« حالم خوب نیست ، چه کار کنم؟» این سوالی است که ذهن همه ما را در برهه‌ای از زندگی‌مان به خود مشغول کرده است. وقتی حالمان خوب نیست، یا مایلیم این را به دیگران بگوییم. یا نمی‌خواهیم کسی از آن با خبر باشد و به تنهایی نیاز داریم. در این مقاله می‌خوانیم چطور در این دو موقعیت به سوال «حالت چطور است؟» پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید: بهترین راه کمک به فرد افسرده چیست؟

عیبی ندارد اگر حالت خوب نیست

همه ما عبارت «عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست» را شنیده‌ایم. گاهی اوقات، وانمود کردن به اینکه خوب هستید، غیرممکن به نظر می‌رسد. اما اگر کسی از راه برسد و ازتان بپرسد: «حالت چطور است؟»، چه کار می‌کنید؟

شاید مردد باشید که در این موقعیت چه چیزی باید بگویید. گاهی به هر دلیلی مایل به بیان مشکلات خود به آن شخص خاص نیستید. گاهی نیز مایلید گفتگو کنید اما نمی‌دانید چه بگویید. در ادامه برای هردوی این موقعیت‌ها برایتان پیشنهاداتی ارایه می‌کنیم:

وقتی نمی‌خواهید حال بد خود را به خانواده یا دوستان بگویید

گاهی اوقات ممکن است یکی از دوستان یا اعضای خانواده حالتان را بپرسد. به احتمال زیاد آنها با نیت خیری این را پرسیده‌اند. اما شاید شما در مود صحبت کردن نباشید، نخواهید آن شخص خاص را نگران کنید یا صرفا مایل به گفتن این موضوع به آن فرد نباشید. معمولا ما در چنین موقعیتی به دروغ می‌گوییم «خوبم» و بحث را تمام می‌کنیم.

وقتی حالم خوب نیست و نمی‌خوام به کسی بگم
وقتی حالم خوب نیست و نمی‌خوام به کسی بگم

اما در این موارد، بهتر است از آنها بابت این سوال تشکر کنید. و بعد صادقانه، خلاصه و شفاف بگویید که مایل به صحبت از حالتان نیستید. می‌توانید از جملات زیر استفاده کنید:

  • خیلی خوب نیستم، ولی الان واقعا حوصله حرف زدن در موردش رو ندارم.
  • ممنون که پرسیدی. فعلا یکم اوضاعم روبراه نیست، اما نمی‌خوام وارد این بحث بشم.
  • می‌دونم که بهم اهمیت می‌دی، ولی الان نمی‌خوام حرفای جدی بزنیم.

بیشتر بخوانید: چطور نه بگوییم؟

همچنین می‌توانید گفتگو را برگردانید و روی آنها تمرکز کنید:

  • من خیلی خوب نیستم، ولی الان ترجیح می‌دم تو از حالت بیشتر بگی.
  • اگه به جای من در مورد تو صحبت کنیم، احساس بهتری پیدا می‌کنم.

دوستان نزدیک و عزیزان‌تان به مرزهای‌ شما احترام می‌گذارند و وارد حریم شخصی شما نمی‌شوند.

وقتی می‌خواهید حال بد خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

وقتی حالم خوب نیست و کمک می‌خواهم، چه کار کنم؟ شاید اخیرا احساس بدی داشته‌اید. اما نمی‌دانید چگونه آن را با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود در میان بگذارید. در این صورت، یک پرسش از حالتان از سمت یک عزیز می‌تواند دری را به روی یک گفتگوی خوب باز کند. احساس خود را بپذیرید و بپرسید که آیا زمان مناسبی برای درددل کردن هست یا خیر. به احتمال زیاد، عزیز شما دوست دارد بشنود.

می‌توانید جملات زیر را به کار ببرید:

  • مرسی که پرسیدی. راستش چند وقته روبراه نیستم. اشکالی نداره الان در موردش حرف بزنم؟
  • جواب ساده‌ای برای این سوال ندارم. حال داری یکم حرف بزنیم؟
  • اوضاع یکم سخت شده. واقعا دوست دارم در موردش حرف بزنم، اگه وقتشو داشته باشی.

دوستان و خانواده شما در مواقع ضروری کنارتان خواهند بود. همانطور که شما دوست دارید در سختی‌ها کنارشان باشید. از نشان دادن آسیب‌پذیری خود نترسید. و به یکی از عزیزان خود اجازه دهید تا شانه‌اش را برای تکیه دادن در اختیارتان بگذارد.

حالم خوب نیست
حالم خوب نیست

در پاسخ به یک غریبه چه بگوییم

شاید این را تجربه کرده‌ باشید. یک روز وحشتناک و بسیار بد را سپری می‌کنید و ناگهان خواروبارفروش محله‌تان با رویی گشاده حالتان را می‌پرسد.

گاهی اوقات، دروغ گفتن خیلی سخت یا غیرصادقانه به نظر می‌رسد، اما شما نمی‌خواهید (یا نمی‌توانید در یک فروشگاه شلوغ) با این شخص گفتگو کنید. پس چطور باید در این موقعیت به احساسات خود وفادار بمانید؟

کمی شوخ طبعی را امتحان کنید. بدین ترتیب، می‌توانید احساس خود را صادقانه بگویید و مسیولیتی را نیز برای پیگیری بر دوش آن فرد نیندازید.

می‌توانید بگویید:

  • حس یه گربه روی پوسترهای انگیزشی رو دارم؛ همونقدر آویزون و خسته!
  • اوه، می‌دونی، زندگی مزخرفه، تازه بعدشم می‌میری! (کمدی سیاه می‌تواند قابل قبول باشد)
  • هیچ‌وقت به این بدی نبوده. اما خب چه می‌شه کرد!

گزینه دیگر این است که به احساس خود معترف شوید اما سریعا از آن بگذرید. به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • عالی نیست، اما شما چطورید؟ امروز کاسبی چطور بود؟
  • من خسته‌م، ولی شما هم باید خسته باشید. شیفت‌تون کی شروع شد؟
  • من روزهای سختی رو می‌گذرونم، اما اینکه همیشه لبخند به لب دارید حس خوبی بهم می‌ده.

اگر همیشه عادت داشتید با «همه چیز خوبه، ممنون» پاسخ دهید، ممکن است بیان جملات بالا برای‌تان دشوار باشد. اما به احتمال زیاد یک پاسخ واقعی، هم برای شما و هم مخاطب‌تان، واقعی‌تر و دوستانه‌تر خواهد بود.

حالم خوب نیست، چه کار کنم؟

اگر دوران سختی را پشت سر می‌گذارید، لازم نیست به تنهایی رنج بکشید. برخورداری از یک سیستم پشتیبانی می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. اگر می‌توانید، با یکی از دوستان یا اعضای خانواده در مورد احساس خود صحبت کنید. آنها ممکن است پیشنهاداتی برای حل مشکل داشته باشند یا بتوانند برای دور کردن ذهن‌تان از مشکلات همراهی‌‌تان کنند.

اگر اوضاع واقعا دشوار است، حتما با یک روانشناس یا مشاور صحبت کنید. یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند هیجانات خود را درک کنید، محرک‌ها و موقعیت‌هایی را که باعث بدتر شدن حال‌تان می‌شود، بشناسید و یاد بگیرید چگونه به زندگی ادامه دهید.

اروین یالوم روانپزشک و درمانگر مشهور امریکایی در جایی می‌نویسد: «انسان‌ها از رابطه به وجود می‌آیند، در رابطه رشد می‌کنند، در رابطه آسیب می‌بینند و در رابطه التیام می‌یابند.»

بنابراین، اگر آسیبی دیده‌اید یا غمی در درون خود دارید، بهترین کار کلامی‌ساختن این تجربه و بیان آن در بستر یک رابطه امن است. اگر به آدم امنی در اطراف خود دسترسی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از مشاوران مجرب آنلاین سهاکلینیک بهره‌مند شوید.

شما وقتی حالتان خوب نیست و کسی حالتان را می‌پرسد، چه می‌گویید؟

منبع

verywellmind

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]