تفاوت بین عشق و سکس برای مردان چیست؟ عشق و سکس ممکن است در مردان کمی متفاوت باشد. در این مقاله می‌خوانیم آیا مردان در طول سکس با شریک جنسی خود پیوندی برقرار می‌کنند؟ آیا برای مردی که در یک رابطه عاطفی قرار دارد یا عاشق همسرش است، عشق و سکس معنای متفاوتی دارد؟ و تفاوت بین عشق و سکس در مردان چیست؟

بیشتر بخوانید: قوانین سکس چت ایمن چیست؟

آیا مردان همیشه بر مسایل جنسی تمرکز دارند؟

تفاوت بین عشق و سکس در مردان چیست؟ ممکن است مرز بین این دو موضوع گاهی مبهم به نظر برسد.

کافی است به طور تصادفی یک فیلم کمدی پخش کنید؛ آنگاه متوجه خواهید شد که چقدر علامت‌های اشتباه در مورد مردان به تصویر کشیده می‌شود؛ مردان به عنوان افرادی که تمرکز بیش از حد بر سکس دارند، درگیر تکانه‌ها و عوامل هورمونی خود هستند و پیگیرانه به دنبال زنی می‌روند که با او رابطه جنسی برقرار کنند، معرفی می‌شوند.

کلینیک روانشناسی

همه ما با این کلیشه ها در مورد معنای سکس برای مردان آشنا هستیم، اما چقدر این موارد واقعیت دارند؟ سکس واقعا چه معنایی برای مردان دارد و عشق در این میان چه نقشی ایفا می‌کند؟ در ادامه، پاسخ پژوهش‌ها را در مورد این مسیله می‌خوانید.

میل جنسی از چه جایی برای مردان شروع می‌شود؟

ممکن است شنیده باشید که مردان بصری هستند و با دیدن تصاویر شهوانی برانگیخته می شوند، در حالیکه زنان رویکردی هیجانی برای برانگیخته شدن دارند.

اما آیا این واقعا درست است؟

امروزه، ما دریافته ایم که تمایل جنسی انسان گسترده و متنوع است و نمی‌توان به سادگی آن را طبق جنسیت تعریف کرد.

صرف نظر از جنسیت، همه‌ی افراد مایل به سکس نیستند و وقتی برخی از ما این تمایل را پیدا می‌کنیم، میل جنسی مان همیشه مشابه نیست.

برخی افراد صرفا از سکس لذت نمی برند یا برخی فقط کشش و میل جنسی را نسبت به افرادی که از پیش ارتباط عاطفی نزدیکی با او داشتند، تجربه می‌کنند.

یک مطالعه فراتحلیل در سال 2019 دریافت که پاسخ های سیستم عصبی به تصاویر جنسی و شهوانی با جنسیت زیستیی که در زمان تولد به افراد اختصاص داده شده، ارتباطی ندارد. به عبارت دیگر، مغز یک مرد در واکنش به تصاویر شهوانی، پاسخ قوی تری از مغز یک زن ایجاد نمی‌کند.

همین مطالعه، همچنین پی برد که تصاویر جنسی می توانند باعث شروع ناگهانی فعالیت در مغز شوند.

فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان در حین تماشای تصاویر خنثا و سپس جنسی دنبال شد. در بیشتر شرکت کنندگان، وقتی مواد جنسی نمایش داده می شد، چندین ناحیه از مغز فعالیت بیشتری پیدا می‌کرد.

یک تفاوت منحصر به فرد در شرکت کنندگان مرد این بود که فعالیت مغزی آنان و پاسخ های جسمی شان پس از مواجهۀ مکرر با تصاویر شهوانی، شدت کمتری می یافت.

مشاوره روانشناسی

به بیان ساده، شدیدترین میل جنسی برای مردان احتمالا مبتنی بر تصاویر جنسی جدید یا تجارب تازه با شرکای جنسی جدید است.

یک مطالعه مروری در سال 2001 با ترکیب یافته های 150 پژوهش دریافت که:

  • مردان افکار، خیالپردازی‌ها و برانگیختگی خودکار جنسی بیشتری دارند
  • تعداد دفعات مورد نظر برای برقراری رابطه جنسی در مردان بالاتر است
  • مردان به دفعات بیشتری دست به خودارضایی می‌زنند
  • مردان بیشتر احتمال دارد که شروع کننده رابطه جنسی باشند

مراحل روابط عاشقانه

در این بخش از مقاله تفاوت بین عشق و سکس در مردان، به مراحل روابط عاشقانه نگاهی می‌اندازیم. هلن فیشر، نویسنده، پژوهشگر حوزه علوم رفتاری و انسان شناس، روابط عاشقانه انسان را در سه مرحله توصیف می‌کند:

  1. عطش.در این مرحله، عمل فیزیکی سکس، خشنودی جنسی و سکس تصادفی غلبه دارد.
  2. کشش.توجه شما به سمت شریک احتمالی تان جلب می‌شود و گذراندن زمان با آن شخص خاص تمرکز اصلی شما می‌شود.
  3. دلبستگی.شما و شریک تان پیوندی نیرومند تشکیل می‌دهید و در مسیری که آرامش و راحتی را بریتان فراهم آورد، به یکدیگر متعهد می‌شوید.

در میان این سه مرحله، همانطور که از هر کدام عبور می‌کنید، مغز شروع به آزاد کردن هورمون هایی برای تشویق شما می‌کند.

مرحله عطش

با سطوح بالایی از تستوسترون و استروژن مشخص می‌شود که میل و خشنودی جنسی شما را تحریک می‌کند. در این مرحله، سکس هدف است و تستوسترون و استروژن محرک‌های حرکت دو نفر به سمت این هدف هستند.

مرحله کشش

زمانی است که پیام‌رسان های شیمیایی مغز (انتقال دهنده های عصبی) به نام های دوپامین و نوراپی نفرین در مغز افزایش می‌یابند. این دو هورمون با احساسات خوب مرتبط هستند و سیستم پاداش را در مغز شما تحریک می‌کنند.

فوران احساسات خوب دلیلی است که وقتی به شریک زندگی تان فکر می‌کنید، بی اراده لبخند می‌زنید.

تفاوت بین عشق و سکس برای مردان
تفاوت بین عشق و سکس برای مردان

نقش سکس در این مرحله نیز برای مردان و زنان دستخوش تغییر می شود. رابطه جنسی دیگر هدف نیست، بلکه یکی از راه هایی است که شریک زندگی شما از طریق آن، هورمون های احساس خوب­تان را تقویت می­کند. پیوندهای اولیه به راحتی در این مرحله برقرار می‌شوند.

مرحله دلبستگی

جایی است که افزایش سطح اکسی توسین و وازوپرسین مشاهده می‌شود. این هورمون‌ها به شما کمک می‌کنند تا احساس آرامش، راحتی و پیوند با شریک عاطفیتان داشته باشید. این مرحله همچنین می‌تواند به صورت ازدواج کردن و پیداکردن آرامش و حمایت در شریک زندگیتان ظاهر شود.

پژوهش های فیشر همچنین نشان می‌دهد که هم مردان و هم زنان این سه مرحله را پشت سر می‌گذارند و رویکردهای آن‌ها در رابطه با عشق و سکس بسیار مشابه است.

دکتر نیکول پراوس، روانشناس، توضیح می‌دهد: «عشق و برانگیختگی جنسی معمولا در مغز قابل تمایز نیستند. این یک یافته پژوهشی ناخوشایند است، زیرا فشارهای اجتماعی بر درک عشق به عنوان مسیله ای «جدی‌تر» و برانگیختگی جنسی به‌ عنوان مسیله‌ای ناچیز یا ابتدایی تاکید دارند.»

اما حتی اگر همیشه نتوان عشق را از نظر فیزیکی اندازه گیری کرد، همچنان مردم آن را احساس و تجربه می­کنند.

پروس توضیح می دهد: «جالب است که هم مردان و هم زنان، سکس همراه با عشق را به طور میانگین از نظر جنسی رضایت بخش‌تر ارزیابی می­کنند. در حالی که ممکن است میل جنسی به اندازه زمانی که یک زوج وارد مرحله کشش می شوند، شدید نباشد، اما داشتن سکس معنادارتر (و سرشار از دوپامین)، خرسندی بیشتری را در پی می آورد.»

در مراحل مختلف، عشق و سکس چه معنایی برای مردان دارد؟

به سختی می توان تعمیم های گسترده ای در مورد معنای جنسیت برای مردان مطرح کرد، زیرا همه افراد شبیه به هم نیستند.

با این حال، گاهی اوقات رابطه جنسی برای برخی از مردان می‌تواند به معانی زیر باشد:

  • سکس به عنوان خودتاییدی

گاهی اوقات وقتی مردی با شخص دیگری رابطه جنسی برقرار می‌کند، ممکن است موضوع بیشتر به خود او مربوط باشد تا دیگری.

آماندا پاسیوکو، درمانگر جنسی، توضیح می‌دهد: «برای برخی از مردان، سکس تاییدی بر خوش‌قیافه بودن خود آنها است. مثلا موقعی که با کسی که ظاهری بهتر از خودشان دارد، رابطه جنسی برقرار می‌کنند».

سکس به منظور تایید یا «پیروزی» به طور کلی در مرحله عطش رخ می‌دهد؛ و این در صورتی است که فرد نیاز خاصی به احساس تایید در جذابیت، مطلوبیت یا استقامت خود داشته باشد.

  • سکس به عنوان آرامش و ارتباط

پاسکیوکو توضیح می‌دهد: «مردان معمولا رابطه جنسی مشترک را راهی برای برقراری ارتباط می­بینند. در حالی که زنان گفتگوی عاطفی را برای نشان دادن تمایلات خود مناسب می دانند.»

به عبارت دیگر، تمایل مرد به داشتن رابطه جنسی با شریک زندگی خود ممکن است ناشی از تمایل به برقراری ارتباط با آنها در سطحی عمیق‌تر در مراحل کشش و دلبستگی باشد.

خیانت جنسی

وقتی مردی به شریک زندگی‌اش خیانت می‌کند، بسیاری از دلایل خیانت می‌تواند به تمایل برای از سرگیری یک رابطه در مرحله عطش بازگردد، جایی که اشتیاق بالاست و رابطه جنسی، جدید و آسان است.

پروس می‌گوید: «افرادی که سکس فرازناشویی دارند، به ندرت از روی رضایت جنسی کمی که از همسرشان دارند، قابل پیش‌بینی اند.»

«افرادی که شریک جنسی خارج از رابطه فعلی دارند، احتمالا با توجه به فرصت پیش آمده، مایل به امتحان‌کردن آن روابط بودند، اما همه کسانی که مستعد این فعالیت‌ها هستند، فرصتش را پیدا نمی‌کنند. در واقع، پژوهش­ها نشان می‌دهد که تک‌همسری برای مردان سخت‌تر از زنان نیست؛ در عمل ممکن است برعکس آن هم درست باشد.»

تنها دلیلی که فکر می‌کنیم تک‌همسری برای مردان دشوارتر است، این است که از نظر فرهنگی و تاریخی برای مردان قابل قبول‌تر بوده است که به دنبال تنوع جنسی بیشتر بروند و بر اساس آن عمل کنند.

چطور بفهمیم یک مرد عاشقمان شده یا فقط می‌خواهد سکس را با ما تجربه کند؟

در این بخش از مقاله تفاوت بین عشق و سکس در مردان، با علامت هایی اشاره می‌کنیم که می‌تواند به شما هشدار دهد مردی که مقابل شماست فقط خواهان سکس است و رابطه بلندمدت نمی‌خواهد.

  • فقط هرگاه او می‌خواهد همدیگر را می‌بینید

ممکن است متوجه شوید که زمان کمی را با هم سپری می‌کنید و او تنها زمانی با شما تماس می‌گیرد که می‌خواهد رابطه جنسی برقرار کنید.

  • هیچ وقت در روشنایی روز همدیگر را ملاقات نمی‌کنید

ممکن است او به دنبال رابطه ای جدی نباشد و از هرچیزی که حس بودن در یک رابطه عاطفی و شبیه زوج ها به نظر رسیدن را می‌دهد، اجتناب کند. اگر شریک شما به دنبال رابطه جدی باشد، از انجام کارهای مفرح و زوجی با شما لذت می‌برد، نه اینکه فقط آخر شب ها ملاقاتتان کند.

  • هیچ یک از دوستان او را ندیده اید

آیا حس می‌کنید او شما را از باقی زندگی اش دور نگه داشته؟ شاید هیچ کدام از دوستانش را ندیده باشید. اگر او درباره افراد مهم زندگی‌اش هیچ حرفی نمی‌زند احتمالا فکر می‌کند هرگز به این اطلاعات نیازی نخواهید داشت چرا که هدف او وارد شدن به یک رابطه درازمدت با شما نیست.

  • نمی‌خواهد دوستان شما را ملاقات کند.

احتمالا از این می‌ترسند که دوستانتان متوجه عدم تعهد و جدی نبودن آنها بشوند و شما را از ادامه رابطه بازدارند.

  • از ظاهر شما شکایت می‌کند.

خیلی خوب است با کسی باشیم که حس خوبی نسبت به خودمان در ما ایجاد می‌کند اما شاید توجه کنید که اکثر گلایه های او مبتنی بر چهره و ظاهر شماست. او ارزش شخصیت و باطن شما را درک نمی‌کند.

  • همیشه همه بحث ها را جنسی می‌کند.

اگر تمام گفتگوهای شما به سکس یا معاشقه می‌رسد، نشانه ای از این است که او فقط می‌خواهد با شما بخوابد. افرادی که به دنبال روابط درازمدت هستند، می‌کوشند تا شما و علایقتان را بیشتر بشناسند.

  • جواب پیام هایتان را نمی‌دهد.

آیا همیشه یک پیام را چندبار می‌فرستید تا پاسخی از جانب او دریافت کنید؟ شاید او تماس ها و پیام های شما را نادیده می‌گیرد تا زمانی که خودش از شما چیزی بخواهد (طبیعتا سکس!).

  • هیچ وقت با هم به قرار ملاقات بیرون نمی‌روید.

همیشه می‌خواهد شما را در خانه ملاقات کند. اگر شما هم با ایده در خانه ماندن راحت هستید، عالی است! اما اگر شما مایل به قرارهای بیرون هستید و او برای این موضوع بهانه تراشی می‌کند، احتمالا فقط مایل به داشتن سکس با شماست.

  • وقتی قرارتان تمام می‌شود، احساس تنهایی می‌کنید.

ممکن است وقتی با هم هستید همه چیز خوب پیش برود اما به محض تمام شدن صمیمیت جسمی، احساس تنهایی می‌کنید. اگر او خواهان رابطه بلندمدت با شما باشد، بعد از سکس نیز حس خوبی به خودتان خواهید داشت و هنوز از کنار هم بودن لذت می‌برید.

  • هیچ پیش نوازشی وجود ندارد و همه لذت ها مختص آنهاست.

اگر در سکس خودخواه به نظر می‌رسد، احتمالا برای رابطه درازمدت با شما برنامه ریزی نکرده است که اهمیتی به خواسته هایتان نمی‌دهد.

  • تمام شب را کنار هم نمی‌خوابید.

شما با همدیگر سکس دارید اما هیچ وقت تمام شب را کنار هم نخوابیده اید. زیرا آنها همیشه بهانه ای برای ترک خانه یا رختخواب پیدا می‌کنند.

  • هیچ وقت درباره خودتان از شما سوال نمی‌پرسد.

به نظر می‌رسد علاقه ای به شناخت ابعاد غیرجنسی شما ندارد.

  • تعهدی به شما ندارد.

ممکن است متوجه شوید که از طریق تلفن یا حتی به شکل حضوری با زنان دیگر درارتباط است و توضیحی درباره این روابط به شما نمی‌دهد.

  • دایم از جذابیت زنان دیگر تعریف می‌کند.

طبیعی است که حتی وقتی در رابطه هستیم، افراد دیگری به نظرمان جذاب برسند اما به زبان آوردن این افکار به نحوی که باعث ناراحتی شریک عاطفی‌مان شود، عادلانه نیست.

  • اگر مایل به سکس نباشید، واکنش شدیدی نشان می‌دهد.

متاسفانه این مهم ترین علامت است. ممکن است برای داشتن سکس با او احساس فشار کنید تا او فقط در صورتی بخواهد با شما وقت بگذارند که سکس را بپذیرید. اگر بگویید که نمی خواهید سکس داشته باشید، ممکن است از کوره در برود و این حس را به شما بدهد که در حال تلف کردن وقتش کنار شماست. مردی که شما را تنها به خاطر سکس نمی خواهد، به احساسات شما احترام خواهد گذاشت و سعی می‌کند با گفتگو درباره احساساتتان مسیله را درک کند.

  • اگر با مردان دیگری قرار ملاقات بگذارید، او اهمیتی نمی‌دهد.

او هیچگونه حسادتی نسبت به روابط شما با سایر مردان نشان نمی‌دهد.

  • او برای شما رازآلود به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد که رازهای زیادی را از شما پنهان می‌کند و خیلی چیزها را هنوز در موردش نمی‌دانید.

  • وقتی قرار نیست سکس داشته باشید، ناپدید می‌شود.

احساس می‌کنید فقط در زمان برقراری سکس در دسترس است.

  • رابطه شما از نخستین سکس‌تان تا به حال هیچ تکاملی نداشته.

هرچه بیشتر با یک فرد ملاقات کنید، بیشتر با او صمیمی می‌شوید و رابطه تان به سمت مثبتی پیش می‌رود. اما شاید توجه کنید که رابطه شما همیشه درجا زده و شریکتان تمایلی به تغییر نشان نمی‌دهد.

  • از طرح این پرسش که در چه رابطه ای هستید، می‌ترسید.

شاید بارها با خودتان فکر کنید که در حال حاضر در چه رابطه ای هستید؟ زوج هستید یا دوستان معمولی؟ اما می ترسید این سوال را مطرح کنید و جواب او این باشد که فقط قرار است با برقراری رابطه جنسی با هم خوش بگذرانید.

  • شما خیلی ساده این را احساس می‌کنید.

شما می‌دانید که او فقط مایل به برقراری رابطه جنسی است و علامت های هشدار را به شکل ناهشیار درک کرده اید.

  • او به شما گفته است که به دنبال رابطه جدی نیست.

خیلی از زنان بعد از شنیدن این جمله در آغاز ارتباط با خود فکر می‌کنند که «خب بعد از اینکه مرا خوب بشناسد، نظرش عوض خواهد شد». اما متاسفانه باید بگوییم اگر آنها چنین گفته اند، واقعا به دنبال جدی شدن روابط نیستند و هیچ چیزی تغییر نخواهد کرد.

بیایید خلاصه کنیم

متخصصان حوزه مسایل جنسی و عموم مردم با اطمینان ادعا می‌کردند که مردان و زنان ماهیت جنسی متفاوتی دارند، بنابراین سکس برای آنها معنای متفاوتی دارد.

با این حال، اخیرا با تکامل درک ما از میل جنسی، این دیدگاه مورد تردید قرار گرفته است. در نتیجه، سکس می تواند برای افراد مختلف، صرف نظر از جنسیت، معنای متفاوتی داشته باشد.

کسی که به دنبال یک ارتباط جنسی فوری است، ممکن است انگیزه خودتاییدی داشته باشد، در حالی که یک زوج تک همسری دیرپا، احتمالا آرامش و ارتباط خوبی پیدا کرده اند که بعد از این همه سال همچنان از صمیمیت برخوردارند.

از آنجایی که انسان ها موجودات پیچیده ای هستند، رابطه جنسی هرگز نمی تواند واقعاً بی معنا باشد، زیرا همیشه هدف و انگیزه ای پشت آن وجود دارد. پس سکس برای یک مرد به چه معناست؟ تنها پاسخ صادقانه این است که معنایی برای آن وجود دارد، اما این معنا وابسته به این است که در مورد کدام مرد صحبت می‌کنیم و او در چه مرحله ای از عشق و سکس قرار دارد.

حتما نظرات خود را در زمینه تفاوت بین عشق و سکس در زنان با ما مطرح سازید.

برای دریافت مشاوره از زوج درمانگران و سکس تراپیست‌های مجرب سهاکلینیک، اینجا کلیک کرده و فرم ارزیابی رایگان را تکمیل بفرمایید.

منابع

psychcentral.com

کلینیک روانشناسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 10 میانگین: 4.2]