیشگیری از آزار جنسی کودکان ، این نکته مهمی است که باید با فرزندتان در موردش صحبت کنید. وقتی از یک کودک خردسال می‌پرسید که یک «پسر بد» چه شکلی است، به احتمال زیاد یک شخصیت شرور کارتونی را توصیف می‌کند. می‌توانید چیزی شبیه به این بگویید: «من (مامان/بابا) ممکن است وقتی تو را تمیز می‌کنیم یا وقتی به کرِم بدن نیاز داری، به اندام‌های خصوصی‌ات دست بزنیم، و این کار را در زمان خیلی کوتاهی انجام می‌دهیم. هیچ‌کس دیگری نباید این قسمت‌های بدن تو را لمس کند. نه دوست، نه عمه یا عمو، نه معلم یا مربی. حتی اگر آنها را دوست داری یا فکر می‌کنی آنها یک مقام مسیول هستند (مثل معلم)، باز هم حق ندارند به اندام‌های خصوصی تو دست بزنند.».

آزار جنسی کودکان

بیشتر بخوانید: مشاوره کودک

سخن پایانی

من باور ندارم که این بحث‌ها به طور مطلق از بدرفتاری جنسی جلوگیری کند، اما دانش یک عامل بازدارنده قوی است، به ویژه در مورد کودکان خردسال که به دلیل بی‌گناهی و ناآگاهی خود در این زمینه هدف قرار می‌گیرند.

این را نیز بدانید که یک بار گفتن کافی نیست. زمان‌های طبیعی مانند زمان حمام­‌کردن را برای تکرار این پیام‌ها در نظر بگیرید.

لطفا و حتما مقاله پیشگیری از آزار جنسی کودکان را با کسانی که دوستشان دارید و به آنها اهمیت می‌دهید به اشتراک بگذارید و به ما در انتشار پیام ایمنی بدن کمک کنید!

 

نظرات و سوالات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

 

منبع

https://childmind.org/

کلینیک روانشناسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]