۵ نکته برای تقویت اعتماد به نفس

راهبردهایی مبتنی بر شواهد برای ایجاد اعتماد به نفس

نکات کلیدی

  • اعتماد به نفس، مزایای زیادی به همراه دارد؛ از تحریک افراد به دستیابی به اهدافشان گرفته تا کمک به آنها در غلبه بر مشکلات.
  • اعتماد به نفس همچنین نقش مهمی در تقویت به زیستی و استحکام روابط شما دارد.
  • خوشبختانه، مهارت هایی وجود دارد که با یادگیری آنها می توانید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

به دنبال اعتماد کسب اعتماد به نفس هستید؟ اعتماد به نفس می تواند به ما کمک کند تا راحت تر به اهدافمان برسیم، انگیزه خود را حفظ کنیم و به­زیستی مان را بهبود ببخشیم.

اعتماد به نفس را می توان به عنوان حس فرد از شایستگی خود و درک وی از توانایی اش برای برخورد موثر با شرایط گوناگون (از جمله عملکرد، ظاهر، روابط عاشقانه و تعاملات اجتماعی) تعریف کرد. به نظر می رسد که فرد دارای اعتماد به نفس بتواند با چالش های جدید مقابله کند، از فرصت های تازه بهره مند شود و به خوبی از پس چالش ها یا مشکلات برآید‌. این افراد همچنین از خودانگیختگی بالاتری برخوردارند، با احتمال بیشتری اهداف خود را پیگیری می کنند و در ابراز خود موفق هستند، و خب چرا نباشند؟ آنها معتقدند که آنچه برای موفقیت نیاز است را دارند. این دلیلی است که چرا اعتماد به نفس ویژگی ای تا این حد ارزشمند است و بیشتر ما مایلیم آن را در خود ایجاد کنیم.

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان

اگر فاقد اعتماد به نفس باشیم، ممکن است احساس ناامنی، تردید به خود، عدم اطمینان و دستپاچگی کنیم. به دلیل ترس از شکست، مورد تمسخر قرار گرفتن یا ناشایستگی ممکن است به جای نزدیک شدن به موقعیت های جدید، از آنها صرف نظر کنیم. بنابراین شاید خجالتی، عصبی و نگران باشیم. علاوه بر این ها، اگر اعتماد به نفس نداشته باشیم، احتمالش هست که مغرور، خودمحور و متکبر رفتار کنیم.

اعتماد به نفسچگونه اعتماد به نفس را در خود ایجاد کنیم؟

اعتماد به نفس در نوعی الگوی چرخشی رشد می کند. تجارب موفقیت آمیز به اعتماد به نفس و اعتماد به نفس به تجارب موفق بیشتر منجر می شود، و این روند همین طور ادامه می یابد.

اگر خودمان را به این چرخه بازخورد مثبت وارد کنیم، احساس اعتماد به نفسمان شروع به رشد می کند. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که به تقویت اعتماد به نفس مان کمک می کند.

بیشتر بخوانید: نکات بهبود زندگی

  1. جلوی منتقد درونی تان بایستید

برای شروع، شاید لازم باشد از خودگویی هایی استفاده کنیم که باورهای منفی مان را در مورد خودمان تغییر دهد. برای مثال، اگر فکری شبیه این داشته باشیم 《من بی ارزشم》، می توانیم از خودگویی‌ای شبیه به این استفاده کنیم 《من به ارزشمندی هر کس دیگری هستم》. یا اگر فکری شبیه به این داریم 《من در پیدا کردن دوست افتضاحم》، می توانیم آن را با چیزی شبیه به این جایگزین کنیم 《 من توانایی دوست پیدا کردن را دارم》. شاید اینکه خلاف احساسات اخیرمان، جملات مثبتی را تکرار کنیم، غیرعادی به نظر برسد، اما با تمرینِ گفتن و فکر کردن به این خودگویی های مثبت، می توانیم مسیری جدید در مغزمان بیافرینیم که در طول زمان قدرت بیشتری پیدا می کند.

  1. ویژگی های مثبت تان را تایید کنید

با صدای بلند (یا در ذهن خود) بگویید که تا آنجایی که فکر می کنید دارای ویژگی های مثبت هستید. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: «من مهربانم، باهوشم، مصمم هستم» و غیره. حتی اگر نظرات منفی نسبت به خود دارید، این جملات مثبت می تواند به شما کمک کند تا روی کارهایی که دوست دارید تمرکز کنید.

  1. مهارت ها و توانایی های خود را تقویت کنید.

افزون بر تأیید ویژگی های مثبت خود، می توانید توانایی های تان را نیز تقویت کنید. در این مورد، شما باید بر جملاتی تمرکز کنید که مهارت های تان را به شما یادآوری می کند. برای مثال، ممکن است بگویید: «من در X خوب هستم. سخت کوشم. باغبان خوبی هستم» و غیره. این می تواند به شما کمک کند نه تنها در این مهارت­ها اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، بلکه ممکن است با یادآوری توانایی هایی که در گذشته داشتید، امیدوار شوید که بتوانید در آینده دوباره مهارت های جدیدی بسازید.

  1. اعتماد به نفسشفقت به خود را تمرین کنید

شفقت به خود شامل رفتار مهربانانه با خود، درک انسانیت مشترک ما و برخورد ملایم در هنگام کشف جنبه های منفی خودمان است. شفقت به خود می تواند به ما کمک کند نگرش مثبت تری نسبت به خود داشته باشیم و به دنبال آن می تواند به تقویت اعتماد به نفس مان کمک کند.

  1. خوش بینی متمرکز بر خود را در خودتان پرورش دهید

خوش بین بودن مستلزم نگاه امیدوارانه و مثبت به آینده است و با انواع پیامدهای مثبت از جمله به­زیستی بیشتر ارتباط دارد. برای به دست آوردن اعتماد به نفس، راه هایی وجود دارد که بتوانیم خوشبین تر باشیم، به ویژه در مورد خود و توانایی هایمان.

برای مثال، می توانید یک تمرین تجسم سازی انجام دهید که در آن بهترین نسخه ممکن از خود را در آینده با تمرکز بر کارهای خوبی که انجام می دهید تصور می کنید. همچنین می توانید تصور کنید که با موفقیت به اهداف خود می رسید. این می تواند به ذهن شما کمک کند تا با ایده موفقیت خود سازگار شود و در پیگیری اهداف خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: خصلت های شخصیت خودشیفته

کلام پایانی

بسیاری از ما دوست داریم اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم. امیدواریم ابزارهایی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفتند، بتوانند به شما کمک کنند تا بینش بیشتری به دست آورید و مهارت‌هایی را ایجاد کنید که در بلندمدت اعتماد به نفس تان را افزایش می‌دهد.

 

منبع

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/click-here-happiness/202208/5-tips-siguri-boost

بررسی توسط داویا سیلز – ۲۰۲۲

 

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]