از دست دادن بکارت اتفاقی یک شبه نیست! شاید جالب باشد بدانید که از دست دادن بکارت فرایندی چند ساله است. یعنی چطور؟ در این مقاله با ما همراه باشید.

از دست دادن بکارت به چه معناست؟

تمرکز کردن صرفا بر اولین دخول، ابهاماتی را در زندگی جنسی افراد ایجاد می‌کند. برای بیشتر مردم، از دست دادن بکارت یک موضوع بزرگ و مهم است.

از دست دادن بکارت اتفاقی یک شبه نیست
از دست دادن بکارت اتفاقی یک شبه نیست

در فرهنگ ما، از دست دادن بکارت یا همان اولین سکس دخول یک مسیله‌ی بسیار بزرگ است. باور عامه، می‌گوید که این پایان بی‌گناهی جنسی و آغاز تجربه جنسی است. بیشتر جوانان از دست دادن باکرگی خود را به عنوان نقطه عطفی در ظهور بزرگسالی جشن می‌گیرند.

با این حال، والدین، روانشناسان، مربیان و مقامات بهداشت، با نوجوانانی که برای اولین بار در سنین خیلی پایین (یعنی قبل از حدود 18 سالگی) سکس دارند، مخالفت می‌کنند.

سکس زودهنگام چه مشکلاتی در پی دارد؟

بسیاری از مطالعات اولین سکس در سنین پایین را با مشکلات جسمی و روانی مرتبط دانسته‌اند؛ از جمله:

  • قلدری و اجبار
  • تجاوز جنسی
  • بارداری برنامه‌ریزی نشده
  • عفونت‌های جنسی
  • درد ناحیه تناسلی
  • پشیمانی عمیق که باعث بازداری جنسی در آینده می‌شود

در نتیجه، مقامات بزرگسال هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا اولین سکس نوجوانان را حداقل تا 18 سالگی (و ترجیحا بعد از آن) به تاخیر بیندازند.

آیا در اولین سکس، فقط عامل سن مهم است؟

با این حال، تمرکز صرفا بر سن در اولین سکس، چگونگی زندگی جنسی نوجوانان را مبهم می‌سازد.

وقتی دخول اولین تجربه جنسی جوانان باشد، خطرناک است و تمام جنبه‌های منفی را در بر می‌گیرد. اما اولین سکس به ندرت نشان‌دهنده شروع زندگی جنسی نوجوانان است.

سایر فعالیت‌های جنسی که زودتر در زندگی نوجوانان رخ می‌دهد، به همان اندازه مهم است. همه این فعالیت‌ها می‌توانند گام‌هایی کلیدی به سمت عشق‌ورزی شاد و رضایت‌بخش در بزرگسالی باشند.

فرایند از دست دادن بکارت در مردان و زنان
فرایند از دست دادن بکارت در مردان و زنان

یافته‌های یک مطالعه

پژوهشگران تجارب جنسی 2055 زن و 1084 مرد (سایر جنسیت‌ها) داوطلب را با میانگین سنی 24 سال بررسی کردند. آنها از شرکت‌کنندگان پرسیدند که هر یک از چهار فعالیت جنسی زیر را نخستین بار کی تجربه کردند:

  • خودتحریکی بعد از نوباوگی
  • ارگاسم
  • لمس آلت تناسلی از سوی پارتنر: ماساژ با دست و سکس دهانی
  • دخول

از دست دادن بکارت معمولا یک فرایند شش ساله است.

هر نقطه عطفی از بلوغ جنسی در سنین مختلف رخ می‌دهد. بلوغ معمولا در حدود 10 سالگی برای دختران و 12 سالگی برای پسران شروع می‌شود. با شروع قاعدگی در دختران و انزال در خواب در پسران، افکار جنسی آنها افزایش می‌یابد. در این زمان میل به تجربه سکس نیز بالا می‌رود.

شرکت کنندگان این محدوده سنی را برای چهار نقطه عطف جنسی گزارش کردند:

  • خودتحریکی بعد از نوباوگی: بازه‌ی 8 تا 15 سال، معمولا 11 سالگی
  • ارگاسم: 10-17، معمولا 14
  • لمس آلت تناسلی از سوی پارتنر: 13-19، معمولا 16
  • دخول: 15-19، معمولا 17

تقریبا 9 نفر از هر 10 پاسخ‌دهنده (87 درصد) گفتند که اولین تجربه جنسی آنها مربوط به خودتحریکی است. جای تعجب نیست دست‌های کودکان به راحتی به اندام تناسلی‌شان می‌رسد و لمس خود لذت زیادی برایشان به همراه دارد.

همانطور که هر والدی می‌داند، نوزادان و کودکان نوپا، خودارضا‌های مشتاقی هستند. این تا زمانی ادامه می‌یابد که بزرگسالان به آن‌ها بگویند یا از این کار دست بردارند یا در خلوت به آن مشغول شوند.

بیشتر بچه‌ها درخواست‌های والدین را نادیده می‌گیرند و طی دوره کودکی مخفیانه از لمس خود لذت می‌برند. همانطور که در جنبه جنسی بدن خود کاوش می‌کنند، به تدریج پی می‌برند که دستکاری شدیدتر دستگاه تناسلی، احساسی بهتر نیز ایجاد می‌کند. در نتیجه، افراد چند سال پس از اولین تجربه خودتحریکی، وقتی وارد سن بلوغ می‌شوند، معمولا تا اولین ارگاسم خود ادامه می‌دهند.

در همین حال، 7 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که خودتحریکی در کودکی را به خاطر نمی‌آورند و اولین تجربه جنسی‌شان شامل لمس اندام تناسلی توسط پارتنرشان بود. 6 درصد افراد گفتند که اولین تجربه جنسی آنها سکس با پارتنر است. بیشتر زنان و مردان (90 درصد) گفتند که تجربیات جنسی اولیه آنها احساس خوبی داشت. با توجه به اینکه تنها 6 درصد اولین تجربه جنسی‌شان را با سکس داشتند، تنها بخش کوچکی از جوانان در معرض خطر مشکلات ذکر شده در بالا بودند.

زنان در مقایسه با مردان، در سکس با پارتنر، به میزان چشمگیری کمتر ارگاسم داشتند.

بیشتر مردان جوان و بسیاری از زنان جوان به اشتباه معتقدند که مقاربت واژینال به همان اندازه که برای مردان کلیدی است، برای ارگاسم و رضایت جنسی زنان نیز حیاتی است. در واقع، محرک ارگاسم زنان واژن نیست، بلکه کلیتوریس است که بیرون از واژن و زیر محل اتصال بالای لب‌های بیرونی واژن قرار دارد. عدم درک این مسیله برابر با کاهش میزان ارگاسم در زنان است.

معایب نخستین دخول قبل از 18 سالگی

همانطور که گفته شد، نوجوانانی که از همان ابتدا وارد فعالیت دخول با پارتنر خود می‌شوند، بیشتر احتمال دارد با مشکلاتی مواجه شوند.

حدود 10 درصد از شرکت‌کنندگان به یاد می‌آورند که اولین تجربه جنسی با پارتنرشان آنها شامل احساس فشار، اجبار یا تجاوز بود (20 درصد زنان و 4 درصد مردان).

علاوه بر این، حدود 4 درصد از کل نمونه گفتند که اولین تجربه جنسی آنها منجر به عفونت جنسی یا بارداری شده است (6 درصد زنان و 1 درصد مردان).

نگران‌کننده‌تر اینجاست کسانی که اولین سکس را در سنین بسیار پایین گزارش کردند، به یاد می‌آورند که به این کار مجبور شدند.

به همین دلیل است که والدین، معلمان و مربیان جنسی برای به تاخیر انداختن اولین سکس نوجوانان سخت تلاش می‌کنند. اگر نوجوانان حداقل تا 18 سالگی صبر کنند، احتمالا از تجربه جنسی با مشکلات کمتر و لذت بیشتر بهره خواهند برد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله درباره فرایند از دست دادن بکارت خواندید که فرایندی چندساله است و نه یک شبه.

شروع زودهنگام سکس برای نوجوانان، به شدت با اجبار، تجاوز و مشکلات دیگر همراه است.

باید به نوجوانان آموزش داده شود که از سکس اجباری خودداری کنند و در صورت وقوع، با مقاومت کردن، ترک موقعیت، کمک خواستن از دوستان در مهمانی‌ها یا تماس با والدین‌شان جلوی آن را بگیرند.

اما در محدوده سنی معمول برای تجربه نقاط عطف جنسی، هم برای مردان و هم برای زنان جوان، تجارب جنسی سالم می‌تواند به عملکرد جنسی بهتر و لذت بخش‌تر بیانجامد.

منبع:

psychologytoday

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]