طب فشاری چیست؟ نقاطی در بدن شما وجود دارد که می‌توانید با فشردن آنها اضطراب خود را تسکین دهید. در این مقاله می‌خوانیم این نقاط فشار کجا هستند و چگونه به کاهش علایم‌تان کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین راه درمان استرس چیست؟

اضطراب چیست؟

اضطراب در بین اکثر مردم رایج است. اما برخی بیشتر به آن دچار می‌شوند. حالت‌های اضطرابی می‌توانند زندگی روزمره‌تان را تحت تاثیر قرار دهند. برخی از علایم اضطراب عبارتند از:

  • احساس وحشت، نگرانی یا ترس مکرر
  • دشواری در تمرکز
  • احساس بی‌قراری
  • حس تهوع، سردرد یا مشکلات گوارشی
  • مشکل خواب
  • خستگی یا تحریک‌پذیری
  • داشتن تنش عضلانی

درمان اضطراب ممکن است شامل دارو و روان‌درمانی باشد، اما گزینه‌های دیگری نیز در دسترس هستند؛ از جمله طب فشاری. طب فشاری برای اضطراب یک طب سنتی چینی است. در این روش نقاط مشخصی از بدن را تحریک می‌کنیم تا علایم اضطراب کاهش یابد.

نقاط فشار برای کاهش اضطراب کجای بدن هستند؟

  1. نقطه شو سان لی

طب فشاری : نقطه شو سان لی
طب فشاری : نقطه شو سان لی

تحریک نقطه شو سان لی به بهبود موارد زیر کمک می‌کند:

  • اضطراب
  • سفتی گردن
  • درد شانه
  • اسهال

طب فشاری در این نقطه، این کار را با بهبود جریان انرژی به روده بزرگ شما انجام می‌دهد. می‌توانید این نقطه فشار را در زیر آرنج خود پیدا کنید: با خم کردن 90 درجه دستتان و اندازه‌گیری عرض دو انگشت زیر آرنج خم شده.

  1. نقاط چاه شانه

طب فشاری : نقطه چاه شانه
طب فشاری : نقطه چاه شانه

شما می‌توانید نقاط چاه شانه را با فشار دادن ماهیچه شانه بین انگشتان و انگشت شست خود پیدا کنید.

شما می‌توانید استرس، سردرد و تنش عضلانی را با اعمال فشار محکم اما ملایم در حین ماساژ ناحیه کاهش دهید.

هشدار: توجه به این نکته مهم است که فشار این نقطه می‌تواند باعث زایمان شود. بنابراین اگر در انتظار بچه‌دار شدن هستید، از آن اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: تکنیک EFT برای کاهش استرس

  1. نقطه موج بزرگ

طب فشاری : نقطه اوج بزرگ
طب فشاری : نقطه اوج بزرگ

این نقطه فشار در زیر جایی است که انگشت شست و انگشت دوم پا به هم متصل می‌شوند. می‌توانید با لمس ناحیه، نقطه توخالی بالای استخوان را پیدا کنید.

ماساژ دادن محکم این نقطه به مدت حدود 5 ثانیه می‌تواند اضطراب را کاهش دهد. همچنین سبب کاهش بی‌خوابی، دردهای قاعدگی و درد می‌شود.

  1. نقطه رگ گاورنر

نقطه رگ گاورنر
نقطه رگ گاورنر

نقطه رگ گاورنر در طب فشاری درست در مرکز بالای سر شما قرار دارد.

اعمال فشار به این ناحیه با استفاده از حرکات دایره‌ای کوچک می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند. همچنین می‌تواند به کاهش سرگیجه و سردرد کمک کند و جلوی فشردن فک‌تان به هم را بگیرد.

  1. نقطه

    نقطه دروازه ملکوتی
    نقطه دروازه ملکوتی

 

نقطه فشار دروازه ملکوتی روی پوسته بالایی گوش قرار دارد. می‌توانید آن را در ناحیه توخالی گوش‌تان پیدا کنید. فشار این نقطه می‌تواند به کاهش اضطراب، بی‌خوابی و استرس کمک کند.

در حالی‌که انگشت خود را به صورت دایره‌ای دست‌کم به مدت 2 دقیقه می‌چرخانید، به آرامی فشار محکمی وارد کنید.

  1. نقطه پرتگاه بزرگ

نقطه پرتگاه بزرگ
نقطه پرتگاه بزرگ

نقطه دره‌ی بزرگ روی مچ دست شما درست در سمتی است که شست‌تان روی آن قرار دارد.

در این ناحیه یک تورفتگی جزیی پیدا خواهید کرد. اعمال فشار به این نقطه با ماساژ دادن آن در حرکات دایره‌ای می‌تواند به کاهش علایم اضطراب‌تان کمک کند.

  1. نقطه دره‌ی اتحادیه

نقطه دره اتحادیه
نقطه دره اتحادیه

نقطه فشار دره اتحادیه (یا هگو) را بین انگشت اشاره و شست خود در ناحیه پرده‌دار پیدا خواهید کرد. اعمال فشار به این ناحیه می‌تواند موارد زیر را کاهش دهد:

  • اضطراب
  • فشار
  • سردرد
  • گردن درد

هشدار: در صورت بارداری، اعمال فشار به نقطه دره اتحادیه می‌تواند باعث زایمان شود.

برای استفاده از این نقطه به منظور کاهش اضطراب، با استفاده از دست مخالف خود به قسمت پرده‌دار دستتان فشار وارد کنید. سپس، در حالی که عمیق و آهسته نفس می‌کشید، ناحیه مورد نظر را حدود 5 ثانیه ماساژ دهید.

با کاهش علایم اضطراب، روی آرامش و توجه به حواس خود تمرکز کنید.

طب فشاری : نقطه شن من
طب فشاری : نقطه شن من

Shen Men به عنوان دروازه معنویت نیز شناخته می‌شود. این نقطه روی مچ بیرونی دست شما زیر انگشت کوچک‌تان قرار دارد و می‌تواند به تسکین اضطراب کمک کند. همچنین در موارد زیر موثر است::

  • درد
  • التهاب
  • مانیا
  • بی‌خوابی

هنگامی که احساس استرس یا اضطراب می‌کنید، طب فشاری می‌گوید نقطه شن من را با انگشتان و انگشت شست خود برای چند دقیقه ماساژ دهید.

  1. نقطه تالار تاثیرگذار

طب فشاری : نقطه تالار تاثیرگذار
طب فشاری : نقطه تالار تاثیرگذار

این نقطه بین ابروهای شما قرار دارد و به راحتی می‌توانید خودتان در خانه پیدایش کنید. گاهی به این نقطه یین تانگ نیز گفته می‌شود.

اگر می‌خواهید آن را امتحان کنید، با نشستن در یک موقعیت راحت و چشمان بسته شروع کنید. پس از آماده شدن، نقطه فشار تالار تاثیرگذار را با انگشت یا شست خود لمس کنید.

به آرامی و عمیق نفس بکشید. انگشت خود را به صورت دورانی با فشار محکم و آرام حرکت دهید. حرکت انگشت خود را در نقطه بین ابروها به مدت 5 تا 10 دقیقه ادامه دهید.

  1. نقطه دروازه مرزی داخلی

نقطه دروازه مرزی داخلی
نقطه دروازه مرزی داخلی

نقطه فشار دروازه مرزی داخلی نزدیک مچ دست‌تان قرار دارد. با اندازه‌گیری عرض سه انگشت از مچ دست و یافتن نقطه توخالی بین تاندون‌ها می‌توانید آن را بیابید.

اگر می‌خواهید از این نقطه فشار برای کاهش اضطراب استفاده کنید، باید دست خود را بچرخانید تا کف دستتان به سمت بالا باشد. اعمال فشار محکم اما ملایم به ناحیه می‌تواند به کاهش اضطراب، حالت تهوع و درد کمک کند.

طب فشاری چطور به کاهش اضطراب کمک می‌کند؟

این روش نوعی ماساژدرمانی است که می‌تواند به کاهش علایم اضطراب کمک کند. این می‌تواند احساس اضطراب را در بیماران قبل از یک جراحی پزشکی یا موقعیت‌های استرس‌زای دیگر کاهش دهد. یک مطالعه در سال 2018 حاکی از اثربخشی آن بر کاهش اضطراب و استرس در دریافت‌کنندگان درمان‌های باروری است.

طب فشاری می‌تواند به بهبود جریان خون و شل شدن عضلات کمک کند. این مزایا به کاهش علایم اضطراب و کم شدن موثر استرس نیز کمک می‌کند.

چه زمانی به دنبال درمان باشید

در حالی که طب فشاری می‌تواند اضطراب را تسکین بخشد، ممکن است در طولانی مدت کمکی نکند. اگر علایم شما بر زندگی روزمره‌تان تاثیر می‌گذارد، به دنبال دریافت حمایت از یک متخصص باشید. پزشک یا متخصص سلامت روان می‌تواند به شما کمک کند تا محرک‌های استرس‌زا را برطرف کنید. همچنین راه‌های مفیدی برای مقابله و دستیابی به حال بهتر بیابید.

اگر علایم شدیدی را تجربه کردید، فورا به پزشک یا درمانگر مراجعه کنید. این علایم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افکار خودکشی
  • افسردگی
  • مشکل در خوابیدن
  • حملات وحشت‌زدگی
  • مشکلات گوارشی
  • سردرد یا حالت تهوع

نکته پایانی

طب فشاری برای تسکین اضطراب می‌تواند احساس ناخوشایند شما را تغییر دهد. اما نباید سایر اشکال درمانی را متوقف سازید.

این روش یک تسکین موقت است و مزایای طولانی مدتی به همراه نخواهد داشت. برای کاهش موقت علایم خود این نکات را در نظر بگیرید. در کنار آن روش‌های مقابله‌ای مثبت و یک برنامه درمانی مناسب را نیز پیگیری کنید.

 

تاکنون طب فشاری را امتحان کرده‌اید؟ تجارب خود را با ما در میان بگذارید.

منبع:

psychcentral

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]