خیلی از افراد به دنبال روش‌هایی برای بهبود حال خود هستند. در این مقاله در رابطه با بهترین روش ها برای ایجاد حال خوب در زندگی می‌خوانیم.

حال خوب

ایجاد حال خوب چگونه است؟ آیا احساس بی حالی می‌کنید؟ چیزهای ساده زیادی وجود دارد که می‌تواند حال‌تان را بهتر کند. می‌توانید نکات زیر را با توجه به میزان راحتی آنها برای خود، امتحان کنید.

بهترین روش ها برای ایجاد حال خوب

صبح زود بیدار شوید

اولین روش برای ایجاد حال خوب زود بیدار شدن است. ساعت را برای 15 دقیقه پیش از موعد همیشگی بیدارشدن‌تان تنظیم کنید. این زمان اضافه، به شما کمک می‌کند تا روزی منظم‌تر و سازنده‌تر داشته باشید.

هورمون شادی چیست؟ راه های افزایش آن

باعث لبخند دوست‌تان شوید

اینکه باعث تبسم یک دوست شوید، روشی عالی برای بهبود کیفیت روزتان است. چرا یک ویدیوی طنز آنلاین برای‌شان ارسال نکنید یا یک پیام احوالپرسی به آنها نفرستید؟

یک نظافت سریع انجام دهید

فضای تمیز، ذهن تمیز! هر روز کمی زمان بگذارید (حتی اگر شده تنها 5 دقیقه) و محیط اطراف خود را نظافت کنید. ذهن شما از این بابت سپاسگزار خواهد بود.

یک دفتر خاطرات داشته باشید

یکی دیگر ار روش‌های ایجاد حال خوب نوشتن است. نوشتن می‌تواند به پردازش هیجانات و احساسات‌تان کمک کند. هر روز زمانی بگذارید و این احساسات خود را در یک دفتر یادداشت کنید. خواهید دید که فورا حالتان بهتر خواهد شد.

به اولین غریبه ای که دیدید، لبخند بزنید

هرگز قدرت لبخند را دست کم نگیرید. این کار هیچ هزینه‌ای برای‌تان نمی‌تراشد، اما می‌تواند روز یک نفر را بسازد و درون شما را نیز گرم کند.

قدم بزنید

اگر احساس استرس یا نگرانی دارید، زمان کوتاهی را به قدم زدن در بیرون اختصاص دهید. این کار خُلق شما را بالا می‌برد و می‌تواند آرام‌تان کند.

به عکس های قدیمی نگاه کنید

نگاه کردن به عکس های قدیمی، یکی از کلیدهای ایجاد حال خوب است. عکس‌ها شما را به خاطرات خوش گذشته برمی‌گردانند و باعث ایجاد حس اشتیاق در شما می‌شوند.

به موسیقی گوش کنید

حتما می‌دانید که موسیقی می‌تواند شادمانی را تقویت و اضطراب را کم کند. آلبوم موسیقی مورد علاقه خود را پخش کنید. متوجه می‌شوید که به سرعت در حال زمزمه، لبخند و رقصیدن با آن هستید.

یک شمع روشن کنید

یکی دیگر ار روش‌های ایجاد حال خوب رون کردن شمع است. بو و سوسوی شعله شمع می‌تواند به آرام‌سازی شما کمک کند. شمع‌های معطر که از روغن‌های ضروری باکیفیت استفاده می‌کنند، می‌توانند کیفیت خواب‌تان را بهتر کنند.

دست کم یک وعده خوراکی سالم مصرف کنید

خوراکی‌های ناسالم می‌توانند وسوسه‌کننده باشند. اما اگر روزانه تنها یک وعده خوراکی سالم متشکل از میوه و سبزیجات مصرف کنید، بدن و ذهن شما ازتان سپاسگزار خواهند بود.

ایجاد حال خوب
ایجاد حال خوب

یک کار خوب برای فردی دیگر انجام دهید

چه سگ همسایه‌تان را برای قدم زدن بیرون ببرید، چه کتابی را که دیگر نیازی به آن ندارید به کسی هدیه دهید؛ مهربانی‌های کوچک کمک زیادی به شما خواهند کرد. آنها باعث ایجاد حال خوب در شما می‌شوند.

قبل از رفتن به رختخواب شستن ظرف ها را تکمیل کنید

تمیز کردن ظروف بعد از غذا یا قبل از خواب اغلب آخرین کاری است که ترجیح می‌دهید انجام دهید. اما هر طور که شده انجامش دهید. خواهید دید که صبح روز بعد حس خوشایندتری خواهید داشت.

لباسی را که دوست دارید بپوشید

حتی زمانی که تمام روز را در خانه هستید، پوشیدن برخی از لباس‌هایی که دوست دارید فورا روحیه شما را بهبود می‌بخشد.

مطمین شوید که خواب کافی دارید

بسیاری از ما برای ترمیم و بازسازی بدن خود به حدود 8 ساعت خواب در شبانه روز نیاز داریم، بنابراین اگر می‌خواهید با احساس شادابی و انرژی از خواب بیدار شوید، از خواب کافی خود مطمین شوید.

ارتباط حیرت انگیز بین خواب و سکس

 

مشاوره روانشناسی

ذهن خود را از نشخوار فکری رها کنید

با دوستان و خانواده خود برنامه‌ریزی کنید. خندیدن و صرف زمان با عزیزان، می‌تواند ذهن‌تان از از افکار منفی دور و حالتان را خوب کند.

تمرینات تنفسی داشته باشید

یکی دیگر ار روش‌های ایجاد حال خوب تمرین تنفسی است. بر تنفس خود تمرکز کنید. چند نفس عمیق کوتاه بکشید. ذهن و بدن‌تان را آرام کنید و بر ایجاد حال خوب متمرکز شوید.

روی خودتان تمرکز کنید

چه چیزی شما را شاد می‌سازد؟ زمانی را به تنهایی بگذرانید و یک فعالیت را فقط برای خودتان انجام دهید. این فعالیت می‌تواند گوش دادن به موسیقی مورد علاقه یا تماشای برنامه محبوب‌تان در تلویزیون باشد.

یک کار هنری انجام دهید

در مورد احساسات خود، نقاشی یا رنگ آمیزی کنید یا بنویسید. از حال بد یا کسالت‌تان، یک چیز خلاقانه بیافرینید.

درد دل کنید

در مورد ناراحتی های خود با یک دوست، مشاور، والد یا معلم صحبت کنید. این می‌تواند حال‌تان را بهتر کند.

نور خورشید دریافت کنید

واضح است که انسان به نور خورشید نیاز دارد. با این حال، در فرهنگی که بیشتر زمان خود را در خانه پشت کامپیوتر و موبایل یا در محل کار می‌گذرانیم، بسیاری از ما آن مقدار نور خورشید را که نیاز داریم، دریافت نمی‌کنیم. در واقع، نزدیک به نیمی از امریکایی‌ها از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند که اثر مستقیمی بر خُلق دارد. مطالعات دریافته‌اند که مواجهه با نور خورشید، هورمون‌های احساس خوب مانند سروتونین را آزاد می‌کند که با خُلق بهتر و رضایت از زندگی ارتباط دارد.

ایجاد حال خوب
ایجاد حال خوب

از سوی دیگر، سطوح پایین سروتونین با افسردگی و اضطراب رابطه دارد. به همین منوال، مواجهه با نور طبیعی خورشید به تنظیم ریتم سیرکادیان کمک می‌کند. بنابراین، فقدان نور خورشید می‌تواند به مشکلات خواب منجر شود. از سوی دیگر، مشکلات خواب به مشکلات خُلقی می‌انجامد. بیرون رفتن روزانه و دریافت نور خورشید حتی به مدت چند دقیقه می‌تواند تاثیر زیادی بر محافظت از سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد. به این منظور حتی می‌توانید کنار پنجره‌ی آفتاب‌گیر کار کنید.

از سیستم‌های الکترونیکی جدا شوید

کامپیوتر و موبایل خود را کنار بگذارید و زمانی را دور از تکنولوژی بگذرانید. گاهی فقط آرام نشستن تمام چیزی است که برای ایجاد حال خوب به آن نیاز دارید! استفاده زیاد از صفحات نمایشگر با خُلق و وضعیت روانی بهتر ارتباط دارد. بنابراین مهم است کمی به خودتان استراحت دهید.

پنج دقیقه تمرین کششی انجام دهید

یکی دیگر ار روش‌های ایجاد حال خوب تمرین کششی است. استرس، اضطراب و افسردگی همگی به بروز تنش در بدن شما منجر می‌شوند. کشش می‌تواند به حل‌وفصل و تسکین تنش جسمی و ذهنی شما بیانجامد. این کار حتی می‌تواند سطح سروتونین شما را بالا ببرد. تنها 5 دقیقه در روز زمان بگذارید و حرکات کششی انجام دهید.

به ملاقات‌های حضوری بروید

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند. ارتباط داشتن با انسان‌ها برای به‌زیستی روانی و هیجانی ما مفید است. با شوخ‌ترین، خوش‌بین‌ترین و حامی‌ترین دوست خود تماس بگیرید و قرار ملاقات حضوری بگذارید. تماس ویدیویی یا ملاقات از نزدیک با یک دوست، بیش از تماس تلفنی اهمیت دارد.

خودتان را بخندانید

این اصطلاح قدیمی که «خنده بر هر دردی دواست» تا حدی درست به نظر می‌رسد. خندیدن به سادگی اثری نیرومند بر سلامت جسمی و روانی ما دارد. اگر در خُلق بدی هستید، همین الان نمایش، فیلم یا ویدیوی یوتیوب طنز محبوب‌تان را پخش کنید.

یک دوش آب گرم بگیرید

یکی دیگر ار روش‌های ایجاد حال خوب دوش آب گرم است. دمای بالا می‌تواند اثری درمانی بر بسیاری از چالش‌های سلامتی داشته باشد. عملِ ساده‌ی دوش‌گرفتن می‌تواند هم از نظر جسمی و هم روانی تصفیه‌کننده باشد. زمانی را به دوش آب گرم همراه با رایحه‌درمانی و موسیقی آرامبخش اختصاص دهید. اجازه دهید بدن و روحتان تازه شود.

یک فهرست از لذت‌بخش‌ها بسازید

دفتر یادداشت خود را بردارید و چند چیز کوچک را که به شما لذت می‌بخشد، بنویسید. چه چیزی شما را شاد می‌کند؟ مناظر، صداها، بوها، حواس، خوراکی‌ها، تجارب، افراد، مکان‌ها و سایر چیزهایی که برای‌تان رضایتبخش است را یادداشت کنید. هر چیزی که شما را خوشحال کند، می‌تواند این فهرست را بسازد. می‌توانید دفعات بعد به این فهرست برگردید و برای لذت‌جویی از آن الهام بگیرید.

سخن پایانی

گاهی اوقات، هیچ یک از نکات بالا برای از پای در آوردن یک کشمکش روانی کافی نیست. این می‌تواند تا حد زیادی ناامیدکننده باشد. اما مهم است به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید. اگر به مدت طولانی احساس می‌کنید خُلق‌تان پایین است یا خودتان نیستید، بهتر است با یک روانشناس صحبت کنید. آنها می‌توانند برای ایجاد یک برنامه درمانی مختص نیازهای شما، کمک‌تان کنند.

آیا در مورد ایجاد حال خوب سوال‌های بیشتری دارید؟ کارشناسان ما اینجا هستند تا کمک‌تان کنند. می‌توانید پرسش‌ها و نظرات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منابع:

https://www.ucl.ac.uk/

https://kidshelpphone.ca/

https://www.onemedical.com/

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]