متاسفانه تعرض جنسی بسیار فراگیر است. از هر 6 زن و هر 25 مرد، 1 نفر دست کم یک بار در بزرگسالی قربانی تعرض جنسی بوده است. اثرات روانشناختی تعرض جنسی بر قربانیان بسیار گسترده است. در این مقاله می‌خوانیم پس از تعرض جنسی چه اقداماتی باید انجام دهید؟

شیوع بالای تعرض جنسی

تعرض جنسی شیوع بالایی دارد. آرزو می‌کردم هیچ گاه مجبور به نوشتن این مقاله نمی‌شدم. اما متاسفانه، ناچارم. نرخ تعرض جنسی بالاست و برآورد می‌شود که از هر 6 زن و هر 25 مرد در استرالیا، 1 نفر دست کم یک بار از سن 15 سالگی به بعد قربانی تعرض جنسی بوده باشد. طبق یک تعریف پذیرفته شده رایج در استرالیا، «تعرض جنسی، نوعی خشونت جنسی است که شامل برخورد جسمی یا قصد برخورد با ماهیت جنسی، با به کارگیری زور، ترساندن یا تهدید بر خلاف اراده قربانی است». تاثیرات روانی تعرض جنسی بر قربانیان گسترده است و اغلب شامل اختلال اضطراب فراگیر، ترس، مشکلات سازگاری و خلق و خو، استرس پس از تروما و مشکلات صمیمیت و عملکرد جنسی می‌شود.

کارهای ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید حین پردازش تجربه یک تعرض جنسی یا حمایت از کسی که مورد تعرض قرار گرفته، به ذهن بیاورید.

در مطب شخصی‌ام، با افرادی کار می‌کنم که طیفی از آسیب‌ها را تجربه کرده‌اند. به نظر می‌رسد که تروماها و تجاوز جنسی دردی به شدت عمیق بر جای می‌گذارند؛ شاید به دلیل ماهیت ژرف و بین‌فردی خیانت (بیشتر مراجعان من که قربانی تجاوز جنسی هستند، توسط یک آشنا آسیب دیده‌اند) و فرهنگ مملو از شرم در مورد صحبت از مسایل جنسی و تجاوز.

تعرض جنسی

گاهی اوقات، افراد نزد خود یا دیگران اقرار نمی‌کنند که مورد تعرض قرار گرفته اند. اغلب، اولین باری که مراجعانم کلمات «تجاوز» یا «تعرض» را به زبان می‌آورند، در حضور من خواهد بود. این می‌تواند برای قربانیان در زمان حمله، نقشی محافظت‌کننده داشته باشد، اما نوعی انکار واقعیت است و در نهایت در هم می‌شکند.

پس از تعرض جنسی چه اقداماتی انجام دهیم؟

هنگام کار با افرادی که تقریبا اخیرا مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، مایلم بر پنج اصل حیاتی تمرکز کنم تا از پردازش هیجانی خوب آنان مطمین شوم. امیدوارم با این شیوه از کسی در برابر مشکلات طولانی‌مدت پس از تروما محافظت کنم. این اصول عبارتند از:

  1. اثرات جسمی حاصل از تعرض جنسی را مدیریت کنید و به گردآوری شواهد بپردازید.

ما اغلب فراموش می‌کنیم که تعرض می‌تواند اثرات جسمی قابل توجهی داشته باشد. بسیار مهم است که به دنبال کمک پزشکی باشید و به آرامی به هرگونه زخم یا جراحتی که احتمالا برایتان پیش آمده رسیدگی کنید. بدن شما در حال حاضر به اندازه کافی صدمه دیده و مهم است که با اجازه دادن به آنچه برای بهبودی نیاز دارد، آسیبش را کاهش دهید.

اغلب برای قربانیان تعرض جنسی بسیار دشوار است که اجازه دهند شخص دیگری بدنشان را لمس کند، به خصوص اگر صدمات، اندام تناسلی را درگیر کرده باشد. بیشتر پزشکانی که در این زمینه کار می‌کنند، آموزش‌های خاصی برای حمایت از شما دیده اند و شما همیشه می‌توانید از یک پشتیبان یا یک پرستار نیز درخواست همراهی کنید. اگر تعرض شامل تماس فیزیکی باشد، ممکن است تکمیل یک کیت تجاوز جنسی و جمع‌آوری شواهد احتمالی موجود، مهم باشد. اکنون لازم نیست در مورد گزارش این موضوع تصمیمی بگیرید. اما اگر تصمیم به گزارش آن دارید، داشتن این مدارک مفید است.

  1. این را بدانید که تقصیر شما نبوده است.

نمی دانم چقدر باید روی این موضوع تاکید کنم تا اهمیت آن را درک کنید. یکی از راه هایی که افراد اغلب سعی می‌کنند پس از تعرض با آن از خود محافظت کنند، تلاش برای توجیه تعرض است. اعتقاد به اینکه کاری که شما انجام دادید باعث وقوع حمله شده، ممکن است در ابتدا محافظت‌کننده باشد؛ زیرا به شما امکان می دهد تا حدی اتفاقی را که افتاده درک کنید (برای مثال، در صورتی که چیزی که پوشیده اید باعث وقوع تعرض شده باشد، فکر می‌کنید اگر دوباره آن را نپوشید، در امان خواهید بود). اما این کار احتمالا در درازمدت مشکلات زیادی را با اضطراب و اجتناب ایجاد خواهد کرد.

شما مطلقا هیچ کاری انجام ندادید که باعث تعرض شوید و اگر در حین حمله مبهوت و بی حرکت مانده بودید، این پاسخی بسیار طبیعی در مواجهه با خطری توان‌فرسا بود. تقصیر را در جایی که متعلق به آن است، یعنی به پای مجرم بیندازید.

  1. به دنبال حمایت باشید.

بسیار مفید است که پس از تعرض جنسی به چند نفر از افراد امن زندگی‌تان بگویید چه اتفاقی افتاده است و در صورت نیاز به دنبال پشتیبانی حرفه ای باشید. این پشتیبانی می تواند از طرف پزشک عمومی، روانشناس، یا یک مرکز خدماتی یا خط تلفن ویژه تجاوز جنسی (مانند خط 123 در ایران) باشد. باید یادآور شوم که برخی از این خدمات در جهت رسیدگی به نیازهای قربانیان زن است و ممکن است برای قربانیان مرد غلبه بر انگ گزارش تجاوز جنسی و درخواست حمایت دشوارتر باشد. در هر صورت چه زن باشید و چه مرد، جستجوی حمایت بسیار مهم است.

  1. به احساسات خود اجازه بروز دهید.

افراد پس از تجاوز جنسی طیف وسیعی از احساسات را تجربه می‌کنند، از جمله بی حسی، خشم، غم، ترس، اضطراب، انزجار، شوک، وحشت و شرم. تنها احساسی که من شما را به رد کردن آن (به آرامی) تشویق می‌کنم شرم است؛ شرم مال شما نیست. به همه آنچه احساس می‌کنید، اجازه بروز دهید. بدانید که هیچ راه درست یا غلطی برای احساس کردن وجود ندارد و آنها را سرکوب نکنید. بنویسید، نقاشی کنید، طراحی کنید، صحبت کنید، گریه کنید، فریاد بزنید. هر کاری که برای ابراز وجود نیاز دارید، انجام دهید.

  1. به خود فرصت دهید تا تعرض جنسی را پردازش کنید و در عین حال که منتظر برخی پیامدها هستید، آنها را بپذیرید

گاهی اوقات مردم انتظار دارند که پس از یک تعرض جنسی، حال بدی نداشته باشند، زیرا خود را قوی می‌دانند یا از پس مشکلات دیگری در گذشته بر آمده اند. گاهی افراد پس از تعرض حالشان خوب است و گاهی اینگونه نیست. به جای اینکه از پاسخ طبیعی خود جلوگیری کنید و بکوشید تا به زندگی عادی بازگردید، بسیار مهم است که برای هر واکنش احتمالی، فضایی را در نظر بگیرید و به خود فرصت پردازش تعرض جنسی را بدهید. حفظ ظاهر عادی زندگی می‌تواند مفید باشد، اما این نیز واقعا موثر است که بپذیرید ممکن است به مدتی زمان دور از حالت عادی نیاز داشته باشید یا ممکن است شرایط برای مدتی یکسان نباشد. هیچ راهی برای پیش‌بینی نحوه واکنش شما به یک تعرض جنسی نیست و هیچ پاسخ صحیح یا «طبیعی»‌ای وجود ندارد.

در صورت نیاز، حتما از کمک درمانگر آگاه کلینیک روانشناسی بهره‌مند شوید.

در صورتی که در رابطه با تعرض جنسی، نیاز به کمک یا سوالی دارید، در بخش دیدگاه ها برای مان بنویسید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود.

منبع

https://www.psychologytoday.com

 

کلینیک روانشناسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]