ازدواج‌ها به طور ناگهانی از هم نمی‌پاشند؛ معمولا آنچه ما به عنوان از هم پاشیدگی ناگهانی می‌شناسیم، طی زمانی طولانی شکل گرفته است. یکی از اشکال شکل‌گیری آن، طلاق عاطفی است. در این مقاله می‌خوانیم طلاق عاطفی چیست چه علایمی دارد و چطور می‌توان با آن مقابله کرد.

 

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی چیست؟ اگرچه بسیاری از طلاق‌ها مانند بمبی در حال انفجار به نظر می‌رسند، اما روند تخریب‌گری آنها معمولا به مرور زمان ایجاد می‌شود. با اینکه همسری که از تصمیم طلاق باخبر می‌شود، اغلب جا خورده به نظر می‌رسد، اما این بیانگر درد و ترس اوست.

هنگامی که یک زن و شوهر به موانعی برمی‌خورند و درگیری ها حل‌نشده باقی می‌ماند، احتمال به پایان رسیدن ازدواج بسیار بالا می‌رود. اما، حتی قبل از آن، طلاق عاطفی ممکن است به دنبال هر اظهار آزاردهنده‌ای که با عذرخواهی یا دعواهای بی‌فرجام ختم نشده، رخ دهد.

طلاق عاطفی، نوعی مکانیسم دفاعی یا مقابله‌ای تمام عیار در برابر تهدید نسبت به به‌زیستی هیجانی است. این موضوع می‌تواند پیش از طلاق قانونی رخ دهد. از نظر روانشناختی، طلاق عاطفی از امضای سند کتبی طلاق اهمیت بیشتری دارد.

برای همسرانی که قبل از رخ دادن طلاق قانونی، از نظر عاطفی جدا شده‌اند، این می‌تواند مقدمه‌ای برای پایان گریزناپذیر ازدواج باشد.

چه عواملی سبب طلاق می‌شود؟

علایم طلاق عاطفی چیست؟

  • پس از سال ها ناکامی در تلاش برای برقراری ارتباط، دیگر ارتباط برقرار نمی‌کنید
  • سرد و دورید. دیگر علاقه ای به تلاش برای ترمیم رابطه زوجی خود ندارید
  • زمان زیادی را دور از خانه می‌گذراند تا از ازدواج ناخوشایندتان فرار کنید
  • تحریک پذیر و بی حوصله شده اید

چه چیزی باعث طلاق عاطفی می‌شود؟

طلاق عاطفی ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد. از جمله:

  1. شخصیت‌های متفاوتی شده اید

این در طول زمان اتفاق می‌افتد. گاهی با هم رشد می‌کنید و گاهی از هم جدا می‌شوید. یک روز شما هر دو طرفدار شعر بودید و همه برنامه‌های محبوب خود را با هم تماشا می‌کردید؛ اما روزی دیگر، شریک زندگی شما بیشتر به بازی های ویدیویی یا فوتبال علاقه مند شده و دیگر به ندرت وقت با کیفیتی را با شما می‌گذراند. علایق هر دوی شما تغییر کرده و دیگر موضوع زیادی برای صحبت کردن ندارید. ممکن است یک روز از خواب بیدار شوید و از خود بپرسید، این غریبه کیست و چطور می‌توانم یاد بگیرم که او را دوست داشته باشم؟

  1. خیانت

خیانت در حوزه فیزیکی اتفاق می‌افتد اما می‌تواند اساسا احساس شما را نسبت به شریک زندگی‌تان تغییر دهد. حتی اگر بخواهید فرصت دیگری به او بدهید، صدمه‌ی هیجانی وارد شده است. شاید دیگر هرگز نتوانید به شریک زندگی خود اعتماد کنید.

  1. نبود صمیمیت (نه فقط جنسی)

شریک زندگی شما دیگر در مورد اتفاقات روزش با شما صحبت نمی‌کند. تمام مکالمات شما پیرامون اینکه شام یا ناهار چه غذایی بخورید، می‌چرخد. آنها دیگر نمی‌خواهند شما را در آغوش بگیرند. از شما در مورد روز و احوالتان نمی‌پرسند و به نظر می‌رسد امیدها، رویاها و آرزوهایی که زمانی مشترکا داشتید، دیگر موضوع گفتگو نیستند. در حالی که این می‌تواند به رابطه جنسی شما نفوذ کند، اما همیشه اینطور نیست، که این به نبود صمیمیت دامن می‌زند.

  1. آزردگی

در حال خواندن مقاله طلاق عاطفی چیست، هستید. شریک زندگی شما، اتومبیل جدیدی می‌خرد، در حالی که شما هنوز در تلاش برای پرداخت هزینه ارتودنسی دخترتان هستید. آزردگی، احساسی است که می‌تواند روابط را خراب و زوج ها را از یکدیگر دور کند. مخصوصا اگر نتوانید یا ندانید چطور گلایه های خود را بیان کنید.

  1. بحث های طوفانی مداوم

حس خیلی خوبی است که از سر کار، وارد خانه‌ای شوید که آرام و صلح‌آمیز است و همسری عاشق، لبخندزنان پذیرای شماست. اما اگر شما و همسرتان سر کوچک‌ترین چیزی فورا دعوا می‌کنید، دستیابی به آن سناریوی رویایی دشوار می‌شود. مشاجرات، تا حدی نشانه تعهد شما به حل اختلافات رابطه است. اما دعواهای طولانی، تند و مداوم که هرگز خود به خود حل نمی‌شوند، نشانه‌ای از یک رابطه سالم یا شاد نیستند. بدتر از همه، نبرد مداوم با شخصی که قرار است ستون و شریک زندگی شما باشد، می‌تواند شما را از نظر عاطفی تخلیه کند.

  1. نا امنی و عدم صداقت

شاید نتوانید به همسرتان اعتماد کنید که صورت حساب ها را به موقع پرداخت کند و پول را در جای دیگری خرج نکند. یا شاید می‌دانید که شریک زندگی تان قول‌هایی می‌دهد که هرگز به آنها عمل نخواهد کرد، در این صورت یک مشکل اساسی با اعتماد کردن در رابطه خود دارید.

  1. حسادت و نا امنی

اگر همسرتان دایما نگران زمان و توجهی است که صرف دوستان، همکاران، سرگرمی ها یا حتی حیوان خانگی خود می‌کنید، ممکن است به تدریج بر احساس شما نسبت به آنها اثری منفی بگذارد. فرد نامطمین و حسود، تمام وقت و توجه شما را برای خود می‌خواهد و هر چیزی، نه فقط شخص دیگری، که این توجه را از بین ببرد، می‌تواند حسادت او را برانگیزد. حسادت آنها ممکن است سبب شود از نظر هیجانی از آنان دور شوید.

  1. گم کردن خود در رابطه

سایر علایم طلاق عاطفی چیست؟ شریک زندگی شما عاشق ماهی است، بنابراین همیشه روزهای جمعه ماهی میل می‌کنید. شما نمی‌توانید غذای مورد علاقه خود را به یاد بیاورید. شریک زندگی‌تان نیاز دارد تا شغل، خانواده و دوستانتان را رها کنید و برای رسیدن آنان به رویاهایشان، در سراسر کشور همسفرشان شوید. شما این کار را انجام می‌دهید، بدون اینکه شکایتی بکنید. هویت شما در رابطه تان حل شده و دیگر خود را نمی‌شناسید. این می‌تواند به دوری عاطفی شما منجر شود.

  1. رابطه شما رضایتبخش نیست

هر روز، ساعات طولانی سر کار هستید و بعد از آن، بچه ها را از کلاس های تقویتی برمی‌دارید. خسته و کوفته به خانه می‌رسید؛ و می‌دانید که این خستگی هنوز به پایان نرسیده است. همسر شما ازتان درخواست شام دارد؛ حتی با اینکه قبل از شما به خانه رسیده است.

معنای طلاق عاطفی
معنای طلاق عاطفی

او از نامرتب و کثیف بودن خانه شکایت دارد و هیچ تلاشی برای کمک نمی‌کند. آنها می‌خواهند کل اتفاقات و خستگی های روزشان را برای شما تعریف کنند و گفتگویی یک طرفه به راه می‌اندازند. این بار هیجانی بیشتری به دوش شما اضافه می‌کند. هیچ جایی برای تخلیه‌ی احساسات یا خستگی‌های شما نیست. نمی‌توان اسم این را رابطه گذاشت؛ شما آشپز، پرستار بچه، خدمتکار خانه و کارمندی هستید که باید همزمان به کارهای خانه و بیرون رسیدگی کنید. گاهی، مجرد زندگی کردن از این نوع رابطه فشار کمتری به همراه دارد. این می‌تواند سردی هیجانی شما را به دنبال داشته باشد.

  1. شما دیگر عاشق آنها نیستید

این مورد می‌تواند ترکیبی از علل بالا و شاید هم علتی منفرد باشد. به هر حال، شما دیگر نسبت به همسرتان احساس عشق ندارید. فکر نمی‌کنید بتوانید کنار هم زوج خوبی باشید. اشکالی ندارد اگر به این موضوع اعتراف کنید. برای اینکه بهترین حس را به این تصمیم دشوار داشته باشید، بهتر است با یک درمانگر متخصص مشورت کنید. آنها می‌توانند تشخیص دهند که آیا پای افسردگی یا یک رویداد استرس‌زای زندگی در میان است، یا علل دیگر. عشق، پایه و اساس ازدواج است. اگر عشق شما از بین رفته و مطمینید که دیگر بازنمی‌گردد، بهتر است فکری به حال تغییر وضعیت بکنید.

چطور با طلاق عاطفی مقابله کنم؟

پذیرش طلاق عاطفی می‌تواند بسیار سخت باشد، زیرا تغییری است نسبت به وابستگیی که قبلا در ازدواج‌تان داشت. اما یافتن راه‌های سالم برای مقابله با جدایی عاطفی از همسرتان ضروری است تا شانس شادمانی دوباره را به دست آورید. مقابله با طلاق عاطفی، بستگی به علت رویدادن آن دارد. با این حال، راهکارهای کلی زیر هنگام مواجهه با علایم طلاق عاطفی، توصیه می‌شود. شما می‌توانید با رعایت نکات زیر، حتی پیش از رخدادن طلاق عاطفی از آن جلوگیری کنید:

تاثیر طلاق بر کودکان

  • تفاوت های خود و شریک زندگی‌تان را بپذیرید

در حال خواندن مقاله طلاق عاطفی چیست، هستید. تلاش برای ایجاد تغییر در شریک زندگی، آنها را از شما دور می‌کند. شما و شریک زندگی تان افراد متفاوتی هستید، بنابراین منطقی است که دقیقا اهداف یا ارزش‌های یکسانی نداشته باشید. به جای تحمیل آنچه از شریک زندگی خود می‌خواهید، آنچه را که او را خاص می‌کند و چیزهایی که قدردانش هستید را بشناسید.

  • انتظارات واقع‌بینانه از شریک زندگی خود داشته باشید

داشتن توقعات بالا از شریک زندگی می‌تواند او را از نظر عاطفی دور کند. وقتی توقعات غیر واقع بینانه‌ای از شریک زندگی‌تان دارید و وقتی او در برآوردن آنها ناکام می‌شود ناراحت می‌شوید، ممکن است باعث دور شدن همسرتان شوید. اطمینان حاصل کنید که انتظاراتی که برای شریک زندگی و رابطه خود در نظر می‌گیرید، واقع بینانه هستند.

طلاق عاطفی به چه معناست
طلاق عاطفی به چه معناست

برای مثال، انتظار اینکه شریک زندگی شما بتواند ذهن‌تان را بخواند و بداند که چه زمانی ناراحت هستید، نمونه‌ای از یک انتظار غیر واقعی است. تا زمانی که شما بیان نکنید، آنها نمی‌توانند بفهمند مشکل چیست. یا انتظار اینکه همسرتان هرگز رویدادها را فراموش نکند، نمونه دیگری از انتظارات غیرواقع بینانه است. هیچ کس کامل نیست، بنابراین شریک زندگی شما محکوم به شکست است.

  • به شریک زندگی خود فضا بدهید

هرچه بیشتر به همسرتان بچسبید، او از شما دورتر می‌شود. برخی افراد برای بازیابی انرژی، به زمان تنهایی نیاز دارند و اگر فضایی برای خود نداشته باشند ممکن است شروع به فاصله گرفتن کنند. شریک زندگی خود را برای مدتی تنها بگذارید و به او بگویید هر زمان که آماده بود، در کنارش هستید. آنها قدردان این احترام خواهد بود.

می‌توانید بگویید: «می‌دونم در حال حاضر به کمی زمان نیاز داری، اما هر وقت بخوای حرف بزنی، من اینجام.»

  • از ارتباطات مثبت استفاده کنید

انتقاد زیاد شما از همسرتان ممکن است او را دور کند. اگر لحن بیانی منفی، سرزنش‌آمیز و انتقادگر دارید، آن را اصلاح کنید. به جای تمرکز بر معایب شریک زندگی تان، سعی کنید او را به خاطر ویژگی های مثبتش تحسین کنید. وقتی آنها مرتکب اشتباه می‌شوند، ازشان حمایت کنید. انتقادات خود را با لحنی سازنده و همدلانه به زبان بیاورید.

  • از او بپرسید چه چیزی اذیتش می‌کند

در حال خواندن مقاله طلاق عاطفی چیست، هستید. پیدا کردن آنچه آنها را دچار استرس می‌کند، می‌تواند کمک کند تا با هم به یک راه حل برسید. برخی از افراد دوست دارند به تنهایی با یک موقعیت استرس زا کنار بیایند، اما این می‌تواند آنها را واقعا دور به نظر برساند. کنار شریک زندگی خود بنشینید و از او بپرسید در زندگی‌اش چه می‌گذرد و چرا احساس ناراحتی می‌کند. اگر آنها نمی‌خواهند در حال حاضر در موردش صحبت کنند، کمی فضا بدهید، اما اگر شروع به درددل کردند، توجه کامل خود را به آنان معطوف کنید و فعالانه گوش دهید.

ممکن است بگویید: «متوجه شدم اخیرا یکم توی خودتی. همه چیز خوبه؟ من اینجام تا اگه چیزی آزارت می‌ده باهات صحبت کنم.»

  • در مورد آنچه نیاز دارید، صحبت کنید

زمانی آرام برای گفتگوی رو در رو پیدا کنید. از جملات «من» برای صحبت در مورد احساس خود استفاده کنید تا به نظر نرسد که شریک زندگی خود را سرزنش می‌کنید. با گفتگوی صلح آمیز، ممکن است بینشی نسبت به منشا و راه حل این مشکل پیدا کنید.

  • از یک زوج درمانگر کمک بگیرید

کمک گرفتن از یک متخصص مجرب در زمینه زوج درمانی و مشاوره ازدواج ، می‌تواند کمک کند تا ریشه های طلاق عاطفی خود را بشناسید. با کمک آنها، می‌توانید تصمیم بگیرید که بهتر است در رابطه بمانید یا برای طلاق قانونی آماده شوید.

شما بنویسید. اگر تجربه طلاق عاطفی داشتید، چه عللی را در آن دخیل می‌دانید؟ نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع:

https://www.marriage.com

https://www.brides.com

https://sasforwomen.com

https://www.wikihow.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی


دسته‌ ها: مقالات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

43 − 41 =