گوستینگ یا ناپدید شدن ناگهانی، زمانی است که کسی یک‌باره ارتباطش را از همه جا با شما قطع می‌کند. در این مقاله می‌خوانیم گوستینگ چیست، چه علایمی دارد، به چه عللی رخ می‌دهد و چگونه می‌توان با آن کنار آمد.

گوستینگ چیست؟

 این سناریو را تصور کنید: چند روز به صفحه‌ی چت با شریک عاطفی‌تان سر می‌زنید و تنها چیزی که می‌بینید، پیام‌های خوانده نشده‌ی خودتان است:

  • هی!
  • سلااام!
  • کجایی!
  • چرا جواب نمی‌دی؟!

Ghosting یا ناپدید شدن ناگهانی، زمانی رخ می‌دهد که شخصی به یکباره و بدون هیچ توضیحی هر نوع ارتباطی را با شما قطع می‌کند. در این حالت، به نظر می‌رسد او درست مانند یک شبح غیب شده است. این پدیده اغلب در روابط عاطفی دیده می‌شود اما می‌تواند به از بین رفتن ناگهانی و غیرمنتظره‌ی دوستی ها و روابط کاری نیز اشاره کند.

در گوستینگ، شما در یک رابطه هستید و ناگهان و احتمالا بدون هیچ هشداری، به نظر می‌رسد شریک عاطفی‌تان ناپدید شده است. آنها هر گونه تماس، پیامک و ارتباط در دنیای واقعی و مجازی را با شما قطع می‌کنند. آنان به دلیل یک کار فوری شهر را ترک نکرده‌ یا حتی فوت نکرده اند، بلکه به سادگی و بدون زحمت به رابطه خود پایان داده اند. شما مورد گوستینگ قرار گرفته اید.

با اینکه گوستینگ موضوعی جدید است، در نتیجه‌ی تعامل رسانه‌های اجتماعی، فناوری و روابط به طرز زیادی شیوع پیدا کرده است. در اصل، فناوری، ناپدید شدن را به روش بی‌نهایت آسانی تبدیل کرده که فرد می‌تواند با آن به راحتی خود را از روابط بیرون بکشد.

بیشتر بخوانید: اهمیت دوستان در رابطه زوجی سالم چیست؟

نشانه های گوستینگ

نشانه‌های گوستینگ چیست؟ تشخیص گوستینگ اغلب واضح است، اما می‌تواند در یک فرآیند تدریجی نیز رخ دهد. ممکن است فردی طی یک دوره زمانی و به تدریج تماس با شما را به حداقل برساند. برخی از علایم اولیه مبنی بر اینکه احتمالا طرف مقابل‌تان در حال ناپدید شدن است، عبارت است از:

  • مرتبا برنامه‌های دورهمی را کنسل می‌کند
  • با انجام تعهدات کشمکش دارد
  • مایل نیست اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارد
  • نمی‌خواهد شما با دوستان یا خانواده‌ اش ملاقات کنید
  • حساب های خود را در رسانه‌های اجتماعی پاک می‌کند
  • به ندرت به پیام‌ها یا تماس‌های شما پاسخ می‌دهد
  • گفتگوهای عمیقی با هم ندارید و در کل بی علاقه به نظر می‌رسد

گوستینگ در رسانه های اجتماعی

گوستینگ می‌تواند در رسانه‌های اجتماعی نیز رخ دهد. یعنی زمانی که فردی بدون توضیح و ناگهان تمام ارتباطات خود را با شما در رسانه‌های اجتماعی قطع می‌کند. ممکن است طرف مقابل شما را در تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی آن فرند، آنفالو یا حتی بلاک کند. آنها حتی ممکن است تا آنجا پیش روند که برای جلوگیری از هرگونه تماس، حساب های اجتماعی خود را غیرفعال یا پاک کنند.

ناپدید شدن ناگهانی یا گوستینگ چیست؟
ناپدید شدن ناگهانی یا گوستینگ چیست؟

علت گوستینگ چیست؟

چرا یک نفر ترجیح می‌دهد به سادگی و بی اطلاع از زندگی شخصی دیگر غیب شود؟ غم انگیز است، اما شاید هرگز به طور قطعی نفهمید که چرا مورد گوستینگ قرار گرفتید. در حالی که به مطالعات خاص بیشتری در این زمینه نیازمندیم، تحقیقات گذشته احتمالاتی را به ما نشان می‌دهند. طبق مطالعات، ممکن است افراد با سبک دلبستگی اجتنابی (کسانی که اغلب به دلیل طرد از سوی والدین، در ایجاد وابستگی به دیگران تردید دارند یا کاملا از وابستگی به دیگران دوری می‌کنند)، که به دلیل مشکل در اعتماد و وابستگی تمایلی به نزدیکی به دیگران ندارند از روش‌های غیرمستقیم پایان دادن به روابط استفاده کنند؛ روش‌هایی همچون ناپدید شدن بدون توضیح.

پژوهش‌های دیگر نشان می‌دهد افرادی که به سرنوشت باور دارند و فکر می‌کنند روابط یا برای ماندن ساخته شده اند یا برای رفتن، نسبت به آنهایی که معتقدند روابط به صبر و تلاش نیاز دارد، با احتمال بیشتری گوستینگ را قبول دارند.

مطالعه دیگری نشان می‌دهد افرادی که روابط خود را با ناپدید شدن ناگهانی به پایان می‌رسانند، اغلب خودشان در گذشته مورد گوستینگ واقع شده‌اند. در این صورت، آنها حس قطع ناگهانی رابطه بدون توضیح و جایی برای بحث را می‌دانند. اما ظاهرا نسبت به دیگران همدلی نشان نمی‌دهند و ممکن است به خاطر این رفتار خود هیچ احساس گناهی نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: چطور اشتباهات در رابطه عاطفی خود را جبران کنیم؟

مطالعات در مورد علل گوستینگ چه می‌گویند؟

در این بخش از مقاله گوستینگ چیست، مروری بر مطالعات در این زمینه داریم. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ که در نشریه مشاوره روانشناسی و رسانه‌های محبوب منتشر شد، ۷۶ دانشجو از طریق انتشار آگهی‌هایی در رسانه‌های اجتماعی و محیط دانشگاه جذب شدند تا تجارب خود از گوستینگ را به اشتراک بگذارند. 70 درصد شرکت‌کنندگان زن بودند.

برخی دانشجویان اعتراف کردند که فرد دیگری را ناگهان ترک کردند، زیرا مهارت های ارتباطی لازم را برای انجام گفتگوی باز و صادقانه نداشتند.

بعضی دیگر از نبود اعتماد به نفس برای پرداختن به ارتباط مستقیم بیشتر یا اضطراب اجتماعی به عنوان یک مانع نام بردند.

تعدادی دیگر گزارش دادند که وقتی احساس می‌کردند ملاقات با یک شخص خاص، احساسات هیجانی یا جنسیی را در آنها برمی‌انگیزد که آماده پیگیری‌اش نیستند، ناپدید می‌شدند.

تقریبا نیمی از شرکت‌کنندگان در مطالعه به دلیل نگرانی‌های امنیتی دست به گوستینگ زده بودند.

همچنین ۴۵درصد گزارش کردند که ناپدید شدند تا خود را از یک موقعیت سمی، نارضایت‌بخش و ناسالم دور کنند.

در ارتباط با شیوع چشمگیر ناپدید شدن بعد از سکس، برخی آزمودنی‌ها گفتند که فرهنگِ رابطه جنسی با ارتباط باز و صادقانه کاملا در تضاد است. جالب اینجاست که برخی گزارش دادند که ناپدید شدند، زیرا به نظرشان این کار، نسبت به پس زدن آشکار طرف مقابل، راهی مهرآمیزتر برای پایان دادن به رابطه بود. از این نظر، ناپدید شدن به عنوان روشی برای دوری از صدمه زدن به شخص دیگر یا محافظت از احساسات آنها در نظر گرفته می‌شد (یا بهتر است بگوییم اینگونه دلیل تراشی می‌شد).

با این حال، طبق مطالعات جدید در امریکا، بزرگسالان عموما اتمام رابطه را در بستر ایمیل، پیامک یا رسانه اجتماعی، غیر قابل پذیرش می‌دانند. آنها ترجیح می‌دهند که روابط طی تماس حضوری قطع شود.

نشانه های خطر که از احتمال گوستینگ خبر می دهد

ویژگی‌های شخصیتی فردی که رفته و صفات مشخصی در رابطه با ناپدید شدن ارتباط دارند. در ادامه این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم:

ویژگی های فرد ناپدید شده موثر بر گوستیگ چیست ؟

  • اجتناب. شگفت انگیز نیست آنهایی که ناپدید می‌شوند در عامل اجتناب بسیار بالا هستند. آنها می‌خواهند از تعارض، پریشانی یا یک گفتگوی ناراحت کننده که همگی بخش‌هایی گریزناپذیر از جدایی هستند، اجتناب کنند.
  • سن پایین‌تر. هرچه سن پایین‌تر باشد، احتمال ناپدید شدن بیشتر است. هنوز مشخص نیست که این ارتباط، تاثیر گروه همسالان (نسل‌های جوان‌تر با احتمال بیشتری رابطه را ناگهان قطع می‌کنند) است یا یک تاثیر سن واقعی که در آن افراد با افزایش سن با احتمال کمتری ناپدید می‌شوند.
  • عقاید مربوط به سرنوشت. افرادی که فکر می‌کنند «شریکان عاطفی برای هم ساخته شده یا نشده اند» بیشتر احتمال دارد که به روش گوستینگ به رابطه خاتمه دهند. احتمالا اگر فکر کنند برای هم ساخته نشده اند، صحبت کردن درباره مسایل رابطه را مفید نمی‌دانند.
  • اضطراب. آنهایی که بسیار مضطرب اند، معمولا از جدایی می‌ترسند و اجتناب از تمام ناخرسندی‌ها را انتخاب می‌کنند. آنها همچنین ممکن است در مورد احتمال یک جدایی بد نگران باشند و شاید حتی بابت امنیت خود هراس داشته باشند (برای اطلاع بیشتر از این مورد، به خواندن مقاله ادامه دهید).

بیشتر بخوانید: چگونه یک رابطه‌ ی خوب با همسر خود داشته‌ باشیم

ویژگی‌های رابطه که باعث گوستینگ می‌شود چیست؟

  • نگرانی‌های ایمنی. وقتی شخص نگران است که شریک عاطفی‌اش خشمگین شود، فریاد بزند یا بدرفتاری کلامی داشته باشد، احتمال ناپدید شدن بیشتر است. ممکن است نگرانی‌هایی درباره خشونت فیزیکی وجود داشته باشد. ناپدید شدن همچنین خطر مورد تعقیب قرار گرفتن را کم می‌کند.
  • ارسال محتوای جنسی ناخواسته. در برخی موارد، شریک عاطفی شما ممکن است به این دلیل ناپدید شود که برای آنها سلفی‌های برهنه یا سایر محتوای جنسی‌ای را ارسال کرده اید که با آن راحت نبوده اند.
  • نپذیرفتن دلیل آنها برای اتمام رابطه. وقتی افراد مستقیما برای قطع رابطه تلاش می‌کنند اما توضیح‌شان پذیرفته نمی‌شود، بیشتر احتمال دارد که ناپدید شوند. آنها می‌آموزند که مستقیم حرف زدن جواب نمی‌دهد، بنابراین رویکردی منفعل در پیش می‌گیرند.
  • نداشتن شبکه اجتماعی مشترک. در نهایت، اگر شما و شریک عاطفی‌تان ارتباطات مشترکی نداشته باشید، یعنی هیچ دوست، کلاس یا محیط کار مشترکی نداشته باشید، احتمال ناپدید شدن بالا می‌رود. وقتی احتمال تلاقی مسیرتان با هم کم باشد، بیرون انداختن شما از زندگی آسان خواهد شد.

اثرات گوستینگ بر شریکِ به جا مانده

اثرات گوستینگ چیست ؟ شخصی که مورد گوستینگ قرار گرفته، ممکن است هیچ گاه نتواند پایانی برای آن رابطه متصور شود. او اغلب با احساس عمیقی از عدم اطمینان و ناامنی رها می‌شود. در ابتدا، ممکن است حیرت‌زده از خود بپرسد: «چه خبر شده؟!». سپس تا مدت ها ذهنش درگیر سوالات بی پایان خواهد بود که «چرا، چه مشکلی در رابطه پیش آمد، تقصیر من چه بود، او چه مشکلی داشت، چرا زودتر متوجه این موضوع نشدم و … »

پژوهش ها اثرات جانبی ناپدید شدن را بر سلامت روان و به زیستی هیجانی فرد به جا مانده نشان می‌دهد. پیامدهای کوتاه مدت این اتفاق می‌تواند شامل احساس طرد طاقت‌فرسا و سردرگمی در کنار صدمه به عزت نفس باشد. اثرات دراز مدت ترک شدن به این شکل، با احساس بی اعتمادی ارتباط دارد. ممکن است این بی اعتمادی در طول زمان گسترش یابد و در برخی موارد به ارتباطات آتی فرد سرایت کند. چنین تجربه ای اغلب به طردِ درونی‌شده، خود سرزنشی و احساسات بی ارزشی دامن می‌زند.

اثر گوستینگ بر فردی که ناپدید شده

با این حال، برای کسانی که خود ناپدید می‌شوند نیز پیامدهای روانشناختی ای وجود دارد. تقریبا 50 درصد کسانی که مرتکب این کار شدند، احساسات گناه یا پشیمانی را تجربه کردند. یافته ها همچنین نشان می‌دهد که وقتی مردم به طور فزاینده از ناپدید شدن به عنوان راهی برای پایان دادن به روابط استفاده می‌کنند، این کار تبدیل به نوعی عادت می‌شود. این عادت، پتانسیل آن را دارد که از رشد شخص جلوگیری کند، چرا که فرد ناپدید شده به مرور ارتباط خود را با صمیمت خالصانه از دست می‌دهد.

اگر مورد گوستینگ قرار گرفتم، چه کار کنم؟

گوستینگ درد دارد؛ این یک طرد بی‌رحمانه است. درد این وضعیت زمانی بیشتر است که بدون هیچ دلیل منطقی و با تلی از هیجانات پردازش‌نشده رها می‌شوید. اگر از پیش از هر نوع ترک شدن یا مشکل عزت نفس رنج می‌بردید، مورد گوستینگ قرار گرفتن می‌تواند اوضاع را بدتر کند.

در عصر فناوری در حال رشد، کسی که ناگهان شما را قال گذاشته، ممکن است در شبکه های اجتماعی بسیاری دیده شود. در این موارد، این شخصبه صورت فیزیکی از نزد شما رفته، اما همچنان قابل مشاهده است. چطور با این قضیه کنار خواهید آمد؟ متاسفانه، روشی قطعی یا توصیه‌ای اثبات شده برای بهبود قلب شکسته‌ی شما از گوستینگ وجود ندارد، اما راه هایی برای تسکین هست.

بیشتر بخوانید: راه های کنار آمدن با شکست عشقی

راه های بهبودی از گوستینگ چیست؟

دکتر گوندولین سیدمن، دانشیار روانشناسی و رییس گروه روانشناسی در کالج آلبرایت در پنسیلوانیا، توصیه می‌کند: «از یادآورهای پارتنر سابق خود دوری کنید». آنها به احتمال زیاد باعث بروز دوباره احساسات دردناک می‌شوند. یادآورها در پایان دادن به هیجانات مربوط به رابطه‌ یا درک علت رفتن پارتنرتان کمکی به شما نمی‌کنند.

بعد از اینکه دست از مرور عکس‌های قدیمی، چت‌های قبلی ذخیره شده، پست‌های جدید آنان در شبکه‌های اجتماعی و هر چیز دیگری که فکر می‌کنید ممکن است بینشی در مورد ذهنیت و مکان فعلی پارتنرتان به شما بدهد، برداشتید، حواس پرتی جدیدی برای خود بیابید (اجازه دهید با این واقعیت روبرو شویم؛ حتی اگر فردی وسواسی نباشید، حتما دست به این کارها می‌زنید). شاید مهم‌تر از همه، این باشد که درک کنید احتمالا شما اشتباهی مرتکب نشده‌اید و رفتن آنها، تقصیر شما نیست.

دکتر سیدمن اضافه می‌کند: «باید متوجه باشید که اگر پارتنر سابق‌تان راهبرد گوستینگ را برای جدایی از شما انتخاب کرده، احتمالا این اطلاعاتی در مورد آنها و کاستی‌هایشان به شما می‌دهد، نه اینکه نشان‌دهنده مشکلی در شما باشد».

به عبارت دیگر، سعی کنید تا جایی که می‌توانید سریع و پخته پیش بروید. شایستگی خود را حفظ کنید و بر سلامتی، خوشبختی و آینده‌تان متمرکز بمانید. اجازه دهید عواقب نهایی ناپختگی و عدم جریتمندی در پایان دادن صحیح به رابطه، بر دوش کسی باشد که شما را ناگهان ترک کرده است.

نسبت به سرزنش خود هشیار باشید

ذهن ممکن است پیرامون توضیحاتی که به نظرتان ناعادلانه هستند، دست و پا بزند. برای مثال، ممکن است فکر کنید شریک عاطفی‌تان شما را ترک کرده زیرا بیش از حد مشتاق به نظر می‌رسیدید یا چون گفته بودید که برای رابطه جنسی آماده نیستید. دفعه بعدی که متوجه شدید درگیر افکار منفی درباره خود هستید، این تمرین سه گامی را امتحان کنید (این تمرین از درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی برداشت شده است).

  1. مکث کنید. نفس آرامی بکشید. احساس ارتباط با خود را به درون‌تان دعوت کنید.
  2. بررسی کنید. از خودتان بپرسید افکار من همین حالا چه چیزی دارند می‌گویند؟ هر آنچه کاوش کردید را روی کاغذ بنویسید.
  3. فرضیات خود را به چالش بکشید. از خودتان این پرسش حیاتی را بپرسید: آیا افکار من واقعا صحیح هستند؟ یا روش‌های دیگری برای قضاوت این موقعیت وجود دارد؟

طی بیرون آمدن از این تجربه با خودتان مهربان باشید. به دنبال فرصت‌هایی برای بودن با کسانی باشید که شما را دوست دارند و می‌توانند کمک‌تان کنند تا از خود داوری‌های غیر منصفانه رهایی یابید.

سخن نهایی

در سطح تجربی، ناپدید شدن به طرز چشمگیری مرسوم شده است. برای برخی افراد، قطع کردن ساده‌ی ارتباطات از رسیدگی به چالش‌ها و ناراحتی ناشی از مسیولیت‌پذیری و احتمال مشاجره بسیار راحت‌تر است. با این اوصاف، اثرات منفی گوستینگ بر سلامت روان و به­زیستی هیجانیِ هر دو طرف رابطه نباید دست کم گرفته شود.

 

شما بنویسید؛ آیا تا کنون از رابطه‌ای ناگهان ناپدید شده‌اید؟ یا شاید مورد گوستینگ قرار گرفته باشید. در هر دو حالت، می‌توانید احساسات و افکار خود را با ما در میان بگذارید. ما بدون قضاوت نظرات و پرسش‌های شما را می‌خوانیم و به آنها پاسخ می‌دهیم.

 

 

منابع:

https://www.psychologytoday.com/

https://www.psychologytoday.com

https://www.psycom.net/

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]