گریه در حین سکس طبیعی است و جای خجالت ندارد. اما علل آن چیست و چگونه می‌توان با گریه در حین سکس مقابله کرد؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت بین عشق و سکس برای مردان

چرا در هنگام سکس گریه‌مان می‌گیرد؟

برای بسیاری از افراد، رابطه جنسی عملی بسیار احساسی است. در هنگام سکس، ممکن است احساسات مختلفی را تجربه کنید. برخی افراد ممکن است آنقدر تحت تاثیر احساسات قرار بگیرند که شروع به گریه کنند.

اولین چیزی که باید بدانید این است که گریه در حین سکس معمولا جای نگرانی ندارد. با این حال، درک اینکه چرا این اتفاق می‌افتد و چطور از تکرار آن جلوگیری کنید می‌تواند مفید باشد.

گریه در حین سکس : چرا وسط سکس گریه ام می گیرد؟
گریه در حین سکس : چرا وسط سکس گریه ام می گیرد؟

دلایل گریه در حین سکس چیست؟

در حالی که گریه کردن بیشتر با غم مرتبط است، بسیاری از احساسات حتی خوشحالی می‌توانند سبب گریستن در حین رابطه جنسی شوند. در ادامه دلایل احتمالی این مسئله را می‌خوانیم.

درد ناخواسته دارید

اگر در حین رابطه جنسی درد و ناراحتی ناخواسته‌ای را تجربه می‌کنید، ممکن است شروع به گریه کنید. سکس هرگز نباید به صورت ناخواسته و ناراحت‌کننده دردناک باشد. درد در حین رابطه جنسی، که به عنوان دیسپارونی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند نتیجه عفونت، آسیب‌دیدگی یا کمبود روان‌کننده باشد.

زنان مبتلا به واژینیسموس نیز اغلب در حین سکس احساس درد می‌کنند. واژینیسموس وضعیتی است که باعث انقباض غیرارادی عضلات واژن می‌شود و دخول را برای زنان دشوار می‌کند. این وضعیت را می‌توان با روش‌های مختلف از جمله درمان رفتاری شناختی و سکس‌تراپی درمان کرد.

بیشتر بخوانید: درد جنسی زنان : چه تعداد از زنان حین سکس درد می کشند؟

غمگین یا افسرده هستید

اگر احساس غم یا افسردگی دارید، این احساسات حتی در حین سکس که یک فعالیت لذت‌بخش است، از بین نمی‌روند. بنابراین، ممکن است خود را در هر لحظه‌ای از روز، از جمله هنگام سکس، ناگهان در حال گریه بیابید.

جستجوی درمان می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری پیدا کنید. درمان افسردگی می‌تواند شامل دارو، روان‌درمانی یا ترکیبی از هر دو باشد. صحبت با پزشک یا متخصص سلامت روان اولین قدم برای دریافت کمک است.

خوشحال هستید

باور کنید یا نه، ممکن است به دلیل اینکه بیش از حد خوشحالید، گریه در حین سکس را تجربه کنید. ممکن است به این دلیل باشد که با کسی که عمیقا دوستش دارید این رابطه را برقرار کرده‌اید. یا واقعا از رابطه جنسی با او لذت می‌برید. بنابراین، اگر به دلیل خوشحالی بیش از حد گریه می‌کنید، جلوی خود را نگیرید و اجازه دهید اشک‌هایتان جاری شوند. این می‌تواند یک لحظه پیوند صمیمانه بین شما و شریک عاطفی‌تان باشد.

در این مورد، مهم است به پارتنر خود بگویید که از خوشحالی گریه می‌کنید تا او نگران نشود.

شرم از رابطه جنسی دارید

برخی افراد نسبت به رابطه جنسی تردید دارند و در حین آن گریه می‌کنند. این بیشتر زمانی رخ می‌دهد که سکس خارج از یک رابطه پایدار یا ازدواج تجربه شود. برخی افراد به دلیل اینکه رابطه جنسی را عملی کثیف می‌دانند، گریه می‌کنند.

اگر شما هم رابطه جنسی را شرم‌آور می‌دانید، کنار گذاشتن این احساسات می‌تواند کمک‌تان کند تا سکس راحت و لذت‌بخشی داشته باشید. اگر نسبت به برقراری سکس با فرد خاصی یا در شرایط خاصی تردید دارید، تا زمانی که این احساسات رفع نشده‌اند، صبر کنید تا بتوانید در حین سکس راحتی بیشتری تجربه کنید.

به ارگاسم رسیده اید

برخی افراد هنگام تجربه ارگاسم کمی گریه می‌کنند. ارگاسم یا اوج ارضای جنسی، واکنش شدید بدن به لذت در هنگام سکس است. در یک مطالعه در سال 2017، محققان دریافتند که افراد پس از تجربه ارگاسم، طیف وسیعی از تجربیات متفاوت دارند؛ از گریه و عطسه گرفته تا حمله پانیک.

البته این پدیده نادر است.

احساس پریشانی دارید

اگر کار، زندگی یا هر مشکل شخصی دیگری شما را پریشان کرده، سکس‌تان می‌تواند تاثیرپذیر شود. وقتی رابطه جنسی دارید، بدن شما مداوما ترکیبی از هورمون‌ها را آزاد می‌کند. اگر این هورمون‌ها با استرس یا اضطراب ترکیب شوند، ممکن است گریه کنید. برخی افراد نیز دچار اختلال عملکرد جنسی می‌شوند که می‌تواند باعث گریه در حین سکس شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این اختلال بین 9 تا 25 درصد مردان و 6 تا 16 درصد زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: 10 کاری که سکس اول را لذتبخش می کنند

ترومای حل نشده دارید

اگر در گذشته مورد سو استفاده جنسی یا عاطفی قرار گرفته‌اید، ممکن است دچار تروما باشید. تجربه آسیب جنسی می‌تواند لذت بردن از سکس را پیچیده سازد. به خصوص اگر هنوز از ترومای خود بهبود نیافته‌اید. اگر گریه در حین سکس به دلیل ترومای حل نشده باشد، می‌توانید با شرکت در جلسات روان‌درمانی یا گروه‌های حمایتی شروع به بهبود کنید.

همچنین، شریک عاطفیی انتخاب کنید که بتواند با همدلی، درک و احترام کمک‌تان کند تا به آرامی بهبود یابید.

اختلال ملال بعد از سکس دارید

این اختلال وضعیتی است که باعث احساس شدید غم پس از سکس در زنان می‌شود. در یک مطالعه در سال 2015، محققان دریافتند که حدود 46 درصد از شرکت‌کنندگان حداقل یک بار در زندگی خود دچار ملال پس از سکس شده‌اند. اگر به این اختلال مبتلا هستید، ممکن است ناگهان بعد از رابطه جنسی یا حتی در حین آن گریه کنید؛ حتی اگر از آن لذت برده باشید. در برخی موارد، ممکن است حتی بدون دلیل مشخص در حین سکس با پارتنر خود دعوا کنید.

از شریک زندگی خود ناراضی هستید

گریه در حین سکس می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات در رابطه عاطفی شما باشد. اگر با شریک زندگی خود مشکلات عاطفی دارید یا به جدایی فکر می‌کنید، ممکن است همه این‌ها طی سکس به اوج خود برسند. در این صورت، مهم است که این موضوع را با شریک زندگی خود در میان بگذارید. این به هر دوی شما امکان می‌دهد که تصمیم بگیرید رابطه را ترمیم کنید یا از هم جدا شوید.

مقابله با گریه در حین سکس
مقابله با گریه در حین سکس

تغییرات هورمونی تجربه می‌کنید

هنگام سکس، هورمون‌های خاصی مانند اکسی توسین و دوپامین آزاد می‌شوند. این هورمون‌ها می‌توانند احساس آرامش و خوشبختی ایجاد کنند. با این حال، ممکن است به دلیل هجوم این تغییرات هورمونی گریه کنید. اگر شرایط دیگری مانند سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، بارداری، یایسگی یا درمان ناباروری را تجربه می‌کنید نیز ممکن است باعث گریستن شما در حین رابطه جنسی شود. زیرا بدن‌تان در حال گذراندن تغییرات هورمونی است.

کاملا حضور ذهن دارید

وقتی کاملا حاضر و در لحظه هستید، ممکن است گریه در حین سکس تجربه شود. گاهی، بودن در لحظه فضایی برای بروز احساسات دیگر ایجاد می‌کند. به خصوص احساساتی که ممکن است از آن‌ها اجتناب کرده یا سرکوب‌شان کرده باشید. رابطه جنسی می‌تواند باعث آزاد شدن انواع احساسات شود.

برای مقابله با گریه در حین سکس چه کار کنید؟

اگر به تازگی در حین سکس گریه کرده‌اید، ممکن است کمی خجالت‌زده باشید. بد نیست بدانید که تنها نیستید و اغلب اوقات این موضوع کاملا طبیعی است.

روش مقابله معمولا به دلیل گریه‌ی شما بستگی دارد. برای مثال، اگر درد دارید، باید بلافاصله سکس را متوقف کنید و علت درد را بیابید. اگر نمی‌توانید علت درد را تشخیص دهید، پزشک متخصص می‌تواند کمک‌تان کند. اگر به هر دلیل دیگری گریه می‌کنید، با مشورت با شریک عاطفی خود ریشه آن را بیابید. مراجعه به یک درمانگر جنسی نیز می‌تواند به شما کمک کند.

چگونه به گریه کردن شریک زندگی‌مان در حین رابطه جنسی واکنش دهیم

دیدن گریه‌ی شریک عاطفی در زمان سکس می‌تواند تعجب‌آور باشد. همچنین ممکن است باعث شود احساس گناه، نگرانی یا اضطراب در مورد حال روحی شریک زندگی خود داشته باشید. مهم‌ترین کار این است که در مورد آن صحبت کنید. به گونه‌ای رفتار نکنید که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

گاهی اوقات، گریه در حین سکس از سمت پارتنرتان می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات عاطفی یا تردیدهای وی نسبت به رابطه شما باشد. احساسات او را درک ‌کنید و همدلی خود را نشان دهید. از او بپرسید که چگونه می‌توانید کمکش کنید.

همچنین مهم است که برای از سرگیری رابطه جنسی عجله نکنید.

از شریک زندگی خود بپرسید که آیا می‌خواهد سکس را متوقف کنید؟ کمی سرعت خود را کم کنید و به نشانه‌های غیرکلامی شریک عاطفی‌تان توجه کنید. توقف کنید و او را در آغوش بگیرید تا زمانی که آماده صحبت کردن یا برقراری سکس شود. به جای اینکه وارد حالت حل مسیله منطقی شوید، بهتر است با آنچه هست مواجه شوید و حضور ذهن داشته باشید.

منبع

verywellmind

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی