مطالعات نشان داده اند تقریبا ۱۴ درصد افراد به دلیل فوبیای سوزن یا تریپانوفوبیا از مراجعه به دندانپزشک دوری می‌کنند. اگر شما که در حال خواندن این مطلب هستید چنین ترسی را تجربه می‌کنید، بدانید که تنها نیستید. فوبیا نسبت به آمپول دندانپزشکی یک ترس بسیار رایج و البته قابل درک است. در این مقاله می‌خوانیم ترس از آمپول یا سوزن هراسی چیست و چگونه می‌توان بر آن غلبه کرد؟

فوبیای سوزن در دندانپزشکی چیست؟

ترس از آمپول چیست؟ تریپانوفوبیا که به نام های ترس از آمپول یا سوزن هراسی نیز شناخته می‌شود، شامل ترس شدید از اقدامات پزشکی دربردارنده‌ی تزریق است. این هراس معمولا در کودکان رواج بیشتری دارد. ممکن است با افزایش سن افراد و کسب تجربه بیشتر در انجام اقدامات پزشکی و تزریقات حاوی سوزن، این ترس کاهش یابد. با این حال، برای برخی دیگر، این ترس می تواند در بزرگسالی نیز شدید و ناراحت کننده باقی بماند.

درک این نکته مهم است که هرگاه انسان در معرض درد احتمالی قرار می‌گیرد، واکنش ترس بیدار می‌شود. ترس، یک واکنش محافظتی طبیعی است. همه ما تا حدودی از سوزن می‌ترسیم. با این حال، زمانی که افکارمان به شکلی غیرقابل توجیه شروع به اغراق راجع به یک درد بسیار گذرا می‌کند، یک واکنش محافظتی طبیعی می‌تواند «فوبیا» در نظر گرفته شود.

علایم ترس از آمپول یا سوزن هراسی چیست؟

علایم زیر می‌توانند نشان دهنده فوبیا نسبت به سوزن یا آمپول باشند:

  • حملات پانیک شدید
  • غش، حالت تهوع، سرگیجه
  • تعریق و لرزش
  • ضربان قلب سریع، افزایش فشار خون
  • مقاومت جسمی
  • مشکلات خواب در شب قبل از نوبت دندانپزشکی
  • وسوسه لغو قرار ملاقات دندانپزشکی از چند روز قبل
  • احساس عصبی بودن که در اتاق انتظار مطب دندانپزشکی تشدید می‌شود
  • گریه کردن یا احساس درد جسمی (مثل دل درد) در هنگام مراجعه به دندانپزشک
  • وقتی به قرارگیری ابزارهای دندانپزشکی در دهان تان فکر می‌کنید یا زمانی که در موقعیت واقعی آن هستید، احساس تشویش شدید به سراغ تان می آید یا ناگهان احساس می کنید که نمی توانید نفس بکشید
  • ترس از بروز حالت تهوع هنگام قرارگرفتن وسایل پزشکی در دهان

بیشتر بخوانید: حقیقتی درباره اضطراب

چه عللی باعث بروز ترس از آمپول می‌شود؟

مانند بسیاری از ترس های دیگر، خیلی از افراد نمی دانند چرا تا این حد از سوزن می‌ترسند. برخی حتی می توانند تشخیص دهند که واکنش‌شان به سوزن شدید و غیرمنطقی است. هر کسی از چیزی می ترسد و اغلب در موارد دیگر هم درک اینکه چرا آن تجربه خاص، منشا چنین اضطراب روانی بزرگی است، دشوار است.

ترس از آمپول و سوزن دندانپزشکی

از آنجایی که مطالعات نشان می‌دهد بیشتر افراد دچار فوبیا، ترس خود از سوزن را درک نمی کنند، بسیاری از کارشناسان معتقدند که مسایل زیربنایی ناشی از تجربیات قبلی ممکن است باعث تریپانوفوبیا باشند. برخی از تجربیاتی که ممکن است با ایجاد فوبیای سوزن مرتبط باشند عبارت اند از:

  • وجود فوبیای سوزن در بستگان نزدیک که فرد در کودکی شاهد آن بوده
  • تجربه‌ی آسیب زا یا دردناک قبلی با سوزن
  • فرد در طی جراحی قبلی که شامل سوزن می شد، از نظر جسمی یا روانی اذیت شده
  • افرادی که ترس از از دست دادن کنترل دارند
  • ترس از دیدن خون

شایع ترین علت ترس از آمپول و سوزن دندانپزشکی: سابقه تجربیات بد دندانپزشکی

سابقه یک تجربه منفی دندانپزشکی می تواند به صورت افکار آزارنده‌ی مکرر ظاهر شود و دست از سر فرد برندارد. به همین دلیل است که این مورد، شایع ترین علت اضطراب مرتبط با دندانپزشکی است. یک تجربه تلخ دندانپزشکی در ذهنتان لانه می کند و با گذشت زمان تبدیل به فوبیا می شود. از این رو شما به تمام تجربیات دندانپزشکی آینده خود بدبین می‌شوید. هرکسی که در طول فرایندهای قبلی درمان دندان هایش، درد یا ناراحتی را تجربه کرده باشد، احتمالا دفعه بعد بیشتر مضطرب خواهد شد.

آیا ترس از آمپول درمان دارد؟

ما در سها کلینیک ، بیماران زیادی را با انواع فوبیاهای دندانپزشکی و اضطراب شدید مرتبط با دندانپزشکی می بینیم. چیزی که متوجه آن شده ایم این است که اگر به درستی به این هراس رسیدگی نشود، فوبیا می تواند در طول زمان تکامل یافته و رشد کند. فوبیا ممکن است در دوران کودکی با عنوان یک مقاومت خفیف در برابر سوزن شروع شود، اما با گذشت زمان، می تواند بسیار قوی‌تر از تجربه اولیه شود. زمانی که آنها به مطب ما مراجعه می‌کنند، معمولا فوبیای آنها به حد شدیدی رسیده است.

بیمارانی که ترس شدید از سوزن دارند، اغلب گزارش می دهند که انگار فوبیا تمام تجربیات دندانپزشکی آنها را تحت کنترل خود گرفته. این ترس باعث شده پس از تعداد معینی تلاش ناموفق، سال ها از دندانپزشک دوری کنند.

ترس از آمپول و سوزن دندانپزشکی

یک حقیقت جالب اینجاست که آن بخش از تجربه دندانپزشکی که شامل سوزن می شود، تنها تقریبا 30 ثانیه طول می‌کشد!

بنابراین ما تلاش زیادی می کنیم تا به بیماران کمک کنیم بر ترس خود از سوزن غلبه کنند و اجازه ندهند این 30 ثانیه، کل سلامت دندان آنها را از بین ببرد.

نحوه درمان و غلبه بر سوزن هراسی در دندانپزشکی

در ادامه، راه هایی را برای مقابله با ترس از آمپول می‌خوانیم:

  • ارتباط

وقتی پای تریپانوفوبیا در میان است، هدف هر بیمار مبتلا به آن باید ایجاد ارتباط با دندانپزشک باشد. دندانپزشک نیز لازم است هدف اصلی خود را بر درک عمق فوبیای بیمار از طریق صحبت در مورد آن و گوش دادن به وی بنا نهد. یک دندانپزشک متخصص در زمینه اضطراب دندانپزشکی، فنونی را برای آرام ساختن بیمار در اختیار دارد، اما همه چیز با برقراری ارتباط و گوش دادن شروع می شود.

  • تجهيزات

دندانپزشکی که تعداد زیادی از بیماران مبتلا به فوبیای دندانپزشکی را ملاقات می‌کند، تجهیزات پیشرفته‌ای در مطبش دارد که درمان را راحت‌تر می سازد. دندانپزشک و تیم درمانگاه تمام تلاش خود را می کنند تا بیمار را در محیطی آسوده و راحت قرار دهند. بسیاری از دندانپزشکان استفاده از بالش، موسیقی ملایم یا محرک های پرت کننده حواس همچون تلویزیون را پیشنهاد می کنند. این تجهیزات به بیمار امکان می دهد تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد که در مجموع تاثیر زیادی بر کاهش اضطراب آنها دارد.

بیشتر بخوانید: اختلال اضطراب فراگیر

  • بیمار سرعت کار را کنترل کند

دندانپزشک باید برای بیمار حس کنترل ایجاد کند تا او هرگاه که احساس نیاز کرد، به استراحت کوتاه بپردازد. شما می توانید این را قبل از شروع فرایند از دندانپزشک تان درخواست کنید.

  • ژل بی حس کننده‌ی موضعی

ژل های مخصوصی هستند که قبل از استفاده از سوزن، در محل مالیده می شوند و بافت را بی حس می کند. نیش اولیه‌ی سوزن همچنان احساس می شود، اما ممکن است بیشتر شبیه نیش پشه باشد تا آمپول. بسیاری از بیماران آن را خیلی راحت تر توصیف می‌کنند. شما می توانید از پیش از کلینیک بخواهید که از ژل ها برایتان استفاده کنند.

  • آرام بخش مخصوص دندانپزشکی

آرام بخش مخصوص دندانپزشکی، تجربیات دندانی را برای بیماران مبتلا به انواع فوبیاهای دندانپزشکی، به ویژه ترس از سوزن، متحول کرده است. این آرام بخش ها سه نوع اصلی دارد: استنشاقی، خوراکی و وریدی.

بسته به شدت تریپانوفوبیا یا ترس از آمپول، نوع خاصی از این آرامبخش ها می تواند مفید باشد. برای بیماران مبتلا به اضطراب خفیف ناشی از سوزن‌های دندانپزشکی، آرام بخش استنشاقی می تواند به کاهش درد و اضطراب در طی فرایند دندانپزشکی کمک کند.

آرامبخش خوراکی شامل مصرف یک یا یک سری قرص قبل از استفاده از هر گونه سوزن است. این آرامبخش ها اضطراب بیمار را کاهش می دهند و او را در حالت خواب آرام قرار می دهند. آرامبخش خوراکی گزینه خوبی برای بیماران مبتلا به فوبیای سوزن است زیرا نیازی به تزریق داخل وریدی ندارد.

برای بیماران مبتلا به اضطراب شدید دندانپزشکی و فوبیای شدید سوزن، ممکن است ترکیبی از آرامبخش خوراکی و وریدی توصیه شود. این کار شامل آرام‌سازی بیمار با آرام‌بخش خوراکی قبل از شروع تزریق آرامبخش وریدی است. در مجموع برای بیماران مبتلا به فوبیای سوزن، استفاده از نوعی آرامبخش دندانپزشکی شیوه ای است که به آنها کمک می کند تا بر ترس خود غلبه کنند و درمان مورد نیازشان را دریافت کنند.

کلام پایانی

در این مقاله درباره ترس از آمپول خواندید. حالا شما فنون لازم را در اختیار دارید. مواردی که در این مقاله ذکر شد همگی به کاهش ترس از سوزن کمک می‌کنند. می‌دانم گفتن این ها آسان‌تر از انجام‌شان است، اما بهترین تکنیک برای غلبه بر هر نوع فوبیا این است که خودتان قدمی بردارید و تلاش کنید. خبر خوب این است که مطالعه ای در سال 2004 نشان داد فوبیای سوزن با سن رابطه معکوس دارد (یعنی با افزایش سن احتمالا این ترس کاهش می یابد). با شروع ایجاد تجربیات مثبت بیشتر با استفاده از فنون بالا، ترس خود را حساسیت زدایی کنید و آنگاه می بینید که این هراس روز به روز کمرنگ تر می شود.

پس از معالجه هزاران بیمار مبتلا به فوبیای دندانپزشکی، می‌دانم که هر بیمار فکر می‌کند ترسش از بدترین نوع هراس ها است و شکست آن را غیر ممکن می‌داند. با این حال، شاهد آن بودم که با گذشت زمان به آرامی اعتماد ایجاد می شود و شروع تدریجی تجربیات مثبت حتی شدیدترین فوبیاها را از پای درمی‌آورد.

این برای دیگران سودمند بوده است و من ایمان دارم برای شما نیز موثر خواهد بود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به تصمیم خود برای غلبه بر این ترس پایبند باشید و هر بار قدم های کوچکی رو به بهبودی بردارید.

اگر شما هم به ترس از آمپول دچارید، تجریبات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع:

https://www.aestheticsmilereconstruction.com

https://www.verywellmind.com

کلینیک روانشناسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]