در این مقاله، در مورد موضوعی کمی متفاوت صحبت می‌کنیم. تا کنون از اثرات وراثت، تجارب کودکی، نقص مواد شیمی مغز، نقص در ساختارها و تاثیرات والدین بر سلامت روان صحبت کردیم. در این مقاله می‌خواهیم اهمیت پول در سلامت روان را بررسی کنیم.

اول مشکل مالی بود یا مشکل سلامت روان؟

مشکلات مالی در سلامت روان چه نقشی دارد؟ یکی از سوالاتی که من اغلب از محققان و دانشمندان دیگر می‌شنوم، شبیه به پرسش معروف مرغ و تخم مرغ است؛ این که مشکلات مالی یا نگرانی‌های مربوط به سلامت روان کدام یک در اولویت قرار دارد؟ این باور اغلب بر این اساس است که نگرانی‌های مربوط به سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب منجر به مشکلات مالی بیشتر می‌شود. از لحاظ تیوری، هر دو احتمال می‌تواند درست باشد. داشتن مشکلات مالی استرس زا است و استرس باعث افسردگی و اضطراب می‌شود. افسردگی و اضطراب می تواند کار کردن یا گرفتن مدرک دانشگاهی را سخت تر کند و این می تواند منجر به مشکلات مالی بیشتر شود. با این حال، به عنوان یک محقق، تصمیم گرفتیم ببینیم داده ها در این باره چه می‌گویند.

چرا و چگونه مردم بدهکار می‌شوند؟

سلامت روان و پول به هم مرتبط اند. مشکلات سلامت روان می تواند کسب درآمد و مدیریت مالی شما را سخت‌تر کند. از طرفی، بدهی می‌تواند شرایطی مانند اضطراب، افسردگی و استرس را تحریک یا بدتر سازد.

بدهی یکی از انواع مشکلات مالی است که بیکاری، رایج ترین محرک آن است.

مشاوره روانشناسی

تغییرات زندگی مانند از دست دادن شغل، مشکلات روحی یا جسمی یا جدایی از شریک زندگی‌تان می‌تواند مشکلاتی مالی برای مثال در پرداخت قبوض خانه به همراه بیاورد. سازگاری با چنین تغییر مالیی می تواند دشوار باشد.

مشکلات روانی چگونه می تواند بر امور مالی شما تاثیر بگذارد؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا بیماری روانی می‌تواند مدیریت مالی شما را سخت کند.

اگر افسرده هستید، ممکن است انرژی یا انگیزه ای برای پیگیری پول خود نداشته باشید. اگر در حال گذراندن یک دوره شیدایی هستید، احتمالا تصمیمات عجولانه یا غیرمنطقیی در مورد هزینه‌های خود می‌گیرید. اگر به مرخصی از کار یا بستری شدن در بیمارستان نیاز دارید، ممکن است با کاهش ناگهانی درآمد و مشکل در پیگیری صورت حساب‌های خود مواجه شوید.

برخی از مسایل سلامت روان (و عارضه هایی مانند زوال عقل) ممکن است تصمیم‌گیری در مورد پول را برای شما دشوار یا غیرممکن سازد.

بدهی چگونه می‌تواند بر سلامت روان شما تاثیر بگذارد؟

یک مطالعه نشان داده است نیمی از بزرگسالانی که مشکل بدهی دارند، به بیماری روانی نیز دچارند. این از یک احساس مداوم اضطراب و خُلق پایین تا اختلال سلامت روان متغیر بود.

بدهی می تواند شما را مضطرب کند، به خصوص اگر از حمایت دوستان یا خانواده یا طلبکاران خود برخوردار نباشید.

نگرانی در مورد بدهی می‌تواند بر خواب شما تاثیر بگذارد. از دست دادن خواب خوب شبانه نه تنها می‌تواند بر خُلق و سطح انرژی شما تاثیر بگذارد، بلکه می‌تواند بر توانایی شما در کار یا داشتن روابط خوب با دوستان و خانواده تاثیر بگذارد. همه این موارد می‌تواند بر مشکل بدهی شما بیفزاید.

بیشتر بخوانید : نکاتی پیرامون اختلالات سلامت روان در نوجوان ها

تحقیقات چه می گویند؟

برای بررسی اهمیت پول در سلامت روان، به مطالعه ی تاثیر مشکلات مالی در بیماران مبتلا به سرطان پرداختیم. دریافتیم که بیشتر مطالعات مربوط به مشکلات مالی در سرطان مقطعی است. این بدان معناست که دانشمندان تنها یک دوره زمانی از زندگی افراد را مورد مطالعه قرار داده‌اند. بنابراین، مقطعی به این معنی است که نمی‌توانیم بگوییم کدامیک از نگرانی‌های سلامت روان یا مشکلات مالی اول اتفاق افتاده است. زیرا هر دو مورد دقیقا تنها در یک دوره زمانی اندازه‌گیری می‌شوند. خوشبختانه، برخی از داده‌ها را پیدا کردم که می‌توانست به پاسخ این سوال کمک کند. نتایج را در مجله سالمندی و سلامت (Journal of Ageing and Health) منتشر کردم.

آیا مشکلات مالی، مسایل سلامت روان را بدتر می‌کند؟

برای این مطالعه، از داده‌های افراد مسن مبتلا به سرطان استفاده کردیم که دو نظرسنجی را به فاصله یک سال انجام دادند. این بدان معناست که می‌توانیم ببینیم آیا مشکلات مالی در نظرسنجی اول، مشکلات سلامت روان را در نظرسنجی دوم پیش‌بینی می‌کند یا خیر. همچنین می‌توانیم ببینیم که آیا مسایل سلامت روان در نظرسنجی اول، مشکلات مالی را در نظرسنجی دوم پیش‌بینی می‌کند یا نه. اگر مشکلات مالی بعدها مسایل سلامت روان را به همراه داشته باشد، این یعنی بهبود وضعیت اقتصادی مردم می‌تواند سلامت روان آنها را بهبود بخشد. اگر برعکس (مسایل بهداشت روانی، مشکلات مالی را پیش‌بینی ‌کند)، این بدان معناست که درمان مسایل روانی می‌تواند وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد.

در نهایت متوجه شدیم که مشکلات مالی، مسایل روانشناختی بعدی را پیش بینی می‌کند، اما مشکلات روانشناختی، مسایل مالی بعدی را پیش بینی نمی کند.

سخن آخر

به نظر می رسد مشکلات مالی می‌تواند باعث مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب می شود. اما مطالعات محدود است و نیاز به تکرار نتایج وجود دارد.

البته درمان افسردگی، اضطراب و سایر نگرانی‌های مربوط به سلامت روان، حتی اگر منجر به مشکلات مالی نشود، همچنان مهم است. اما برای کمک به رسیدگی به میزان بالای مشکلات سلامت روان در کشورمان، احتمالا نیاز به رسیدگی به مشکلات مالی مردم نیز داشته باشیم.

مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی سها آماده ارایه برترین خدمات مشاوره روانشناسی و مشاوره و درمان انواع اختلالات اضطرابی و افسردگی می‌باشد. فقط کافیست با ما تماس بگیرید و از مشاوره های خوب درمانگران ما استفاده کنید.

مفتخریم اعلام کنیم در صورتی که از مشکلات مالی رنج می‌برید، در سها کلینیک می‌توانید از تخفیف در هزینه مشاوره بهره‌مند شوید.

منبع

psychologytoday

https://www.mentalhealth.org.uk

 

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]