در حال تجربه فرسودگی قرار گذاشتن هستید؟ در این مقاله راه حل هایی برای مقابله با این مسیله داریم.

فهرست محتوا

  • فرسودگی قرار گذاشتن چیست؟
  • علایم فرسودگی قرار گذاشتن چیست؟
  •      امیدتان را از دست داده اید.
  •      این موضوع سلامت روان شما را متاثر ساخته است.
  •      خود مراقبتی اولویت شما نیست.
  •      با طرد شدن دست و پنجه نرم می کنید.
  •      احساس می کنید تمایل قلبی به قرارگذاشتن ندارید.
  • چطور فرسودگی قرار گذاشتن را برطرف کنیم؟
  •      کمی استراحت کنید.
  •      هدفمندتر باشید.
  •      با افرادی که می­خواهید آنها را ببینید، نه فقط کسانی که می خواهند شما را ببینند، قرار ملاقات بگذارید.
  •      قانونمند باشید و زمانی را که صرف برنامه‌ها می‌کنید پیگیری کنید.
  •      جدول زمانی خود را برای یافتن یک شریک عاطفی رها کنید.
  •      به قرارهای ملاقات تان تنوع دهید.
  •      گفتگویی خردمندانه داشته باشید.

 

فرسودگی قرار گذاشتن چیست؟

فرسودگی قرار گذاشتن به زمانی اشاره دارد که پس از مدتی تلاش، فکر می‌کنید گزینه مورد نظرتان را پیدا نخواهید کرد و احساس خستگی می‌کنید. در صورتی که علامت‌های زیر را تجربه می‌کنید، احتمالا دچار فرسودگی قرار گذاشتن شده اید.

علایم فرسودگی قرار گذاشتن چیست؟

  • امیدتان را از دست داده اید.

چه دلیل از دست دادن امیدتان این باشد که قلب­تان بارها شکسته و چه این باشد که بارها قبل از رسیدن پیش غذا گفتگوی تان ته کشیده، احتمالا به این باور رسیده اید که قرار گذاشتن بی معنی است. همانطور که خیلی از مردم به این باور می‌رسند. «قرار گذاشتن اعصاب خُرد کنه!» جمله رایجی است که در کتاب ها و فیلم ها زیاد می‌خوانیم و می‌شنویم و در مراکز روان‌درمانی نیز آن را می‌شنویم. اگر شما یکی از بسیار افرادی هستید که از جستجوی شریک عاطفی ناامید شده اید، ممکن است دچار فرسودگی قرار گذاشتن شده باشید.

  • این موضوع سلامت روان شما را متاثر ساخته است.

همه روابط ما بر به­زیستی و سلامت روان‌مان تاثیر می‌گذارند. با این حال، روابط عاشقانه اثر ویژه‌ای دارند. روابط صمیمانه، پرشور و متعهدانه باعث افزایش هیجانات، خیال‌پردازی‌های عاشقانه و شهوانی و ایجاد امیدی معنادار می‌شوند. در نتیجه، وضعیت رابطه عاشقانه یک فرد ارتباط نزدیکی با تجارب اضطراب، افسردگی، سو مصرف مواد، ارزشمندی خود، عزت نفس و سلامت روان کلی وی دارد.

  • خود مراقبتی اولویت شما نیست.

 قرار ملاقات عاشقانه ممکن است زمان‌بر باشد، به‌ویژه در فرهنگی که در آن معتقدیم هر چه «کار» بیشتری انجام دهید (یا در این مورد، هرچه ملاقات‌های بیشتری داشته باشید)، نتیجه بهتری خواهد داشت. قرارهای بیشتر در یک هفته لزوما به این معنی نیست که احتمال بیشتری وجود دارد فرد یا رابطه مناسب خود را پیدا کنید؛ به خصوص اگر در آن قرارها به عنوان بهترین خودتان ظاهر نشوید. فرسودگی قرار ملاقات عاشقانه ممکن است به این معنی باشد که شما در مقابل شریکان عاطفی نشسته اید و احساس خستگی می‌کنید، نمی‌توانید تمرکز کنید و نمی‌توانید خود واقعی تان را نشان دهید.

  • با طرد شدن دست و پنجه نرم می کنید.

در حال خواندن مقاله فرسودگی قرار گذاشتن هستید. قرار گذاشتن‌های مدرن، به خصوص در برنامه های دوستیابی، به این معناست که برخی افراد در انتخاب ها طرد می‌شوند یا سایرین را طرد می‌کنند. 70 میلیون بزرگسال امریکایی که از برنامه‌های دوستیابی استفاده می‌کنند، ذهنیت طرد را در خود شکل داده اند که باعث می‌شود قرار ملاقات عاشقانه برایشان یاس‌­آمیز و خسته کننده به نظر برسد. اگر شما یا شریک عاطفی احتمالی‌تان از ادامه یک رابطه یا آشنایی منصرف شوید، این بخشی گریزناپذیر از روابط است. اگر از پیش در وضعیت ذهنی ناسالمی باشید، رد شدن یا با قطع ناگهانی رابطه مواجه شدن، می‌تواند شبیه به بازتابی از عدم ارزشمندی شما، جذاب نبودن یا توانایی‌تان در اداره کردن روابط عاطفی به نظر برسد. اما وقتی از پیش ذهنیت سالمی دارید، طرد یک بخش عادی در روند جستجوی شریک عاطفی است.

  • احساس می کنید تمایل قلبی به قرارگذاشتن ندارید.

به طور خودکار و بدون فکر در قرار ملاقات های مختلف حاضر شدن، مانع از آن می‌شود که واقعا فردی را که روبروی شما نشسته است بشناسید و در نهایت تصمیم بگیرید که آیا از نظر عاطفی به او علاقه دارید یا خیر. ملاقات بدون تامل، شما را از آوردن بخش‌های بازیگوش، کنجکاو و جذاب شخصیت خود به عرصه گفتگو باز می‌دارد. این باعث فرسودگی قرار گذاشتن می‌شود. این کار ممکن است راهی برای صرفه جویی در انرژی و عبور از قرارها به نظر برسد، اما بازگشت سرمایه در این نوع دوستیابی بسیار کم است.

قرار ملاقات عاشقانه

چطور فرسودگی قرار گذاشتن را برطرف کنیم؟

  • کمی استراحت کنید.

زمانی که قرار ملاقات عاشقانه مثل یک تکلیفِ توان‌­فرسا یا تحلیل ­برنده نیروی اجتماعی شما به نظر می‌رسد، مهم است کمی برای خود وقت بگذارید. خواه این استراحت به معنای گذراندن وقت با افرادی باشد که دوستشان دارید یا درگیر نوعی فعالیت بدنی باشید، استراحت می‌تواند روان­تان را مجددا تغذیه کند، سطح انرژی‌تان را افزایش دهد و به شما این امکان را می‌دهد که در قرارهای ملاقات شاداب و خوش‌بینانه ظاهر شوید.

  • هدفمندتر باشید.

قبل از اینکه بخش زیادی از وقت خود را به قرار گذاشتن اختصاص دهید، مهم است که چند سوال مهم از خود بپرسید، از جمله: «من از قرار ملاقات عاشقانه چه می‌خواهم؟» و «در یک رابطه، موضعی که نمی‌توانم از آن کوتاه بیایم چیست (مثلا آیا یک خانواده می‌خواهم، می‌خواهم در یک منطقه خاص زندگی کنم، به انجام مشترک یک امر مذهبی تمایل دارم؟ و غیره.» به احساس درونی خود توجه کنید؛ چه نوع قرار ملاقاتی در گذشته سرگرم‌کننده بوده است، و حتی اگر رابطه عاشقانه وجود نداشته باشد، چگونه می‌توانید قرار ملاقات عاشقانه را به یک تجربه فکری گسترده و لذت‌بخش برای خود تبدیل کنید؟

  • با افرادی که می­خواهید آنها را ببینید، نه فقط کسانی که می خواهند شما را ببینند، قرار ملاقات بگذارید.

عاملیت، از فرسودگی قرار گذاشتن جلوگیری می‌کند. مهم این است که شما همچنان با افرادی که به نظرتان جذاب می‌رسند، ملاقات کنید. وقتی کسی علاقه خود را به شما ابراز می‌کند، ممکن است در کوتاه مدت حال خوبی داشته باشید، اما ادامه معاشرت با کسی که چندان دوستش ندارید در نهایت بعید است که به یک ارتباط معنادار منجر شود.

  • قانونمند باشید و زمانی را که صرف برنامه‌ها می‌کنید پیگیری کنید.

مهم است میزان زمانی را که صرف برنامه‌های دوستیابی می‌کنید، پیگیری کنید. مطالعات نشان داده اند که هر یک ساعت اضافی که فرد صرف چک کردن تلفن خود می‌کند، به­زیستی روانشناختی او را کاهش می‌دهد و باعث افزایش اضطراب و بی ثباتی عاطفی و کاهش عزت نفس وی می شود. اگرچه ممکن است صرف زمان برای کشیدن انگشت روی صفحه گوشی تان مفید به نظر برسد، انجام این کار بر سلامت روان شما تاثیر منفی می‌گذارد و در نهایت یافتن یک شریک عاطفی را دشوارتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین راه برای جذب مردان

  • جدول زمانی خود را برای یافتن یک شریک عاطفی رها کنید.

 بسیاری از مردم آگاهانه یا ناآگاهانه به یک جدول زمانی پایبند می‌شوند؛ مثلا تا ۲۵ سالگی با شخصی آشنا شوید، تا ۲۸ سالگی نامزد کنید، تا ۳۰ سالگی ازدواج کنید، و الی آخر. قرار گذاشتن به این دلیل که شما واقعاً می خواهید با کسی ملاقات کنید، با زمانی که به دلیل استرس ناشی از یک تنگنای زمانی به دنبال قرار ملاقات عاشقانه هستید متفاوت است. رهایی خود از فشار انجام این کار در یک بازه زمانی معین، در کاهش اضطرابی که به تجربه‌های دوستیابی خود وارد می‌کنید موثر خواهد بود.

  • به قرارهای ملاقات تان تنوع دهید.

به جای اینکه در اولین قرار به کافی شاپ بروید، کاری متفاوت انجام دهید. یک پیاده روی کوتاه یا دوچرخه سواری را پیشنهاد دهید. امتحان کردن چیزهای جدید با فردی تازه می‌تواند سطح دوپامین شما را افزایش دهد، بدن و ذهن‌تان را هیجان­زده کند و چرخه قرارگذاشتن تکراری و فرسودگی قرار گذاشتن را بشکند. تازگی، یک محرک قوی برای خیال­پردازی‌های وابسته به عشق شهوانی است، بنابراین گنجاندن ماجراجویی در قرار ملاقات عاشقانه ممکن است همان چیزی باشد که برای تاثیرپذیرفتن از شخصی که با او هستید و تجدید انرژی درونی‌تان به آن نیاز دارید.

  • گفتگویی خردمندانه داشته باشید.

روش­های زیادی وجود دارد که با آن ها می‌توانید گفتگوی خود را با شرکای عاطفی احتمالی بهبود بخشید و از فرسودگی قرار گذاشتن دور باشید. پیشنهاد می‌کنم با هدف شناسایی اینکه چه چیزی فردی را که روبروی شما نشسته منحصر به فرد می‌کند، قرار ملاقات بگذارید و صرفا بر گردآوری اطلاعات در مورد جایی که او در آن بزرگ شده، به دانشگاه رفته یا شغلی که دارد تاکید نکنید. در مورد شیوه­ های الهام بخش برای ایجاد گفتگوی معنادار می‌­توانید در اینترنت و کتاب ها جستجو کنید.

 

آیا شما هم از قرار گذاشتن های بی سرانجام خسته شده اید؟ نظرات و تجارب خود را با ما در میان بگذارید.

 

منبع

https://www.psychologytoday.com/ie/blog/sex-esteem/202207/dating-sucks-identifying-dating-burnout-and-how-fix-it

 

کلینیک روانشناسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]