فوت فتیش نوعی پارافیلیا محسوب می‌شود که در آن فرد نسبت به پا یا وسایل مربوط به پا مانند جوراب تحریک جنسی را تجربه می‌کند. در این مقاله می‌خوانیم فوت فتیش چیست، چه علایم و عللی دارد و چگونه درمان می‌شود.

 

فوت فتیش چیست؟

فتیش به حالتی گفته می‌شود که یک شی یا بخشی از بدن به برانگیختگی خیالات و امیال جنسی در فرد می‌انجامد. فتیش پا زمانی است که پا (از جمله انگشتان و مچ)، جوراب‌های ساق بلند زنانه، کفش‌ها یا جوراب‌ها باعث تحریک جنسی فرد می‌شود.

برخی افراد فقط با نگاه کردن به پاها برانگیخته می‌شوند. برخی دیگر ممکن است ناخن‌های رنگ شده، جواهرات، یا سایر تزیینات را روی پا جذاب بدانند. سایرین از ماساژ یا پرستش پا رضایت جنسی کسب می‌کنند.

فتیش پا شامل چه مواردی می‌شود؟

فتیش پا می‌تواند بخش های مختلف پا مانند انگشتان، پنجه، ساق و ران ها را در بربگیرد. علاوه بر این، کفش‌ها و جوراب ها نیز بسیار با فتیش پا نزدیک هستند. خیلی از افرادی که پاها را پرستش می‌کنند، همچنین علاقه مشخصی به کفش ها، جواهرات و سایر تزیینات پا دارند.

برخی افراد ترجیح می‌دهند شریک عاطفی‌شان پابرهنه باشد. آنها احتمالا دیدی بدون مانع را از کل پا، از بالا به پایین ترجیح می‌دهند.

برخی دیگر ممکن است از دمپایی یا صندل لذت ببرند که فقط کمی از پاها را در معرض دید قرار می‌دهد.

فوت فتیش چیست؟
فوت فتیش چیست؟

کفش‌های پاشنه بلند نیز توجه افراد دارای فوت فتیش را به خود جلب می‌کنند. در واقع، کل شبکه‌های فتیش پا در وب‌سایت‌های بزرگسالان به افرادی اختصاص داده شده است که تمایل به کفش‌های پاشنه‌دار دارند.

جوراب شلواری، جوراب‌های ساق بلند یا جوراب‌های معمولی نیز ممکن است برای افرادی که تمایل جنسی به پا یا کفش دارند جذاب باشد.

فعالیت های رایج در بین افراد دارای فتیش پا

فعالیت های رایج در بین افراد دارای فوت فتیش چیست؟ در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • پدیکور

پدیکور یا شستن پا به افراد دارای فتیش پا لذت می‌دهد و انگشتان پایی آراسته و زیبا برایشان فراهم می‌کند.

  • سلفی پا

افراد دچار فتیش پا ممکن است بخواهند تصاویر شهوت انگیزی از پاهای خود برایشان ارسال کنید. امکان دارد کم کم خبره و یک مدل برای جوراب و کفش شوید. این کار برای آنان بسیار تحریک کننده است.

  • بازی با کفش

اگر به پا علاقه دارید، احتمال دارد از بازی با کفش ها نیز لذت ببرید. این افراد ممکن است از بوسیدن نوک کفش‌های شریک جنسی خود یا اطراف مچ پایشان لذت ببرند.

  • ماساژ پا یا قلقلک دادن

پاها به دلیل پایانه‌های عصبی زیادی که در مقایسه با سایر قسمت‌های بدن دارند، حساس‌تر هستند. بنابراین، ماساژ یا قلقلک‌دادن ممکن است به احساسات شدیدی منجر شود که حتی برای افرادی که علاقه ای به بازی با پاها ندارند نیز هیجان‌انگیز است.

  • بوسیدن یا مکیدن پاها

پا و انگشتانش نسبت به لمس حساس هستند؛ بنابراین حتی بوسیدن آرام آنها می‌تواند حسی باورنکردنی ایجاد کند. افراد دارای فتیش پا ممکن است روی زانوان خود خم شوند و پاهای شما را ببوسند یا آنها را بمکند.

  • پا کام‌دهی

برخی افراد دارای فتیش پا، گاهی از تماس اندک تناسلی لذت می‌برند. ممکن است از شما بخواهند با پاهای خود اندام تناسلی آنها را مالش دهید یا انگشت پای‌تان را وارد مقعد آنها کنید.

به خاطر داشته باشید که پاها به اندازه دست ها دقیق نیستند، بنابراین ممکن است کمی تمرین لازم باشد. برای این کار حتما لازم است ناخن هایتان را کوتاه کنید.

  • پرستش پاها

برخی افراد مبتلا به فتیش پا ممکن است از پرستش پای شریک زندگی خود لذت ببرند. آنها حتی دوست دارند شریک زندگی‌شان پای خود را روی صورت یا بدن آنها بگذارد، انگار که آنان یک زیرپایی هستند.

علم پشت فوت فتیش

علم پشت فوت فتیش چیست؟ پژوهشگران به توضیح این موضوع پرداخته‌اند که افراد چطور و چرا به فتیش پا رو می‌آورند. یکی از اولین افرادی که این رفتارها را مطالعه کرد، زیگموند فروید بود که معتقد بود فتیش ها در اوایل کودکی به وجود آمده اند. او پیشنهاد کرد وقتی کودکی اندام تناسلی مادرش را می‌بیند و متوجه می‌شود که مادرش آلت مردانه ندارد، شوکه می‌شود؛ این موضوع منجر به تثبیت اشیا یا قسمت‌هایی از بدن زنان می‌شود که شبیه به آلت مردانه هستند.

در مورد فتیش‌های پا، نظریه فروید بیان می‌کند که آنها به این دلیل رخ می‌دهند که فرد پا یا انگشتان پا را جایگزین آلت تناسلی مرد می‌داند.

پژوهشی پیشنهاد می‌کند که فتیش پا به ورودی حسی مغز ارتباط دارد. بر اساس این پژوهش، بخشی از مغز که حسی را که افراد از پاها دریافت می‌کنند پردازش می‌کند، در کنار ناحیه‌ای است که تحریکات تناسلی را درک می‌کند؛ این موضوع ممکن است علت فتیش پای برخی افراد باشد.

فوت فتیش چیست؟
فوت فتیش چیست؟

علل بروز فتیش ها

مانند بسیاری از مسایل سلامت روان دیگر، عوامل رفتاری، اجتماعی و فرهنگی ممکن است با هم در این وضعیت دخیل باشند. در ادامه‌ی مقاله فوت فتیش چیست، به نظریات سبب شناسی این مسیله می‌پردازیم:

نظریات روان‌کاوی

پژوهشگرانی که رفتار انسان را تحلیل می‌کنند، از جمله فروید، ایده های مختلفی در مورد چگونگی بروز فتیش ها دارند. نظریه کلی این است که یک رویداد در دوران کودکی فرد رخ می‌دهد و سبب ایجاد فتیش می‌شود.

در این حوزه از روانکاوی، نظریه دیگر این است که افراد ممکن است در دوران کودکی روی یک شی خاص تثبیت شوند. این باعث می‌شود با دیدن آن شی در آینده، از نظر جنسی رویش متمرکز شوند.

ایده دیگر این است که افراد ممکن است بازگشت به کودکی را تجربه کنند و با اشیا یا اعضای بدن که آنها را به یاد دوران کودکی خود می‌اندازد تحریک شوند.

عوامل رفتاری

نظریه شرطی سازی و یادگیری نیز توجیهاتی را برای شکل گیری فتیش ها ارایه داده است. طبق این نظریات، افراد می‌توانند بیاموزند که از طریق همایند شدن پاداش (همچون انزال، نزدیکی جسمی یا حتی پول) با اشیایی خاص یا بخش هایی از بدن، برانگیختگی جنسی را تجربه کنند.

غریزه جنسی

نظریه ای دیگر می‌گوید هورمون‌ها و هیجانات سبب می‌شوند تا افراد برانگیختگی خود را به سمت اشیایی خاص تجلی دهند. این هورمون‌ها و هیجانات، به افراد اجازه می‌دهند تا به محرک‌های خاصی، پاسخ جنسی بدهند.

اجتماعی شدن

شیوه اجتماعی شدن نیز ممکن است در شکل گیری فتیش ها در افراد نقش داشته باشد. جوامع خاص ممکن است اهمیت خاصی به بخش های مشخصی از بدن بدهند، که این می‌تواند به فتیش نسبت به بخش‌های بدن و اشیا بیانجامد.

عوامل فرهنگی

نظریه‌ای دیگر، پیشنهاد می‌‌دهد جوامعی که فرهنگ‌هایی منفی یا مثبت‌نگر به رابطه جنسی دارند می توانند در این زمینه دخیل باشند. جوامع مثبت‌نگر، سکس را به عنوان یک فعالیت مفرح می‌بینند، در حالی که جوامع منفی‌نگر، آن را تنها روشی برای تولید مثل می‌دانند.

فوت فتیش چیست؟
فوت فتیش چیست؟

طبق این نظریه، جوامع مثبت‌نگر ممکن است افراد دارای فتیش بیشتری داشته باشند. این افراد بیشتر احتمال دارد که با اهدافی به جز تولید مثل، مانند لذت‌جویی، سرگرمی یا حتی تجربه‌گری وارد فعالیت‌های جنسی شوند.

نظریات زیستی

پاهای شما توسط پایانه‌های عصبی پوشانده شده است و حواس این پایانه‌ها وسیع‌تر و اغلب شدیدتر است. به همین دلیل، قلقلک، مالش و ماساژ دادن ممکن است روی پاها به طرز چشمگیری بهتر عمل کند.

وجه تحقیر

وجه تحقیر در فوت فتیش چیست؟ یک عنصر روانشناختی در فوت فتیش، تحقیر است. پاها اغلب «زیر» افراد هستند. به این معنا که مردم اغلب پا را به عنوان بخش زیرین بدن می‌بینند. این حالتی را ایجاد می‌کند که برخی افراد آن را جذاب می‌دانند: آنها دوست دارند نسبت به شریک زندگی خود احساس «پایین تر بودن» داشته باشند. آنها از پاهای شما روی بدنشان به عنوان نوعی بازی قدرت یا قرار گرفتن در جای خود (که حقیرتر از شماست) لذت می‌برند.

وجه سلطه یافتن

تسلیم و سلطه برای برخی از زوج‌ها یک بازی قدرت است. پاها تنها بخشی از این ساختار هستند.

اگر شریک زندگی شما فتیش پا دارد، ممکن است از شما بخواهد با او مانند یک زیرپایی رفتار کنید. آنها از این که به شما اجازه می‌دهند برشان تسلط داشته باشید تا بتوانند زیر پای شما به پرستش‌تان بپردازند، لذت می‌برند.

 

فتیشیسم چیست؟

اگر فتیش پا دارید، ممکن است برایتان هیجان‌انگیز باشد که جلوی پاهای همسرتان زانو بزنید، آنها را تحسین کنید و خودتان را به خاطر آنها کوچک بشمارید. ممکن است آنها را تشویق کنید تا پاهای خود را در سراسر بدن شما حرکت دهند و شما را مجبور به تسلیم کنند.

فتیش در روابط

در روابط، معنای فوت فتیش چیست؟ اگر شخصی بخواهد فتیش پا یا هر فتیش دیگری را با خود وارد رابطه زناشویی یا عاطفی‌اش کند، مهم است از قبل این را با شریک عاطفی خود در میان بگذارد. رو راست بودن در مورد فتیش خود با شریک جنسی‌تان و پاسخ دادن به هر سوال احتمالیی که مطرح خواهد کرد، می‌تواند پلی برای کاوش فتیش‌ها در یک محیط امن و توافقی ایجاد کند.

فعالیت‌های ساده و روزمره، مانند پدیکور یا ماساژ پای شریک زندگیتان، می‌تواند راهی برای وارد کردن فتیش به زندگی جنسی آنها باشد.

اگر همه‌ی طرفین رابطه جنسی با این موضوع راحت باشند، می‌توانید به تدریج پاها را در فعالیت های جنسی خود وارد کنید. می‌توانید از فعالیت‌هایی مانند بوسیدن یا مکیدن انگشتان پا یا لمس یا وارد کردن انگشت پا به اندام تناسلی استفاده کنید.

مهم‌ترین عاملی که باید در هنگام گنجاندن فتیش پا در روابط و فعالیت جنسی در نظر گرفت، رضایت و البته نظافت است. در صورتی که شریک زندگی شما با وارد کردن فتیش پای شما به رابطه موافق بود، حتما استحمام و تمیز کردن خاص ناحیه پا را مد نظر قرار دهید.

فوت فتیش چقدر شایع است؟

فوت فتیش یکی از متداول‌ترین امیال جنسی است. بدین معنا که در این مورد بیش از سایر انواع فتیش ها صحبت شده است. یک مطالعه پی برد که فتیش های مرتبط با بخش‌های بدن مشهورترین انواع فتیش‌ها است. فتیش پا تقریبا 50% ترجیحات را در گروه‌ها به خود اختصاص می‌داد.

در مقابل فتیش پای همسرتان چطور واکنش دهید

در این بخش از مقاله فوت فتیش چیست، به نحوه واکنش‌دهی مناسب در ارتباط با شریک دارای فوت فتیش می‌پردازیم. اگر طرف مقابل‌تان از گرایشش به فتیش پا پرده برداشت، ایده‌های زیر می‌تواند کمک‌تان کند تصمیم بگیرید که آیا شما هم از این موضوع لذت خواهید برد یا خیر.

 

انحرافات جنسی چیست؟

بازی‌ها و فعالیت‌های متنوع، راهی سرگرم‌کننده برای زوج‌ها هستند تا در اتاق خواب به شناخت بهتری از یکدیگر برسند. اگر همسرتان اخیرا به پاهای شما علاقه نشان داده است، ممکن است سوالاتی در مورد این که موضوع چیست و چه واکنشی باید داشته باشید، از ذهن‌تان بگذرد. نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • گوش کنید و سوال بپرسید

وقتی فردی علاقه اش را به پاها فاش می‌کند، همه واکنش مثبتی نشان نمی‌دهند. این می‌تواند آشکارسازی این مسیله را نگران‌کننده سازد. بنابراین اگر شریک زندگی‌تان در این مورد با شما صادق است، این را یک نشانه مثبت ببینید.

آنها ممکن است به شما بگویند که فکر می‌کنند پاهای جذابی دارید یا واقعا یکی از کفش‌های خاص شما را دوست دارند. آنها ممکن است با پیشنهاد ماساژ پاهای‌تان پس از یک روز طولانی، علاقه خود را به پاها آشکار کنند. یا ممکن است در حین رابطه جنسی بخواهند پاهای‌تان را ببوسند.

علایق هر فرد متفاوت است، بنابراین باید از شریک زندگی خود بشنوید که چه چیزی را بیشتر دوست دارد. این پرسش‌ها می‌توانند به گستردگی گفتگو کمک کند:

  • چه فعالیت هایی رو بیشتر دوست داری؟
  • آیا می‌خوای هر طور که شده منم به این رفتارهات جواب بدم؟
  • آیا این پیش‌نوازیه؟ آیا سکس هدف این مسیله ست؟ (یعنی بازی با پاها از عمل دخول مهم تره؟)
  • تصمیم بگیرید که چه احساسی دارید

شما در حال حاضر پاسخی به همسرتان بدهکار نیستید. از آنها بخواهید به شما فرصت دهند تا در مورد آنچه گفته‌اند فکر کنید. اگر پاها برای شما صرفا یک منطقه ممنوعه است، آگاهی از آن هم برای شما و هم برای همسرتان مهم است.

  • آهسته شروع کنید

شاید بدتان نیاید که امتحانش کنید. اگر مایل بودید، اجازه دهید ابتدا با ماساژ پاهای‌تان شروع کنند. ]چنانچه احساس راحتی می‌کنید، به فعالیت‌های دیگر بپردازید. در صورتیکه چیزی را دوست ندارید، بیان کنید. صداقت، عنصر ضروری رابطه‌ی سالم است.

چطور فتیش خود را نسبت به پاها با همسرتان در میان بگذارید

در این بخش از مقاله‌ی فوت فتیش چیست، به توضیح نحوه مطرح‌سازی این مسیله با شریک جنسی‌تان می‌پردازیم.

  • زمان مناسب را پیدا کنید

در هر گونه فعالیت جنسی، رضایت ضرورت دارد. زمان نامناسب برای صحبت درباره این موضوع، وقتی است که شما یا همسرتان عصبانی هستید. در عوض، به دنبال فرصت‌هایی باشید که با هم در حال استراحتید یا با هم به خرید رفته اید.

ذکر کنید که از مالیدن و نوازش پاها لذت می‌برید یا از ظاهر پاهای آنها در کفش‌های خاصی خوشتان می‌آید. این می‌تواند گفتگو را در محیطی کم فشار آغاز کند.

  • آماده باشید

ممکن است همسرتان سوالات زیادی داشته باشد. آماده گفتگو و شرکت در یک بحث صادقانه باشید. تمایل به صحبت در مورد اینکه چه زمانی و چگونه این علاقه خود را کشف کردید، مفید است.

 

اختلال سادیسم جنسی چیست؟

نمونه‌هایی از فعالیت‌های مورد علاقه خود را ارایه دهید. همچنین اگر کار خاصی هست که علاقه‌ای به آن ندارید، بیان کنید. برای مثال، همه نمی‌خواهند پاکام‌دهی داشته باشند.

  • پیشنهاد دهید که کارها را با سرعت مورد نظر همسرتان انجام دهید

اگر شریک شما تازه وارد بازی پا شده است، خوب است به آرامی او را با موضوع آشنا کنید. به آنها اطلاع دهید که قصد دارید چه کاری انجام دهید. اگر چیزی را دوست ندارند یا از آن ناراحت می‌شوند، کنارش بگذارید.

آیا خطراتی برای انجام فعالیت های مرتبط با فتیش پا وجود دارد؟

خطرات فوت فتیش چیست؟ برخلاف سایر بازی‌های جنسی، در اینجا لازم نیست نگران بارداری باشید. اما انجام این فعالیت ها بدون خطر نیز نیست. افرادی که این شکل از بازی‌های شهوانی را دوست دارند، باید موارد زیر را در نظر داشته باشند:

عفونت‌های مقاربتی (STIs).

برخی از بیماری‌های مقاربتی از طریق تماس تناسلی منتقل می‌شوند، اما برخی دیگر می‌توانند با مالیدن پوست به پوست انتقال یابند. برای مثال تبخال تناسلی و دهانی می‌تواند از طریق تماس با پوست منتقل شود. سیفلیس نیز از طریق تماس دهانی با زخم ها به اشتراک گذاشته می‌شود.

عفونت‌های پوستی.

مولوسکوم کنتاژیوزوم یک عفونت پوستی است که باعث ایجاد ضایعات یا برجستگی‌ می‌شود. این ویروس از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود. عفونت‌های قارچی پا نیز می‌تواند از طریق تماس با پوست آلوده یا حتی کفش‌هایی که فرد مبتلا به عفونت پوشیده است، انتقال یابد.

جراحت ها.

ناخن های تیز انگشت پا می‌توانند بر پوست ظریف اطراف آلت تناسلی، واژن یا مقعد جراحت ایجاد کنند. اگر قصد دارید پاهای خود را وارد بازی کنید، ناخن‌های انگشتان پا را کوتاه و تمیز نگه دارید. از شریکتان بخواهید آنها هم همین کار را انجام دهد.

آیا فوت فتیش نیاز به درمان دارد؟

اگر شریک جنسی شما با فعالیت‌های مرتبط با فتیش پا احساس راحتی دارد و خودتان نیز با این موضوع راحت هستید، نیاز به درمان ندارید. در صورتی که گرایش جنسی نسبت به پاها برای‌تان رنج شخصی ایجاد کند یا باعث اختلال در عملکرد شغلی یا روابط‌تان شود، می‌توانید از گزینه‌های درمانی موجود بهره‌مند شوید.

درمان اختلال فتیشیسم

درمان فوت فتیش چیست؟ سکس تراپی با یک درمانگر خبره که در پارافیلیا تخصص دارد، بهترین شکل درمان برای اختلال فتیشیسم است. یک درمانگر جنسی معتبر ممکن است از درمان شناختی رفتاری (CBT) برای شناسایی و تغییر رفتارهای فتیشیسم استفاده کند. ثابت شده است که CBT در ترکیب با دارو برای درمان اختلال فتیشیسم موثر است.

درمان جنسی

کار با یک درمانگر جنسی معتبر و متخصص در زمینه پارافیلیا، رویکردی آگاهانه و بدون قضاوت را تضمین می‌کند. درمانگر جنسی، تاریخچه جنسی و روانی-اجتماعی مفصلی از شما دریافت می‌کند تا عواملی را که در علاقه فتیشیسم سهیم است، ارزیابی کند.

درمانگر شروع و زمینه‌ علایم تجربه شده را بررسی می‌کند، به ویژه هرگونه تغییر در موقعیت ها یا نشانه هایی که باعث تشدید افکار یا تمایلات فتیشیسم شده است. آنها احتمالا در مورد فنون ذهن‌آگاهی و رفتاری مفید برای افراد یا زوجین آموزش خواهند داشت. عارضه های روان‌شناختی همزمان، مانند اختلالات خلقی نیز مورد ارزیابی و درمان قرار خواهند گرفت.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمانگران جنسی با رویکرد CBT از فنون بازسازی شناختی برای شناسایی و تغییر افکار و رفتارها استفاده می‌کنند. آنها ممکن است بیزاری-درمانی یا تصاویر هدایت‌شده را برای کاهش علاقه به اشیای فتیشیستیک به کار ببرند. مطالعات نشان می‌دهد CBT زمانی که همراه با دارو درمانی استفاده ‌شود، درمانی موثر برای اختلال فتیشیسم است.

دارو درمانی

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند پروزاک یا فلوکستین می‌توانند به اختلالات خلقی همزمان مانند افسردگی یا اضطراب کمک کنند و میل جنسی را کاهش دهند. بسیاری از افرادی که از SSRI استفاده می‌کنند، با عوارض جانبی جنسی مواجه می‌شوند. این عوارض اغلب شامل کاهش علاقه به رابطه جنسی می‌شود. کاهش میل جنسی می‌تواند به تکانشگری مرتبط با افکار و رفتارهای فتیشیسم کمک کند، با این حال، بدون درمان مستقیم علایم، این داروها اثربخشی زیادی نخواهند داشت.

شما بنویسید؛ آیا تجربه شخصی از فتیش پا دارید؟ آیا در همسر یا شریک جنسی‌تان علایم فتیش پا را دیده اید؟ چطور با این موضوع کنار آمدید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع:

https://www.healthline.com/

https://www.medicalnewstoday.com/

https://www.choosingtherapy.com/

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]