رابطه جنسی قبل از ازدواج داشته باشیم یا نه؟! شاید این سوال دست کم یک بار به ذهن شما نیز رسیده باشد. وقتی صحبت از صمیمیت جسمی پیش از ازدواج می‌شود، عقاید متضاد و بحث‌برانگیزی سربرمی‌آورند. عده‌ای این کار را طبق فرهنگ یا مذهب، نادرست می‌دانند و عده‌ای دیگر می‌گویند انجام آن هیچ مشکلی ندارد. در این مقاله نظر آقای دکتر مهدی شاهنظری ، زوج درمانگر و سکس‌تراپیست مجرب سهاکلینیک را در این باره می‌خوانیم و همچنین مزایا و معایب رابطه جنسی قبل از ازدواج را از دید سایت marriage بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: چطور رابطه جنسی را با همسرم شروع کنم؟

آیا سکس پیش از ازدواج بر رابطه تاثیر می‌گذارد؟

رابطه جنسی قبل از ازدواج می‌تواند به طرق مختلف یک رابطه را متاثر سازد. سکس می‌تواند صمیمیت عاطفی را عمیق‌تر و زوج‌ها را به هم نزدیک‌تر کند. با این حال، در صورت تعارض ارزش‌های شخصی شما، ممکن است با هیجانات پیچیده‌ای مانند احساس گناه یا پشیمانی مواجه شوید. گفتگوی آشکار در مورد انتظارات و احساسات ضروری است.

اگر هر دو شریک عقاید مشابهی در مورد انجام سکس داشته باشند، ممکن است این کار به تقویت ارتباط‌شان منجر شود. در غیر این صورت، دیدگاه‌های متفاوت می‌تواند به سوتفاهم بیانجامد.

آیا رابطه جنسی قبل از ازدواج گناه است؟

اینکه سکس قبل از ازدواج گناه محسوب می‌شود یا نه، به باورهای فرهنگی و مذهبی افراد بستگی دارد. بسیار مهم است که رفتار خود را با ارزش‌های‌تان هماهنگ کنید و به دیدگاه شریک زندگی‌تان احترام بگذارید.

ارتباط گشوده، تفاهم و رضایت متقابل برای هر رابطه صمیمانه‌ای ضروری است.

پرسش از دکتر مهدی شاهنظری درباره سکس قبل از ازدواج
پرسش از دکتر مهدی شاهنظری درباره سکس قبل از ازدواج

قبل از ازدواج رابطه جنسی داشته باشیم یا خیر؟ پرسش از آقای دکتر مهدی شاهنظری

بسیاری از مراجعان به دنبال پاسخ متخصصان داخلی به این پرسش هستند. دکتر مهدی شاهنظری ، زوج درمانگر و سکس‌تراپیست مجرب در سهاکلینیک به این سوال پاسخ می‌دهند:

– «متاسفانه در روانشناسی زرد و امثالهم شاهد هستیم که افراد درباره انجام یا عدم انجام رابطه جنسی قبل از ازدواج اظهار نظر می‌کنند. اما تا جایی که می‌دانم، هیچ مطلب علمی‌ای وجود ندارد که توصیه به انجام یا منع سکس پیش از ازدواج داشته باشد.

این موضوع بیشتر به باورهای افراد، میزان روابط‌شان، فرهنگی که به آن تعلق دارند و دیگر مسایل گوناگون برمی‌گردد. یعنی ما جواب مشخصی برای این مسیله نداریم.

اما به هرحال، اشتباه بودن یک موضوع فوق‌العاده مشخص است: اینکه گاهی افراد پیش از آن‌که به درستی با هم آشنا شوند، به امید ازدواج، رابطه‌ی جنسی برقرار می‌کنند و سپس تازه سعی می‌کنند همدیگر را بشناسند.

چنین چیزی از نظر سلامت روان پذیرفته‌شده نیست. افراد قبل از هر کاری، باید با روحیه‌ی هم آشنا شوند، به شناختی نسبی نسبت به هم برسند و صمیمیت بین‌شان شکل بگیرد.»

– «آقای دکتر شاهنظری ، آیا بعد از رسیدن به شناخت کافی قبل از ازدواج می‌توان رابطه جنسی برقرار کرد؟»

– «در مورد اینکه آیا اکنون بعد از رسیدن به شناخت کافی، رابطه جنسی قبل از ازدواج برقرار شود یا خیر، باید بگویم قانون مشخصی وجود ندارد. یعنی نمی‌توانیم بگوییم در فلان کتاب روانشناسی ذکر شده که سکس پیش از ازدواج باشد یا نباشد.

در هر صورت، بهتر است افراد بدانند از چه خانواده و فرهنگی آمده‌اند و به فرهنگ و باورهای خود احترام بگذارند. چه از نظر برقراری و چه عدم برقراری سکس، خدایی نکرده کاری را انجام ندهند که بعد احساس پشیمانی کنند. نتیجه چنین کاری، بروز تناقض در باورها، آسیب به خود یا احساس کم‌ارزشی خواهد بود.»

– «سپاس از شما آقای دکتر مهدی شاهنظری که با پاسخ‌های روشنگرانه‌تان ما را در نوشتن این محتوا همراهی کردید.»

بیشتر بخوانید: اصول رابطه جنسی رضایت‌بخش چیست؟

معایب رابطه جنسی قبل از ازدواج چیست؟

آیا سکس پیش از ازدواج بد است؟ همانطور که گفتیم، بد یا خوب بودن این فعالیت کاملا به شخصیت و باورهای فرهنگی و مذهبی شما وابسته است. اما به طور کلی تعدادی مزایا و معایب برای آن وجود دارد که شما می‌توانید آنها را برای تصمیم‌گیری سبک و سنگین کنید. در ادامه به معایب رابطه جنسی قبل از ازدواج می‌پردازیم:

  • از دست دادن علاقه

دو طرف ممکن است علاقه خود را نسبت به یکدیگر از دست بدهند و احساس راحتی بیش از حد کنند. این جذابیت را از بین می‌برد و باعث می‌شود شریکان عاطفی از هم دور شوند. آنها ممکن است به جستجوی ماجراجویی و هیجان بیشتر بروند.

سکس پیش از ازدواج : خوب یا بد؟
سکس پیش از ازدواج : خوب یا بد؟
  • ترس از بارداری

ممکن است هراسی دایمی از بارداری وجود داشته باشد. بارداری می‌تواند دردسرساز باشد، زیرا بدون وجود یک پیوند قانونی، خانواده و اطرافیان واکنش بدی نسبت به این موضوع نشان خواهند داد. همچنین بسیاری از کشورها بدون وجود پیوند قانونی، اجازه سقط جنین را نمی‌دهند. ممکن است هرج و مرج زیادی در رابطه و سایر جنبه‌های زندگی به وجود بیاید.

  • ترس از بیماری‌های مقاربتی

اگر شخصی چندین شریک جنسی داشته باشد، ترس از بیماری‌های مقاربتی وجود خواهد داشت. همچنین احتمال خیانت در این وضعیت نگران‌کننده است.

  • عدم تمرکز بر سایر جنبه‌های زندگی

یکی از مشکلات و خطرات رابطه جنسی قبل از ازدواج ، تمرکز بالای افراد بر سکس است. این می‌تواند سبب شود طرفین از سایر جنبه‌های مهم رابطه غافل شوند. این اتفاق معمولا در سنین پایین‌تر رخ می‌دهد که می‌تواند ناسالم باشد.

  • ترس از جدایی

قبل از برقراری پیوند رسمی زناشویی، ترس دایمی از جدایی وجود دارد. رابطه جنسی پیش از ازدواج می‌تواند این وضعیت را بدتر کند. زیرا پس از ارتباط خیلی نزدیک با پارتنر، چه از نظر عاطفی و چه جسمی، قطع رابطه ویرانگر خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: چرا تمایل زنان به رابطه جنسی کمتر از مردان است؟

  • وضعیت تک والدی

پیامدهای صمیمیت قبل از ازدواج می‌تواند بارداری تصادفی و تنها ماندن فرزند باشد. که در آن احتمالا تمام استرس تک والد بودن بر دوش یکی از طرفین می‌افتد.

بارداری می‌تواند استرس بزرگی برای زوج‌های مجرد باشد و در صورت عدم قانونی بودن پیوند، می‌تواند آسیب جدی به رابطه وارد کند.

  • آسیب رساندن به باورهای مذهبی

اگر هر یک از طرفین به یک ساختار مذهبی تعلق داشته باشد که طرفدار رابطه جنسی قبل از ازدواج نیست، احساسات خانواده وی و آن جامعه جریحه‌دار می‌شود. بنابراین، پذیرش این رابطه برای اطرافیان یا هر دوی شما دشوار خواهد بود.

  • عدم پختگی

در سنین پایین ممکن است طرفین از پختگی لازم برخوردار نباشند و دانش کافی درباره رابطه جنسی نداشته باشند. در این‌صورت، این تصمیم می‌تواند بر زندگی هر دوی آنها تاثیر منفی بگذارد. افزون بر این، سکس زودهنگام می‌تواند آنها را از سایر جنبه‌های زندگی خود (مانند تحصیلات) منحرف کند.

  • لحظات احساس گناه

با توجه به اینکه رابطه جنسی قبل از ازدواج هنوز در جامعه مدرن یک هنجار قابل قبول نیست، ممکن است لحظاتی از احساس گناه در مورد درستی این تصمیم، افراد را بیازارد.

  • درک کمتر شریک عاطفی

احتمال دارد با وجود یک رابطه جنسی عالی، شریک زندگی شما حمایت‌کننده نباشد یا درک‌تان نکند. این می‌تواند منجر به افزایش صمیمیت از سمت شما شود، در حالی‌که پارتنرتان چنین صمیمیتی را با شما تجربه نمی‌کند.

  • تاثیر بر عزت نفس

درگیر شدن در رابطه جنسی قبل از ازدواج می‌تواند اثر عمیقی بر عزت نفس بگذارد. به خصوص اگر این تجربه منفی باشد یا با انتظارات فرد مطابق نباشد. احساس گناه، شرم یا پشیمانی، می‌تواند عزت‌نفس و حس ارزشمندی خود را کاهش دهد و نحوه درک فرد را از خود متاثر سازد.

همچنین ممکن است فرد انتخاب‌های شخصی و تصویر بدن خود را زیر سوال ببرد و اعتماد به نفس کلی‌اش کاهش یابد.

  • فشار برای ادامه

هنگامی که یک رابطه جنسی شروع می‌شود، ممکن است فشار ناگفته‌ای برای ادامه آن وجود داشته باشد. این فشار ممکن است از پیوند عاطفی شکل گرفته، انتظار صمیمیت جسمی مداوم یا حتی از هنجارهای اجتماعی ناشی شود.

چنین فشاری می‌تواند ابراز احساسات یا خواسته‌های متغیر را برای افراد سخت کند، زیرا احتمالا از ناامید شدن یا آسیب رساندن به شریک زندگی خود می‌ترسند.

  • وابستگی عاطفی

درگیر شدن در فعالیت جنسی می‌تواند یک وابستگی عاطفی قوی ایجاد کند. این احتمالا قضاوت و تصمیم‌گیری را مختل می‌کند. وابستگی می‌تواند به تشدید احساس عشق و صمیمیت منجر شود و ارزیابی عینی سازگاری رابطه را دشوار کند.

اگر پیوند عاطفی اساسا مبنی بر صمیمیت جسمی باشد، ممکن است جلوی ایجاد یک رابطه سالم و متعادل را بگیرد.

مزایای رابطه جنسی قبل از ازدواج چیست؟

درباره معایب سکس پیش از ازدواج خواندیم. حال بیایید مزایای آن را نیز بررسی کنیم:

 

نکته فوق مهم: توجه داشته باشید این مزایا تنها مختص زمانی هستند که هر دو طرف رابطه به انجام سکس رضایت قلبی دارند. اگر شما قلبا رضایت به انجام سکس ندارید و صرفا برای خشنود ساختن یا نگه‌داشتن طرف مقابل‌تان به دنبال مزایا هستید، باید رک بگوییم که تن دادن به این رابطه به احتمال زیاد با پشیمانی، حس گناه، تنفر و سایر احساسات منفی برای شما همراه خواهد بود.

  • برقراری هویت جنسی

کاوش، بزرگ‌ترین فایده برای فعالیت جنسی قبل از ازدواج است.

بدون کاوش جنبه جنسی خود، نمی‌توانیم هویت جنسی‌‌مان را بشناسیم. بسیاری از مردم تا زمانی که رابطه جنسی نداشته باشند، تمایلات جنسی خود را کشف نمی‌کنند و متوجه نمی‌شوند که شاید به طور طبیعی گرایش جنسی به جنس مخالف ندارند. این یک موضوع مهم است که قبل از ازدواج باید فهمید!

  • ارزیابی سازگاری جنسی

صمیمیت جسمی در ازدواج به تلاش و توجه نیاز دارد. دوری از صمیمیت جسمانی به دلیل کمبود جاذبه جنسی، احتمالا سبب بروز شکاف در رابطه زوجی شما می‌شود. کشف سازگاری جنسی از پیش می‌تواند به جلوگیری از چنین مشکلاتی کمک کند.

 

مزایا و معایب رابطه جنسی قبل از ازدواج
مزایا و معایب رابطه جنسی قبل از ازدواج
  • شناسایی مشکلات جنسی

مشکلات جنسی بی‌شماری ممکن است برای افراد اتفاق بیافتد. برخی از آنها زودگذر اند، تعدادی به زمان و تلاش برای حل شدن نیاز دارند، و بعضی دیگر ممکن است دایمی باشند. وقتی قبل از ازدواج صمیمیت جنسی را تجربه می‌کنید، می‌توانید در مورد سلامت جنسی خود و شریک زندگی‌تان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

  • درک بهتر شریک زندگی

بخشی از ابعاد گسترده شخصیت انسان در رابطه جنسی نمایان می‌شود. پس صمیمیت جنسی پیش از ازدواج می‌تواند به شناخت بهتر طرف مقابل‌تان کمک کند.

  • ارتباط بهتر با احساسات

با رابطه جنسی قبل از ازدواج ، بهتر می‌توانید احساسات خود را به اشتراک بگذارید. زیرا سکس دو نفر را در سطح عاطفی نیز به هم متصل می‌کند. بنابراین، این رابطه این به شما کمک می‌کند تا به روشی بهتر و بدون مانع با هم تعامل داشته باشید.

  • میزان شادی بالاتر

رابطه‌ای که شامل سکس است، سطوح بالاتری از شادی را داراست. در این حالت، احساس رضایت شریکان از هم بالا می‌رود. به طور طبیعی، رابطه‌ای که فاقد سکس است، دعواهای بیشتری در آن دیده می‌شود، زیرا مکانیسم مقابله‌ای وجود ندارد.

بنابراین کیفیت و کمیت روابط فیزیکی قبل از ازدواج با شادکامی زوجین همبستگی دارد.

  • کاهش تدریجی سطح استرس

یکی از مزایای رابطه جنسی قبل از ازدواج این است که دو طرف استرس و مشاجره کمتری را در رابطه تجربه می‌کنند. آنها به سطحی از درک و امنیت می‌رسند که به‌شان اجازه می‌دهد کمتر نگران رابطه باشند.

  • صمیمیت بهتر با شریک زندگی

غیر معمول نیست که در یک رابطه از نظر جسمی جذب پارتنر خود شوید، اما زمانی که نوبت به صمیمیت جسمی رسید، کاملا سرد شوید.

ممکن است عجیب و ناامیدکننده به نظر برسد، اما این مشکل بیشتر از آنچه تصور می‌کنید، رخ می‌دهد.

اگر قبل از ازدواج از نظر جسمی با پارتنر خود صمیمی باشید، به زودی متوجه خواهید شد که آیا از نظر جنسی مجذوب یکدیگر شده‌اید یا خیر. اینگونه می‌توانید تصمیم درستی در مورد ازدواج یا عدم ازدواج بگیرید.

  • سلامتی بهتر

یکی از دلایل داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج این است که می‌دانیم رابطه جنسی منجر به سلامتی بیشتر می‌شود. حتی اگر ازدواج‌تان به تاخیر بیفتد اما زندگی جنسی سالمی داشته باشید، می‌توانید سلامت کلی و مشکلات روانی و جسمی کمتری تجربه کنید.

  • تجربه‌ی مشترک

داشتن تجربیات جنسی قبل از ازدواج می‌تواند خاطرات مشترکی ایجاد کند که در عمیق‌شدن رابطه تاثیر دارد. این تجربیات تبدیل به داستان‌ها و لحظاتی می‌شوند که منحصر به شما دو نفر هستند. که این ارتباط و حس صمیمیت بین‌تان را تقویت می‌کند.

با گذشت زمان، می‌توان از این تجارب مشترک به عنوان سفری یاد کرد که آن را با هم انجام داده‌اید و این پیوند بین شما را تقویت می‌کند.

  • کاهش کنجکاوی

هنگامی که یک زوج قبل از ازدواج درگیر تجارب جنسی می‌شوند، کنجکاوی و تردیدهای احتمالی در مورد سازگاری جنسی‌شان کاهش می‌یابد. این کاوش می‌تواند بعد از ازدواج منجر به یک ارتباط صمیمی راحت‌تر و رضایت‌بخش‌تر شود. زیرا عدم قطعیت‌ها قبلا مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

  • اعتماد سازی

درگیر شدن در تجربیات جنسی قبل از ازدواج مستلزم سطح بالایی از اعتماد و آسیب‌پذیری است. به اشتراک گذاشتن چنین بخش شخصی‌ای از خود، نمایش چشمگیری از اعتماد است. این نشان می‌دهد که با پارتنر خود کاملا گشوده و راحت هستید.

وقتی هر دو به مرزهای هم احترام می‌گذارید و آشکارا در مورد خواسته‌ها و محدودیت‌های‌تان صحبت می‌کنید، اعتماد عمیق‌تر می‌شود. با گذشت زمان، این اعتماد به فراتر از اتاق خواب گسترش می‌یابد و در استحکام کلی رابطه موثر است.

سوالات متداول

  • آیا داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج اشکالی ندارد؟

همانطور که بحث شد، اشکال داشتن یا نداشتن این عمل به باورها و ارزش‌های شخصی شما بستگی دارد. مهم است با پارتنر خود در مورد مرزها و انتظارات به طور شفاف حرف بزنید.

  • آیا رابطه جنسی قبل از ازدواج می‌تواند بر طول عمر یک رابطه تاثیر بگذارد؟

سکس پیش از ازدواج ، بسته به عواملی مانند کیفیت ارتباط، رضایت متقابل و ارزش‌های مشترک می‌تواند بر رابطه اثر بگذارد. گشودگی و درک بین شریکان نقشی اساسی دارد.

  • علم پشت رابطه جنسی قبل از ازدواج چیست؟

از نظر فیزیولوژیکی، رابطه جنسی اکسی توسین آزاد کرده و پیوند عاطفی را تقویت می‌کند. با این حال، عوامل عاطفی و روانشناختی نیز در تاثیر آن بر افراد نقش دارند.

  • آیا دیدگاه افراد در مورد رابطه جنسی قبل از ازدواج در طول زمان تغییر می‌کند؟

بله، دیدگاه‌ها می‌توانند به دلیل رشد شخصی، تغییر باورها یا انطباق با دیدگاه‌های شریک زندگی دگرگون شوند. گفتگوی باز، عدم تحقیر و احترام دوطرفه برای چنین بحث‌هایی ضروری است.

  • آیا قبل از ازدواج می‌توانیم رابطه جنسی محافظت‌نشده داشته باشیم؟

انجام رابطه جنسی ایمن برای جلوگیری از بارداری ناخواسته و عفونت‌های مقاربتی بسیار مهم است. استفاده از وسایل مراقبتی، نشان‌دهنده احساس مسیولیت و مراقبت از سلامت هر دو طرف رابطه است.

آگاهانه تصمیم بگیرید

در پایان، بدانید که هر سکه دو روی دارد و اینکه رابطه جنسی قبل از ازدواج انتخاب درستی است یا نه، کاملا به شخص و رابطه او با شریک زندگی‌اش بستگی دارد. بنابراین، با مزایا و معایب ذکر شده در بالا، هر دو طرف را بسنجید و آگاهانه تصمیم بگیرید.

 

شما بنویسید؛ به نظر شما رابطه جنسی قبل از ازدواج خوب است یا بد؟ نظرات و تجارب خود را با ما و سایر مخاطبین‌مان به اشتراک بگذارید.

 

منبع

sohaclinic

marriage

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]