فتیشیسم چیست؟ فتیشیسم به استفاده­ی وسواس­گونه از یک شی یا بخشی از بدن مانند کفش، مو یا لباس زیر به عنوان محرک کسب لذت جنسی اشاره دارد. در این مقاله به شرح جامع فتیشیسم و روش­‌های درمان آن می­پردازیم.

فهرست محتوا

فتیشیسم چیست؟

فتیشیسم چیست؟ بیشتر ما به­ طور مکرر افکار و امیال جنسی داریم. مسایل جنسی بخشی منحصربه­فرد و شخصی از زندگی ما هستند. گاهی آرزوهای جسمی ما می­تواند در قالب فتیش­های جنسی ظاهر شود که به معنای جذب­ شدن به یک شی یا اشیای بی­جان یا بخش‌­های غیرتناسلی بدن است وهیچ اشکالی ندارد.

فتیشیسم چیست؟ اختلال فتیشیسم یا یادگارخواهی
فتیشیسم چیست؟ اختلال فتیشیسم یا یادگارخواهی

اما هنگامی­که فتیش یک شخص شروع به تسلط ­یافتن و جلوگیری از رشد اجتماعی، حرفه­ای یا رابطه‌­ای فرد می­کند، می­توان گفت اختلال فتیشیسم روی داده است. اختلال فتیش یکی از 8 عارضه در طبقه­بندی ناهنجاری­‌های جنسی است.

علایم اختلال فتیشیسم

اختلال فتیش تقریباً تنها در مردان رخ می­‌دهد، هرچند در زنان نیز احتمال وقوع وجود دارد. اولین نشانه­ی یک فتیش ناسالم (که منجر به اختلال فتیش می­شود) ممکن است در سال­های نوجوانی در شروع بلوغ ظاهر شود. این فرد ممکن است با لمس، بوییدن یا تحریک آلت تناسلی خود با یک شی بی­جان یا بخشی از بدن فرد مقابل با این شی تعامل کند. شی مورد تمایل معمولاً باعث برانگیختگی جنسی می­شود، گاهی حتی تنها با فکر کردن راجع به آن. علایم رایج اختلال فتیش می­تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تجربه­ برانگیختگی جنسی شدید ناشی از بخش غیرتناسلی بدن یا یک شی بی­جان
  • امیال عودکننده، تصاویر ذهنی یا تخیلاتی درباره­ی فتیش که بیش از 6 ماه طول می­کشند
  • اضطراب، شرم یا سردرگمی مرتبط با فتیش و تمایل فرد نسبت به آن
  • اختلال در زندگی روزمره­ فرد به دلیل فتیش، از جمله مشکلاتی در خانه، کار یا در روابط بین­فردی

فتیش شخص ممکن است در زمان اضطراب به­ عنوان منبعی برای خرسندی یا تسکین موقت استرس عمل کند. با این حال، هنگامی که این تمایلات مکرر به ­طرز چشمگیری مخرب می­شوند، فتیش و تمایل فرد به آن، می­تواند به جای خرسندی، احساس شرم را در پی آورد.

رایج ترین انواع فتیشیسم کدامند؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که متداول­ترین شی فتیشیسم چیست؟ موضوعات فتیش برای هر فردی می­توانند متفاوت و متنوع باشند اما چند نوع رایج وجود دارد از جمله: پیرسینگ (مخصوصاً روی لب­‌ها، زبان، ناف یا نوک سینه)، مو (برای مردان، موهای رنگ­شده می­تواند کشش جنسی ایجاد کند و برای زنان، ریش و موی سینه­ مردان ممکن است جذاب باشد)، پا، کفش، چرم، لباس مبدل یا سایر بخش­های بدن مانند دهان.

شیوع اختلال فتیشیسم چقدر است؟

هرچند طبق تخمین‌های آماری حدود 10% از جمعیت ممکن است نوعی فتیش داشته­باشند، اختلال فتیش نادر به نظر می‌رسد و کمتر از 1% جمعیت تحت مراقبت‌های روانپزشکی برای این بیماری هستند.

فتیش سالم در برابر فتیش ناسالم

در ادامه­ مقاله­ی فتیشیسم چیست، فتیش سالم و ناسالم را بررسی می­کنیم. فتیش گاهی ­اوقات به اشتباه رفتار جنسی غیر متعارف یا غیراخلاقی در نظر گرفته می­شود. در واقع، تخمین زده می‌شود که از هر 6 نفر، 1 نفر نوعی فتیش دارد و بیشتر افراد می‌توانند خواسته‌های خود را با بیان جنسی سالم و رضایت‌بخش برآورده کنند.

بیشتر بخوانید : اعتیاد جنسی چیست؟ نشانه ها و درمان آن

به­ همین دلیل است که فتیش­ها در حالت عادی ناسالم تلقی نمی‌­شوند، مگر اینکه از نظر بالینی اضطراب و اختلالات قابل توجه ایجاد کنند یا احتمال صدمه‌­زدن به خود یا دیگران را داشته ­باشند. بنابراین، اختلال فتیش یا فتیشیسم ناسالم عبارت است از استفاده­ی مداوم از اعضای غیرجنسی بدن یا اشیای بی­جان برای تحریک جنسی، تا آنجا که زندگی روزمره­ فرد را مختل می­کنند. این اختلال در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانشناختی، در طبقه­بندی ناهنجاری­‌های جنسی یا پارافیلیاها قرار دارد.

پارافیلیا یا ناهنجاری جنسی چیست؟

پارافیلیاها، علایق، امیال یا رفتارهای جنسی با شدت غیرعادیی هستند که اشیا، فعالیت‌­ها یا موقعیت‌­هایی را دربردارند که غیرمعمول­اند یا به­طور بالقوه برای خود یا دیگران آسیب­زا هستند. اساساً پارافیلیاها از یک فتیش تکامل می­یابند، اما تنها زمانی­که فتیش علت آسیب به فرد یا شخصی دیگر باشد.

تفاوت بین پارافیلیا و فتیشیسم چیست؟

اختلال فتیشیسم در واقع یکی از اختلالات پارافیلیک است. همه­ی اختلالات پارافیلیک، خیالپردازی­‌های جنسی یا امیالی را دربردارند که اثری منفی بر خود یا دیگران می­گذارد و عملکرد روزمره را مختل می­کند. برخی ممکن است شریکان جنسی ناراضی، صدمه به خود یا صدمه به دیگران را شامل شوند.

به جز اختلال فتیش، اختلالات دیگر در این طبقه عبارتند از:

  • اختلال عورت‌­نمایی: داشتن تخیلات، امیال یا رفتارهای جنسی عودکننده مرتبط با نشان­دادن آلت تناسلی خود به غریبه‌­ها
  • اختلال مازوخیسم جنسی: داشتن تخیلات، امیال یا رفتارهای جنسی دربردارنده­ی رنج جسمی یا تنبیهات بدنی که به خود شخص وارد می­شود
  • اختلال سادیسم جنسی: داشتن تخیلات، امیال یا رفتارهای جنسی مرتبط با وارد کردن درد به فردی دیگر
  • اختلال مبدل­پوشی: امیال اجباری یا رفتارهای نامناسب مرتبط با پوشیدن لباس جنس مخالف برای برانگیختگی جنسی تا حدی که باعث رنج چشمگیر بالینی یا از دست­دادن کنترل می­شود.
  • اختلال مالش‌­دوستی: داشتن تخیلات، امیال یا رفتارهای جنسی عودکننده شامل مالیدن، نوازش یا به هر نوعی لمس یک شخص ناراضی
  • اختلال پدوفیلیک: احساس کشش جنسی به کودکان و برانگیختگی جنسی با فکرکردن به فعالیت جنسی با یک کودک
  • اختلال نظاره­گری: داشتن یا عمل­کردن طبق امیال و تخیلات جنسی که شامل دید زدن یک شخص ناآگاه و ناراضی است

تاثیر اختلال فتیش بر فرد و روابط

اختلال فتیش معمولاً در فردی که به این شکل به برانگیختگی جنسی می­رسد، احساس شرم و رنج هیجانی ایجاد می­کند. تعارض درونی و ترس از قضاوت می­تواند به منزوی­شدن و دشواری در پیدا کردن شریک عاطفی یا عدم برقراری ارتباط صادقانه در روابط جنسی بیانجامد.

بیشتر بخوانید : اختلال سادیسم جنسی چیست؟ علت ، علائم

شریکان عاطفی فرد دارای اختلال فتیش ممکن است احساس ناکافی­بودن، جذاب­نبودن یا نگرانی درباره­ی عوارض علایق مربوط به فتیش پیدا کنند.

اغلب وقتی شی فتیشیستیک حاضر نباشد، بدکارکردی جنسی رخ می­دهد. بدکارکردی جنسی یا ارضای تاخیریافته ممکن است افراد یا زوجین را به جستجوی درمان وادارد.

 

علل فتیشیسم چیست؟ (فتیش­‌ها چطور ایجاد می­شوند؟)

علت پشت ‌فتیشیسم چیست؟ فتیش‌­ها معمولاً در آغاز بلوغ نمایان می­شوند. چه فتیش­ها و چه اختلالات فتیش علت دقیق و مشخصی ندارند.

بیشتر نمونه‌­های اختلالات فتیش در مردان تشخیص داده می­شود.

برخی پژوهش­‌ها پیشنهاد می­کنند که فتیش­ها از ترکیبی از عوامل عصبی-زیستی، بین­فردی و فرایندهای شناختی نشات می­گیرند.

فتیشیسم چیست؟ اختلال فتیشیسم یا یادگارخواهی
فتیشیسم چیست؟ اختلال فتیشیسم یا یادگارخواهی

یک مطالعه در سال 2018 پیشنهاد می­کند که ترکیبی پیچیده از اثرات زیستی و فرهنگی در کنار آنچه جامعه به ما به عنوان شهوت‌­زا می­آموزد، پایه­‌ی رشد فتیش‌­ها است.

به نظر می­رسد ارتباطی بین اختلالات پارافیلیک و ترومای کودکی و نیز مواجهه با فعالیت جنسی باشد. با این­حال، این موضوع اغلب در سایر اختلالات پارافیلیک دیده شده نه فتیشیسم.

نظریات زیادی پیرامون نحوه و چرایی رشد اختلال فتیشیسم وجود دارد، حتی با اینکه علت ثابت­شده­ای در دست نیست. برخی پیشنهاد می­کنند که افراد دچار اختلالات پارافیلیک گاهی سطوحی بالاتر از سروتونین را دارا هستند.

سطوح بالاتر سروتونین با رفتارهای وسواسی ارتباط دارد که می­تواند مخرب باشد. این رفتارها در بین بسیاری از تشخیص­ها مشترک هستند، نه فقط اختلالات فتیش یا سایر اختلالات پارافیلیک.

آیا درمانی برای اختلال فتیشیسم وجود دارد؟

اختلال فتیشیسم به ­شدت قابل درمان است. با این­حال، به دلایلی همچون تابو پیرامون موضوعات جنسی، یک مانع مهم بر راه دسترسی به مراقبت و درمان تخصصی، احساس شرم مراجع است.

باید بر این موضوع تاکید شود منبع فتیش مهم نیست، متخصص سلامت روان با شفقت و درک درمان را پیش خواهد برد. علایم اختلال فتیشیسم می­تواند با صرف زمان، مدیریت و حتی برطرف شود.

سه گزینه­ درمانی اولیه برای افراد دچار اختلال فتیش وجود دارد. هر سه رویکرد ممکن است توسط یک درمانگر جنسی فوق متخصص ارایه شود یا اینکه مراجع می‌تواند با چند متخصص ملاقات کند که برنام‌ه­ای گروهی را پیش می­برند.

در ادامه­ی مقاله­ی فتیشیسم چیست، سه روشی را که معمولاً در درمان اختلال فتیش به کار می­رود می­خوانیم:

  1. سکس­تراپی یا درمان جنسی

درمانگر جنسی می­تواند بدون قضاوت و با درکی همدلانه درمان را شروع کند. وقتی با درمانگر جنسی کار می­کنید، لازم است پیشینه­ جنسی و روانشناختی خود را کاوش کنید. این فرایند کمکتان می­کند تا خودآگاهیتان را افزایش دهید و به درمانگر اجازه می­دهد تا هر عامل و رویداد دخیل در فتیش و امیال، خیالات و رفتارهای مربوط به آن را شناسایی کند.

درمانگر و مراجع با کمک یکدیگر به کاوش این موضوع می­پردازند که فتیش از کجا شروع شد. سپس، درمانگر جنسی راهبردهای مقابله­ای جدیدی همچون ذهن­آگاهی و فنون رفتاری به شما آموزش می­دهد.

درمانگر جنسی ممکن است همچنین عارضه­­های دیگر را مانند اختلالات خلقی یا فزون­خواهی جنسی که می­تواند امیال، افکار یا رفتارهای جنسی قوی یک مراجع را توضیح دهد، بررسی کند.

  1. درمان شناختی رفتاری (CBT)

شاید درمان شناختی رفتاری، پرکاربردترین روش جهانی باشد که درمانگران جنسی نیز می­توانند آن را به کار بگیرند. این روش به مراجعان کمک می­کند تا امیال و آرزوهای مرتبط با فتیش را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید : انحرافات جنسی یا فتیش جنسی ، علائم و درمان آن

اگر فتیش برای خود یا دیگران آسیب­زا نیست، درمانگر ممکن است از CBT برای آموزش تعدیل رفتار جنسی و یافتن روش­هایی برای ارضاشدن با توجه به سایر جنبه­‌های زندگی فرد استفاده کند. CBT، ساختاربندی مجدد شناختی را برای تغییر تدریجی افکار و رفتار به­ کار می­گیرد. این ممکن است شامل تصویرسازی هدایت ­شده برای کاهش علاقه به اشیای فتیش باشد.

CBT اغلب در ترکیب با یک روش درمانی موفق دیگر یعنی دارودرمانی به کار می­رود.

  1. دارو درمانی

ارایه ­دهندگان خدمات روانپزشکی اغلب دسته­ی بازدارنده­های بازجذب سروتونین یا SSRIها را تجویز می­کنند. چند داروی رایج در این دسته، پروزاک، زالافت و پاکسیل نام دارد. SSRIها می­توانند میل جنسی را کاهش دهند و به افراد کمک کنند تا به بهبودی سریع­تری در رفتارهای جنسی خود دست یابند. این داروها همچنین می­توانند عارضه­ های همراه مانند اختلالات افسردگی و اضطرابی را درمان کنند.

هرچند داروها می­توانند تکانه­ی جنسی و امیال مربوط به فتیش را کم کنند، اما به ریشه­ فتیش نمی­پردازند. در نتیجه، روان­درمانی و دارو می­توانند با هم یک برنامه درمانی موفق باشد.

زیستن با اختلال فتیش

راه­‌ها و روش‌­های مقابله‌­ای زیادی برای مدیریت اختلال فتیش وجود دارد. اگر از اختلال فتیش رنج می­برید، حتما:

  • صادقانه با شریک عاطفی خود درباره­ امیال و خیال­پردازی‌های جنسیتان صحبت کنید. وقتی رفتارتان رازآلود یا مخفیانه نباشد، شریک عاطفی­تان راحت­تر می­تواند شما را درک و ازتان حمایت کند.
  • با یک درمانگر جنسی متخصص مشورت کنید تا از گزینه‌­های درمانی مطلع شوید.
  • جامعه­ افراد مشابه خود را پیدا کنید یا به گروه­هایی بپیوندید که از این چالش­ها با موفقیت گذشتند و علایم خود را از حالت رنج‌­آور خارج کردند.
  • به یاد داشته باشید که مانند بیشتر عارضه‌­های سلامت روان، در اختلال فتیش نیز هرچه زودتر درمان آغاز شود، اثربخشی بیشتر خواهد بود.

کلام پایانی

در این مقاله خواندید که فتیشیسم چیست و چه درمان­‌هایی دارد. شاید خیلی از ما بخاطر مسایل جنسی یا موضوعات غیرمعولی که باعث برانگیختگی جنسی­مان می‌شوند احساس شرم یا خجالت کنیم. با این­حال، مهم است بدانید که اگر امیال یا افکار عودکننده­­ی جنسی شروع به ایجاد اختلال در زندگی روزمره­ کردند، بهترین کار این است که به دنبال حمایت تخصصی برویم.

در صورت تمایل برایمان بنویسید آیا شی غیرمرسومی هست که از نظر جنسی شما را برانگیخته کند؟ می­توانید هر نوع سوال خود را در این زمنیه مطرح سازید؛ کارشناسان ما در اسرع وقت پاسختان را خواهند داد.

https://psychentral.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]