درد جنسی زنان چقدر شایع است؟ درد ناحیه تناسلی می‌تواند سکس را برای زنان دگرجنس‌گرا و همجنسگرا به تجربه‌ای تلخ تبدیل کند. در این مقاله می‌خوانیم درد ناحیه تناسلی زنان چه علل احتمالیی دارد و راه‌ مقابله با آن چیست.

 

بیشتر بخوانید: دلایل و درمان درد آلت تناسلی

چه تعداد از زنان جوان حین سکس درد می کشند؟

حدود نیمی از زنان در دهه‌ی بیست عمر خود می‌گویند که از درد مزمن لگن رنج می‌برند. این درد در ناحیه تناسلی مرتبط با رابطه جنسی است و ناشی از دردهای قاعدگی، بارداری، زایمان، جراحات یا بیماری نیست.

این نرخ شیوع به طرز چشمگیری بیش از تخمین‌های قبلی و بسیار بیشتر از چیزی است که مردم حدس می‌زنند. اما موضوع چیست؟ یک مطالعه اخیر بینش‌های جدیدی در این باره ارایه می‌دهد.

شیوع درد جنسی زنان بیش از چیزی است که فکر می کنید
شیوع درد جنسی زنان بیش از چیزی است که فکر می کنید

مطالعه درباره درد جنسی زنان

پژوهشی به مطالعه 6150 زن جوان آمریکایی با میانگین سنی 23 سال پرداخت. تقریبا نیمی از آنها گفتند که از درد لگن رنج می‌بردند و برای 90 درصد این درد بیش از شش ماه طول کشید.

مطالعات قبلی نشان دادند که درد لگن 6 تا 31 درصد زنان در تمامی سنین را درگیر می‌کند. این مطالعه شیوع بسیار بالاتری را دست‌کم در زنان جوان نشان می‌دهد.

چرا این همه درد در زنان جوان؟ دلیل آن کاملا مشخص نیست. اما بسیاری از مردان جوان از این موضوع بی‌اطلاع ‌اند. بیشتر زنان جوان از نظر جنسی بی‌تجربه هستند و پارتنر خود را نسبت به رنج‌شان آگاه نمی‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی انواع اختلالات جنسی

 

مطالعه یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران این موضوع را تایید می‌کند. این شامل 382 زن بود که در طول سال گذشته درد جنسی را گزارش کرده بودند. فقط نیمی از این تعداد (51 درصد) این موضوع را به پارتنر خود گفته بودند. آنان به احتمال زیاد در صورت احساس درد شدید صحبت می‌کردند، اما 82 درصد گفتند که دردشان خفیف تا متوسط بود. در همین حال، حتی درد خفیف به طرز چشمگیری با لذت جنسی زنان تداخل داشت. پس چرا از درد خود صحبت نمی‌کردند؟ اغلب معتقد بودند که رابطه جنسی بیشتر برای لذت مردان است تا آنها.

این «شکاف لذت» به ویژه برای زنان جوان صادق است. در میانسالی، پس از دهه‌ها تجربه جنسی، بسیاری از زنان از نظر شهوانی جسورتر می‌شوند. اما زنان جوان معمولا به مردان جوانی عشق می‌ورزند که ممکن است هیچ ایده‌ای از درد جنسی زنان نداشته باشند.

ارتباط گرایش جنسی با درد جنسی زنان

مطالعات قبلی ارتباط درد جنسی را با گرایش جنسی نادیده گرفته‌اند. یک گزارش اخیر نشان می‌دهد که این دو با هم مرتبط هستند. به آمار جالب زیر دقت کنید:

  • زنان دارای رابطه جنسی بدون پارتنر: 34 درصد درد مزمن لگنی را گزارش کردند
  • لزبین‌ها: 36 درصد
  • زنان دگرجنس‌گرا: 44 درصد
  • و زنان دوجنس‌گرا: 55 درصد درد جنسی را گزارش دادند.

منطقی است که در مقایسه با لزبین‌ها، زنان دگرجنس‌گرا در معرض خطر بیشتری قرار دارند. تعداد کمی از مردان، به ویژه مردان جوان، در مورد بدن زنان یا لذت جنسی آنها اطلاعات دارند.

اما این یک معماست که چرا زنان دوجنس‌گرا در معرض بیشترین خطر درد هستند. شاید این ناشی از فرهنگ جنسی ما باشد. بسیاری از افراد دوجنس‌گرا نسبتا احساس طرد شدگی، انزوا و استرس می‌کنند که همه این‌ها ممکن است درد را تشدید کند.

درد جنسی حین عشقبازی

پژوهشگران ایتالیایی از 1034 زن 18 تا 40 ساله پرسیدند که آیا در حین عشق‌ورزی با شریک زندگی دچار درد می‌شوند یا خیر. یک سوم (31 درصد) پاسخ مثبت دادند. این افراد در مقایسه با زنان بدون درد جنسی، به میزان بیشتری موارد زیر را گزارش کردند:

  • پریشانی جنسی
  • اضطراب
  • عملکرد جنسی ضعیف‌
  • سلامت روانی ضعیف‌
  • میل جنسی کمتر
  • بیزاری از عشقبازی
  • ارضای جنسی کمتر
  • منفی‌گرایی
  • کیفیت زندگی ضعیف‌تر

درد جنسی زنان به یک جهنم کوچک تبدیل می‌شود که برای سکس وحشتناک است.

علل احتمالی درد جنسی زنان

درد جنسی دلایل احتمالی زیادی دارد، از جمله:

تلاطم روابط

وقتی زوج‌ها با هم دعوا می‌کنند و رنجش‌ها تشدید می‌شود، زنان ممکن است درد جنسی را تجربه کنند. مراجعه به سکس‌تراپیست می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بیشتر بخوانید: سکس تراپیست کیست و چه کمکی به شما می کند؟

قرص‌های ضد بارداری

این قرص‌ها ترشح ترکیباتی را در بدن افزایش می‌دهد که ممکن است به درد دامن بزند. اگر قرص ضد بارداری مصرف می‌کنید و درد جنسی دارید، داروهای خود را تغییر دهید. پس از ترک داروهای قبلی، ممکن است شش ماه طول بکشد تا درد ناشی از مصرف قرص کاهش یابد.

مسایل مربوط به عشقبازی

مردانی که برای برقرای سکس عجله دارند، ممکن است باعث درد جنسی زنان شوند. سکس با روان‌کننده‌ی ضعیف یا اندک هم می‌تواند سبب درد شود.

درد جنسی زنان چیست
درد جنسی زنان چیست

بیماری‌ها و مسایل زنان

بیماری‌های جسمی متعددی باعث درد جنسی می‌شود یا آن را تشدید می‌کند. خوشبختانه، تقریبا همه این بیماری‌ها قابل حل است. بهتر است اگر درد جنسی دارید، با پزشک مراقبت‌های اولیه، متخصص زنان یا متخصص سلامت جنسی خود مشورت کنید.

آقایان گرامی! حتما شریک زندگی خود را در ملاقات با پزشک همراهی کنید. او احتمالا قدردان این حمایت خواهد بود. پزشک ممکن است بهتر از پارتنرتان بتواند مسایل را برای شما توضیح دهد. مسایل شایع ممکن است موارد زیر را در برگیرد:

پرده بکارت بدون سوراخ

در بدو تولد، غشای نازکی به نام پرده بکارت تا حدی واژن دختران را می‌پوشاند. این پرده معمولا در دوران کودکی از بین می‌رود، اما در برخی از زنان، باقی‌مانده بافت آن ممکن است باعث درد شود.

واژینیسموس

حدود 10 درصد از زنان دچار اسپاسم عضلانی می‌شوند که دهانه واژن را منقبض می‌کند یا آن را می‌بندد و هر گونه دخول را دردناک یا غیرممکن می‌سازد.

عفونت‌ها

عفونت‌ها، زگیل تناسلی و بیماری التهابی لگن ممکن است باعث ایجاد درد جنسی زنان در هنگام مقاربت شوند.

یایسگی

پس از 40 سالگی، خشکی واژن و نازک شدن بافت (آتروفی) به طور فزاینده‌ای شایع می‌شود. آنها ممکن است مقاربت را حتی با روان‌کننده، ناراحت کننده یا دردناک تجربه کنند.

بیماری‌های پوستی فرج

اندام تناسلی زنان ممکن است در اثر دوش واژینال، اصلاح با تیغ، حساسیت به لاتکس یا واکنش به صابون‌های معطر، وان پر از کف، محصولات بهداشتی زنانه یا لباس‌های زیر ساخته شده از مواد مصنوعی تحریک شود.

حساسیت به اکسالیت

بسیاری از غذاها حاوی ترکیبات اکسالیت هستند، از جمله اسفناج، بادام، بادام هندی، چغندر و شکلات. زنانی که به اکسالات حساسیت دارند ممکن است از درد جنسی رنج ببرند.

سایر علل

درد جنسی زنان همچنین ممکن است ناشی از افتادگی رحم، اندومتریوزیس، سندرم روده تحریک‌پذیر، سرطان‌های زنان و سایر شرایط باشد.

برای مقابله، با هم حرف بزنید

زوج‌ها باید در مورد تمام جنبه‌های عشق‌بازی خود، از جمله هرگونه درد با هم بحث کنند. مردان نیز ممکن است از درد جنسی رنج ببرند. پس از یکدیگر سوال کنید و در این باره حرف بزنید.

 

برای دریافت مشاوره از سکس تراپیست‌های مجرب سهاکلینیک، اینجا کلیک کرده و فرم ارزیابی رایگان را تکمیل بفرمایید.

منبع

psychologytoday

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]