چگونه یک رابطه‌ ی خوب با همسر خود داشته‌ باشیم. خواه با کسی در رابطه‌ی آشنایی باشید خواه در یک رابطه‌ی زوجی درازمدت، همیشه به دنبال راه‎‌هایی برای بهترساختن رابطه‌ی خود هستید. در این مقاله، به روش‌هایی برای داشتن یک رابطه خوب با همسر خود می‌پردازیم.

اهمیت رابطه‌ی خوب با همسر

رابطه خوب با همسر، موضوعی است که خیلی از ما به دنبالش هستیم. برخلاف داستان‌های عاشقانه که در آنها همه چیز بعد از یک یا دو تعارض برطرف می‌شود، حفظ رابطه‌ی شکوفا نیاز به مقداری تلاش دارد. اما این کار سختی نیست. با این همه مسیولیت و اعصاب ناآرامی که روزانه درگیرش هستیم، قابل درک است که چرا مسایل با شریک عاطفیمان اغلب در پایان لیست اولویت‌هایمان قرار می‌گیرد. ما درگیر کار، فرزندان، خانواده، همسایه‌ها و امور منزل هستیم و خیلی از ما از خستگی شکایت داریم. مخصوصا طی زمان‌های دشوار، راحت‌تر این است که از مسایل صمیمیت و رابطه‌ی خود شانه خالی کنیم. اما حفظ یک رابطه‌ی خوب با همسر می‌تواند تسکینی بر تمام این خستگی‌ها باشد یا دست‌کم تحمل فشارها را برایمان آسان‌تر سازد.

در ادامه، به برخی روش‌های اثبات‌شده در بهبود روابط می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: چرا داشتن رابطه مهم است؟

زمان‌هایی را جدا از هم بگذرانید

این مورد برای داشتن رابطه خوب با همسر شاید سنت‌شکنانه به نظر برسد، اما کمی استراحت را دور از پارتنرتان مد نظر قرار دهید. هرکسی به فضا و زمانی باکیفیت برای خودش و خارج از رابطه نیاز دارد. مشاوران ازدواج به ما یادآوری می‌کنند که شما لیاقت زمانی برای استراحت را دارید.

وقتی صمیمت در قالب بهم‌چسبیدگی درهم می‌پاشد، نه فقدان صمیمیت بلکه نزدیکی بیش از حد است که مانع رضایت می‌شود. نیاز ما به باهم‌بودن در کنار نیاز ما به جدایی وجود دارد. بنابراین، جدایی یک موقعیت پیش‌بین برای ارتباط است: این پارادوکسی ضروری از صمیمیت و سکس است.

همه به زمانی برای رشد شخصی خود نیاز دارند تا استقلال را در محدوده‌ی رابطه حفظ کنند. درحالیکه اشخاص به شکل فردی رشد می‌کنند، رابطه نیز از این موضوع تاثیری مثبت می‌پذیرد. در واقع، این کلید یک ازدواج موفق است.

این می‌تواند شامل مطالعه به تنهایی یا تنها قدم‌زدن در پارک باشد. هرچه که هست، انجامش دهید. یا شاید بخواهید با یکی از دوستانتان در باشگاه ثبت نام کنید. پیامد این کارها این خواهد بود که عادات آزارنده شریک عاطفی‌تان دیگر شما را از کوره در نمی‌برد. متوجه می‌شوید که احساس نشاط دارید و شکیباتر از قبل هستید. البته این را هم اضافه کنید که شریک محبوبتان زمانی را برای دلتنگی نسبت به شما پیدا می‌کند.

سایر مزایا: می‌توانید انرژی کافی‌تری برای رابطه‌تان به ارمغان بیاورید. دوری منظم از کهنه شدن زمان با هم بودنتان جلوگیری می‌کند. در عوض، امکان کنجکاوی، گفتگوهای جالب تر و رشد فراهم می‌شود. در واقع، گذراندن زمانی به جدایی می‌تواند پویایی رابطه را زنده نگه دارد.

در زمان یکسانی به رختخواب بروید

شاید قبلا شنیده باشید که بیشتر آمریکایی ها 7 تا 8 ساعت خواب سالم مورد نیاز شبانه را ندارند. اما آیا می‌دانید که در زمان های متفاوت به رختخواب رفتن می‌تواند اثری منفی بر شما و شریک عاطفی تان بگذارد؟

برای داشتن رابطه خوب با همسر، در زمان مشخصی به رختخواب بروید. بعضی افراد شب‌زنده‌دار هستند و برخی سحرخیز، برخی در تختخواب کار می‌کنند در حالیکه همسرشان در اتاق دیگری مشغول تماشای تلویزیون است. موقعیت هرچه که باشد، سعی کنید زمان خوابتان را با هم هماهنگ کنید.

طبق گفته یک متخصص علوم خواب، 75% زوجین با همدیگر به رختخواب نمی‌روند که این اثراتی منفی در پی دارد. این افراد نسبت به زوجینی که با هم به تخت می‌روند، تعارض‌های بیشتر، گفتگوی کمتر و سکس کمتری را گزارش می‌دهند.

این توصیه به شما نمی‌گوید که با همدیگر زیر پتو شیرجه بزنید و در حالیکه هردو کنار هم در رختخواب هستید، هر کسی شبکه‌های اجتماعی را در موبایلش بالا و پایین کند.

پژوهش ها نشان می‌دهد که زوجین از زمان تماشای صفحات نمایشگر نیز اثری منفی می‌پذیرند.

بیشتر بخوانید: دلایل اصلی خیانت در یک رابطه عاطفی

پژوهش ها دریافتند افراد از زمانی که همسرشان صرف تلفن شخصی خود می‌کند، اذیت می‌شوند:

51% افراد متاهل گفتند که وقتی تلاش می‌کنند با همسرشان گفتگو کنند، حواس آنان پرت تلفن شخصی شان است

از هر 10 نفر، 4 نفر اقرار کردند که از دفعات استفاده تلفن همراه توسط همسرشان آزار می‌بینند.

از آسیب‌پذیر بودن فرار نکنید

گاهی باید سخت در خودتان کاوش کنید تا از نقاط آسیب پذیری خود مطلع شوید. شاید عجیب به نظر برسد، اما اگر هر یک از زوجین نسبت به نقاط کور خود کنجکاوی نشان دهد، آنها را کشف کند و شجاعت کافی را برای به اشتراک گذاری آنها داشته باشد، این به عمیق شدن رابطه صمیمانه کمک می‌کند.

نقطه کور الزاما به معنای یک خطا یا ضعف نیست، بلکه یک باور عمیق درباره خود یا در مورد نحوه کارکرد یک رابطه یا چگونگی اظهار عشق است. این باور بسیار ژرف است و ما حتی نمی‌دانیم که چنین عقیده ای داریم؛ از همین رو به آن نقطه کور می‌گویند.

برای مثال، یک شریک عاطفی ممکن است متوجه شود که گرایشش به اعمال کنترل ذره‌بینی بر مردم در واقع ناشی از ترسش از ترک شدن است. یعنی برنامه های همسرش را کنترل می‌کند تا هیچ گاه تنها نماند.

به اشتراک گذاری این موضوع با همسرتان می‌تواند قدم آغازین برای تغییر این الگو باشد. این می‌تواند در روندی عاشقانه برای ساخت اعتماد بدون دادن حس شرم به دیگری پیش برود.

تجاربی نو خلق کنید

هرچند خوردن پیتزای مورد علاقه در شنبه‌های هر هفته و مشارکت در آیین‌های روزانه زندگی می‌تواند روابطتان را تقویت کند، اما کسالت باز هم پیش می‌آید. بنابراین، بهتر است تحولی ایجاد کنید. مقداری قرار ملاقات و لحظات سرگرمی غیر قابل پیش‌بینی به روتین‌هایتان اضافه کنید.

اگر قرارهای ماجراجویانه مانند صخره نوردی یا یادگیری یک زبان جدید در حال حاضر غیرممکن است، آیا می‌توانید یک ترامپولین بخرید یا کاری غیرمنتظره انجام دهید؟ شاید شما بتوانید راه های دیگری برای ایجاد هیجان در رابطه خود بیابید.

رابطه‌ ی خوب با همسر
رابطه‌ ی خوب با همسر

روانشناسان پیشنهاد می‌کنند که روی تازگی، تنوع و شگفتی تمرکز کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که پس از هفته‌ها قرارهای مفرح، شرکت‌کنندگان عشق خود را دوباره زنده کردند و زوج‌ها احساس صمیمیت‌ بیشتری به دست آوردند.

با چیزهای کوچک همدیگر را غافلگیر کنید

غافلگیری های کوچک، جرقه‌ی عشق را زنده نگه می دارد و به همسرتان یادآوری می‌کند که به فکر آنها هستید. زوج های خوشبختی که یک رابطه خوب با همسر خود تجربه می‌کنند، با یکدیگر مهربان هستند. هدیه دادن یا داوطلب شدن برای کمک یک امتیاز مثبت است. در واقع، اعمال محبت آمیز نیرومند هستند و کارهایی که بدون برنامه‌ریزی انجام می‌شوند، به‌زیستی کلی را بالا می‌برند.

به زبان عشق شریک زندگی خود احترام بگذارید. برای مثال، آنها شما را در آغوش می‌گیرند زیرا برای لمس فیزیکی ارزش قایل هستند. شاید زبان عشق شما خدمت رسانی و صرف زمان باکیفیت باشد که در این صورت اگر آنها اتاق نشیمن را تمیز کنند یا زمان بیشتری را دور از میز کار خود بگذرانند، خوشحال‌تر خواهید بود. یاد بگیرید که چگونه می توانید در روابط عشق خود را به گونه ای نشان دهید که شریک زندگی تان ارزش آن را درک کند.

بیشتر بخوانید: اهمیت دوستان در رابطه زوجی سالم چیست؟

طبق گفته دکتر گاری چاپمن، 5 زبان عشق وجود دارد که عبارتند از:

  • کلام محبت آمیز
  • صرف زمان باکیفیت
  • لمس فیزیکی
  • خدمت رسانی
  • هدیه دادن

راه های زیادی برای غافلگیری همسرتان وجود دارد، از جمله:

  • بردن یک ماگ قهوه یا چای به تختخواب همسرتان
  • داوطلب شدن برای کمک در انجام وظایف او
  • بغل کردن ناگهانی
  • ملاقات کردن او در محل کارش
  • هدیه دادن شکلات به همسرتان
  • نوشتن «دوستت دارم» با رژ لب روی آینه سرویش بهداشتی

بهتر بجنگید

درحالیکه هیچ کس نمی‌خواهد با کسی که دوستش دارد بحث کند، باید بدانیم که اختلافات در واقع سالم اند. نحوه بحث کردن شما مهم است و اگر عادلانه و سازنده بجنگید، این است که اهمیت دارد.

بدترین کاری که می‌توانید در دعوا انجام دهید این است که چشمانتان را بچرخانید و اهانت کنید. پس چه کاری باید بکینم؟

  • ملایم باشید: تاکید بر تن صدا و نیت شماست. آرام و با ملایمت صحبت کنید. ادب را فراموش نکنید. بدون سرزنش حرف بزنید. از حالات دفاعی یا انتقاداتی که سبب بالاگرفتن تعارض می‌شود، دوری کنید.
  • گفته های خود را اصلاح کنید: هر فکر منفی را نسنجیده به زبان نیاورید، به خصوص زمانی که در مورد موضوعات حساس بحث می‌کنید. به یاد داشته باشید که همسرتان را دوست دارید و احترام را حفظ کنید.
  • تلاش هایی برای جبران انجام دهید. تلاش برای جبران، یک جمله یا اقدام است که بحث را خنثا می‌کند. این کار می‌تواند شامل استفاده از شوخی، لمس همسرتان یا پیشنهاد یک همدلی باشد: «حتما خیلی برات سخته که در این مورد صحبت کنی».

بر نکات مثبت تمرکز کنید

ازدواج های سالم و شاد، سرشار از مثبت نگری هستند. برای هر تعامل منفی در طول تعارضات، بهتر است به تعداد 5 یا بیشتر تعامل مثبت ایجاد کنید.

داستان عاشقانه تان را یادآوری کنید

شاید برایتان عجیب باشد، یادآوری می‌تواند به تقویت رابطه تان کمک کند. گفتگوهایی که با «یادت میاد اون موقع که …» شروع می‌شوند و به قرار ملاقات اولتان، اولین خانه و خاطرات سرگرم‌کننده تان ربط دارند می‌توانند احساسات خوب را به شما بازگردانند. شریک عاطفی تان به یاد می‌آورد که چرا عاشق شما شده بود.

از ویژگی های مثبت او قدردانی کنید

یک روش دیگر برای داشتن رابطه خوب با همسر، قدردانی از ویژگی های مثبت او است. همیشه به این ویژگی های تحسین برانگیز اشاره کنید و قدردان آنها باشید. توجه خود را به سمت ارتباطات و نکات مثبت هدایت کنید.

چند نکته‌ی اضافی

  • انتظارات خود را سازگار کنید و خود و همسرتان را همانطور که هستید بپذیرید.
  • به جای فقط زن و شوهر بودن، با همدیگر دوست باشید.
  • احساسات خود را به شیوه ای سازنده به زبان بیاورید.
  • خوب گوش کنید و قضاوت گر نباشید.
  • زمان هایی مشخص را در روز برای گفتگو تعیین کنید.
  • در طول روز به همدیگر پیام های عاشقانه بفرستید.
  • در وظایف خانه همکاری کنید.
  • منعطف باشید.
  • در صورت نیاز، از مشاوره ازدواج کمک بگیرید.

کلام پایانی

این فنون شگفت‌انگیز اما تاثیرگذار می‌تواند به شما در ساخت یک رابطه خوب با همسرتان کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که این شخصیت یا سازگاری نیست که زوج ها را کنار هم نگه می‌دارد، در عوض، نحوه تعامل یک زن و شوهر، نحوه صحبت آنها با یکدیگر، نحوه کنار آمدن با هم و تمرکز آنها بر ایجاد یک رابطه خوب با همدیگر است که باعث ایجاد روابط موفق می­شود.

شما چه راه هایی برای ایجاد یک رابطه خوب با همسر می‌شناسید؟ در بخش نظرات، ایده های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

Verywellmind.com

https://www.military.com

 

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]