تغییر جنسیت و پذیرش تغییرات، فرایندهایی دشوار اند. شما از آن استقبال می‌کنید یا خودتان را عقب می‌کشید؟ در این مقاله، راه هایی را می‌خوانیم که از طریق آنها می‌توانیم از عزیزمان که به تازگی تغییر جنسیت داده، حمایت کنیم.

نان باینری چیست؟

چطور تغییر جنسیت یک دوست را بپذیریم؟

پذیرش هویت جنسی یا جنسیتیی که با ساختار دگرجنس-هنجاری همخوانی ندارد، نخستین گام در مسیر سرشار از سختی هاست. اعلام گرایش جنسی یک فرایند پیچیده و چالش‌انگیز است.

پژوهش منتشر شده در نشریه قطب نمای جامعه شناسی نشان می‌دهد که فرایند اعلام گرایش جنسی به والدین ممکن است طولانی و دشوار باشد. اغلب پیش از اینکه والدین با هویت تازه فرزندشان کنار بیایند، به صرف زمان و منابع از جمله روان درمانی، مشاوره خانواده و …‌ نیاز است. و این درست جایی ا­ست که شما به عنوان یک دوست می‌توانید موثر باشید.

در ادامه به توضیح سه گام می‌پردازیم که می‌توانید برای آسان‌تر کردن این سفر برای دوست یا عزیزتان از آنها پیروی کنید.

  1. در لحظه او را تصدیق کنید

در مسیر کنار آمدن با تغییر جنسیت ، برای اینکه گام اول را بردارید و خود واقعی‌تان را به کسی نشان دهید، به میزان سنجش‌ناپذیری از تفکر، درون‌نگری و شجاعت نیازمندید. انتخاب به اشتراک‌گذاری این اطلاعات حساس با کسی، نشان می‌دهد که چقدر به آن فرد اعتماد داریم.

هنگامی که یک دوست با رضایت شخصی، خودش را در موقعیتی آسیب پذیر قرار می‌دهد و اطلاعاتی حساس را در اختیار شما می‌گذارد، نحوه واکنش شما تعیین می‌کند که آیا در آینده این تعامل ادامه خواهد داشت یا خیر. اگر این لحظه‌ی مهم را کم اهمیت جلوه دهید و به آن به عنوان یک اتفاق معمولی نگاه کنید، ممکن است انتظارات، اعتماد و ارزش دوست‌تان را از بین ببرید.

شما می‌توانید با لبخند زدن و گفتن جملاتی مانند زیر اهمیت این لحظه را برای آنان ارج نهید:

  • ممنون که برای گفتن این موضوع به من اعتماد کردی.
  • خیلی برات خوشحالم. ممنون که با من مطرحش کردی.
  • باعث افتخارمه که من رو انتخاب کردی تا این موضوع مهم رو در میون بذاری.
تغییر جنسیت
تغییر جنسیت

عبارات زیر را نگویید

صرف نظر از اطلاعات احتمالی یا حدس و گمان‌هایی که قبلا داشتید، در این تعامل ضروری است که فقط به گفته آنان اهمیت دهید. از گفتن عبارات زیر خودداری کنید:

  • اوه! همیشه می‌دونستم که تو این مسیله رو داری.
  • باورم نمی‌شه این همه وقت این موضوعو ازم مخفی کردی.
  • اینکه مسیله بزرگی نیست، چیز زیادی رو عوض نمی‌کنه.

این رویداد مهم در زندگی آنها را به رسمیت بشناسید و برای محترم شماردن آنچه با شما در میان گذاشته اند، حمایت خود را ابراز دارید. هر گونه نظر شخصی یا سوگیری را که ممکن است به ذهن تان برسد به زمان و مکان دیگری موکول کنید.

اختلال هویت جنسی چیست؟

  1. بپرسید، اما با ملایمت.

ممکن است سوالات زیادی درباره جنسیت انتخابی آنها، تغییراتی که به دنبال خواهد آمد، نحوه تاثیر آن بر زندگی و روابط شان به ذهن تان سرازیر شود. مهم تر از همه، احتمالا می‌خواهید بدانید انتظاری که با ارایه این اطلاعات از شما دارند، چیست.

اشتیاق نسبت به فهمیدن، یک نشانه مثبت رشد و قوت در روابط شماست. چنانچه احساس سردرگمی می‌کنید، اشکالی ندارد که به شکلی غیر بازجویانه یا غیر آزارگرانه سوالتان را مطرح کنید. برای مثال می‌توانید از عبارات زیر استفاده کنید:

  • واقعا به طور کامل نفهمیدم که معنی این اتفاق چیه. اگر برات مشکلی نداره دوست دارم بیشتر در موردش بدونم.
  • ممکنه بپرسم به جز من چه کس دیگه ای از این موضوع با خبره؟
  • می‌خوام حواسم باشه همونطور که تو دوست داری صدات بزنم. اگه دوست داشتی می‌شه بگی با چه عنوانی (آقا/ خانم/ هردو/ هیچ‌کدام) راحت تری؟
  • خیلی ازت ممنونم که منو تو این اتفاق سهیم کردی. چطور می‌تونم حمایتم رو بهت نشون بدم؟

اگر شک دارید، بهترین کار این است که بپرسید از شما چه انتظاری دارند و در این باره صحبت کنید. تا زمانی که به طور طبیعی در گفتگو پیش نیامده، از پرسیدن هر سوالی پیرامون بدن یا تمایلات جنسی آنها بپرهیزید، زیرا این ممکن است به شکل بی ملاحظگی یا کنجکاوی بیش از حد برداشت شود. به آنها اجازه دهید تا در آسایش داستان خود را بیان کنند.

  1. تغییر جنسیت
    تغییر جنسیت

    دیدگاه خود را نسبت به همه چیز در مورد آنان به شکل عادی نگه دارید.

اعلام گرایش جنسی به معنای ورود به یک دنیای جدید است. این یک جامعه جدید را با خود به همراه می‌آورد که همگی نیازمند یادگیری و کاوش اند.

در حالی که ممکن است مسایل جدیدی پیدا شود که دوست تان را پر مشغله نگه دارد، شما می‌توانید با ارایه یک چیز قدیمی و ثابت که حس راحتی و امنیت ایجاد می‌کند، کمک کننده باشید. چند نکته هست که می‌توانید برای تقویت اعتماد آنان به خود مد نظر قرار دهید:

  • با آنها در ارتباط بمانید و مکررا برای مطلع شدن از روندی که در آن هستند، تماس بگیرید. از آنها در مورد کمک احتمالیی که نیاز دارند، بپرسید.
  • مانند قبل با هم بیرون بروید و با آنها وقت بگذرانید، مخصوصا در جمع. این کار به آنها ثابت می‌کند که همانطور که هستند آنان را پذیرفته اید.
  • اگر به حس تعلق آنها کمکی می‌کند، از تلاششان برای دوستیابی در جمعیت‌های فراجنسیتی حمایت کنید. حتی اگر این فضایی نیست که مایل باشید همیشه به آنجا دعوت شوید.
  • فعالانه در جستجوی یادگیری بیشتر در مورد جمعیت LGBTQIA+باشید تا دانش ژرف‌تری نسبت به کشمکش‌های این افراد و نحوه پشتیبانی از آنها کسب کنید.

وقتی دوست‌تان پا را از حاشیه امنش بیرون می‌گذارد، دانستن اینکه دوستان قدیمی اش همچنان برای حمایت از او آماده اند، می‌تواند در پذیرش کامل هویت جدید وی کمک شایانی فراهم کند.

مشاوره روانشناسی

کلام پایانی

افرادی که تغییر جنسیت می‌دهند، هویت جنسی یا جنسیتی جدیدی اتخاذ می‌کنند. آنها می توانند بهره فراوانی از حمایت دوستان خوبشان ببرند.

مهم است که زمانی را به تایید این رویداد مهم در زندگی دوست تان اختصاص دهید.

اگر می‌خواهید حمایتگر باشید می توانید سوالاتی ملایم و مودبانه در مورد معنای این تغییر و زندگی جدید آنان بپرسید.

شما بنویسید؛ آیا تاکنون دوستی داشته اید که جنسیت خود را تغییر داده باشد؟ یا اگر خودتان هویت جنسیتی دیگری انتخاب کرده اید، به ما و سایر مخاطبین‌مان از اطرافیان تان چه انتظاراتی دارید؟

منبع
https://www.psychologytoday.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]