یکنواختی زندگی و درگیرشدن در کارهای روزمره ممکن است لذت زندگی را کمرنگ کند یا حتی آن را از بین ببرد. از این رو، بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای برگرداندن لذت به زندگی خود هستند. در این مقاله، به راه هایی برای برگرداندن لذت به زندگی می‌پردازیم.

فهرست محتوا

  • تفاوت بین لذت و شادی چیست؟
  • روش‌های بازگرداندن لذت به زندگی
راه هایی برای برگرداندن لذت به زندگی
راه هایی برای برگرداندن لذت به زندگی

تفاوت بین لذت و شادی چیست؟

برگرداندن لذت به زندگی چگونه است؟ آیا لذت و شادی تفاوتی دارند؟ لذت و شادی اغلب مترادف هستند. با این حال، شادی از نظر فنی به احساس خرسندیی (هیجانات) اشاره دارد که از یک موقعیت، تجربه یا شی ناشی می‌شود. درحالیکه لذت، حالت ذهنیی است که حتی در زمان عدم اطمینان و سوگ می‌تواند وجود داشته باشد. بنابراین، می‌توانیم مستقل از شرایط، بر ایجاد لذت کار کنیم. برنده شدن در لاتاری می‌تواند شادی کوتاه مدتی را برایمان به ارمغان بیاورد درحالیکه سپری کردن زمان با فعالیت های معنادار ممکن است به لذت درازمدت منجر شود.

روش‌های بازگرداندن لذت به زندگی

در ادامه به روش‌هایی برای کسب لذت در زندگی می‌پردازیم:

  1. زمانی را خارج از منزل بگذرانید

گذراندن زمانی در طبیعت و آسوده از مشغله های روزانه ضروری است. فعالیت‌های بیرونی زیادی وجود دارد که می‌توانید در آنها مشغول شوید؛ از جمله شناکردن، پیاده‌روی و راه رفتن در پارک. بدین‌گونه، صدای پرنده ها، صدای آب و زوزه‌ی باد روان و اعصابتان را آرام می‌کند. مطالعات نشان داده اند که قدم زدن در بیرون به مدت نیم ساعت، فعالیت مغز را کاهش می‌دهد و افکار منفی را حذف می‌کند.

  1. علایق و سرگرمی ها را دنبال کنید

این یکی از راحت ترین روش های یافتن لذت در زندگی است. پژوهش های اخیر نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم علایق خود را دنبال می‌کنند، سلامت روان بهتری دارند. با این حال، این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به طور وسواسی درگیر پرداختن به سرگرمی‌ها نشوند.

  1. اطرافتان را از آدم های مثبت پر کنید

منفی‌گرایی جزو مسایلی است که لذت را از شما می‌گیرد. بنابراین، برای یافتن لذت، نیاز است که افکار و بازخوردهای منفی و اخبار بد را دنبال نکنید. به طور معمول، صرف زمان زیاد با آدم های بدبین خُلق شما را منفی می‌کند. اطراف خود را با آدم هایی پر کنید که سبب شادمانی شما می‌شوند.

  1. با گذشته روبرو شوید

تجارب دردناک گذشته می‌تواند احساس اندوه و پریشانی را برای افراد باقی بگذارد. اگر با گذشته روبرو شوید و مسایل را برای خودتان حل کنید، زندگی شادتری را خواهید زیست. این که چطور با این تجارب سروکار داشته باشید نقش مهمی در به‌زیستی و میزان لذت‌بردن از زندگی دارد.

  1. از چیزهای کوچک در زندگی لذت ببرید

برای برگرداندن لذت به زندگی، بر چیزهای کوچک متمرکز شوید. بیشتر مردم نمی‌دانند که چیزهای کوچک چقدر در خرسندی از زندگی اهمیت دارند. افراد معمولا بر مسایل بزرگ تمرکز می‌کنند و از لحظات لذتبخش کوچک غافل می‌شوند. برخی از این چیزهای کوچک می‌تواند شامل خواندن یک رمان، نوشیدن قهوه، صرف زمان به تنهایی، دویدن یا قدم زدن با سگ‌تان باشد.

  1. بازی کنید

بازی کردن به سادگی می‌تواند سبب برگرداندن لذت به زندگی شما شود. اگر موقعیت انجام بازی های خارج از خانه را ندارید، از بازی های داخل منزل مانند شطرنج، پازل یا حتی بازی با بچه ها استفاده کنید.

  1. خودمراقبتی را تمرین کنید

خودمراقبتی نقش مهمی در تقویت به‌زیستی و عملکرد سالم انسان دارد. این کار می‌تواند به کاهش فرسودگی شغلی، بهبود تاب‌آوری و کم‌کردن استرس‌های روزانه بیانجامد. این می‌تواند شامل خواب کافی، تغذیه‌ی مناسب، ورزش، نوشیدن کافی آب، تعامل با دوستان و انجام منظم چک‌آپ های جسمی باشد.

  1. تعاملات اجتماعی را حتی با غریبه ها حفظ کنید

حتی تعاملات کوچک مانند گفتن چند جمله با یک غریبه در ایستگاه اتوبوس می‌تواند لذت را به زندگی شما برگرداند. ارتباط داشتن با دیگران باعث می‌شود زندگیی شادتر وطولانی‌تر داشته باشید.

  1. روتین خود را تغییر دهید

انجام مکرر یک کار به حس رخوت می‌انجامد که می‌تواند لذت را از شما دور کند. ضروری است که روتین خود را تغییر دهید. برای مثال، چای صبحانه‌ی خود را به قهوه تبدیل کنید.

  1. در لحظه‌ی حال حاضر باشید

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به سرعت در حال گذر است. دایما به دنبال روابط عالی هستیم، برای گام های بعدی خود برنامه‌ریزی می‌کنیم و خودمان را در کار غرق می‌سازیم. زمان استراحت نیز سرمان را در تلفن همراه فرو می‌بریم. آنجا نیز رسانه های اجتماعی مکررا به ما یادآور می‌شود که چه چیزهایی کم داریم. چطور می‌توانیم احساس لذت کنیم وقتی که دایما به دنبال چیز بهتری هستیم؟ بر زمان حال متمرکز شوید و توجه کنید که اکنون پیرامون شما چه می‌گذرد؟ لذت واقعی اینجاست.

  •  چهار راه برای برگرداندن مقداری لذت به زندگی
  1. هدف خود را پیدا کنید

برای برگرداندن لذت به زندگی، هدفی برای خود تایید کنید. هدف چیزی جدا از مقاصد کوتاه مدت شغلی است. هدف، چیزی است که به زندگی شما معنا می‌دهد. کاری است که دوست دارید بیشتر زمان زندگی‌تان را به آن اختصاص دهید.

  1. فهرستی از چیزهای لذت‌بخش تهیه کنید

چه چیزی برایتان لذت می‌آورد؟ این پرسش ساده به نظر می‌رسد، اما آخرین باری که واقعا به آن فکر کردید کی بود؟ اغلب آسان‌تر این است که فکر کنیم چه چیزی برایمان لذت می‌آورد، تا اینکه بررسی کنیم چه چیزهایی قبلا لذت‌بخش بوده اند. چه کسانی، چه کارهایی و چه لحظاتی در گذشته زمان‌های لذت‌بخش ما را ساختند.

  1. بخشنده باشید

دادن لذت‌بخش‌تر از گرفتن است. طبق یک بررسی، افرادی که به خیریه ها کمک می‌کردند، شادتر از بقیه بودند. کمک کردن به سازمان‌های خیریه با فعالسازی مناطقی از مغز مرتبط است که با خرسندی، ارتباط اجتماعی و اعتماد رابطه دارد. حتی کمک‌های اندک می‌توانند چنین تاثیری برجای بگذارند.

  1. مهربان‌تر باشید

در یک مطالعه نشان داده شد دانشجویانی که به مدت 6 ماه، روزانه 3 تا 5 عمل محبت‌آمیز انجام می‌دادند، افزایش چشمگیری را در شادمانی‌شان تجربه کردند. این اعمال می‌توانست ساده باشد همچون رساندن یک دوست تا مقصد یا اجازه دادن به فردی میانسال در صف نانوایی برای اینکه جلوی شما بایستد. می‌توانید این کارها را نیز امتحان کنید: همسایه تان را با یک نان تازه غافلگیر کنید. از اولین شخصی که در روز با او هم‌صحبت می‌شوید، تعریف کنید. یک یادداشت تشکر برای پستچی بگذارید. یک فعالیت را برای عزیزتان که سرش شلوغ است، انجام دهید. در آسانسور را برای کسی که به سمتش می‌دود، باز نگه دارید. به پیشخدمت رستوران انعام دهید یا کتابی را که خواندنش را تمام کردید، به امانت دهید.

 چهار راه برای برگرداندن مقداری لذت به زندگی

  1. رنگ های جدیدی به خانه‌تان اضافه کنید

برای برگرداندن لذت به زندگی، رنگ مبلمان، دکور یا دیوارهای خانه را تغییر دهید. افرادی که محل کارشان سرشار از رنگ‌آمیزی است، نسبت به افرادی که در محیط های خنثا کار می‌کنند، لذت و دوستی بیشتری را تجربه می‌کنند. یک مطالعه‌ی دیگر نشان می‌دهد که رنگ های روشن مانند صورتی با هیجانات مثبت ارتباط دارند. آماده‌ی یک آشپزخانه‌ی زرد یا اتاق خواب آبی نیستید؟! یک ایده‌ی دیگر برایتان داریم. درب ورودی خانه را به رنگ‌های روشن آغشته کنید. این آخرین چیزی است که هنگام ترک خانه و اولین چیزی که هنگام ورود به آن می‌بینید. این کار به همسایه هایتان نیز احساس سرخوشی و شعف خواهد داد. همچنین می‌توانید از تغییرات جزیی در خانه بهره‌مند شوید؛ همچون جایگزین کردن شمع های سفید با زرد.

  1. به طور مکرر و آگاهانه به خودتان افتخار کنید

لذت از دیگران ناشی نمی‌شود بلکه از درون نشات می‌گیرد. افکار منفی در مورد خود را کنار بگذارید و آنها را با جملات افتخارآمیز نسبت به خود جایگزین کنید. برای مثال، بگویید «من همانطور که هستم، خوب و کاملم. من بهترین خودم را انجام دادم. من عاشق خودم هستم».  هرچه بیشتر این مفاهیم را تکرار کنید، آنها واقعی‌تر خواهند شد.

  1. به خودتان استراحت بدهید

زمانی را در روز تعیین کنید و در آن هنگام، مسیولیت‌ها و وظایف دشوار را کنار بگذارید. از سر و صدا، تحریکات محیطی و تقاضاهای جهان بیرونی فاصله بگیرید. وقتی با مراقبت و محبت بر نیازهای خود متمرکز می‌شویم، لذت به سادگی از راه می‌رسد. ماساژ درمانی را امتحان کنید. درها را ببندید، پاهایتان را بالا ببرید و جهان بیرون را از پنجره تماشا کنید. چرت بزنید. این نوع فعالیت ها، جانی دوباره به ما می‌بخشند. آنها به بدن و روان ما کمک می‌کنند تا لذت خالص را بچشیم. به خودتان یادآور شوید: شغل من، مراقبت از خودم است.

  1. بیشتر بخندید

خندیدن باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. خب، شاید چندان غافلگیرکننده نباشد. اما سعی کنید به آخرین باری که از ته دل خندیدید فکر کنید. احتمالا مدتی از آن گذشته باشد. آنقدر درگیر مسیولیت های فراوان هستیم که دیگر مانند بچگی ها نمی‌خندیم. در شرایط دشوار، خندیدن کار راحتی نیست اما ما به خنده نیاز داریم. خندیدن، استرس را کاهش می‌دهد، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، جریان خون را بهبود می‌بخشد و روابط را نیرومند می‌سازد.

  1. فعالیتی چالش انگیز را بر عهده بگیرید و خودتان را به تسلط یافتن بر آن متعهد سازید

به پروژه ای فکر کنید که همیشه می‌خواستید تکمیلش کنید؛ چه ساخت یک باغچه‌ی کوچک گل در حیاط باشد، چه یادگیری تنظیم موتور ماشین و چه مسلط شدن بر تانگو. فرایند هدف گذاری، یادگیری مراحل دستیابی به آن و دادن بهترین خود به آن، عزت نفس و غرورتان را بالا می‌برد. این احساسات با لذت و سرخوشی ارتباط دارند.

 

کدام یک از روش های بالا را برای رسیدن به لذت امتحان کرده اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

منابع:

 

https://declutterthemind.com /

https://www.tonyrobbins.com /

https://www.oprahdaily.com /

https://www.health.harvard.edu

 

مرکز مشاوره سها به عنوان بهترین کلینیک روانشناسی در تهران آماده ارائه برترین خدمات مشاوره خانواده به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می‌باشد.

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]