هوم اسکولینگ یک تصمیم خوب یا بد؟ آموزش، سنگ بنای یک جامعه خوب است. اما امروزه برخی کاستی‌های سیستم آموزش، والدین زیادی را واداشته تا به فکر تحصیل در خانه بیافتند. در این مقاله می‌خوانیم هوم اسکولینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد.

بیشتر بخوانید: تاثیر آموزش نقش های جنسیتی به کودکان

هوم اسکولینگ چیست؟

تحصیل در خانه سبکی از آموزش است که در آن والدین مسیولیت کامل آموزش فرزندان خود را برعهده می‌گیرند. به عبارت دیگر، در این روش بچه‌ها به مدارس سنتی نمی‌روند.

این جنبش پیش‌رونده در دهه 1970 شروع شد. در آن زمان آموزش در خانه به عنوان یک سبک آموزشی «جایگزین» در نظر گرفته می‌شد. درحالیکه این روزها تقریبا به «امری رایج» بدل شده است. امروزه روز به روز والدین بیشتری تصمیم می‌گیرند به جای فرستادن فرزندان به یک مدرسه دولتی یا خصوصی، آنها را در خانه آموزش دهند.

مزایای هوم اسکولینگ یا تحصیل در خانه
مزایای هوم اسکولینگ یا تحصیل در خانه

چرا آموزش خانگی محبوب شده است؟

در سال‌های اخیر، تعداد دانش‌آموزان مدارس خانگی به طور پیوسته رو به افزایش بوده است. بر اساس گزارش موسسه ملی تحقیقات تحصیل در خانه، در سال 2019، 2.5 میلیون دانش آموز در خانه تحصیل می‌کردند، در حالی که این تعداد در سال 2021 به 3.7 میلیون نفر افزایش یافت.

بدیهی است که همه‌گیری بزرگ کووید 19 نقشی اساسی در این موضوع داشت. اما این آمار بسیار چشمگیر است. تعداد 3.7 میلیون نفر، برابر با حدود 6 تا 7 درصد از دانش آموزان ایالات متحده می‌شود.

با این حال، قبل از همه‌گیری، جمعیت مدارس خانگی با نرخ تخمینی ۲ تا ۸ درصد در سال در حال افزایش بود. دلایل انتخاب هوم اسکولینگ چیست؟ والدین معمولا به دو مورد اشاره می‌کنند:

  1. محیط امن
  2. نیاز به توجه فردی

اگر شما هم این نگرانی‌ها را دارید، احتمالا سوالات زیر به ذهن‌تان رسیده باشند:

  • آیا تحصیل در خانه ایده خوبی است؟
  • آیا هوم اسکولینگ بهتر از مدرسه است؟

بیایید تجزیه و تحلیل کاملی از مزایا و معایب هوم اسکولینگ داشته باشیم.

مزایای هوم اسکولینگ چیست؟

در ادامه به مزایای تحصیل در خانه می‌پردازیم:

  1. بهبود عملکرد تحصیلی

محققان دریافته‌اند که دانش‌آموزان مدارس خانگی به طرز قابل توجهی بهتر از دانش آموزان مدارس سنتی عمل می‌کنند.

  1. برنامه درسی و محیط یادگیری سفارشی

یکی از متداول‌ترین دلایل محبوبیت هوم اسکولینگ ، فرصت سفارشی کردن برنامه درسی و محیط یادگیری فرزندتان است. در این روش، والدین می‌توانند کنترل کاملی بر محتوای مورد مطالعه فرزندانشان ارایه دهند.

فرصت طراحی محیط‌ یادگیری خلاقانه در خانه یکی از امتیازات تحصیل در خانه است.

  1. برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیر

هوم اسکولینگ به شما امکان می‌دهد تا برنامه‌ای منعطف و متناسب با نیازهای خاص خانواده خود داشته باشید.

در این حالت، هرگاه که می‌خواهید می‌توانید به سفر بروید. علاوه بر این، برنامه ذهنی و بدنی کودک‌تان نیز تحت کنترل است. برخی از بچه‌ها ترجیح می‌دهند صبح‌ها درس بخوانند، برخی بعد از ظهر و برخی نیز شب‌ها تمرکز بیشتری دارند. تحصیل در خانه به شما این فرصت را می‌دهد که کل روز خود را با ریتم ذهنی فرزندتان سازگار کنید.

بیشتر بخوانید: چه عواملی سبب طلاق می‌شود؟

  1. گذراندن وقت بیشتر با خانواده

این یکی از مزایای تحصیل در خانه است که معمولا نادیده گرفته می‌شود. اما برای من زمان بیشتر بودن با خانواده یکی از جذاب‌ترین مزیت‌هاست.

بچه‌ها خیلی سریع رشد می‌کنند و زمانی که ما والدین در کنارشان می‌گذرانیم کاملا محدود است. تحصیل در خانه این زمان را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد که تایم باکیفیتی نیز محسوب می‌شود.

  1. از عناصر منفی اجتماعی اجتناب می‌کند

هوم اسکولینگ به شما کمک می‌کند تا کودک خود را در برابر عوامل اجتماعی آسیب‌زا محافظت کنید: از بارزترین موارد خشونت در مدارس گرفته تا تعداد بی‌شماری از آسیب‌ها مانند قلدری، نژادپرستی، تعرض جنسی و مواد مخدر. تحصیل در خانه بدون شک محیط امن‌تری برای فرزند شما فراهم می‌کند.

  1. موفقیت در دنیای واقعی

مطالعات نشان داده‌اند که دانش‌آموزان هوم اسکولینگ در بزرگسالی نسبت به دانش‌آموزانی که در مدارس نهادی تحصیل می‌کنند موفق‌تر می‌شوند و از نظر آماری بهتر عمل می‌کنند. آنها همچنین تمایل بیشتری به شرکت در خدمات اجتماعی دارند و با نرخ برابر یا بالاتر از جمعیت عمومی به دانشگاه می‌روند.

معایب هوم اسکولینگ چیست
معایب هوم اسکولینگ چیست

معایب هوم اسکولینگ چیست؟

  1. فرصت‌های اجتماعی کمتر

بدیهی است که تحصیل در خانه زمان بیشتری را به کودکان می‌دهد تا معاشرت با چه کسی و چه زمانی را انتخاب کنند. با این حال، در اینجا یکی از مزایای اصلی مدارس سنتی انکارناپذیر است. اینکه مدارس سنتی فرصت بزرگی برای معاشرت با کودکان هم سن فرزندتان فراهم می‌کنند.

به طور سنتی، مدرسه مکانی است که مردم در آن دوستان درازمدت خود را پیدا می‌کنند. کنار گذاشتن این بخش از آموزش کودک یکی از اشکالات اصلی هوم اسکولینگ است.

  1. نیاز به برنامه‌ریزی و سازماندهی بالا

اگر تحصیل در خانه شبیه کلاس‌های آنلاینی باشد که فرزندتان در طول همه‌گیری کرونا داشت، ناامیدی بزرگی تجربه خواهید کرد.

آموزش صحیح در منزل زمان‌بر است و نیاز به برنامه‌ریزی زیاد و سازماندهی کارآمد در خانه دارد. به یاد داشته باشید، در آموزش خانگی شما کاملا مسیول آموزش فرزندتان هستید. این کار کوچکی نیست. شما باید برنامه‌های درسی را انتخاب یا طراحی کنید، برای فعالیت‌ها برنامه بریزید، محتوا تهیه کنید، محیط‌های آموزشی را طراحی کنید، منابع آموزشی را بیابید. و البته همه این‌ها را به نحوی در اتاق نشیمن خود جا دهید!

  1. چالش‌های مالی

هزینه‌‌ی تحصیل دانش‌آموزان مدارس خانگی کاملا توسط خانواده تامین می‌شود.

در هوم اسکولینگ والدین باید پول زیادی را صرف تهیه‌ی کتاب و مواد آموزشی، بسترهای مناسب آموزش، لوازم التحریر، مبلمان و غیره کنند. علاوه بر این، انتخاب تحصیل در خانه معمولا به این معنی است که حداقل یکی از والدین باید در خانه بماند تا آموزش فرزند خود را هدایت کند.

  1. امکانات محدود

حتی اگر بتوانید یک محیط آموزشی شگفت‌انگیز در خانه ایجاد کنید، می‌توان گفت که کلاس مدرسه خانگی شما احتمالا فاقد امکاناتی مانند «آزمایشگاه علوم پیشرفته یا زمین بازی مجهز» است.

با رشد کودکان و پیچیده‌تر شدن مطالعات‌شان، این محدودیت فضا و منابع بیشتر آشکار می‌شود.

  1. از دست دادن تجارب مربوط به مدرسه

دانش‌آموزان تحصیل در خانه، یک سری تجربیات را که فقط در یک مدرسه سنتی موجود است از دست می‌دهند. تجربیاتی مانند سفرهای میدانی، نمایش‌های استعداد، کنسرت‌ها، جشنواره‌های بهاری و مسابقات ورزشی. در واقع، همه تجاربی که در مدارس اتفاق می‌افتند و ارزش آموزشی دارند.

  1. محدودیت در رشد مهارت‌های خاص

در نهایت، یکی از معایب اصلی آموزش در خانه، این است: رشد مهارت‌های خاصی مانند «به اشتراک‌گذاری و همکاری» محدود می‌شود. چیزهایی که برای کار تیمی و موفقیت حرفه‌ای حیاتی اند.

تحصیل در خانه برای همه نیست

قطعا همه نمی‌توانند و نباید یک تصمیم بگیرند. والدین باید در این انتخاب مهم متفکر و قاطع عمل کنند. اگر شرایط تحصیل در خانه را ندارید، در آموزش فرزندتان مشارکت داشته باشید. برنامه‌ درسی آنان را بدانید، با معلمان‌شان ملاقات کنید، به صحبت‌های فرزندتان گوش دهید و با دوستان‌شان آشنا شوید. گزینه‌های پیش رو بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنید.

آیا آموزش در خانه برای خانواده شما مناسب است؟

پس از بررسی فهرست مزایا و معایب هوم اسکولینگ ، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید آیا تحصیل در خانه گزینه‌ی مناسبی برای فرزندتان است یا خیر. انتخاب تحصیل در خانه قطعا برای والدین یک چالش است. اما مزایای زیادی نیز دارد که توجه خانواده‌های زیادی را در سراسر ایالات متحده به خود جلب کرده است.

قبل از تصمیم‌گیری، می‌توانید در مورد شرایط فرزندتان با یک روانشناس کودک یا مشاور تحصیلی نیز گفتگو کنید.

برای تکمیل فرم ارزیابی رایگان اینجا کلیک کنید.

منابع:

spanish.academy

psychologytoday

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]