اعتماد، یک ویژگی اساسی روابط عاطفی متعهدانه است. وقتی به هر دلیلی شریکان عاطفی به هم خیانت می‌کنند، ممکن است آسیبی عمیق به رابطه وارد شود. اما چرا افراد دست به خیانت می‌زنند؟ دلایل زیادی وجود دارد که در این مقاله “دلایل اصلی خیانت در یک رابطه عاطفی” به آنها اشاره می‌کنیم.

فهرست محتوا

  • چرا افراد خیانت می‌کنند؟
  • دلایل اصلی خیانت
  • سایر دلایل
  • طول مدت رابطه‌ی فرازناشویی
  • ابراز محبت در رابطه‌ی فرازناشویی
  • فعالیت جنسی در رابطه‌ی فرازناشویی
  • آیا افراد مایل اند دست‌شان رو شود؟!
  • چه کسانی به خیانت خود اعتراف می‌کنند؟
  • عواقب خیانت: تکلیف شریک رابطه‌ی فرازناشویی چه می­‌شود؟
  • عواقب خیانت: تکلیف رابطه‌ی اولیه چه می‌­شود؟
  • کلام پایانی
دلایل اصلی خیانت در یک رابطه عاطفی
دلایل اصلی خیانت در یک رابطه عاطفی

چرا افراد خیانت می‌کنند؟

دلایل اصلی خیانت چیست؟ خیانت، نهایت پیمان‌شکنی و یکی از بدنام‌ترین قاتلان رابطه است. اما همه‌ی روابط خارج از تعهد زناشویی، به طرز یکسان ایجاد نمی‌شوند. برخی از این روابط تنها قرار ملاقات‌های مختصری هستند و برخی دیگر روابط طولانی‌تری اند. خیانتِ یک شریک عاطفی می‌تواند به رابطه پایان دهد، اما نه همیشه. برای درک اینکه چگونه این پیامدهای متفاوت پیش می­آیند، باید به ابتدای امر برگردیم: یعنی در وهله‌ی اول چرا زوج‌ها خیانت می‌کنند؟

در جست‌وجوی پاسخ به این سوال، رایج‌ترین منشا مشکل این است که تشخیص دهیم چه چیزی در این رابطه جا افتاده است، به خصوص از نظر جنسی. اما این نوع از بازی سرزنش، ساده انگاری افراطی مسایل است که باعث از دست رفتن بسیاری از اتفاقات واقعی و مهم می‌شود. در واقع، مطالعه‌ای که اخیرا توسط دیلان سلترمن و همکاران منتشر شده است، نشان می‌دهد که تنها نیمی از خیانتکاران گزارش داده‌اند که رابطه جنسی از نوع دخول داشته‌اند. مطمینا رابطه‌ی جنسی بخشی از این ماجرا است، اما اگر خیانت به طور کامل مربوط به رابطه جنسی نیست، پس چه چیزی افراد را به سمت خیانت سوق می‌دهد؟

دلایل اصلی خیانت

  1. کمرنگ شدن عشق

گاهی اوقات، اما نه همیشه، نقص در رابطه‌‌ی موجود به روابط فرازناشویی می‌انجامد. در یک مطالعه، بیش از 77 درصد شرکت‌کنندگان گزارش دادند که فقدان عشق در رابطه‌ی فعلی دلیلی نسبتا قوی برای خیانت‌شان بوده است.

این افراد اظهار داشتند:

-مطمین نبودم که واقعا شریک فعلی‌ام را دوست داشته باشم.

-مطمین نبودم همسرم شریک مناسبی برای من باشد.

  1. تنوع‌طلبی

در طول زمان، خیانت پاسخی به یک مشکل در رابطه فعلی نیست، بلکه واکنشی به احساس رخوت است. برای بسیاری از مردم (74%) تمایل به تنوع، رفتار خیانت را برمی‌انگیزد. این علت بیشتر با خیانت از سوی مردان ارتباط داشت تا زنان. آنها می‌گفتند:

-دوست داشتم تنوع بیشتری را در شرکای جنسی‌ام تجربه کنم.

  1. احساس مورد غفلت‌واقع‌شدن

مشابه فقدان عشق، برخی مردم در واکنش به عدم دریافت توجه از سوی همسر یا شریک عاطفی‌شان خیانت می‌کنند. 70% شرکت‌کنندگان گزارش دادند که احساس مورد غفلت واقع شدن دست کم تا حدی با رفتار خیانت ارتباط داشته. این علت بیشتر در زنان دیده می‌شد تا مردان. آنها اظهار داشتند:

-حس می‌کردم شریک عاطفی ام به من توجه کافی نشان نمی‌دهد.

-شریکم از نظر عاطفی سرد بود.

دلایل اصلی خیانت در یک رابطه عاطفی
دلایل اصلی خیانت در یک رابطه عاطفی
  1. اجبار موقعیت

هر اقدام به خیانتی از پیش برنامه‌ریزی شده نیست و از نارضایتی از رابطه فعلی ناشی نمی‌شود. خیلی از شرکت‌کنندگان (70%) اشاره کردند که عوامل موقعیتی عنصری کلیدی در خیانت هستند. شاید افراد الکل مصرف کرده باشند یا به طریقی وارد موقعیتی شوند که فرصتی غیر قابل‌پیش‌بینی برایشان فراهم شود. مردان بیش از زنان به این دلیل به عنوان علت خیانت خود اشاره کردند. این افراد بیان کردند:

-الکل یا مواد مخدر مصرف کرده بودم و نمی‌توانستم درست و منطقی فکر کنم.

-در لحظه تحت استرس‌های زیادی (مثل مشکلات مدرسه، کار، خانواده و …) قرار داشتم و فکرم آشفته بود.

  1. تقویت عزت نفس

شاید منطقی به نظر نرسد، زیرا خیانت به پیامدهای شخصی خوبی منجر نمی‌شود. اما برای برخی افراد، داشتن یک رابطه‌ی فرازناشویی می‌تواند به بهبود عزت نفس‌شان منجر شود. بیش از نیمی از شرکت کنندگان (57%)، تقویت عزت نفس را انگیزه‌ی زیربنای رفتار خیانت خود دانستند. آنها می‌گفتند:

-می‌خواستم حس بهتری نسبت به خودم داشته باشم.

-می‌خواستم استقلال و خودمختاری خودم را ثابت کنم.

  1. از روی خشم

این مورد چندان رایج نبود. اما خشم نیز به عنوان دلایل اصلی خیانت (43%) شناخته می‌شود. در این موارد، خیانت به عنوان روشی برای تنبیه شریک عاطفی یا نوعی انتقام دیده می‌شد. این افراد اظهار داشتند:

-شریک عاطفی‌ام به من وفادار نبود.

-قبل از این رابطه‌ی جدید، من و شریک عاطفی‌ام مشاجره داشتیم که باعث شد بخواهم از او انتقام بگیرم.

                                                                                                                                               بیشتر بخوانید: مشاور زناشویی

  1. عدم احساس تعهد

فقدان عشق و تعهد نسبت به شریک عاطفی فعلی، هر دو با احساس کلی ناخرسندی از رابطه ارتباط دارند. آنها ممکن است به موازات هم پیش روند. در مورد تعهد، تقریبا نیمی از شرکت کنندگان (41%) گزارش دادند که داشتن سطوح پایین تعهد به شریک عاطفی‌شان، انگیزه‌ای برای خیانت به آنها بوده است. آنها می‌گفتند:

-خیلی به شریک عاطفی‌ام تعهدی احساس نمی‌کردم.

-در واقع رابطه‌ی من با شریک عاطفی‌ام هنوز در جمع علنی نشده بود (افراد زیادی از ازدواج ما خبر نداشتند).

  1. تمایلات جنسی

حدود یک سوم شرکت کنندگان (32%) گزارش دادند که به دلیل تمایلات جنسی خیانت کردند. شاید این افراد در روابط پایدار خود، رابطه‌ی جنسی منظم، سبک جنسی یا رفتار جنسی خاصی که می‌خواهند را ندارند. این می‌تواند به عنوان دلیلی برای خیانت ذکر شود. مردان به دلایلی بیش از زنان این مورد را گزارش دادند. آنان اظهار داشتند:

-شریک عاطفی ام علاقه‌اش را به رابطه‌ی جنسی از دست داده بود.

-شریک عاطفی‌ام از یک سری فعالیت‌هایی که من دوست داشتم در رابطه جنسی انجام دهیم، سر باز می‌زد.

سایر دلایل

  • برای حفاظت از خود در برابر احساس آسیب یا طردشدن، فاصله می‌گیرند

چنانچه افراد این باور را درونی کرده باشند که به نیازهایشان در رابطه اهمیتی داده نمی‌شود و در ابراز خود احساس ناامنی داشته باشند، این می‌‌تواند به الگویی پایدار از خاموشی و قطع ارتباط با احساسات منجر شود. ممکن است برای مراقبت از خود در برابر احساس طرد، سرد، منزوی و ساکت شوند. زیرا از به اشتراک‌گذاری این احساسات با همسرشان احساس راحتی ندارند. اگر این احساسات خیلی ناراحت‌کننده شوند، احتمال دارد به شخص دیگری که فکر می‌کنند آنها را می‌فهمد اعتماد کنند. سپس کم کم به کسی که آنان را درک می‌کند، احساس پیدا می‌کنند. این می‌تواند به شکافی عمیق بین این افراد و همسرشان بدل شود.

  • احساس می‌کنند گیر افتاده‌اند

احساس «گیرکردن» می‌تواند از دلایل اصلی خیانت باشد. خیلی از افراد ممکن است برای خلاص‌شدن از رابطه‌ی فعلی دست به خیانت بزنند. گاهی اشخاص خواهان پایان دادن به رابطه‌ی فعلی خود هستند در حالیکه شریک عاطفی چنین اجازه‌ای به آنان نمی‌دهد.

  • احساس گمگشتگی دارند

بسیاری از افرادی که خیانت می‌کنند، به دنبال گمشده ای نیستند که در رابطه‌ی فعلی پیدا نمی‌شود. در مقابل، آنها با مسایلی درون خودشان دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. این شایع است که افراد از روی عزت‌نفس پایین، شرم و بی‌ارزشی دست به خیانت بزنند. آنها حس می‌کنند چیزی را گم کرده‌اند. بنابراین به دنبال شریک جدیدی هستند که شکافِ پیداشده را پر کند. کسی که بتوانند به کمک او از آنچه درونشان می‌گذرد، باخبر شوند. ممکن است این مسیله اصلا ربطی به همسرشان نداشته باشد.

  • به دنبال هیجان هستند

فردی که به مدتی طولانی در رابطه بوده، ممکن است برای دستیابی به جذابیت یا هیجانی غیر قابل پیش‌بینی دست به خیانت بزند. این ممکن است هیچ ربطی به جذابیت شما نداشته باشد و بیشتر به درون شخص مربوط باشد.

                                                                                                                                                  بیشتر بخوانید: مشاوره جنسی

طول مدت رابطه‌ی فرازناشویی

انگیزه‌های خیانت بر طول مدت رابطه فرازناشویی تاثیر دارد. زمانی که افراد به دلیل عصبانیت، نبود عشق یا تنوع خیانت می‌کردند روابطشان طولانی‌تر بود، در حالی که آنهایی که انگیزه‌شان بحث موقعیت بود، روابط کوتاه تری داشتند. همچنین زنان به طور متوسط ​​نسبت به مردان روابط طولانی‌تری را تجربه می‌کردند. علاوه بر این، زمانی که این افراد به شریک فرازناشویی خود حس صمیمانه‌تری داشتند، رابطه‌ی جدید بادوام تر و از نظر عاطفی رضایت‌بخش‌تر بود.

ابراز محبت در رابطه‌ی فرازناشویی

در ادامه‌ی مقاله‌ی دلایل اصلی خیانت، به چگونگی ابراز محبت در رابطه فرازناشویی می‌پردازیم. در این روابط، بیشتر افراد (62.8 درصد) به ابراز محبت نسبت به شریک جدید و گفتگوی صریح جنسی (61.2 درصد) با آنها اعتراف کردند. تقریبا از هر 10 نفر 4 نفر (37.6 درصد) گفتگوهای صمیمی داشتند، در حالی که فقط 1 نفر از هر 10 نفر (11.1 درصد) علنا به پارتنر جدیدش گفته بود: «دوستت دارم.».

کسانی که ارتباط عاطفی کمتری را در رابطه‌ی اولیه خود گزارش کردند، صمیمیت بیشتری با شریک جدید خود داشتند، شاید این به عنوان راهی برای جستجوی خشنودیِ از دست رفته بود. انگیزه‌ی اصلی برای صمیمیت عاطفی بیشتر با پارتنر جدید، نبود عشق در رابطه‌ی اولیه یا قبلی بود. به طور مشابه، هنگامی که این رابطه به دلیل نبود عشق ایجاد می‌شد، افراد رابطه جدید خود را از نظر فکری و عاطفی رضایت‌بخش‌تر می‌دیدند، اما زمانی که «موقعیت» انگیزه‌ی شکل­‌گیری این رابطه بود، رضایت‌بخشی رابطه جدید خیلی کمتر می‌شد.

فعالیت جنسی در رابطه‌ی فرازناشویی

بیشتر فعالیت های جنسی در رابطه فرازناشویی شامل بوسیدن (86.7 درصد) و نوازش (72.9 درصد) بود و سایر فعالیت‌ها درصدهای کمتری را به خود اختصاص می‌دادند. آنهایی که به دلایل میل جنسی و تنوع جنسی و همچنین نبود عشق خیانت کرده بودند، در رابطه‌ی جدید رضایت جنسی بیشتری را گزارش کردند؛ اما این رضایت وقتی انگیزه‌ی خیانت، موقعیت بود، کمتر می‌شد. مردان و زنان، فراوانی یکسانی را در رابطه جنسی با شریک جدید خود گزارش دادند و در سطح رضایت جنسی تفاوتی نداشتند.

آیا افراد مایل اند دستشان رو شود؟!

ما معمولا به خیانت به عنوان یک ریسک مخفیانه نگاه می‌کنیم که موفقیتش به کشف نشدن آن بستگی دارد. اما برخی از خیانتکاران، شاید به طرز عمدی، به اندازه‌ی دیگران محتاط نیستند. کسانی که به دلیل نبود عشق خیانت می‌کردند، در ملاقات‌های عمومی بیشتری مانند بیرون‌رفتن برای شام یا سینما حاضر می‌شدند.

نشان دادن محبت به شریک عاطفی جدید در ملا عام، برای کسانی که انگیزه‌ی نبود عشق داشتند، آنانی که می‌خواستند عزت نفس خود را افزایش دهند و کسانی که به دنبال تنوع بیشتر بودند، بیشتر رایج بود. واضح است که این افراد چندان نگران رو شدن دستشان نبودند و شاید حتی می‌خواستند دیده شوند (یعنی این کار، راهبردی بود تا شریک قبلی را متوجه سازند و رابطه‌ی قبلی را تمام کنند).

در هر مورد، خیانتکارانِ موقعیتی، تمایل کمتری به خیانت در فضای باز داشتند، شاید به این دلیل که هیچ برنامه‌ای برای پایان دادن به رابطه‌ی اولیه خود نداشتند.

بیشتر بخوانید: مهمترین موضوعات در مشاجره زوجین

چه کسانی به خیانت خود اعتراف می‌کنند؟

در ادامه‌ی مقاله‌ی دلایل اصلی خیانت، به معترفان به خیانت می‌پردازیم. اینکه چرا مردم خیانت می‌کنند بر نحوه برخورد آنها با این مسیله تاثیر می‌گذارد. برای مثال، بسیاری از خیانتکارها به رابطه نامشروع خود اعتراف کردند. در واقع، تقریبا بین افشاگران و مخفی‌کاران اختلاف 50/50 وجود داشت. زنان نسبت به مردان بیشتر احتمال داشت که اقرار کنند. به طور کلی، آنهایی که حقیقت را اعتراف کردند، احتمالاً در ابتدا به دلیل عصبانیت یا بی توجهی و نه به دلیل میل جنسی یا تنوع، دست به خیانت زده بودند. این انگیزه‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً افراد اعتراف را نوعی مجازات برای خود در نظر می­گرفتند.

با این حال، آنهایی که حقیقت را می گفتند، احتمال بیشتری هم داشت که با شریک جدید خود رابطه ای متعهدانه برقرار کنند!

عواقب خیانت: تکلیف شریک رابطه‌ی فرازناشویی چه می­‌شود؟

روابط فرازناشویی به ندرت منجر به تشکیل روابط واقعی می‌شد و تنها یکی از 10 رابطه در نهایت به یک رابطه متعهدانه‌ی تمام عیار تبدیل می‌شد (11.1 درصد). به طور معمول، بعضی افراد فقط گهگاه آن شخص را می‌دیدند (31.1 درصد)، یک سوم دیگر (29.9 درصد) با شریک جدید خود دوست می‌ماندند و 25.5 درصد باقی‌مانده رابطه با آن شخص را قطع کرده و دیگر هیچ ارتباطی با او نداشتند. کسانی که به دلایل موقعیتی یا تنوع خیانت کرده بودند، کمتر به رابطه‌ای جدی می‌رسیدند و بیشتر احتمال داشت که فقط گهگاه شریک جدید خود را ملاقات کنند.

عواقب خیانت: تکلیف رابطه‌ی اولیه چه می‌­شود؟

به طرز شگفت انگیزی، تنها 1 رابطه از هر 5 (20.4 درصد) رابطه‌ی اولیه به دلیل خیانت پایان یافت. تقریبا 21.8 درصد روابط، علیرغم اینکه پارتنر قبلی متوجه خیانت شده بود، ادامه یافتند؛ در حالی که اندکی بیشتر (28.3 درصد) در حالی با هم ماندند که پارتنر اولیه هرگز از خیانت همسرش بویی نبرد. روابط باقی مانده به دلایل غیر از خیانت از هم پاشیدند.

دلایل خیانت افراد در تعیین سرنوشت رابطه‌‌ی اولیه نقش دارد. زمانی که خیانت به دلیل عصبانیت، نبود عشق، تعهد کم و بی‌توجهی رخ می داد، رابطه فرازناشویی بیشتر یک قاتل رابطه اصلی شناخته می‌شد، اما زمانی که خیانت به دلیل موقعیت اتفاق می‌افتاد، این چنین نبود.

اگرچه یک رابطه‌ی اولیه که از نظر عاطفی ضعیف بود، دلیل اصلی پایان دادن به این رابطه شناخته می شد؛ داشتن رابطه جنسی بهتر و مکرر با شریک جدید هم عاملی بود که در پایان رابطه قبلی نقش داشت.

کلام پایانی

به طور کلی، یافته ها نشان می‌دهد که خیانت به سادگی فقط بخاطر رابطه جنسی روی نمی‌دهد و دلایل زیادی در این زمینه دخیل است.

هرچند می‌توانیم از دلایل اصلی خیانت که در این مقاله ذکر شد برای شناسایی علایم هشدار در روابط خود استفاده کنیم، اما راه بهتری هم وجود دارد. این یافته‌ها اهمیت تقویت ارتباط عاطفی را در رابطه‌ی فعلی‌مان گوشزد می­کند. این کار نه تنها انگیزه‌ی اصلی خیانت را از بین می‌برد، بلکه به ما کمک می‌کند تا رابطۀ رضایت‌بخش‌تر و متعهدانه‌تری را تجربه کنیم.

آیا تا کنون تجربه‌ی خیانت‌کردن یا مورد خیانت واقع‌شدن را داشته‌اید؟ در این موقعیت چه احساسی داشتید؟ ترجیح می‌دادید شریک عاطفی شما چه واکنشی به این مسیله نشان دهد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دلایل اصلی خیانت در یک رابطه عاطفی
دلایل اصلی خیانت در یک رابطه عاطفی

منبع:

https://www.psychologytoday.com

 

کلینیک روانشناسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]