وقتی هویت جنسیتی شما با جنسیتی که پزشک در لحظه تولد به‌تان اختصاص داد، ناهمخوان است، شما «ترنس» هستید. در این مقاله می‌خوانیم ترنس چیست، چه علایمی دارد و تفاوتش با اختلال ملال جنسیتی چیست.

ترنس چیست؟

ترنس چیست؟ اگر هویت جنسی شما با جنسیتی که پزشک در بدو تولد برای شما تعیین کرده متفاوت باشد، شما تراجنسیتی (ترنس‌جندر یا ترنس) هستید. برای مثال، اگر در بدو تولد جنسیت مرد را به شما نسبت داده باشند و خودتان متوجه می‌شوید که زن هستید، احتمالا ترنس باشید. این در شرایط دیگری نیز صادق است؛ مثلا ممکن است در بدو تولد شما را زن یا مرد خوانده باشند و خودتان بدانید که هویت جنسیتی‌تان نه مرد است نه زن.

علایم ترنس چیست؟ چطور بفهمم ترنس هستم؟

نکات زیر می‌تواند کمک تان کند تا از ترنس بودن یا نبودن خود اطمینان کسب کنید:

  • به طور منظم احساسات خود را بنویسید یا نقاشی کنید.
  • توجه کنید که چه حسی به بدن تان دارید. آیا قسمت‌هایی از بدن تان یا برخی کلمات یا شیوه هایی که مردم با شما رفتار می‌کنند، احساس خوب یا بدی به شما می‌دهد؟
  • کتاب‌ها، مقالات و پست‌های رسانه‌های اجتماعی با موضوع افرادی که جنسیت خود را کشف کرده‌اند، بخوانید یا با آنها صحبت کنید و در مورد تجربه‌شان در این زمینه بپرسید. آیا داستان آنها در مورد شما هم صادق است؟
  • احساس تان با دیگران به اشتراک بگذارید. در مورد هویت جنسی خود با یک دوست نزدیک، عضو خانواده یا معلم مورد اعتماد صحبت کنید.
  • برای به اشتراک گذاشتن ابهامات و پرسش در مورد جنسیت به یک گروه امن بپیوندید.
  • با یک مشاور یا درمانگر آگاه و مورد اعتماد جامعه ترنس مشورت کنید.
  • تصور کنید پوشیدن لباس های جنس مخالف، استفاده از نام یا ضمایر متفاوت یا وجود تغییراتی در بدن شما چه حسی دارد. وقتی این چیزها را تصور می‌کنید چه احساسات، ترس ها یا امیدهایی در ذهن‌تان بیدار می شود؟
  • از روش های ایمن، ساده و موقتی کمک بگیرید. می‌توانید با امتحان کردن آرایش، لباس جنس مخالف یا یک اسم جدید، هویت جنسیتی خود را کشف کنید.

بیشتر بخوانید: کودک من یک ترنس است: من با این نشانه ها متوجه شدم

چه زمانی متوجه می شوم که تراجنسیتی هستم؟

بسیاری از افراد در سن 2 سالگی هویت جنسی خود را می دانند، اما برخی دیگر ممکن است تا اواخر زندگی به طور کامل جنسیت خود را درک نکنند. ندانستن یا پرسیدن در هر سنی بدون اشکال است.

ترنس زن کیست؟

در حال خواندن مقاله‌ی ترنس چیست، هستید. ترنس زن، کسی است که در بدو تولد جنسیت «مرد» به او تعلق گرفته و در کالبد مرد بوده است. اما حالات و روحیات زنانه دارد. این مرد پس از تغییر جنسیت، یک زن ترنس است.

ترنس مرد کیست؟

ترنس مرد، کسی است که در بدو تولد جنسیت «زن» به او تعلق گرفته و در کالبد زن بوده است. اما حالات و روحیات مردانه دارد. این زن پس از تغییر جنسیت، یک مرد ترنس است.

سایجندر کیست؟

سایجندر به کسی گفته می‌شود که جنسیت اختصاص یافته به خود در بدو تولد را قبول دارد. مثلا زن سایجندر، کسی است که روحیات زنانه اش با کالبد و جنسیت زنی که در بدو تولد به او منسوب شده، همخوان است.

ترنس چیست؟
ترنس چیست؟

ملال جنسیتی یا دیسفوریای جنیستی چیست؟

تفاوت ملال جنسیتی با ترنس چیست؟ بسیاری از افراد ترنس، دیسفوریای جنسیتی را تجربه نمی‌کنند. ملال جنسیتی زمانی رخ می‌دهد که فرد ترنس، به دلیل ناهمخوانی بین هویت جنسی خود و جنبه های مهم بدنش (آلت تناسلی، قفسه سینه یا صدا)، دچار پریشانی، ناراحتی و اضطراب زیاد می‌شود. همچنین اگر برای مثال احساس می‌کنید زن هستید و در اجتماع، مانند یک مرد با شما رفتار شود، ممکن است رنج ببرید و  ملال جنسیتی را تجربه کنید.

مشاوره روانشناسی

ترنسجندر بودن به خودی خود یک بیماری روانی نیست. چالش‌ها و ناراحتی‌ها برای افراد ترنس به دلیل ترنس‌فوبیا رایج است. ترنس فوبیا به ستیز و رفتار کمتر انسانی جامعه با افراد ترنس اشاره دارد.

آیا ترنسجندر یک گرایش جنسی است؟

خیر! مردم اغلب هویت جنسیتی را که مربوط به شخصیت درونی شماست با گرایش جنسی اشتباه می‌گیرند. گرایش جنسی یعنی شما به سمت چه کسانی جذب می‌شوید. جهت‌گیری جنسی، مانند لزبین، همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و … جذابیت جنسی یا عاشقانه را برای جنسیت‌های مختلف توصیف می‌کند. هویت جنسی در مورد جنسیت شماست، نه جنسیتی که به آن جذب می‌شوید.

همانطور که افراد ترنسجندر می توانند هر هویت یا رفتار جنسیتی‌ای داشته باشند، می‌توانند هر گونه گرایش جنسی یا عاشقانه را نیز در پیش بگیرند.

بیشتر بخوانید: اختلال هویت جنسی

آیا من تنها کسی هستم که در مورد جنسیتم سردرگمم؟

البته که نه. شما اولین نفری نیستید که جنسیت تان را زیر سوال می‌برید. شما تنها نیستید.

اگر شک کردم که احتمالا ترنس هستم، چه کار کنم؟

با جستجو در رسانه های اجتماعی، افراد شبیه خود را پیدا کنید. آنها می‌توانند مسیری را که خود طی کرده اند با شما در میان بگذارند یا درمانگران مورد اعتماد را معرفی کنند. همچنین می‌توانید مستقیما به جستجوی یک درمانگر در زمینه مسایل جنسی بپردازید و از آنها مشورت بخواهید. پزشک عمومی نیز احتمالا می‌تواند درمانگران مربوطه را به شما معرفی کند.

آیا ترنس جندر بودن درمان دارد؟

درمان ترنس چیست؟ همانطور که بالاتر اشاره کردیم، ترنس یک بیماری روانشناختی نیست و همه‌ی افراد ترنس نیز به دنبال هماهنگ ساختن بدن با هویت جنسیتی خود نیستند. اما زمانی که پای دیسفوریا یا ملال جنسیتی وسط باشد، می‌توانید از گزینه های درمانی بهره مند شوید. در هر صورت، تشخیص و توصیه‌ی درمان مناسب با پزشک است. و نهایتا تصمیم گیرنده شمایید.

درمان ها

  • مسدود کننده های بلوغ

اگر کودکی در سنین جوانی متوجه شود که تراجنسیتی است و هنوز بلوغ را در جنسیت تعیین شده‌اش تجربه نکرده، می تواند برای جلوگیری از این اتفاق، از مسدود کننده های بلوغ بهره‌مند شود.

نشان داده شده است که این مداخله قبل از بلوغ نسبت به بعد از آن به نتایج سلامت روانی بهتری منجر می‌شود. زمانی که بلوغ برای مدت زمان مشخصی که توسط متخصصان تعیین می‌شود به تعویق افتاد، مرحله بعدی معمولا هورمون درمانی آغاز می‌شود.

  • هورمون درمانی

هورمون درمانی شامل تجویز هورمون‌های مربوط به هویت جنسی فرد است. برای مردان ترنس (کالبدهای زن با هویت مرد)، هورمون تستوسترون و برای زنان ترنس (کالبد مرد با هویت زن)، استروژن، پروژسترون و مسدودکننده‌ی تستوسترون استفاده می‌شود.

ترنس چیست؟
ترنس چیست؟

هورمون درمانی سبب می‌شود تا بدن فرد به سمت جنسیت خود حرکت کند. این کار در مردان ترنس به رشد موهای صورت، بزرگ شدن قسمت بالایی بدن و کلفت شدن صدا و در زنان ترنس، به رشد غدد پستانی (سینه ها)، نرم شدن پوست و کاهش موهای صورت می‌انجامد.

  • عمل جراحی

مداخله‌ی جراحی مهم ترین گامی است که یک فرد برای یکسان سازی بدن خود با هویت جنسی‌اش برمی‌دارد.

مردان ترنس با جراحی، سینه‌های خود را بر می‌دارند و آلت تناسلی و کیسه های بیضه ایجاد می‌کنند. در حالی‌که زنان ترنس ممکن است به دنبال جراحی کاشت سینه و ساخت واژن باشند. باشند.

جراحی های اضافی برای زنان ترنس می‌تواند شامل زنانه سازی صورت، تراشیدن برآمدگی روی گلو (سیب) و جراحی حنجره (صدا) است.

بیشتر بخوانید: نان باینری چیست؟

کلام آخر

در این مقاله خواندید ترنس چیست و چه تفاوتی با ملال جنسیتی دارد. ترنس‌جندر بودن چندان غیر معمول نیست. 1.6 میلیون نفر (1 تا 2٪) در ایالات متحده با عنوان ترنس یا تراجنسیتی شناخته می‌شوند. رقم فعلی در سراسر جهان بین 0.6-3٪ متغیر است. نرخ گزارش شده در میان جوانان بیشتر است و ممکن است در سال‌های آینده به رشد خود ادامه دهند.

خوب است از خودمان شروع کنیم و با پذیرش این جهت‌گیری جنسیتی، به ارتقای فرهنگ جامعه و سلامت روان هم نوعان ترنس‌جندرمان یاری برسانیم.

می‌توانید سوالات خود را در زمینه‌ی ترنس، دیسفوریای جنسیتی، هویت جنسیتی و مسایل مشابه در بخش نظرات مطرح سازید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود.

منابع:

https://www.plannedparenthood.org

https://www.healthline.com

https://www.verywellmind.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]