چگونه می‌توان فلسفه شکست‌ناپذیر «من می ‌توانم ، پس انجام می‌دهم» را پذیرفت؟ تحقیقات جدید به ما می‌آموزد که چگونه بیشتر خودانگیخته باشیم و از انگیزه درونی در رسیدن به اهدافمان کمک بگیریم؟ در این مقاله درباره خودانگیختگی در رسیدن به اهداف بیشتر می‌خوانیم.

 

موانع بیرونی یا موانع درونی؟ مسیله این است!

انگیزه درونی چقدر در رسیدن ما به اهدافمان نقش دارد؟ تحقیقات جدید حاکی از آن است که انگیزه هر فرد، میزان دشواری و تعداد موانعی را که با آن روبرو می‌شود تعیین می‌کند.

این مطالعه بین دو نوع انگیزه‌ای که ما در حین دنبال کردن یک هدف تجربه می‌کنیم، تمایز قایل شد: خواستن و ناچار بودن.

افراد می‌توانند با در نظر گرفتن اینکه چقدر یک کار با ارزش‌ها و هویت آن‌ها تناسب دارد و با لذت‌بخش‌تر کردن آن کار، انگیزه «خواستن» را افزایش دهند.

من می‌توانم و انجام خواهم داد

بیشتر بخوانید: مشاوره تحصیلی

ما معمولا فرض می‌کنیم اگر در حین دنبال کردن یک هدف با موانع زیادی روبرو شویم، سطح انگیزه مان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بااین‌حال، مطالعه جدیدی که در مجله تحقیقات شخصیتی منتشر شده است، این منطق را تغییر می‌دهد و نشان می‌دهد که درواقع این انگیزه شماست که تعداد و دشواری موانعی را که با آن روبرو می‌شوید تعیین می‌کند.

تحقیقات در مورد انگیزه درونی چه می‌گویند؟

مارینا میلیوسکایا (Marina Milyavskaya) روانشناس از دانشگاه کارلتون (Carleton University) در کانادا می‌گوید: «زمانی که هدفی را دنبال می‌کنید و سعی می‌کنید رفتار خود را تغییر دهید، بیشتر مردم مقاصد و نیت بزرگی دارند. اما اغلب این مقاصد و اهداف به عمل تبدیل نمی‌شوند.»

به گفته میلیاوسکایا، هر وسوسه‌ای که در راه رسیدن به اهداف‌تان قرار بگیرد، یک مانع و بازدارنده است. برای مثال، زمانی که هدف شما تغذیه سالم است، غذاهای ناسالم مانع هستند. همچنین وقتی هدف شما مطالعه یا کار است، تلفن‌های همراه و سایر عوامل حواس‌پرتی مانع محسوب می‌شوند.

اما اینجاست که قضیه پیچیده می‌شود. میلیوسکایا توضیح می‌دهد که موانع (و سطح دشواری آن‌ها) می‌تواند توسط افراد مختلف به‌طرز متفاوتی درک شود. شخصیت افراد، نوع هدفی که برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند، شدت تمایل‌شان و غیره همه عواملی هستند که در تعیین ادراک و ارتباط ما با موانع نقش دارند.

یکی دیگر از عوامل مهم، بر اساس تحقیق و مطالعات میلیاوسکایا، گونه و بنیاد انگیزه ما است. این مطالعه بین دو نوع مختلف انگیزه‌ که ما در حین دنبال کردن یک هدف تجربه می‌کنیم، تمایز قایل می‌شود:

  1. انگیزه‌ی خواستن: انگیزه‌ی خواستن، نشان‌دهنده انگیزه درونی ماست؛ انجام کاری به این دلیل که شخصا برای ما مهم یا دل‌چسب است یا به‌خوبی با ارزش‌های ما مطابقت دارد.
  2.  انگیزه‌ی ناچار بودن: از سوی دیگر، انگیزه‌ی ناچار بودن شامل رفتارهایی است که احساس می‌کنیم باید انجام دهیم: یا به این دلیل که شخص دیگری از ما آن را انتظار دارد یا می‌خواهد یا به این دلیل که اگر آن رفتارها را انجام ندهیم احساس گناه خواهیم کرد.

میلیاوسکایا و گروهش هفت مطالعه انجام دادند که سطوح انگیزه شرکت‌کنندگان را با تعیین وظایف مختلف و قرار دادن آن‌ها در معرض وسوسه‌های مختلف (مانند پیتزا در جلسه هییت‌مدیره) مورد آزمایش قرار دادند.

آن‌ها دریافتند افرادی که انگیزه‌ی «خواستن» دارند (یعنی افرادی که وظایف را با احساس علاقه شخصی انجام می‌دهند) آگاهانه خود را از موانع دور می‌کنند و درنتیجه، رسیدن به هدف را برای خود آسان‌تر می‌کنند. برعکس این موضوع در مورد افرادی که باانگیزه «ناچار بودن» کار می‌کردند، صادق بود.

بیشتر بخوانیدلزوم کسب مهارت های ارتباطی

 دنبال کردن اهداف به چه چیزهایی نیاز دارد؟

این بدان معناست که تعقیب و دنبال کردن اهداف به معنای فوق‌العاده قوی بودن نیست. در عوض، به معنای شناخت چیزهایی است که ما را ضعیف می‌کند و سپس، دوری کردن و حفظ فاصله ایمن در رابطه با این چیزها.

چگونه این کار مشکل انگیزه را حل می‌کند؟ میلیاوسکایا دو پیشنهاد برای کمک به مقابله با مشکل اجتناب‌ناپذیر انجام کارها ارایه می‌دهد. به‌جای اینکه هر بار برای انجام چنین کاری ناله کنید، سعی کنید انگیزه درونی «خواستن» را ایجاد کنید. می‌توانید این کار را از روش‌های زیر انجام دهید:

  • در مورد اینکه این کار چقدر با ارزش‌ها و هویت شما مطابقت دارد، فکر کنید. آن را به چیزی که بیشتر نزدیک به «خواستن» باشد، چهارچوب‌بندی کنید. شاید برای من این یک ارزش باشد که کارمندی وظیفه‌شناس باشم؛ بنابراین تکمیل آن گزارش پروژه مخوف با این ارزش من مطابقت می‌یابد. یا من می‌خواهم درنهایت یک دامپزشک شوم، بنابراین انجام تکالیف ریاضی برای رسیدن به آن هدف مهم می‌شود.
  • انجام کار را در لحظه لذت‌بخش‌تر کنید. آن را با چیز دیگری که سرگرم‌کننده یا لذت‌بخش است، مانند گوش دادن به موسیقی یا خوردن یک خوراکی خوشمزه، همراه کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر موسیقی بر مغز و سلامت روان

کلام پایانی

میلیاوسکایا می‌گوید: «اگر متوجه شدید که هدفی را به دلیل «ناچار بودن» دنبال می‌کنید، احتمالا رسیدن به آن هدف برایتان دشوار خواهد بود. آیا بهتر نیست آن هدف را با هدفی که از نظر شخصی معنادارتر یا مهم‌تر است جایگزین کنیم؟ یا آیا می‌توانید به‌جای انگیزه «ناچار بودن»، انگیزه درونی و انگیزه‌های «خواستن» بیشتری برای همان هدف پیدا کنید؟»

 

نظرات و سوالات خود را در زمینه انگیزه درونی با ما در میان بگذارید.

 

مرکز مشاوره سها به عنوان بهترین کلینیک روانشناسی در تهران آماده ارائه برترین خدمات مشاوره روانشناسی به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می‌باشد.

منبع:

 psychologytoday

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]