اختلال هویت جنسی

اختلال هویت جنسی GID یا دیسفوریای جنسیتی زمانی رخ می‌دهد که جنسیتی که با آن همذات پنداری می‌کنید با جنسیتی که در آغاز تولد برایتان تعیین شده، تضاد پیدا می‌کند و سبب رنج شدید و ناراحتی شما می‌شود. مثلا ممکن است در لحظه‌ی تولد، جنسیت شما مرد مقرر شده باشد، اما احساس کنید که زن هستید، یا برعکس. در این مقاله در مورد اختلال هویت جنسی، علایم، علت و روش‌های درمان آن بیشتر می‌خوانیم.

فهرست محتوا

  • اختلال هویت جنسی چیست؟
  • علایم و تشخیص GID
  • اختلال هویت جنسی در کودکان
  • عوارض و پیامدهای اختلال هویت جنسی
  • علل دیسفوریای جنسیتی
  • درمان GID

 

برای استفاده از مشاوره های خوب کارشناسان و درمانگران مجموعه سها کلینیک می توانید بر روی لینک زیر کلیک کرده و به صورت آنلاین روز مورد نظر خود را انتخاب و درخواست رزرو مشاوره بدهید.

و یا به صورت تلفنی نوبت خود را رزرو کنید.

021-88005573

رزرو نوبت آنلاین

اختلال هویت جنسی چیست؟

GID یا دیسفوریا یا ملال جنسیتی، اصطلاحی است که احساس ناراحتی ناشی از عدم تطابق بین جنسیت بیولوژیکی و هویت جنسی فرد را توصیف می‌کند.

این احساس ناراحتی یا نارضایتی ممکن است آنقدر شدید باشد که منجر به افسردگی و اضطراب شود و اثرات زیانباری بر زندگی روزمره‌تان داشته باشد. هویت جنسی به احساس ما از اینکه چه کسی هستیم و چگونه خودمان را توصیف می‌کنیم، اشاره دارد. برخی افراد احساس می‌کنند هویت جنسیتی‌شان با جنسیت زیستی آنها متفاوت است.

برای مثال، برخی افراد ممکن است واژن و سینه‌های زنانه داشته باشند، اما احساس زنانگی نکنند و خود را به عنوان «زن» به رسمیت نشناسند.

این گسستگی میان این که جامعه چگونه شما را در نظر می‌گیرد و شما به صورت جسمانی و روانی چه احساسی دارید، می‌تواند باعث رنج شدید، اضطراب و افسردگی‌تان شود.

درست است که دیسفوریای جنسیتی با نام اختلال هویت جنسی شناخته می‌شود، اما این یک بیماری روانی نیست.

بیشتر بخوانید: مشاوره خانواده

علایم و تشخیص اختلال هویت جنسی

چنانچه شما ۶ ماه یا بیشتر است که رنج یا مشکلاتی پایدار با جنسیت تعیین‌شده‌ی خود دارید، مبتلا به اختلال هویت جنسی هستید.

در کودکان، علایم اختلال هویت جنسی شامل حداقل ۶ مورد از آیتم‌های زیر است:

  • پافشاری یا میلی قوی نسبت به جنسیتی دارد که از جنسیت معین‌شده در آغاز تولدش متفاوت است
  • خواهان پوشیدن لباس‌های جنسیتی است که با آن همذات‌پنداری می‌کند
  • دوستان دارای جنسیت مطلوبش را قویا ترجیح می‌دهد
  • اسباب بازی‌ها، فعالیت‌ها و بازی‌های را که معمولا توسط جنسیتی که با آن همانندسازی کرده انجام می‌شود، ترجیح می‌دهد.
  • در هنگام بازی‌ها یا تخیلات، برای نقش‌های فراجنسیتی برتری قایل است.
  • از اسباب بازی‌ها، بازی‌ها و فعالیت‌های مردانه یا زنانه که با هویت جنسی او همخوان نیستند، اجتناب می‌کند.
  • نفرتی عمیق از اندام تناسلیی که با آن متولد شده دارد.
  • تمایل شدیدی به داشتن ویژگی‌های جنسیِ جنس دیگر، مانند سینه‌های زنانه یا آلت تناسلی مردانه، دارد.

اختلال هویت جنسی

در نوجوانان و بزرگسالان، تشخیص نیازمند دستِ کم دو مورد از ویژگی‌های زیر است:

  • جنسیت آنها با اطمینان با ویژگی‌های جسمی‌شان مطابقت ندارند
  • تمایل شدید به خلاص شدن از اندام تناسلی و سایر ویژگی‌های جنسی خود دارند
  • میل فراوان به داشتن ویژگی‌های جنسی جنسیتی که با آن همذات پنداری می‌کنند، دارند
  • نیاز شدید به داشتن جنسیت متفاوت دارند
  • تمایل فراوان به این موضوع دارند که با او مانند فردی از جنسیتی متفاوت رفتار شود
  • اعتقاد راسخ به اینکه احساسات و واکنش‌های آنها با در نظر داشتن جنسیت ادراک شده‌شان، معمول و عادی است
  • کودکان یا بزرگسالان ممکن است مانند جنسیتی که به آن معتقد هستند، لباس بپوشند یا ظاهر شوند.

اختلال هویت جنسی در کودکان

کودکان از دو سالگی می‌توانند رفتارهای فرا جنسیتی نشان دهند. با این‌حال، همه آنها احساس دیسفوریای جنسیتی را تا نوجوانی و بزرگسالی ادامه نخواهند داد. کودکانی که دیدگاه محکمی درباره اشتباه بودن جنسیت خود ابراز می‌کنند، مانند پسری که با تحکم می‌گوید: «من دختر هستم»، بیشتر احتمال دارد که به بزرگسالانِ خواهان تغییر جنسیت بدل شوند. متخصصان توصیه می‌کنند که هدایت مناسب کودکان‌تان را برعهده بگیرید. اجازه دهید کودک کسی باشد که هست و در صورت نیاز حتما به سراغ کمک تخصصی بروید.

مطالعات نشان می‌دهند که اگر اختلال هویت جنسی به دوره بلوغ برسد، احتمالا تا بزرگسالی باقی می‌ماند. برای آنها احساس درونی جنسیت‌شان یک انتخاب نیست، این چیزی است که آنها هستند و در این باره به حمایت اجتماعی و تخصصی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: مشاوره آنلاین روانشناسی

عوارض و پیامدهای اختلال هویت جنسی

دیسفوریا یا GID، بیماری نیست. اما رنج ناشی از آن ممکن است با مشکلات سلامت روان همچون اضطراب، اسکیزوفرنی، افسردگی، اختلال سومصرف مواد، اختلالات خوردن و تلاش برای خودکشی ارتباط داشته باشد. برخی برآوردها نشان می‌دهند که از هر ۱۰ فرد مبتلا به ملال جنسیتی، ۷ نفر در طول زندگی خود تشخیص بیماری‌های روانی دیگری را دریافت خواهند کرد.

 

اختلال هویت جنسی

 

علل دیسفوریای جنسیتی

علل پیشنهادی زیادی برای اختلال هویت جنسی وجود دارد، اما هیچ کدام ثابت نشده اند. ژنتیک، تاثیرات هورمونی در دوران رشد طی بارداری و عوامل محیطی همگی ممکن است در این امر دخیل باشند.

برای مثال، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص قبل از تولد، با اختلالاتی در رشد طبیعی تعیین جنسیت پیش از تولد همراه است.

تحقیقات همچنین به یک پیوند ژنتیکی اشاره می‌کنند؛ زیرا شیوع مشترک بیشتری از این اختلال در دوقلوهای همسان دیده می‌شود تا ناهمسان.

شروع دیسفوریای جنسیتی اغلب در اوایل دوران کودکی است. در حالی‌که مکانیسم‌های دقیق نامشخص است، می‌دانیم که وقتی بچه‌ها به دنیا می‌آیند، بر اساس آناتومی فیزیکی، جنسیتی به آنان تعلق می‌گیرد. جنسیتی که در بدو تولد به کودک اختصاص می‌یابد، اغلب تعیین می‌کند که دیگران چگونه با او تعامل کنند. همانطور که آنها بزرگ‌تر می‌شوند، ممکن است شروع به احساس عدم تطابق بین هویت جنسی و جنسیت تعیین شده خود کنند. در برخی موارد، این عدم تطابق می‌تواند منجر به احساس دیسفوریای جنسیتی شود.

 

درمان اختلال هویت جنسی

هدف از درمان، تغییر نحوه احساس افراد درباره جنسیت خود نیست. در مقابل درمان به برطرف کردن رنج و دیگر آسیب‌های هیجانی فرد می‌پردازد.

گفتگو درمانی با مراجعه به کلینیک روانشناسی و یک روانشناس یا روانپزشک بخش کلیدی برای درمان اختلال هویت جنسی است. بسیاری از افراد همچنین تصمیم می‌گیرند گام‌های کوچکی بردارند تا ظاهر جسمانی خود را با احساس جنسیتی درون خود همخوان سازند. آنها ممکن است شیوه لباس پوشیدن خود را تغییر دهند یا نامی متفاوت برای خود انتخاب کنند. همچنین این افراد احتمالا هورمون ها یا سایر داروها را دریافت می‌کنند یا تحت جراحی قرار می‌گیرند.

 

 

اختلال هویت جنسی

 

درمان‌های اختلال هویت جنسی شامل موارد زیر است:

  • مسدود کننده‌های بلوغ:

    این روش، شامل هورمون‌هایی است که تغییرات جسمانی در دوره بلوغ را سرکوب می‌کنند. برای مثال، برای فردی که جنسیت تعیین شده‌اش زن است، این مسدود‌کننده‌ها جلوی رشد سینه‌های او را می‌گیرند.

  • هورمون‌ها:

    نوجوانان یا بزرگسالان ممکن است هورمون‌های جنسی استروژن یا تستسترون را برای رشد ویژگی‌های جنسیتی که با آن همذات‌پنداری دارند دریافت کنند.

  • جراحی:

    برخی افراد پس از یک‌ سال درمان هورمونی، جراحی تغییر جنسیت یا تایید جنسیت ادراک‌شده انجام می‌دهند. این معمولا عملیات تغییر جنسیت نامیده می‌شود. متخصصان، جراحی را تنها پس از ۱۸ سالگی و بعد از اینکه شخص به مدت دو سال با جنسیت مطلوب خود زندگی کرد، پیشنهاد می‌کنند.

مشاوره کودک

افراد با کمک درمانگران و پزشکان می‌توانند مناسب‌ترین درمان را برای خود انتخاب کنند. این احتمالا تا حدی به این موضوع بستگی دارد که آیا آنها با نقش اجتماعی جدید خود، عوارض جانبی هورمون‌ها و تغییرات وابسته به جراحی سازگار و راضی خواهند بود یا خیر. فرد پس از تبدیل شدن به جنسیت مطلوب می‌تواند از روان‌درمانی سود ببرد. دوستان، خانواده و سایرین ممکن است گاهی به طور کامل تغییرات را درک نکنند و از آنها پشتیبانی به عمل نیاورند. شخص همچنین نیاز خواهد داشت تا برای درمان و تحول هورمونی به ملاقات با پزشک خود ادامه دهد.

 

می‌توانید نظرات و سوالات خود را در زمینه اختلال هویت جنسی با ما در میان بگذارید.

 

منبع

 webmd

verywellmind

اختلال هویت جنسیسوالات متداول

اختلال هویت جنسی چیست؟

عدم انطباق جنسیتی GNC اصطلاح گسترده‌ای است که شامل افرادی می شود که هویت جنسی آنها به طور دقیق مرد یا زن یا چیزی بین این دو نیست. اصطلاحات دیگر برای این وضعیت شامل خارج از جنسیت، خلاقیت جنسیتی، استقلال جنسیتی، دو جنسیتی، غیرهمسویی جنسیتی، جنسیت نان‌باینری و جنس سوم می‌شود.

راه های علائم و تشخیص اختلال هویت جنسی چیست؟

- خواهان پوشیدن لباس هایی متفاوت از جنست خود - ترجیح دوستانی مخالف جنسیت خود - استفاده از اسباب بازی و وسایل مخالف جنیست خود - نفرتی عمیق از اندام تناسلی‌ای که با آن متولد شده دارد.

راه های درمان اختلال هویت جنسی چیست؟

گفت و گو درمانی با مراجعه به کلینیک روانشناسی و یک روانشناس یا روانپزشک بخش کلیدی برای درمان برای اختلال هویت جنسی است.سها کلینیک با رویکردی متفاوت و با بهره گیری از درمانگرانی متخصص و مجرب به شما برای درمان این اختلال شخصیتی کمک می کند. فقط کافیست با شماره 02188005573 تماس بگیرید.

در باکس پرسش و پاسخ در انتهای این صفحه می توانید سوالات خود را با درمانگران مجموعه “سها کلینیک” در میان بگذارید و در کمترین زمان ممکن جواب سوالات خود را توسط درمانگران و پزشکان متخصص دریافت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 5]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

56 − = 47

021-66932737