تعریف خیانت چیست؟ هرکسی تصوری از خیانت در یک رابطه عاشقانه متعهدانه دارند. شاید فرض کنید تعریف شما از خیانت آنقدر واضح و صریح است که حتی نیازی به بحث ندارد. اما حقیقت به این سادگی نیست! این مقاله را تا انتها بخوانید.

بیشتر بخوانید: دلیل اصلی خیانت در رابطه عاطفی چیست؟

تعریف خیانت چیست؟

تعاریف خیانت تقریبا به اندازه تعداد آدم‌های روی کره زمین، منحصر به فرد است. حتی محققان در مورد پارامترهای خیانت با هم اختلاف نظر دارند. این باعث می‌شود که نتایج تحقیقات آنها به شیوه‌ای معنادار به تجمیع نرسد.

در ابتدایی‌ترین شکل خود، تعریف خیانت ممکن است چندان پیچیده به نظر نرسد. بیشتر مردم قبول دارند که رابطه جنسی با دیگری، خیانت است. اما حتی رابطه جنسی دهانی ممکن است طبق تعریف سنتی «سکس» در نظر گرفته نشود. در گذشته، مردم باید تصمیم می‌گرفتند که آیا بوسیدن، تماشای پورن و معاشقه خیانت است یا خیر. با این حال، پیشرفت‌های فناوری که درست در مقابل چشمان ما اتفاق می‌افتد، سناریوهای پیچیده‌تری را جلوی ما می‌گذارد. به مثال‌های بعدی توجه کنید:

به نظر شما سناریوهای زیر خیانت محسوب می‌شوند یا خیر؟

سناریوی یک

همسرتان تقریبا هر شب به بازی آنلاین می‌پردازد. گاهی اوقات قبل از اینکه او بازی را تمام کند، شما به خواب می‌روید. به نظر می‌رسد نسبت به قبل علاقه کمتری به سکس دارد، اما فکر می‌کنید این بدین خاطر است که از تازگی رابطه‌تان کم شده است. با این حال، یک شب برای پرسیدن سوالی وارد اتاق او می‌شوید و می‌بینید که شخصیت مجازی او طی بازی در حال برقراری سکس با یک شخصیت زن است. وقتی از او می‌پرسید چه کار می‌کند، خیلی خجالت‌زده می‌شود. آیا این خیانت است؟

تعریف خیانت برای افراد مختلف چه تفاوتی دارد؟
تعریف خیانت برای افراد مختلف چه تفاوتی دارد؟

دو

موبایل شما شارژ ندارد و خیلی فوری به اطلاعاتی نیاز پیدا می‌کنید. بنابراین موبایل همسرتان را برمی‌دارید. او از قبل کد امنیتی خود را با شما به اشتراک گذاشته، بنابراین بدون تردید وارد می‌شوید. ناگهان با یک تبادل صریح پیام جنسی بین او و مردی دیگر مواجه می‌شوید. احساس شوکه‌شدن و خشم به سراغتان می‌آید. از این گذشته، او هرگز با شما اینگونه حرف نزده و اصلا نمی‌توانید باور کنید که او از اینگونه حرف زدن خوشش می‌آید! آیا بخشی کاملا متفاوت از او وجود دارد که هرگز به شما نشان نداده است؟ آیا خیانت می‌کند؟ تعریف خیانت چیست؟

سه

شوهرتان نسبت به شما میل جنسی بالاتری دارد. شما دو نفر در تلاش هستید تا با این تفاوت میل جنسی کنار بیایید. با این حال، گاهی اوقات سخت است که خودتان را برای سکس آماده کنید. در عین حال، او را دوست دارید و می‌خواهید در رابطه خوشحال و از نظر جنسی راضی باشد. فکر می‌کنید همه چیز خوب پیش می‌رود. اما متوجه می‌شوید که او از عینک واقعیت مجازی خود برای چیزی بیش از بازی‌های ویدیویی استفاده می‌کند. وقتی از او می‌پرسید، به تماشای پورن با عینک واقعیت مجازی اعتراف می‌کند. آیا این خیانت است؟

آیا افراد در این سناریوها در حال خیانت بودند؟

این‌ها تنها بخشی از چالش‌هایی از هستند که در عصر حاضر تجربه می‌شوند. معمولا خوانندگان نظرات مختلفی درباره اینکه آیا این موارد خیانت هستند یا خیر دارند. برخی از فناوری‌های دنیای امروز می‌تواند تحریک جنسی بیشتری نسبت به شرکای انسانی فراهم کند. فناوری جنسی آتی حتی فرصت‌های لذت‌بخش‌تری را برای رضایت جنسی وعده می‌دهد. تعریف خیانت می‌تواند در سال‌های بعدی دستخوش تغییرات بیشتری نیز بشود.

نگاهی به آینده

با پیشرفت بیشتر، زوج‌ها با موقعیت‌های پیچیده‌تر خیانت روبرو می‌شوند. برای مثال، آیا رابطه جنسی با ربات را خیانت می‌دانید؟ در یک مطالعه، زنان در مورد ایده رابطه جنسی همسر خود با یک شریک انسانی نسبت به یک ربات جنسی حسادت بیشتری نشان دادند. اما در مورد فکر سکس همسر خود با یک ربات، ارزیابی‌های منفی بیشتری از خود داشتند. زیرا بدن خود را با بدن بی‌نقص ربات مقایسه می‌کردند.

تجربه من به عنوان سکس تراپیست

من به عنوان یک سکس تراپیست، در حال حاضر با زوج‌های زیادی کار می‌کنم که در مورد مسایل خیانت اختلاف نظر دارند. من می‌دانم که این گفتگوها با پیشرفت آینده فناوری جنسی، پیچیدگی و اضطراب خیلی زیادی پیدا خواهند کرد.

واضح است که تعریف خیانت بسیار ذهنی و شخصی است. چیزی که شاید یک نفر آن را عملی بی‌ضرر ببیند، ممکن است دیگری خیانتی عمیق تلقی کند. این تفاوت در دیدگاه‌ها اهمیت ارتباط باز و درک متقابل را در هر رابطه برجسته می‌کند.

با ادامه تکامل فناوری جنسی و ارایه اشکال جدید صمیمیت و ارتباط، این گفتگوها اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد. با پرداختن مستقیم به این مسایل و تعیین مرزهای روشن، زوج‌ها می‌توانند پیوندی قوی‌تر و مقاوم‌تر ایجاد کنند که قادر به تحمل چالش‌های اجتناب‌ناپذیر آینده باشد.

منبع

psychologytoday

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]