شی

پرخاشگری منفعل ، راهی غیر مستقیم برای ابراز احساسات منفی مانند عصبانیت یا آزردگی است. شناسایی رفتارهای فرد پرخاشگر منفعل اغلب دشوار است و می‌تواند روابط را در خانه و محل کار تخریب کند. در این مقاله درباره علایم و نحوه برخورد با این رفتار بیشتر می‌‎خوانیم.

 

پرخاشگر

پرخاشگری منفعل چیست؟

برخی افراد به جای عصبانی شدن آشکار، خصومت خود را به شیوه‌های منفعلانه نشان می‌دهند که برای صدمه زدن و گیج کردن مخاطب‌شان طراحی شده است.

بیشتر مردم در برهه‌ای از زندگی شخصی و حرفه ای خود با پرخاشگری منفعلانه دیگران روبرو شده اند. مثلا وقتی هم اتاقی‌تان یادداشتی کنایه‌آمیز در مورد فنجانی که شسته نشده در سینک ظرفشویی رها کرده اید، برایتان می‌گذارد. یا گزارشی که همکارتان مدت‌هاست به «پشت گوش انداختن» آن ادامه می‌دهد.

نق زدن یا عصبانی شدن شما، فرد منفعل پرخاشگر را تنها در حالت تدافعی قرار می‌دهد. این کار اغلب به بهانه‌جویی یا انکار هر گونه مسیولیتی از سمت آنان منجر می‌شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که راه های سالم تری برای مقابله با پرخاشگری منفعل و مدیریت تعارضات رابطه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: انواع اختلالات شخصیت

چه چیزی باعث پرخاشگری منفعل می شود؟

پرخاشگری منفعل از خشم عمیق، خصومت و ناامیدی ناشی می‌شود که فرد به هر دلیلی نسبت به ابراز مستقیم آن راحت نیست. هنگام برخورد با رفتار پرخاشگر منفعلانه، درک این نکته مهم است که زیر همه این اظهارات تهاجمی، یک ناراحتی و غم عمیق نهفته است.

چند نمونه از رفتار پرخاشگری منفعل کدام است؟

برخی از اشکال رایج پرخاشگری منفعل عبارت است از:

  • اجتناب از پذیرش مسیولیت در قبال وظایف
  • به تعویق انداختن و حتی از دست دادن ضرب الاجل‌ها
  • پنهان کردن اطلاعات حیاتی و غالبا کم کاری در مقایسه با توان واقعیی که فرد دارد

وقتی اعضای خانواده نتوانند به یک فرد منفعل پرخاشگر برای انجام وظایفش اعتماد کنند، به مرور می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در خانه شود. این رفتار در محل کار می‌تواند پروژه‌های گروهی را خراب کند و به بازماندن از اهداف منجر شود.

افراد دارای پرخاشگری منفعل چگونه عمل می کنند؟

در حالی که تشخیص اینگونه رفتارها دشوار است، متخصصان در مورد رایج‌ترین نشانه‌ها توافق دارند؛ این شامل امتناع از بحث آشکار و مستقیم درباره نگرانی‌ها، اجتناب از انجام مسیولیت‌ها و ناکارآمدی عمدی است. فرد <strong>پرخاشگر</strong> منفعل اغلب یک کار را تمام نشده رها می‌کند. آنها اغلب تاخیر دارند و از برنامه عقب می‌مانند. همچنین در مانع‌تراشی ظریف برای دیگران در زمانی که با آنان موافق نیستند، مهارت دارند. آن‌ها اغلب به قهر کردن یا طعنه زدن متوسل می‌شوند تا منظورشان را برسانند.

چگونه می توان تشخیص داد که فردی منفعل – پرخاشگر است؟

افراد دچار پرخاشگری منفعل ، به جای ابراز مستقیم، خشم خود را پنهان می‌کنند. رفتار پرخاشگرانه منفعلانه می‌تواند به شکل کلمات (مثلا سرزنش دیگران یا بهانه آوردن) یا اعمال (مثلا قهر کردن با دیگران) باشد. برخی از انواع ظریف اما موذیانه این رفتار عبارت است از: کاهش تماس چشمی، فراموشی مداوم و نادیده گرفتن فرد مورد نظر در طول یک مکالمه گروهی.

بیشتر بخوانید: تاثیر موسیقی بر مغز و سلامت روان 

آیا افراد از رفتار منفعل تهاجمی خود آگاه هستند؟

نه همیشه. برخی از مردم آنقدر عادت به سرکوب عمیق خشم خود دارند که دیگر حتی متوجه وجود آن نمی‌شوند. یکی از علامت‌های اصلی که نشان می‌دهد فردی در روابط خود دچار پرخاشگری منفعلانه می‌شود، این است که فکر نمی‌کند «عصبانی» است و باور ندارد که به طور منظم خشم را تجربه می‌کند. ممکن است وقتی منظورشان «نه» باشد، «بله» بگویند یا از نقش قربانی برای جلب توجه استفاده ‌کنند.

پرخاشگر

نحوه برخورد با افراد دچار پرخاشگری منفعل

پرخاشگری منفعل اغلب از خشم، اندوه یا ناامنی اساسی ناشی می‌شود که ممکن است فرد هشیارانه از آن آگاه باشد یا نباشد. رفتار پرخاشگر منفعلانه ممکن است بیانگر آن احساسات پنهان یا تلاشی برای به دست آوردن کنترل در یک رابطه باشد. در نظر گرفتن این موضوع می‌تواند نحوه پاسخگویی شما را مشخص کند. اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد که با منفعل پرخاشگر بودن واکنش نشان دهید، اما ابراز خشم یا ناامیدی احتمالا باعث می‌شود که فرد به همان رفتارهای قبلی خود ادامه دهد.

اگر به احساس ناامنی زیربنای رفتار آنها توجه کنید، نشان دادن این که برای دیدگاه فرد منفعل-پرخاشگر ارزش قایل هستید، ممکن است به شما کمک کند. اما نباید به خاطر اتهامات بی‌اساس عذرخواهی کنید یا برای دلجویی از آنها تلاش کنید.

در صورت امکان، بهترین راه حل اغلب محدود کردن زمانی است که در کنار آنها می‌گذرانید. اما اگر تشخیص می‌دهید که رویارویی بهترین راه پیشروی است، با آرامش و با لحنی غیر اتهام‌آمیز توضیح ‌دهید که این رفتار چه احساسی در شما ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی اختلالات روانی

به یک فرد دچار پرخاشگری منفعل چه می توان گفت؟

وقتی با یک فرد منفعل – پرخاشگر برخورد می‌کنید، او را به خاطر رفتار اشتباهش مسیول بدانید. اگر کار اشتباهی انجام نداده اید، از عذرخواهی دست بردارید. برای تغییر، سعی کنید نیازهای خود را در اولویت قرار دهید. آنها احتمالا می‌خواهند از کوره در بروید یا متقابلا با پرخاشگری منفعلانه واکنش دهید؛ وارد بازی آنها نشوید. در عوض، با آرامش و به طور مستقیم به موضوع مورد نظر بپردازید و در مورد آنچه انجام کرده یا گفته اند که سبب ناراحتی شما شده، شفاف باشید.

دیوارکشی در یک رابطه چیست؟

زمانی دیوارکشی اتفاق می‌افتد که یکی از شریک‌ها ساکت می‌شود، کناره‌گیری می‌کند، واکنشی نشان نمی‌دهد و اساسا بین خود و همسرش یک دیوار سنگی می‌کشد. این همچنین ممکن است شامل رفتارهای اجتنابی پرخاشگری منفعل باشد، مانند تظاهر به مشغول بودن در کار زمانی که شریک زندگی می‌خواهد صحبتی جدی داشته باشد.

چگونه می‌توانید با رفتار دیوارکشی در رابطه کنار بیایید؟

حفظ آرامش تا حد امکان می‌تواند از رفتار دیوارکشی جلوگیری کند. اگر همسران بتوانند بدون حالت تدافعی، به هم گوش دهند و صحبت کنند، نیاز به راهبرد‌های منفعل-تهاجمی مانند دیوارکشی کاهش می‌یابد. شروع به تمرین مهارت‌های ارتباط موثر کنید تا بتوانید از رابطه خود در برابر آسیب‌های دیوارکشی و پرخاشگری منفعل، مراقبت کنید.

سخن پایانی

هنگامی که به رفتار منفعل پرخاشگرانه واکنش می‌دهید، مدیریت هیجانات خود یک نکته کلیدی است. قبل از پاسخ دادن، چند نفس عمیق بکشید یا به طور موقت خود را از موقعیت خارج کنید. مرزهای مشخصی تعیین کنید و در صورت لزوم، زمانی را که با فرد منفعل – &lt;strong>پرخاشگر می‌گذرانید محدود کنید.

 

شما بنویسید؛ آیا تجربه ارتباط با فرد دچار پرخشگری منفعل را داشته اید؟ این افراد چه ویژگی‌هایی داشتند؟ نظرات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مرکز مشاوره سها به عنوان بهترین کلینیک روانشناسی در تهران آماده ارائه برترین خدمات مشاوره روانشناسی به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می‌باشد.

منبع:

 psychologytoday

 

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]