از دست دادن شغل می‌تواند احساس اندوه و سردرگمی ایجاد کند. 11 گام مهم وجود دارد که می‌توانید پس از ترک شغل، با کمک آنها سرپا شوید.

تجربه از دست دادن شغل

وقتی به هر دلیلی شغل خود را از دست می‌دهید، این می‌تواند تجربه‌ای بسیار استرس‌زا و ضربه‌ای به غرورتان باشد. اما این اتفاق می‌تواند شانسی برای کشف فرصت‌ها، مرور زندگی‌تان و گسترش چشم اندازهای شغلی‌تان نیز باشد. در ادامه 11 گام سازنده را می‌خوانیم که نویسنده همکار این مقاله، لیا، پس از از دست دادن شغل در جولای سال گذشته به کار گرفت:

بهترین درمان استرس

  1. هیجانات خود را ببینید و درک کنید

شاید از دست دادن شغل تان را پیش‌بینی می‌کردید. شاید هم کاملا غافلگیر شده باشید. صرف نظر از این مورد، در نتیجه اتفاقی که برای کارتان افتاده، شما ناچار به تجربه طیف وسیعی از احساسات هستید. این فقط انسان است که می‌تواند طیفی وسیع از هیجانات را احساس ‌کند.

یک دقیقه برای دیدن و نامگذاری هیجانات خود وقت بگذارید. نوشتن احساسات همیشه کمک می‌کند تا نحوه تفکرتان را پردازش کنید. نقل قول زیبایی از جان دیدیون هست که می‌گوید:

«تا زمانی که آن را ننوشته‌ام، نمی‌دانم چه فکری دارم.»

چند دقیقه‌ای را به نوشتن اختصاص دهید. در این لحظه چه احساسی دارید؟ چه هیجاناتی را در کل تجربه می‌کنید؟ آیا به خود اجازه احساس‌کردن آنها را می‌دهید؟ چگونه با هیجانات خود کنار می‌آیید؟

  1. از دست دادن شغل
    از دست دادن شغل

    پولی که برایتان باقی‌مانده را بودجه‌بندی کنید

هرچند از دست دادن ناگهانی درآمد می‌تواند پریشان‌کننده باشد، نگرانی در این مورد به استرس شما می‌افزاید. خوشبختانه و احتمالا، شما مقداری پس انداز از قبل داشتید، اما به هر حال، بودجه بندی‌ای تهیه کنید و به آن پایبند بمانید. بیمه بیکاری و خدمات مشابه می‌توانند تا یافتن شغل بعدی کمک‌تان کنند. به یاد داشته باشید: وقتی نگرانی مالی ندارید، بهتر می‌توانید به سراغ شغل بعدی بروید.

احتمالا فکر کردن به اندک پولِ باقی‌مانده در حساب‌تان استرس‌آور باشد. اما دانستن اینکه از نظر مالی در چه جایگاهی قرار دارید، اولین قدم برای سلامت مالی است. سپس بکوشید خرج‌های خود را محدود کنید.

  1. کمی استراحت کنید

هضم و سوگواری برای از دست دادن شغل، زمان‌بر است. این زمان را به فرصتی برای فاصله گرفتن و ملاقات با دوستان یا فامیل تبدیل کنید. خودمراقبتی بهتری را در پیش بگیرید. پژوهش ها از تعدیل نیرو در دوره پاندمیک پیشنهاد می‌کنند که هرچند از دست دادن یک شغل می‌تواند اثرات روانشناختی منفی‌ای برجای بگذارد، اما این اثرات می‌توانند از طریق آرامسازی و خود مراقبتی بهتر شامل انجام فعالیت‌های کاهنده استرس (مانند مراقبه، آرامسازی، سرگرمی‌های لذتبخش) و تمرکز بیشتر بر سلامت جسمی (از جمله ورزش) بهبود یابد. از این فرصت‌ها برای دستیابی به سلامت روان استفاده کنید. لیا پس از آن رخداد، برنامه ای برای تفریح خانوادگی با کسانی که دوستش داشتند ریخت و آن را نشاط‌آور دانست.

مشاوره روانشناسی

  1. به مردم بگویید

بیایید با این موضوع روبرو شویم: از دست دادن شغل چیزی نیست که دوست داشته باشید آن را از پشت بام فریاد بزنید. اما نکته دیگر اینجاست: سیستم پشتیبانی شما اینجاست تا کمک‌تان کند.

اینکه به مردم بگویید شغل خود را از دست داده اید، شجاعت می‌خواهد. من معمولا در اواخر شب، لینکدین یا شبکه‌های اجتماعی خود را پیمایش می‌کنم. در این بررسی‌ها، معمولا به یک یا دو پست درباره افرادی (غریبه یا آشنا) که شغل خود را از دست داده‌اند، برمی‌خورم. خب واکنش دیگران چیست؟ مردم می‌خواهند کمک کنند.

آنها سعی می‌کنند شبکه‌های کاری خود را پیشنهاد دهند، جاهایی را به شما معرفی کنند یا رزومه شما را با سایرین به اشتراک بگذارند. آنان می‌خواهند به پر کردن شکاف بین استعداد شما و فرصت‌های شغلی کمک کنند. مردم دوست دارند در رسیدن به آینده‌ای روشن‌تر به‌تان یاری برسانند.

  1. با گروه حمایتی خود در تماس باشید

استرس بیکار شدن می‌تواند ضربه‌ای به عزت نفس شما وارد کند و باعث شود تا صلاحیت خود را زیر سوال ببرید. مجددا با مربیان، دوستان و سایر کسانی که می‌شناسید و شما را در بهترین حالت‌تان دیده‌اند در تماس باشید. گروه حمایتی، از شایستگی‌های شما با خبر است و به شما یادآوری می‌کند که چیزهای خوب زیادی برای ارایه به کارفرمای بعدی‌تان دارید. پژوهش‌ها پیشنهاد می‌کنند که گروه حمایت اجتماعی می‌تواند از اثرات منفی نگرانی، نشخوار فکری و احساسات طرد پس از از دست دادن یک شغل جلوگیری کند.

از دست دادن شغل
از دست دادن شغل
  1. قاطعانه از خود بپرسید که از شغل تان چه می خواهید

شما زمان زیادی دارید. از فرصت استفاده کنید تا در مورد حرفه خود و آنچه واقعا می‌خواهید فکر کنید. لیا فکر می‌کرد که می‌خواهد در بخش ارتباطات داخلی باقی بماند. با این حال، پس از مدتی تامل، متوجه شد که مایل است بازاریابی را امتحان کند و این موضوع او را به سمت مسیر شغلی جدیدی سوق داد.

  1. چند مهارت جدید یاد بگیرید

در یک دوره شرکت کنید، کتاب بخوانید، در یک اردوی آموزشی شرکت کنید. هر آنچه برای غنی‌سازی مجموعه مهارت‌های تان لازم است انجام دهید، زیرا الان زمان انجام این کار است. می‌توانید فهرستی از مجموعه مهارت‌هایی که دارید و چیزهای جدیدی که در طول این دوره استراحت فرا می‌گیرید، تهیه کنید.

مشاوره آنلاین

  1. در رزومه خود تغییراتی ایجاد کنید

در هنگام از دست دادن شغل ، احتمالا یک رزومه قدیمی در پرونده دارید. احتمالا آخرین سابقه کاری خود را در رزومه وارد نکرده‌اید. و اگر شما هم مثل من هستید، ممکن است هر چند سال یکبار رزومه‌تان را به روز کنید.

از این زمان برای ایجاد تغییرات در رزومه بهره‌مند شوید.

  1. پروفایل لینکدین خود را به روز کنید

نمی‌دانم چقدر با برنامه لینکدین آشنایی دارید. اگر با آن آشنا نیستید، باید بدانید که مکانی عالی برای معرفی توانایی‌های تحصیلی و شغلی افراد است. در این فضا، شما می‌توانید با افراد هم‌رشته یا هم‌تخصص خود آشنا شوید و به شبکه‌های مرتبط گسترده‌تری اتصال یابید.

اگر از پیش در لینکدین عضو بوید، پروفایل‌ـان را به‌روزرسانی کنید. این با به روزرسانی رزومه شما همراه است. به نمایه لینکدین خود نگاهی دقیق بیندازید. آیا به‌روز است؟ تجارب کاری خود را به طور دقیق ثبت کرده‌اید؟ می‌توانید از همکاران یا مدیران قبلی توصیه‌هایی بخواهید؟

کمی وقت بگذارید تا نمایه لینکدین تان را تقویت کنید. با توجه به اینکه درصد زیادی از استخدام‌کنندگان به دنبال نامزدهای لینکدین هستند، این ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاری وقت شماست.

  1. برای مشاغل جدید درخواست دهید، اما اجازه ندهید این کار انرژی تان را تحلیل ببرد

رصد مداوم صفحات آگهی شغلی و ارسال رزومه به هر شغلی کار آسانی است. اما وقتی نوبت به استخدام می‌رسد، بهتر است کیفیت را به کمیت ترجیح دهید. فقط برای شغل‌هایی درخواست بفرستید که صادقانه دوست‌شان دارید. با این حال، به یاد بسپارید که درخواست آنلاین به آگهی‌های شغلی تنها راه کار پیدا کردن نیست. برای مثال، لیا فقط حدود ۳۰ درخواست شغلی فرستاد، اما زمان زیادی را صرف مورد یازدهم کرد.

  1. تعامل، تعامل، تعامل

به شبکه همکاران، دوستان و خانواده خود رجوع کنید تا از مشاغل بیشتری مطلع شوید و از آنها بخواهید شما را به کارفرمایان احتمالی معرفی کنند. خودتان را مطرح سازید و از معرفی خود به هرگونه رویداد بازاریابی که می‌تواند ارتباطات­تان را گسترده سازد، نترسید. مطمین شوید که هرگونه گفتگوی کاری را پیرامون امکانات شغلی جدید دنبال می‌کنید.

سخن پایانی

می‌فهمم که استرس و اندوه پس از از دست دادن شغل چقدر توان‌فرساست. بکوشید تا آرام باشید. بر ساختار حمایتی خود تکیه کنید تا با استرس مربوط به فقدان شغل مقابله کنید و مجال پیوستن به فرصت‌های شغلی جدید را بیابید. از این فرصت برای یادگیری مهارت‌های جدید و اصلاح مهارت‌های از پیش موجود استفاده کنید.

در پایان، شاید وقت آن باشد که در مورد مسیر شغلی‌تان مجددا فکر کنید و ببینید آیا نیاز به امتحان کار جدیدی هست یا خیر.

منبع

https://www.psychologytoday.com

https://www.betterup.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]